Skrevet av Emne: Hvor mye må 7'ern heves?  (Lest 6117 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

renegade

  • Gjest
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #15 på: Lø.,22,Desember,2007,17,16 »

Kanskje jeg skulle finne litt informasjon og dokumentasjon på YJ-konvertering, og smelt ivei en søknad til BT om det. Koster jo ikkenoe det.. Kanskje de skjønner såpass at det iallefall ikke blir en dårligere bil av det..


Her ville jeg først ha tatt en prat med 4x4Supply og BGNor for å høre hva de kan stille med av papirer.  Ville også tatt kontakt med de i USA som hever at de har TÜV papirer.  Da har du litt mere grunnlag for å vurdere de forskjellige leverandørene.

Utlogget Geia

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #16 på: Lø.,22,Desember,2007,17,56 »

Kanskje jeg skulle finne litt informasjon og dokumentasjon på YJ-konvertering, og smelt ivei en søknad til BT om det. Koster jo ikkenoe det.. Kanskje de skjønner såpass at det iallefall ikke blir en dårligere bil av det..


Her ville jeg først ha tatt en prat med 4x4Supply og BGNor for å høre hva de kan stille med av papirer.  Ville også tatt kontakt med de i USA som hever at de har TÜV papirer.  Da har du litt mere grunnlag for å vurdere de forskjellige leverandørene.



Ja, jeg tenkte å høre med leverandører om evt å få kopi av TUV-dokumenter, monteringsanvisninger osv.   Får ta en undersøkelse omkring dette.

Men vet du/dere hvor stor klaring det er mellom aksel og ramme/bumbstopper på en orginal 7'er?
Kanskje da fått en pekepinn hvor mye heving det eventuellt ville blitt med et OME-sett for YJ.

Takker så hjertlig for inspill og meninger om saken.
Dette må jo gjøres ordentlig med engang når jeg først skal koste på bilen såpass tid og penger.
Geir André

89- YJ Godkjent V8 og 36x14,5-15.
80- CJ7 304- Automat.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #17 på: Lø.,22,Desember,2007,19,02 »
Med 4" løft og automat, sblir mellomakslen bakover for bratt.  Jeg byttet til CV aksel og det fikset problemet.  Nå er det vibrasjonsfri.

Jeg kjører med det oppsettet uten CV helt problemfritt. Du trenger ikke CV men må være nøye med å måle så vinklene blir riktige. Det er ikke hvor bratt vinkelen på mellomakselen blir (innen rimlighetes grenser da) men at vinklene er like som betyr noe.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

renegade

  • Gjest
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #18 på: Lø.,22,Desember,2007,20,45 »
Med 4" løft og automat, sblir mellomakslen bakover for bratt.  Jeg byttet til CV aksel og det fikset problemet.  Nå er det vibrasjonsfri.

Jeg kjører med det oppsettet uten CV helt problemfritt. Du trenger ikke CV men må være nøye med å måle så vinklene blir riktige. Det er ikke hvor bratt vinkelen på mellomakselen blir (innen rimlighetes grenser da) men at vinklene er like som betyr noe.

Vel, det der er nok ikke heeelt korrekt.  Dette vil variere fra bil til bil, fra oppsett til oppsett.
F.eks, så er generelt automat lengre enn manuell (på 7'er).
Videre, så har en med 4'er / 8'er noe frihet til å flytte motor'n noe fremover, som også gir deg lengre mellomaksel.
Osv.
I tillegg, så løfter de forskjellige lifkittene litt forskjellig.
Så totalt sett, så må en nesten se på hvert enkelt tilfelle.
Noen ganger så funker det, andre ganger ikke.

Hvor lang er mellomakselen din ?
Spes. de som kjører med manuell av de eldre typene har ganske lange mellomaksler.

Og ja, jeg sørget for at vinklene på output transfer + pinion var like.  Men det hjalp ikke.
Jeg senket i utgangspunktet transfer'n ca. 1" og da forsvant det meste av vibrasjonene.

Da jeg byttet til 8er, så monterte jeg den så langt tilbake som mulig, dvs. fordeleren kun 1-2 cm fra torpedoen.
Jeg har TH400 og den er ganske lang.
Da ble ikke mellomakselen mer enn ca. 53-54 cm.  Og det ble litt snaut på min.

Nå skal det sies at jeg synes mine fjærer løfter mer enn de 4" som er oppgitt, spes. med softtopen.
Uansett, en CV aksel greier ikke nødvendigvis særlig skarpere vinkler enn en vanlig, men den er mer vibrasjonsfri helt til det blir for bratt.  I tillegg, så vinkles pinionen oppover, og det reduserer også vinkelen på mellomakslen endel.
Det finnes også noen spes. CV aksler som klarer veldig skarpe vinkler, søk på 'nett og du skal finne...
Men hvis det blir vibrasjoner med en vanlig aksel, så fikser som regel en Cv aksel det.

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #19 på: Sø.,23,Desember,2007,02,10 »
Hei
kan påpeke det faktum at jeg på CJ'n senket transfer'n (skrekk og gru) med 20mm etter OME-løftet på nominelt 2,5", da jeg fikk vibrasjoner (gjorde det ikke før tre-fire år etterpå, men...)

Uansett, det virker som om hver eneste CJ oppfører seg ulikt ved fjærløft.

Neste prosjekt: CV mellomaksel.

Uten å ha forsøkt andre typer fjærløft,
ville aldri bytte bor mine OME 2,5 fjærer med noe annet, dersom det ikke gir tilsvarende komfort.
Siden dette fjærbyttet ble gjort ganske "tidlig", så ble jeg rådet til å bruke oljedempere (Trailmaster), senere har vel OME lansert dempere som skal passe, men jeg er godt fornøyd med mine Trailmaster oljedempere.

Nydelig overtfartsdumper!


God jul.
Medlem 005

Utlogget arve

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #20 på: Sø.,23,Desember,2007,17,02 »
Ett bra oppsett som fungerer bra både i skoge og på veien. 4" fjærer (black diamon) soft ride,2" body lift,kjøp gjerne 3" og kutt dem ned til 2".Flytt forakselen 10 cm forover,(lett jobb når du først har demontert fronten) Du for bedere kjøre egenskaper-og det ser mye bedere ut i forhold til hjulenes plasering.Dette har jeg selv prøvd ut,gml 7-er min gikk med 38" uten noe problem.
« Siste redigering: Sø.,23,Desember,2007,17,11 av arve »
cherokee chief 1980 mod
M/T 15x12 clasic weels
M/T 36x15.5x15
6" fjærsett fra Rusty
AMC 401
Jeep Laredo 1981 mod
Amc-401.727 automat a/c
Cherokee Chief 1981
Amc 360 727 Automat

Utlogget hero

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #21 på: Ti.,25,Desember,2007,22,12 »
hei har montert ez fjører 4" fra 4wdhardware, med reverserte sjakler fra more,ome dempere 1,5 " bodylift,perfekt med 33" . dette flytter frem foraksel 1,5" slik at foraksel kommer i "senter" ,
med 35" må du begrense innfjøring mye, da det ikke er nok og skjære ut i hjulkasser bak, samt at du må ha 3" bodylift.
Styr unna procomp,de synker raskt sammen, og er like komfortable som jernbaneskinner, har hatt det.

Utlogget Geia

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #22 på: On.,26,Desember,2007,11,10 »
hei har montert ez fjører 4" fra 4wdhardware, med reverserte sjakler fra more,ome dempere 1,5 " bodylift,perfekt med 33" . dette flytter frem foraksel 1,5" slik at foraksel kommer i "senter" ,
med 35" må du begrense innfjøring mye, da det ikke er nok og skjære ut i hjulkasser bak, samt at du må ha 3" bodylift.
Styr unna procomp,de synker raskt sammen, og er like komfortable som jernbaneskinner, har hatt det.



Ok, takker for inspill. Er jo flere leverandører av fjærer, så vanskelig å bestemme seg når man ikke har noen erfaring med dem..
Men er dette et TUV-godkjent sett? Må ha bilen godkjent vettu. Reverserte sjakler er vel vanskelig å få godkjent?
Geir André

89- YJ Godkjent V8 og 36x14,5-15.
80- CJ7 304- Automat.