Skrevet av Emne: Lagerskraping  (Lest 2870 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Lagerskraping
« på: To., 5,Oktober,2006,19,03 »
i min eminente 42 willys, har jeg boret og toppdecket blokk og topp, samt slipt veiv.  Ny kam, o.l.....

Men veivlager passer ikke helt inn, så de må skrapes for å matche.  VIsstnok en helt normalt prosedyre på gamle motorer, men jeg må si at akkurat dette skremmer meg litt.   Lett å gå skoene av seg.

Er det noen som har lagerskrapet før og vil dele erfaringer ?

Jeg har en utmerket svensk lærebok i motorreparasjoner fra -46 som relativt utførlig beskriver dette, og det er delvis derfor jeg er skeptisk til å ta det selv. 
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Lagerskraping
« Svar #1 på: Fr., 6,Oktober,2006,20,32 »
Husker vi lærte om det på "mekken" på skolen.

Det man vanligvis gjør er å farge de med blekk i lagerbanen, der den tar borti skarpes med en skarpgjenstand, fram til man kan farge hele lageret, turne veiva, å hele blekket forsvinner.

Men jeg skjønner din skepsis.  For dette er ikke for de med litt svake nærver.. Jeg hadde vært rimelig nærvøs om jeg skulle gjøre det på min bil.

Men det må vel finnes noen i Oslo som har gjort dette? et bilverksted som driver med veteran biler bør jo ha greie på sånnt.

Eller så er det bare å stikke på sjømannshjemmet/eldresenter å finne en Gammel maskinist, de har gjørt dette hundrevis av ganger.

For på sjøen i gamledager var dette helt vanlig.

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Lagerskraping
« Svar #2 på: Fr., 6,Oktober,2006,20,54 »
Ja, jeg har tenkt å ta med tilbake til motorverkstedet (Jamtvedt i Skien).  Han gjør det sikkert raskt og greit.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Lagerskraping
« Svar #3 på: Lø., 7,Oktober,2006,09,51 »
Hvis ikke, så har vi en Fred Tallaksen her i Arendal som gjør det.

Han er en gammel knall som driver et verksted her i byen, han får alt av slike "rare" oppdrag, han er en 1000 kunstner.

Selv Widmer i Lillesand brukte han før til å plane topper og annet maskin arbeid, før han fikk alle maskinene selv..


Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.