Skrevet av Emne: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)  (Lest 32185 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)
« på: Ma., 4,Februar,2008,19,23 »
Er vel på høy tid at også jeg kommer med litt info om Jeepen vår.
Bilen er en 97" 2,5 sport f.reg i Norge oktober 1996. (Fikk brått vibber om sein 76" Granada, grøss!!??)
Blåmann har hatt tre eiere og har det meste av sitt liv vært i kvinnelig pleie(vanskjøtsel) et sted på vestlandskysten. Jeg kjøpte bilen vinteren 2007 av en kar i Skien i bytte mot en bunke dollars og en bånnsur gammal G-Wagen, den var da registrert som varebil og sånn passe orginaltrist å se på. :-\
Har tidligere hatt to modda Jeeper, en YJ 4,0 og en XJ 2,5TD og fikk så usannsynlig lyst på verdens beste halvfabrikat igjen.
« Siste redigering: Sø.,28,November,2010,18,40 av Tom-G »
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #1 på: Ma., 4,Februar,2008,19,49 »
Ikke lett å få lagt inn bilder her nei >:(, får melding om at området er fullt???
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #2 på: Ma., 4,Februar,2008,20,39 »
Jaja da er det ikke bare meg som er "dum" da altså........prøvde jeg også.... :-X

Men flott med interaktiv garasje da Tom :)
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #3 på: Ti., 5,Februar,2008,08,37 »
Bilen når den ankom gårdsplassen hjemme for et år siden
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #4 på: Ti., 5,Februar,2008,08,42 »
Mimrebilder om de to foregående gobilene
« Siste redigering: To.,14,Februar,2008,22,32 av Tom-G »
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #5 på: Ti., 5,Februar,2008,16,54 »
Den YJ-en så jeg på et O-løp på Kongsberg i Pinsen for noen år siden.
Var den din den gangen?
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #6 på: Ti., 5,Februar,2008,20,10 »
Var på etpar kjøretilstelninger i Jeepklubbregi den gang ja, mener det er en kar nede i Vestfold som eier bilen nå.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #7 på: Ti., 5,Februar,2008,20,38 »
Det måtte jo moddes, orginalt synes jeg TJen er bortimot femi. Samtidig var målet at det skulle være så lovlig som mulig og at bilen skulle beholde mest mulig av kjøreegenskapene på vei, også var det å få satt inn baksete ettersom jeg har en hel ungeflokk som vil være med.
Det som ble kjøpt inn først var.
-Orginalt baksete og E merka seletøy fra Autoutstyr
-Ome sett m/st demper fra Tor med TUV papirer
-245/75-16 BF A/T som tilsvarer 31", felgene i 8x16 satt på bilen og de var ok, fikk papirer på dette fra JJ i Jeep Norge.
+ en del fjas og stas av slite/rep deler for å få ting på stell.
Cobrabøylen foran var allerede godkjent av tidligere eier så det var ikke noe tema.
Så bar det til BT på Hønefoss for godkjenning og det gikk rett i boks, bortsett fra en en noe lengre argumentasjon for å få lite skilt bak, men også det løste seg. God stemning!
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #8 på: Ti., 5,Februar,2008,20,45 »
Blåmann hadde 3,73 utv som de fleste andre 2,5l, og jeg synes det var litt småtrist i terrenget, gikk litt for fort på 1L og litt for lite drag. En annen liten overaskelse ble det da jeg skiftet olje i bakdiff og oppdaget at det ikke var traclock inni der, trodde det var standard på alle TJer i Norge?? :-\
Så bar det til Gol på treff og snøkjøring, det gikk ikke så aller værst, men moddebasillen kom og tok meg igjen.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #9 på: Ti., 5,Februar,2008,21,00 »
Fram med lommeboka, ut med noen halvslappe møll og riste litt grundig :P
Innkjøpene bestod nå av:
-AEV 8x16 felger fra A/T
-285/75-16 BF mud fra Interkontakt
-T-Max 10000 winsj fra Knut
Egenprodusert plate til vinsjen
Var endel spent på om hjula ville subbe med kun 2" heving, men er ikke interessert i mer løft enn nødvendig, så her var det bare å prøve.
Rista ut siste bunken med dollars og ringte Tor og bestilte 4,88 drev til akslinger, litt frem og tilbake og jeg hadde bestilt ARB foran og bak og, jaja moro ere lell!! ;D
Bækken offroad gjorde en glimrende og rimelig jobb med akslene, og jeg la opp resten.
Første flexeprøve viste at blåmann løftet det nye framhjulet sitt nesten 70 cm før det subbet bak, jeg var mer enn happy 8)
« Siste redigering: Ti., 5,Februar,2008,21,52 av Tom-G »
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Terje

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #10 på: Ti., 5,Februar,2008,21,08 »
Fin bil! Ser veldig bra ut.
Terje

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #11 på: Ti., 5,Februar,2008,21,10 »
Takker for det
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #12 på: Ti., 5,Februar,2008,21,17 »
Med vinsjen kom også innkjøp av et Maxxima Bluetop batteri fo mer strøm, valgte dette som et godt kompromiss for vinsj/startbatteri, genialt også at det har både std poler til starter og skrupoler til vinsjen.
Så var det Evje treffet, og det skulle bli den store prøven for "Blåmann", dugde oppsettet eller ble det fortsatt for spett? ::) Jeg kjørte stort sett sammen med CJen til Arve og TJen til Tomas og begge disse bilene er som kjent ganske potente, og til min store glede hang Blåbassen på. Der vi ble litt etter var det nok piloten som også spilte en rolle :P
Totalt sett meget god stemning og et knallbra treff!!
« Siste redigering: Ti., 5,Februar,2008,21,33 av Tom-G »
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #13 på: Ti., 5,Februar,2008,21,30 »
Det fulgte kun med Canvas til bilen dajeg kjøpte den og jeg er vel en av få Wrangler eiere som synes at hardtop er suverent, mulig det er alderen som spiller meg et puss??!!
Det var da en reddende engel fra Bergenskanten skulle selge "vedboden" sin, vi avtalte tid og sted og Blåmann skar over fjellet mot vest. Etter noen rullings, kaffekopper, endel Jeepprat og en ny bunke dollars ble hjemturen både mye stillere og mindre trekkfull over fjellet igjen. Blåmann og jeg takker for handelen Rudi :D
Når T-maxen gikk på måtte Cobrabøylen av, men denne skal moddes litt og på igjen etterhvert, da får jeg vinsjen bak noe som er godkjent og etpar KCer på toppen, tror det kan bli OK.
For å kunne ha med ski og andre lure ting på en grei måte, fikk jeg tak i rails(samme type som sitter på "King top" på pickuper) og disse var en smal sak å montere på hardtopen.
« Siste redigering: Ti., 5,Februar,2008,21,33 av Tom-G »
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #14 på: Ti., 5,Februar,2008,21,41 »
Fangern bak er også egenprodusert av 100x50 vinkeljern med påsveisa sjakkelfester og 4kantfeste til kroken, bolta fast med 10 stk m12 bolter i ramme og bakbjelke, Skulle gi grei frivinkel bak.
Har også en frontfanger under produksjon og 6" Bushwacker breddere for å dekke hjula.

Selv om denne motoren ikke er noe lyn så synes jeg at den drar greit med denne giringa og hjula, det passer bilen godt både på vei og i terrenget og forbruket ligger på ca 1,2 med normal kjøring
« Siste redigering: Ti., 5,Februar,2008,22,05 av Tom-G »
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO