Skrevet av Emne: Amerikanske tilhengere  (Lest 14036 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Amerikanske tilhengere
« på: Fr.,21,Mars,2008,20,04 »
Hei !!

Noen her inne som kjenner til om det lar seg registrere amerikanske tilhengere her i norge??
Tenker da spesielt på den vekten de er laget i USA for å tåle, og om de elektriske bremsene de bruker der borte blir godkjent her i norge?

Hvordan funker forresten de elektriske bremsene i forhold til vår påløpsbrems som ligger i draget???
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Amerikanske tilhengere
« Svar #1 på: Fr.,21,Mars,2008,23,13 »
Det er et godt spørsmål!

Kjenner et firma som har tatt inn og fått godkjenning for bruk av elektrisk påløpsbrems av et gitt fabrikat.
Han tar inn hengere på bestilling og leverer ferdig godkjent .

Firmaet heter JK Motor. Karen heter Jan Kiele og holder til på Lena. www.jkmotor.com
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Amerikanske tilhengere
« Svar #2 på: Ti.,25,Mars,2008,03,13 »
Vet det har vært litt problemer med å få godkjent elektrisk påløpsskrubb. En kamerat av meg ønsket å kjøpe svanehals henger med elektrisk skrubb. Da han omsider fikk forhåndsgodkjent Snøskred ( Avalanche ) med svingskive, så satte tilsynet kaffen i vrangstrupen når de hørte om elektriske bremser og at det ikke var mekaniske som ruster i filler.......

Han ga opp etter et snaut halvår med papirer og styr med BT.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Amerikanske tilhengere
« Svar #3 på: Ti.,25,Mars,2008,10,28 »
Jan Kiele hadde samme problemet lenge, men har vært runden om TUV og hele mølla.
Vil tro at han er av de som kan mest om emnet i Gnore nå.

Han har et fabrikat som han har fått godkjent draget fra og kan da konvertere andre hengere til slikt utstyr og godkjenne de med de rette papirene.
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget finn.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 63
Sv: Amerikanske tilhengere
« Svar #4 på: Ti.,25,Mars,2008,20,58 »
Bare en liten rettelse i denne tråden hengerene til Jan Kile har Hydrauliske påløps bremser .....

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Amerikanske tilhengere
« Svar #5 på: On.,26,Mars,2008,11,49 »
Vel Kjenner litt til slike hengere, ettersom jeg har rota endel rundt med båthenger av den amerikanske typen.

Påløpsbremsen er som sagt hydraulisk på de fleste litt større henger fra US, el biten er kun for rygging. Hvis man  ikke har Amerikansk el kontakt på bilen og skal rygge med en slik henger, kan man koble + strøm inn på den hvite ledningen i elsystemt på hengern da blokkerer man bremsene.

Hvis ikke står hengeren bomfast (bøyde hengerfeste på Gvogna pga dette)

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Amerikanske tilhengere
« Svar #6 på: On.,26,Mars,2008,15,46 »
Takk for input Finn.

Selvsagt er det hydrauliske bremser.
Tenkte litt kort da jeg svarte ettersom det er et elektrisk element i koplingen og tråd-starteren begynte med den vinklingen.
Jan Kiele bytter draget til det fabrikatet han får godkjent og kopler det opp mot hengerens hydrauliske anlegg og får dermed et godkjent opplegg på hengeren.
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Amerikanske tilhengere
« Svar #7 på: To.,27,Mars,2008,22,50 »
Stemmer det at jeg nevnte elektrisk element Even.
Amerikanske hengere med elektriske bremser har en magnet inne i tromlen, som når man setter strøm på, øker presset på skoene slik at hengeren bremser.
Amerikanske hengere med påløpsbrems er i de aller fleste tilfeller hydrauliske, på akkurat samme som bil bremsene.
Mens våre påløpsbremser er ofte vaier baserte på glidende drag.

Og i statene så virker det som om 90% av alle hengere med tillatt totalvekt opp til rundt 10 - 15tusen lbs kun blir levert med elektriske bremser. Leste at hydrauliske bremser faktisk nesten er ulovlig i statene fordi det er D.O.T. bestemmelser som sier at på tilhengere med brems, så skal bremsene kunne aktiveres uten at bremsene på kjøretøyet blir aktivert. Og dette er fullt mulig på hengere med elektriske bremser. Men ikke på hengere med hydrauliske bremser, eller våre vaier bremser. Og jeg kan ikke forstå hvordan man kan bytte om draget på en amerikansk henger med elektriske bremser slik at den fungerer slik våre hengere gjør. dette pga magnetene og den variable mengden strøm magnetene skal ha i forhold til bremsekraften som skal ytes.

Men jeg veit at det går hengere her i landet med hydrauliske bremser (den svære klossen på draget) som er godkjente. Mener at Pekka har en militær kvarting henger med hydraulisk brems. Og de fungerer jo akkurat på samme måte som våre tradisjonelle hengere, men med bremseveske istedet for vaier. Så dette vil nok kanskje være det enkleste å få godkjent her til lands.

Står veldig mye bra om hengere, hydrauliske bremser og elektriske bremser på denne siden her http://www.redtrailers.com/ShowArticle.asp?id=2
« Siste redigering: To.,27,Mars,2008,23,11 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Amerikanske tilhengere
« Svar #8 på: Fr.,18,August,2017,09,14 »
Bumper en gammel tråd.

Det er nå tillatt med amerikanske hengere med elektrisk brems i Norge. Henger må ha vært registrert minst 6 mnd i USA før den kommer hit.