Skrevet av Emne: Jeep sine sjø egenskaper er kjent, men fly egenskapene er vel ikke like kjent?  (Lest 3188 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288


Denne rotorjeepen ble laget av M.L. Aviation Company at White Waltham i 1942, på oppdrag RAF. Tidligere tester hadde vist at en standar Jeep tålte fritt fall fra hele 2,35 meter. Noe som utgjør hele 11G. Man monterte på torotorsblad på over 12 meter i diameter, strømlinjeformet hale med dobble sideror og plexglass over førerplassen. Andre ombygninger var rorkontroll av hanglider typen plasert over rattet, turteller for rotoren og standar navigasjonsinstrumenter som for seilfly.

Rotorjeepen, kamuflasjefarget, merket med RAF rundell og en stor "P" for prototyp, ble slepe testet etter et slepefly og nådde take off hastighet i 105 km/t. Første flytur ble gjort  16. november 1943.

Et vintne så et Whitley bombefly tok av med jeepen på slep. Det fløy en runde og landet. Med jeepen fortsatt på slep  ;D

Piloten hånterte rotorkontrollen og føreren rattet, slepeflyet landet før jeepen som hadde en serie med opp og ned bevegelser. Tilskuerene håpet jeepen ville "ståle ut" (miste flydyktig fart, som er på over 105 km/t) på nedover bevegelsene istenden for på opp bevegelsene... Noe den heldigvis gjorde, og føreren kunne overta styringen etter slepeflyet som den fortsatt var festet til.

Når de endelig stoppet var det ingen som kom ut av jeepen. Piloten måtte hjelpes ut av jeepen og legges ned på bakken, helt utslitt. Han hadde slitt hele flyturen med febrilske bebegelser i rotorkontrollen for å prøve å holde jeepen stabil og var helt utslitt :-\

Jeepen gjenomførte noen flere testflyvninger og denne turen ble betegnet som den værste. Etter noen forbedringer ble jeepen faktisk stemplet som flyvedyktig 8)

Utviklingen av egene seilfly for Jeep gjorde at videre utvikling av denne modellen ikke lenger ble prioritert.....



ROTOR SPAN:
46 ft. 8 in. (12.4 m.)

GROSS WEIGHT:
3,110 lb. (1411 kg) including
550 lb. (241 kg) for rotor unit DESIGN MAX. SPEED:
150 mph (241 km/h)

EST. RATE OF DESCENT:
960-1,980 ft/min
(4.9-10 m/sec)




Kilde:

http://www.pilotfriend.com/photo_albums/potty/5.htm#r





« Siste redigering: Ti.,14,November,2006,15,46 av sten_morten »
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Det er fantastisk, man man har prøvd å fly med jeep. :)

Det er jo mange som har prøvd å fly med de, men som regel så lander de med nesa først, å det er ikke godt.. (been there done that).
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
..ser ut som en ostehøvel i hekken jo  :P
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget G503

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 272
    • jeepfabrikken
Uavhengig av den Engelske testen, så ble det bygget og testet en flygende jeep i Australia også.
Mvh Frank..
JCN 130
00 WJ 3.1
97 TJ 2.5
94 YJ 4.0
83 CJ-7 Laredo
79 CJ-7 304 Renegade
46 CJ-2A column shift
42-45 GPW`s
41-45 MB`s

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Spennende! Du vet ikke noe mere om denne da?
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget G503

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 272
    • jeepfabrikken
Skal lete litt i samlingen 8) 8)
Har en del kopier av de orginale tegningene på den Engelske versjonen.
JCN 130
00 WJ 3.1
97 TJ 2.5
94 YJ 4.0
83 CJ-7 Laredo
79 CJ-7 304 Renegade
46 CJ-2A column shift
42-45 GPW`s
41-45 MB`s

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Legger ut flere bilder og tegninger her jeg da. Kan jo være at det er flere som synes denne er litt artig :)

Her er et bilde av jeepen under utvikling:




På disse bildene kan du se at Willys jeepen faktisk er i lufta:











På det nederste bilde har jeepen fått forbedret halefinner for at den skulle være litt mere stabil i lufta.





Her er tegningene om du skulle få lyst til å begynne å bygge:





Disse tegningene er til den forbedrede utgaven. Denne utgaven ble stemplet flyvedyktig av RAF ::)



Og om du lurer på hvor Willys jeepen er i dag, så står den trygt på The Museum of Army Flying i England:



http://www.24hourmuseum.org.uk/museum_gfx_en/SE000003.html




Museumet selger et klippe og lime sett for barn:













« Siste redigering: Sø.,25,Januar,2009,19,23 av sten_morten »
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15