Skrevet av Emne: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)  (Lest 32178 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #15 på: Ti., 5,Februar,2008,21,48 »
Var på etpar kjøretilstelninger i Jeepklubbregi den gang ja, mener det er en kar nede i Vestfold som eier bilen nå.

Hehe Tom, jeg mente O-løp sånn som på beina med kart i skogen, men det virket ikke som du kjente deg igjen der.... Svein Larsen på Kongsberg er o-løper og Jeepentusiast (den svarte YJ-en fra Autofilprogrammet). Det samme er jeg så vi pleier å dra til Kongsberg på besøk og løpe O-løp i pinsen og besøke gamle trakter.
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #16 på: Ti., 5,Februar,2008,21,50 »
Najs. AEV = helt rett.  :)
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #17 på: Ti., 5,Februar,2008,22,04 »
O-løp er nok ikke min store lidenskap i livet, så det var nok ikke meg nei.
Men alt som lukter av i villmarksliv er av det gode, jeg foretrekker nok kart og kompass på en langtur i bushen, gjerne med tilhørende fiskelykke og bålrøyk;)
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #18 på: Ti., 5,Februar,2008,22,37 »
Når det gjelder den blå YJ`n, så husker jeg med gru når jeg og forrige eier (før Tom) sto i ett nedlagt verksted/lager i Solbergelva, og han insisterte på alle de aluplatene.

Aluplater passer på gamle løene 7`ere ;), og ikke på ein slik flott doning. Aluplater brukes jo både titt og ofte på såpekopper for å dekke rust. Men denne YJ`n hadde ikke rust....ikke noe sted.

Så det var litt surt å se på eieren sto med drillen og boret masse hull til pop-naglene :P, som skulle feste platene. Og ja.....det er massssssse sikaflex eller Tech7 under de, så å få av de noen gang blir litt mer enn en kveldsjobb. :-\

Og kuriositeten med YJ`n var at det var Norges eneste 3 seters varebil av dette slaget. BT i Drammen selvfølgelig ;D Nytt sete/benk laget på HTS på Holmen i Drammen. I ekte ku-skinn.

Og den gikk på 10" brede felger og 33/12,5R15 BF AT. Med standard fjærer og ingen Bodylift. Men Warn-breddere var det. Så man kan godt si den i en periode, var flat som ei padde.

Og etter det jeg husker så så el.opplegget den gang ut som ei gryte med spagetti. Hvorav alle regnbuens farger var representert.

Men du reddet "stumpene" Tom, og fikk bil av det igjen.

Og TJ`n har blitt kjempefin. ;D
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #19 på: On., 6,Februar,2008,08,31 »
Stemmer bra det Ronny, du husker godt må jeg si :) Men når jeg kjøpta YJen satt det et 2" bodylift på den, men med stive orginalfjærer og ikke noe sperrer eller trashloc så var det diagonalspinn bare den så ei hump ???
Da ble det en tur til Lierstranda  og på med OME, det hjalp betraktelig. Så var den berømte bærepåsan med overflødig kabel som en Petter smart hadde lagt opp til alt og ingenting og endel smedjobb og pulverlakk av fangere etc.

Må fortelle også at jeg solgte bilen til en kar fra Haugesund som hadde 48 i marsjstøvler og hadde aldrig kjørt bil med automat før. Vi møttes i Drammen, han besiktiget og betalte før vi dro på BT og omregistrerte. Så var det at han skulle bare kjøre meg opp på Åssiden for å slippe meg av, vi lå etter en ny den gang Mazda 626 med et eldre ektepar og en sjæferhund baki.
De store pailabbene hans og mangel på erfaring med mandig bil resulterte i at når han skulle bremse opp bak Mazdaen så ble samtidig 180hk aktivisert på pip åpent spjell og Mazdaen ble åpnet bak som en makrellboks. Bikkja gikk helt bananas inni der imens vi trøkkte det stakkars eldre ekteparet bortover asfalten på stive hjul men jeg skreik "Slipp gassen da mann!!!!"
Da han endelig fikk flytebryggene vekk fra pedalene var 626en totalvrak, vi fikk rygget ut av kofferten hans, da spratt bikkja ut helt vettskremt og gubben som kjørte virra rundt å så på de sørgelige restene av stoltheten sin, skotta bort på Jeepen som var helt uskadd og kommenterte tørt "Det var da svært til bil da"
Karen fra Haugesund var helt skjelven i knærne, så på meg og sa "Jeg vet ikke om jeg er mann nok til å ha denna bilen jeg"
Jeg kunne ikke dy meg og sa til han at han hadde lurt på om det var noe rust på Jeepen, det har du fått testet nå, boniteten her er helt optimal.
Vel, det endte greit uten personskade eller skade på gobilen, en mazda fra eller til. Har ledd mye av denne episoden i ettertid ;D
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #20 på: On., 6,Februar,2008,09,12 »
hmhmhmh ;D

Jeg blir beskyltd hjemme for å ha jeep som penis-forlenger.

Men mannen med 48 i sko-størrelse trenger nok ikke en slik bil for det. Og siden jeg også har YJ, så er val saken grei da?? ;D ;D
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

renegade

  • Gjest
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #21 på: On., 6,Februar,2008,12,13 »
hmhmhmh ;D

Jeg blir beskyltd hjemme for å ha jeep som penis-forlenger.

Men mannen med 48 i sko-størrelse trenger nok ikke en slik bil for det. Og siden jeg også har YJ, så er val saken grei da?? ;D ;D

Og jeg trooor den nå bor i tønsbergdistriktet...

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #22 på: On., 6,Februar,2008,15,34 »
Hva bor i Tønsberg? Genetaliene mine? ;D

Om det er bilen, så står den kanskje i Tønsberg?
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

renegade

  • Gjest
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #23 på: On., 6,Februar,2008,17,28 »
Hva bor i Tønsberg? Genetaliene mine? ;D

Om det er bilen, så står den kanskje i Tønsberg?

He-he, jeg er nokså sikker på at den YJ'en bor i en garasje i Tønsbergdistriktet.
Når det gjelder "det andre": Too much information, waaaaaaaaaaaaay to much...

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #24 på: On., 6,Februar,2008,17,48 »
Sorry Tom,  for at jeg har grisa i garasjen din........ :D
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #25 på: On., 6,Februar,2008,19,01 »
Ja der tok du rotta på den jomrfruelige korrekte garasjen min, regner med at du skammer deg litt grundig nå, ender antakelig med en rundvask i garasjen, huff. ;D
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #26 på: To., 7,Februar,2008,15,51 »
Har lenge gått å lurt på SYE kit for å få skidpanna opp igjen der den hører hjemme samt at gearstengene går lett og ledig sånn som de skal gjøre.
Idag fjerna jeg senkesettet til transferkassa mest for å prøve om det ble mye vibrasjoner i mellomakselen. Og til min strore glede var det ikke antydning til noe som helst, hadde bilen oppe i 130 og det var helt tyst hele veien. :D
Da skrinlegger jeg hele SYE styret, etter et gammelt visdomsord: "Ikke fiks noe som funker"
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #27 på: To., 7,Februar,2008,16,10 »
En annen fordel med SYE-kitet er vel at man ikke lenger kan "flexe" hele mellomakselen ut av trsf.kassa.
Og det er jo ikke såååå veldig dyrt da, om du skulle få lyst til å skru litt. Simon har vel en god write-up på how-to.

Men prisen på den nye mellom-akselen som kreves, har vel gjort sitt til at i allefall jeg har dette som en "fremtidig tenkt" jobb.

Men ellers enig med du, det som ikke trengs å fixes, trengs ikke å fixes. Samme på min bil, ingen vibrasjoner, til tross for heving. Jeg monterte "senke-settet" kun for at de lå i veien på verkstedbenken. (jævlig intelligent argument ikke sant? :D)
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #28 på: To., 7,Februar,2008,18,18 »
Ser det argumentet der Ronny, men kan ihvertfall "flytte" den jobben mye lenger frem med godt samvete.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #29 på: To., 7,Februar,2008,23,11 »
Slenger ut noen detaljbilder av diverse ting som er gjort med TJen. Det datt inn noen pakker fra Junaiten her for noen dager siden så litt nytt ble det pån ikveld.
Skidpanna fra Warn under motorn satte jeg på tidlig, da jeg erfarte på YJen at det ikke er særlig vanskelig å få bunnpanna til å romme noen desiliter mindre olje. Det var endel smedarbeid for å få den bøylen over fremre mellomaksel til å ikke ta borte i noe (Amerikansk pasning), og ved flex har fortsatt mansjetten rundt glideyoken lett for å bli litt uggen.

Husky liner gulvmattene var geniale, nå er det muligheter for å få kasta myra ut av bilen etterpå.

Satte også inn en dings som holder baksete i oppreist stilling når det er vippet fremover.

Dørstoppere så ikke unga slipper dørene rett i BMWen som tilfeldigvis står parkert ved siden.
« Siste redigering: To., 7,Februar,2008,23,14 av Tom-G »
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO