Skrevet av Emne: Hvor mye må 7'ern heves?  (Lest 6120 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Geia

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Hvor mye må 7'ern heves?
« på: Sø.,16,Desember,2007,22,35 »
Hadde en hyggelig prat med Amund på BG NOR om heving og felger til 7'ern.
Som jeg forsto så finnes det TUV-papirer på både fjærer og Bodylift.
Tenker da å gå for 2,5" fjærløft og bodylift i tilegg. 2" eller 3" (hvis begge alternativ godkjennes)

Hvor mye bør bilen heves totalt? har ikke helt bestemt meg om det blir 33" eller 35".
Tenker da både på plass ved fleksing og utseende på bilen.

Geir Andre.
« Siste redigering: Sø.,16,Desember,2007,22,52 av Geia »
Geir André

89- YJ Godkjent V8 og 36x14,5-15.
80- CJ7 304- Automat.

renegade

  • Gjest
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #1 på: Sø.,16,Desember,2007,23,05 »
Hadde en hyggelig prat med Amund på BG NOR om heving og felger til 7'ern.
Som jeg forsto så finnes det TUV-papirer på både fjærer og Bodylift.
Tenker da å gå for 2,5" fjærløft og bodylift i tilegg. 2" eller 3" (hvis begge alternativ godkjennes)

Hvor mye bør bilen heves totalt? har ikke helt bestemt meg om det blir 33" eller 35".
Geir Andre.

"-regelen er ca. 4" for 33".

En fin kombinasjon kan være 2,5" fjærløft, 1" lengre sjakler (det gir 1/2" løft) og 1" body lift.

BGNor og 4x4Supply har fjærer som kan benyttes, dog så er vel strengt tatt ikke 4x4Supply sin løsning basert på OME YJ Wrangler fjærer TÜV godkjent (?)

BGNor leverer som kjent ikke lavere bodylift enn 2", det er synd.  Det finnes nemlig en leverandør av kombinerte body mounts og 1" løft.  Med BGNor løsningen, så får en en 2" kloss oppå det orginale festet, mens med den andre løsningen, så er det 1 kloss som er både body feste og 1" løft...

Skal du til 35" (som jeg personlig ikke synes kler 7ær'n), så må du minst 1" til.  Samme kombinasjon men med minst 2" helst 3" bodyløft.  Alternativt, så har vel BGNor 4" fjærløft til CJ ?  Da trenger du bare 1" eller 2" bodyløft for å få plass.

Hvorfor passer ikke 35" på CJ ?  Hjulåpningen bak er ikke så stor, proposjonene blir ikke riktig med 35" hjul.  Hjulet passer ikke "inni" hjulåpningen om du vil.  Og det finnes meg bekjent ikke skjermbreddere med orginal fasong som har større radius, slik at det ville stemme bedre.  Et alternativ er å sette på YJ skjermbreddere, men da endrer en mye av utseende sett fra siden...

Lykke til, og bilder er alltid artig...

Utlogget Geia

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #2 på: Ma.,17,Desember,2007,22,06 »
''Og det finnes meg bekjent ikke skjermbreddere med orginal fasong som har større radius, slik at det ville stemme bedre.  Et alternativ er å sette på YJ skjermbreddere, men da endrer en mye av utseende sett fra siden...''


Så sant så sant. Har som sagt i tidligere innlegg ikke lyst til å sette på andre breddere (vil beholde CJ-fasongen). Men 35" er et ønske...
Hva da med bredere dekk i 33" f.eks 13,5/14,5 i bredde. Hva synes folket om det? Blir det feil i forhold til bredde/høyde? Bare en tanke, eksakte dekkdimensjon vil nok bli noe av det siste som avgjøres før godkjenning og registrering..

Veldig glad for innspill i saken av folket som kan CJ  :)
Geir André

89- YJ Godkjent V8 og 36x14,5-15.
80- CJ7 304- Automat.

renegade

  • Gjest
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #3 på: Ma.,17,Desember,2007,23,53 »
''Og det finnes meg bekjent ikke skjermbreddere med orginal fasong som har større radius, slik at det ville stemme bedre.  Et alternativ er å sette på YJ skjermbreddere, men da endrer en mye av utseende sett fra siden...''


Så sant så sant. Har som sagt i tidligere innlegg ikke lyst til å sette på andre breddere (vil beholde CJ-fasongen). Men 35" er et ønske...
Hva da med bredere dekk i 33" f.eks 13,5/14,5 i bredde. Hva synes folket om det? Blir det feil i forhold til bredde/høyde? Bare en tanke, eksakte dekkdimensjon vil nok bli noe av det siste som avgjøres før godkjenning og registrering..

Veldig glad for innspill i saken av folket som kan CJ  :)

Skal du ha 35", så må du heve ganske mye for å få plass til hjulet.  Ta en titt på bildegalleriet, med litt flaks så ligger det noen bilder tatt fra siden med 35".
Du kan gjerne gå opp i bredden på hjula, men da sliter du virkelig med å finne skjermbreddere som er breie nok.  Det eneste jeg vet om som kan bli breie nok da, er noen luringer på Island.  De støper breddere i glassfiber og de kan en hvist få i omtrent den bredden en vil.

Satt og leita etter noe helt annet, og da fant jeg denne:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Jeep-CJ-CJ5-CJ7-5-7-8-NEW-Skyjacker-Lift-Kit-4-76-86_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33648QQihZ008QQitemZ8003332513QQtcZphoto

Legg merke til: "TUV approved"...
Har dog hørt at disse TUV papirene ikke er helt oppdaterte, men det vet jeg ikke noe mere om.

Med frakt til Norge + moms, så havner du på omtrent 6500,-  Men det ser ut som om det mangler en del, som dropped pitman arm, dempere, lengre bremseslanger, quick disconnect, senke sett til transfer'n osv.  Så du er nok nærmere 9-10 000,- for alt vil jeg tro.  Hvordan dette er prismessig i forhold til det BGNor selger, det aner jeg ikke.
Ideelt sett, så skal / må du med 4" fjærløft bytte til en CV type mellomaksel bak, den koster fort $ 3-400 eller så.

Her er et bilde av en 7'er med 4" fjærløft (ProComp) og 33x12,5" hjul på 10" felg.  Bredderene er Xenon sine, og det ville blitt godkjent i gamledager, dengangen kravet var at det skulle dekke mønsteret i dekka...

http://racing.brakvatne.net/albums/album01/cj7_2.jpg

Det ligger noen flere bilder fra da jeg jobbet med den her, deriblant 1 som viser CV akselen bak:
http://racing.brakvatne.net/gallery/album01

(NÅ fikk jeg plutselig lyst til å begynne å skru på den igjen...)
« Siste redigering: Ma.,17,Desember,2007,23,56 av renegade »

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #4 på: Ti.,18,Desember,2007,09,49 »
Bare en tanke, eksakte dekkdimensjon vil nok bli noe av det siste som avgjøres før godkjenning og registrering..

Veldig glad for innspill i saken av folket som kan CJ  :)

Hei

Mitt råd er å bestemme deg for hjulstørrelse så tidlig som mulig, å bygge hele Jeepen opp rundt det valget du har gjort. På den måten får du en helhet i Jeepen og slipper å endre på ting senere.

CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

renegade

  • Gjest
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #5 på: Ti.,18,Desember,2007,10,09 »
Bare en tanke, eksakte dekkdimensjon vil nok bli noe av det siste som avgjøres før godkjenning og registrering..

Veldig glad for innspill i saken av folket som kan CJ  :)
Hei
Mitt råd er å bestemme deg for hjulstørrelse så tidlig som mulig, å bygge hele Jeepen opp rundt det valget du har gjort. På den måten får du en helhet i Jeepen og slipper å endre på ting senere.

Hånd !

Dette fordi det er surt å sitte der med f.eks. 2,5" fjærløft + 2" body løft og 33".  Så ønske å gå til 35" for bare å finne ut at en da må bytte til 4" fjærløft for å få det til...

En bør vurdere & planlegge litt før en hiver ut masse $$$.




Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #6 på: Ti.,18,Desember,2007,12,01 »
En annen betraktning som bør være med mtp hjulstørrelse er utveksling i akslene.
Mine erfaringer fra forskjellige bilmerker er at det er stor forskjell fra å drive 33" kontra 35".
De fleste, med litt maskin slenger 33" greit, men 35" suger en del krefter altså.

Jeg gikk opp fra 33" til 35" på YJ'n, og "måtte" av andre grunner bytte utveksling. Det merket jeg godt.
Det koster fort noen høvdinger i deler, og ikke minst arbeidspenger om du ikke setter opp aksler selv.

Du sier ikke noe om du skal ha en artig sommerbil til veibruk eller om du skal ut og rocke i skogen.

33" er kansje tøfft og hensiktsmessig nok?
35" krever noe bedre planlegging for å få et vellykket resultat?
Jeg synes 35" kler CJ bra, og de CJ's med smale aksler syns jeg er supertøff med 14,5 eller 15,5 brede dekk på 12" felger ;D

...men dersom primærbruken er på vei, tror jeg nok jeg ville bygd for 33", all heving på fjæringa, og bruke tid og penger på å få dette ordentlig med evt SYE, CV aksel, track bar, droppa pitmanarm mm.
Da har du et godt oppsett, med full anledning til å oppgradere mere senere, uten å måtte bytte ut komponenter du har kjøpt dyrt i første omgang.
JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #7 på: Ti.,18,Desember,2007,18,40 »
Fra og med 35" og oppover bør også framakselen flyttes framover slik at hjulet passer bedre i hjulåpningen.

Så det er lurt å bestemme seg for oppsett før du begynner å bygge.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Geia

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #8 på: Ti.,18,Desember,2007,23,27 »
Mange gode meninger her ja.(veldig glad for det) Med tanke på utvekslinger så er ikke det største problemet, er meningen å skifte de samtidig som ARB skal monteres (før eller siden).

En annen ting som jeg er litt skeptisk til hvordan et 4" fjærløft vil være å kjøre med, stivhet ol.(i skogen)
33" er jo snillere for drivverket osv også da.. Og ser så absolutt pent ut. Bra å kjøre med osv..

Bilen skal bygges opp så den blir strøken. Den skal ikke brukes daglig til og fra jobb, men til kosekjøring, og den skal så absolutt brukes til offroad også. offroad er jo kos  :) (derfor arb osv..)

Er enig om at oppsett bør bestemmes først ja. Koster bra med $$$ bare å få bilen i topp stand med et "snilt" oppsett også.
Meget usikker på hvilket oppsett jeg bør gå for. Skal fortsette med ramme og akslinger nå framover, så jeg burde jo ha bestemmt meg før karosseriet er klart og alt skal lakkes og monteres.

Har prøvd å finne gode bilder av f.eks 35x12,5 kontra 33x12,5, men vanskelig å finne, spesiellt 35".
Synes 35x12,5 er greit, med 35"x14,5/15,5 må så mye mere gjøres. Alternativet 33x14,5" har jeg sett et bilde av, men husker ikke hvordan det var..
Geir André

89- YJ Godkjent V8 og 36x14,5-15.
80- CJ7 304- Automat.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #9 på: On.,19,Desember,2007,00,32 »
En annen ting som jeg er litt skeptisk til hvordan et 4" fjærløft vil være å kjøre med, stivhet ol.(i skogen)

Jeg har 4" fjærløft på min Jeep. Og den er mykere og mye bedre å kjøre med enn orginalfjærene. Så det finnes myke sett med 4" løft også.
Jeg har et US Trailmaster sett på min. (Kan virkelig anbefales) Men tror ikke de er like som de Euro Trailmaster settene de selger på BG Nor.

Om du går for 33" løsningen trenger du jo ikke løfte alt på fjærene. Det er mange som ikke ønsker så mye fjærløft og heller velger en kombinasjon.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Geia

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #10 på: On.,19,Desember,2007,21,52 »
Ingen lett avgjørelse dette  :)
Er mange alternativer. Vil jo selvsagt ha en fin og tøff CJ som virker bra i skogen, og fin å kjøre med på vei.
Synd det ikke er noen i nærheten som kunne besiktiges.

En fordel med 4" fjærløft er jo at klaringen til ramme og traverser blir bedre (opp fra bakken) i forhold til f.eks 2,5"
Og hvor mye modifiseringer MÅ gjøres ved 4"? må det gjøres om til SYE?

Kan jo sitte på nett å lete etter info og bilder til øya går i kryss jo  ;D men finner få gode bilder..

Vet dere hva som er 'beste' alternativet av det BG NOR selger? ProComp, som kan skaffes av ASP EBERLE. Dette settet skal visstnok blitt modifisert så det er luft mellom fjærbladene, for bedre/mykere fleksing. Kontra Trailmaster? Amund kunne ikke svare meg eksakt på dette, men mente ProComp-settet ville være bra. Også at 2,5" er mykere enn 4"

Kanskje også montere noe lengre sjakler være ok?
Geir André

89- YJ Godkjent V8 og 36x14,5-15.
80- CJ7 304- Automat.

renegade

  • Gjest
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #11 på: On.,19,Desember,2007,23,29 »
Ingen lett avgjørelse dette  :)
Er mange alternativer. Vil jo selvsagt ha en fin og tøff CJ som virker bra i skogen, og fin å kjøre med på vei.
Synd det ikke er noen i nærheten som kunne besiktiges.

En fordel med 4" fjærløft er jo at klaringen til ramme og traverser blir bedre (opp fra bakken) i forhold til f.eks 2,5"
Og hvor mye modifiseringer MÅ gjøres ved 4"? må det gjøres om til SYE?

Kan jo sitte på nett å lete etter info og bilder til øya går i kryss jo  ;D men finner få gode bilder..

Vet dere hva som er 'beste' alternativet av det BG NOR selger? ProComp, som kan skaffes av ASP EBERLE. Dette settet skal visstnok blitt modifisert så det er luft mellom fjærbladene, for bedre/mykere fleksing. Kontra Trailmaster? Amund kunne ikke svare meg eksakt på dette, men mente ProComp-settet ville være bra. Også at 2,5" er mykere enn 4"

Kanskje også montere noe lengre sjakler være ok?


Nå får du ikke SYE kit til D300'en, men det du må ha er en ny mellomaksel bakover, du trenger en med CV ledd oppe.

Hvis du ser på de bildene jeg linket til, så ser du nettopp en slik på et av bildene.
Jeg har et gammelt 4" Pro-Comp sett på min, og det er ganske stivt.  Jeg mistenker dog at noen av det kommer fra støtdemperne.  Jeg har noen gassdempere på den, og jeg tror de er for harde. 

Du bør gjøre følgende ved 4" løft: nye fjærer, nye støtdempere, nye (smørbare) sjakler, nye foringer, nye U-bolter, nye lengre bremseslanger, dropped pitmanarm, ny mellomaksel bakover og quick disconnect til stabstaget foran.  I tillegg kan det være kjekt med ny styredemper.
Så kommer evn. omdreving av aksler, med 33" hjul så kan 3.73 være passe hvis du har 4-trinns manuell eller 3-trinns automat.  Har du femtrinns manuell eller 4 trinns automat, så kan du gå enda lavere - kanskje 4.56 / 4.88.  Og med større hjul, så kan det være kjekt med et støttestag til styresnekka.  Du må også ha noen breiere skjermbreddere.  Osv, osv.

Utlogget Geia

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #12 på: Lø.,22,Desember,2007,00,11 »

Har hørt om bodymount med 1" løft ja, men hvem leverer dette settet? Er vel ikke noe problem hos BT det da, ettersom det 'bare' er bodymount...? Eller?
Er som sagt ute etter et mykt hevesett, så info og synspunkter på innhentes  :) Har ikke erfaring med CJ, men YJ med OME. Og det fungerer jo helt knall etter min mening.
Mulig det 'bare' blir 33", men kjedelig å gå på en 'smell' om jeg plutselig finner på å sette på 35"

Men hvordan vil bilen bli å kjøre med på vei med 4" kontra 2 1/2" eller 3" fjærløft? Tatt i betraktning at droppet pitmannarm er montert. Og evt CV-kryss på mellomaksel er montert osv...
Geir André

89- YJ Godkjent V8 og 36x14,5-15.
80- CJ7 304- Automat.

renegade

  • Gjest
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #13 på: Lø.,22,Desember,2007,12,30 »

Har hørt om bodymount med 1" løft ja, men hvem leverer dette settet? Er vel ikke noe problem hos BT det da, ettersom det 'bare' er bodymount...? Eller?
Er som sagt ute etter et mykt hevesett, så info og synspunkter på innhentes  :) Har ikke erfaring med CJ, men YJ med OME. Og det fungerer jo helt knall etter min mening.
Mulig det 'bare' blir 33", men kjedelig å gå på en 'smell' om jeg plutselig finner på å sette på 35"

Men hvordan vil bilen bli å kjøre med på vei med 4" kontra 2 1/2" eller 3" fjærløft? Tatt i betraktning at droppet pitmannarm er montert. Og evt CV-kryss på mellomaksel er montert osv...


Det får du kjøpt mange steder, www.4wdh.com : http://www.4wdh.com/productdetails.aspx?jeep-sid=358&plID=267&partID=6733
Prothane er produsenten, det finens muligens flere, sjekk også www.ebay.com for priser...

Det er blitt montert OME fjærer på maaaange 7'ere etterhvert, og kjøregenskapene er som den YJ'en du har erfaring fra.
Personlig har jeg vært borti flere, men brodern's er vel nærmest.  Han er ihvertfall fornøyd.
Vær klar over at det skal litt mere til å montere YJ fjærer på en CJ, dette fordi de er lengre / bredere foran.
Meeen ikke noe som det ikke finnes en fiks for:
http://www.4wdh.com/productdetails.aspx?jeep-sid=357&plID=60&partID=7109

Dette kittet er vel egentlig litt overdrevet, det er kun foran som det kreves ombygging, bak er det bolt-on (men en trenger noen spes. foringer osv...)

Du kan jo ta en titt på denne historien, desverre så mangler noen av bildene mot slutten.

http://www.jeepclubnorway.no/index.php?option=com_content&task=view&id=38&Itemid=26

Som sagt, min på 4" fjærer er veldig stiv i forhold til min brors på OME.   Men dels så er det veldig gamle fjærer og dels så mistenker jeg for stive støtdempere.  Så jeg vill evn. ha sjekket ut muligheten for å få testkjørt / sitti på med en på 4" fjærer.  KJør om nødvendig en stund for å finne noen som har det oppsettet du tenker på.  Du skulle gjerne fått prøvd min, men den er ikke kjørbar for tiden.
Med 4" løft og automat, sblir mellomakslen bakover for bratt.  Jeg byttet til CV aksel og det fikset problemet.  Nå er det vibrasjonsfri.
Jeg vet om en som går med OME fjærer, 1" lengre sjakler og 32" hjul.  Det ser helt greit ut.  Og vil en til 33", så antar jeg at det kan fikses med et 1" body lift (?).

Utlogget Geia

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
« Svar #14 på: Lø.,22,Desember,2007,17,05 »
Jeg får vel bruke litt tid på å undersøke og evt finne en bil det går ann å få prøvekjørt.
Har igjen mye jobb med ramme og karosseri ellers, så fjæringen haster jo ikke så mye.
Og ellers 'alt' på bilen.

Kanskje jeg skulle finne litt informasjon og dokumentasjon på YJ-konvertering, og smelt ivei en søknad til BT om det. Koster jo ikkenoe det.. Kanskje de skjønner såpass at det iallefall ikke blir en dårligere bil av det..

Har lest artikkelen om fjærbytte ja, fin lesning. Synd med de bildene som er borte.
Geir André

89- YJ Godkjent V8 og 36x14,5-15.
80- CJ7 304- Automat.