Skrevet av Emne: Tom-G,s Jeep(Vognskjulet)  (Lest 32213 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #60 på: To.,27,November,2008,12,57 »
Sitat
Men dissa TJ så er det vel heller el.anl. som stopper opp før luftinntaket.... 

Er vel en viss fare for det ja, men med ei god baugbølge så slipper i hvertfall motorn og bli sølete innvendig.
Også syens jeg det er litt tøft da :P
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #61 på: To.,27,November,2008,13,02 »
Velkommen etter  ;) Ser bra ut, men du vil nok merke en ørliten reduksjon av de ville hestene som sitter under panseret... Det gjorde jeg. Så derfor skaffet jeg en ekstra luftboks, så til daglig kjører jeg uten tilkoblet snorkel.

Sitat
Men dissa TJ så er det vel heller el.anl. som stopper opp før luftinntaket....

Joda, men du slipperå fylle sylinderne med vann og blåse topper etc hvis det ble litt for dypt. At en sikring ryker er lissom ikke så farlig...!?!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #62 på: To.,27,November,2008,14,07 »
Sitat
du vil nok merke en ørliten reduksjon av de ville hestene som sitter under panseret...
Kan ikke si jeg merket noe forskjell på effekt, men jeg skifta map sensoren samtidig, så det er mulig den kompenserte litt.

Hvordan er badetempen i indre Oslofjord om dagen forresten, Blåmann er sugen på en dukkert ;D

96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #63 på: To.,27,November,2008,14,34 »
Bare å ta turen! Fin temp rundt 4-6 grader. Vet om et fint vadested som vil sørge for utstrakt rustanngrep på Blåmann.... Jeg kan ta bilder jeg....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #64 på: On.,15,April,2009,13,44 »
Sleit litt med bagasjeplassen i TJ`en, med baksetet i bruk blir det noe marginalt. Svaret ble en henger, som startet med at jeg fikk kjøpt en skikkelig billig plasttop som en kar ikke trengte mer. Så kjøpte jeg hengern på AK maskin, en Brendrup 1150.
Men da jeg prøvde hengern på Jeep`en så det stusselig ut, her må det moddes!!
Skjermer og hjul føyk av, og ut på leit etter noe mer egnet. Boltsirkel på de fleste hengere er 4 x 100 og siden jeg jobbet med Opel tidligere husket jeg at felgene på Astra sport med 1,6 l var  6x15 med rett boltsirkel. Disse fant jeg på lokalt hoggeri, men problemet er at de bygger altfor mye innover. Da var det bare å skjære ut hjertet i felgene og snu dem, og etter retting i avbalanseringsmaskin ble de sveiset inn igjen. Neste steg var sandblåsing og pulverlakk, og med etpar dekk  fra en tidligere Cherokee ble det litt med "Rockcrawler" look på det hele.
Med større hjul så passa de orginale plastskjermene heller dårlig, løsningen ble ei avdanka rullestolrampe fra jobben i 5mm dørkaluminium.
Litt kapping, knekking og sveising + etpar nye braketter så hadde "Trailern" nye tak over tøfla.
Har ikke rukket å prøve ut konseptet i praksis ennå, men den skal tjenestegjøre som bagasjetralle til Gol til helga.
« Siste redigering: On.,15,April,2009,22,39 av Tom-G »
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #65 på: On.,15,April,2009,14,41 »
Tøft Tom  8)

Gøy å se skikkelige hjemmebygg, som blir så bra!
Hva ble ca vekt på hengeren?
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #66 på: On.,15,April,2009,22,45 »
Sitat
Hva ble ca vekt på hengeren?

Dette er jo ei minitralle uten bremser, så totalvekt på henger er 500kg. Tipper egenvekt nå er ca 150 kg, og det gir ca 150 kg i nyttelast hvis en etter lov og forskrift skal kunne kjøre lovlig i 80km/t på mor norges asfalt.
Skulle holde akkurat til reservehjul, verktøy, canvasbolig og en bag med klær. :D
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #67 på: To.,16,April,2009,12,00 »
Den var flott, har også tenkt på Brendrup 1150 som objekt hvis en skulle ha laget noe en gang.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Re: Sv: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #68 på: Ti., 2,Juni,2009,08,45 »
Boltsirkel på de fleste hengere er 4 x 100 og siden jeg jobbet med Opel tidligere husket jeg at felgene på Astra sport med 1,6 l var  6x15 med rett boltsirkel.
Årsmodell for oss som ikke har peiling på Opel heller?
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #69 på: On., 3,Juni,2009,10,03 »
Egnede felger i 15" er fra 1998-2001 Opel Astra 1,6 (1,4 har 14" i 4-100 og 1,8 har 5-100, så disse er uaktuelle.)
Du kan også bruke felger fra Toyota Corolla fra 2001, disse er også 6x15 i 4-100.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #70 på: Fr.,11,Desember,2009,10,54 »
Har hatt et lengre fravær fra "Bua" grunnet husbygging og bygging av ny JeepBu.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #71 på: Fr.,11,Desember,2009,11,06 »
Blåmann er i daglig bruk, og har dratt mye henger og winsja trær rundt på tomta. Men så gikk jeg på en ny bilfeber og handla inn en ZJ her også til fordelaktig deal, der jeg ble kvitt en gammal Voyager i samme slengen.
1994 ZJ SE med 4.0L, RE42 Kasse og 231 Transfer, Standard 30/35 aksler med 3,55 utv.
Det satt et ome 1" sett på, så jeg la bare på 1" coilspacere for å få plass til 265/70-16 dekk på 8x16 Aev.
Var endel grums under, så det ble skiftet en masse foringer, kryss og simringer en kveld og vips så var sølvreven god å kjøre igjen.
Så får vi se hva fremtiden bringer av byggelyst på denne.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #72 på: Fr.,11,Desember,2009,12,47 »
Fin stuk på både hytte, bu & Jeep  8)
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #73 på: Lø.,12,Desember,2009,17,14 »
Gratulerer med flott gromhus og bil,  tror nok også at GC, Blåmann vil trives der!   :) 
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Tom-G,s TJ("Blåmann" bua)
« Svar #74 på: On.,30,Desember,2009,11,54 »
"Blåmann" har vært snørrete med hoste en stund, så jeg bestemte meg for å rive av toppen og stille diagnose. Ny komlett topp + pakn. og ny eksos lå på lur etter tidligere handleturer med laptopen. Toppen fra Alabama cylinderheads var like billig som prisen for planing og ventilsliping her hjemme, og nytt er nytt.
https://www.alabamacylinderhead.com/productdetail.php?id=105
Pakn sett fra Felpro (Rock auto) var av suveren kvalitet, samt nye løftere, bolter, vipper etc. og komplett eksos fra Gale Banks.
Etter å ha sett over og vasket det meste var diagnosen stilt:
-Kj.væske svetting rundt topplokkbolt nr.7 (fremre venstre), denne går igjennom toppen og ned i vannpumpehuset, skal settes inn med gjengetetting(loctite 577).
-O-ringene på inj. dysene var bare filler, falsk luft på cyl.nr. 1. Dette er noe å tenke på for andre andre som har fusking/lugging på 2,5/4,0L, sitter O-ringer i begge ender av dysene, som morkner opp etter endel år, billig og enket å bytte.
-Eksos/insugspakningen var bare filler og sprekk i eksosmanifold.
Nesten rart at den har gått såpass som den har, takk til god gammeldags og enkel motorkonstuksjon.
Nytoppen passet perfekt, stor glede :D, løfterne tas ut med magnet på stang. På med Banks tourqe Header, satt som et skudd. Fremre røret måtte moddes litt, men resten av eksosen var dønn i orden.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO