Skrevet av Emne: "Check Engine"  (Lest 1833 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jpy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
"Check Engine"
« på: Ti.,29,Januar,2008,17,42 »
Checck engine lampen lyer på min 97 Grand Cherokee 5,2l. Har ikke instruksjonsbok, så er det noen som kan hjelpe meg med mulige feilkilder, sier jeg takk

Utlogget bambus

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: "Check Engine"
« Svar #1 på: Ti.,29,Januar,2008,20,39 »
Instruksjonsboken sier:  "Tenner ved feil i motorens elektroniske styresystem. Oppsøk snarest et verksted". For å finne hva som er galt må man normalt sjekke diagnosesytemet, som krver en egen leser. Dette kan være en enkel standard ODBII-leser, som kan kjøpes for en billig penge.
Mvh Bambus
Bambus

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: "Check Engine"
« Svar #2 på: To.,31,Januar,2008,00,08 »
Tell me more. Har du noen spesifikke merker/priser? Er vel også interessant for f.eks. meg som har skrudd på biler i nesten 30 år men ikke er mekaniker? Kommer de opp med koder som man må i bøker for å finne ut hva er, eller kan man lese av problemet på display? ??? Mvh. Åge.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget bambus

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: "Check Engine"
« Svar #3 på: To.,31,Januar,2008,21,53 »
Jeg kjøpte en diagnoseleser på ebay fra USA (AutoScanner U380, www.uiftech.com). Jeg husker ikke prisen, men jeg tror det var ca 50$. Leseren er i samsvar med en standard (ODBII) som alle biler registrert i USA etter 1995 må oppfylle. De fleste europeiske biler oppfyller også etterhvert denne. Kontakten for leseren sitter under rattet på GC.
Med leseren fulgte en instruksjonsbok med forklaring på alle (generiske) koder. Som eksempel kan jeg nevne at jeg fikk en feilkode når jeg prøvde leseren på min bil, nemlig "O2 sensor 2 low voltage". Dette gjaldt imidlertid sensor etter katalysatoren, som ikke finnes på min bil. De fleste bilverksteder, sikkert også mange hobbymekanikere, har vel utstyr som kan lese disse kodene, vil jeg tro.
Mvh Bambus
Bambus