Skrevet av Emne: FAQ Kjøpshjelp Jeep Cherokee / XJ 1984-1997  (Lest 15431 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
FAQ Kjøpshjelp Jeep Cherokee / XJ 1984-1997
« på: Lø., 1,Desember,2007,00,13 »
PM meg om du har innspill for disse årsmodellene så skal jeg sørge for at relevant informasjon postes i denne tråden.


1995 Jeep XJ på friske standardfjærer og standard hjul.


Buhunds XJ med 2.5" OME og 31x10.5" GY Wrangler MTR på CSA Magnum 7x15" ET10 felg.
Motoren er stroket til 4.7 liter. Bildet er gjengitt med tillatelse.


Jeep Cherokee (Jeep XJ) er en tøff og anvendelig bil med mange ulike brukere og bruksområder. Produksjon av modellen opphørte i 2001 og den nye modellen Liberty / KJ overtok. I Europa ble det slik at Jeep Liberty ikke skulle ha modellnavnet "Liberty", men derimot fortsette å bære Cherokee-navnet videre. Dette kan tidvis gjøre det litt vanskelig for en nybegynner blant denne typen Jeep. Forut for Jeep XJ har også Cherokee-navnet vært brukt på FSJ (Full Size Jeep) Cherokee SJ fra 1974 til 1983. Det gjør ikke saken lettere at modellen "Grand Cherokee" (Jeep ZJ/WJ) kom til for å skape mer forvirring. Jeep Cherokee slo godt an i markedet og modellen opplevet stadig økende salgstall til tross for at det ble gjort få endringer på modellen.

Produksjon av Jeep Cherokee i compact-klassen startet i 1984 og mye av modellens opprinnelse er et resultat av samarbeide mellom daværende AMC (American Motor Corporation) og Renault/Bendix (Renix). Jeep avsluttet produksjon av modellen i 2001, men den lisensproduseres per 2007 fremdeles i Kina. Modellene som ble importert til Norge er i hovedsak produsert i Toledo, Ohio. XJ hadde opprinnelig ingen pickup-variant og var i tillegg den første selvbærende Jeep-konstruksjonen, dvs. den har uni-frame med tydelig langsgående rammevanger, men karrosseriet er allikevel en vesentlig bærende del av konstruksjonen. Bruken av stive aksler gjør at Cherokee føles litt stiv på veien, men gjør også at den fungerer langt bedre offroad i standard utførelse enn mange av konkurrentene, forutsatt at de også er i standard utførelse. Konstruksjonen forøvrig er klassisk med motoren i bilens lengderetning og bakhjulsdrift i normal fremdriftsmodus.Jeep Cherokee ble produsert i 2- og 4-dørs varianter gjennom hele modellens levetid, men fom. 1997-års modell ble ikke lenger 2-dørs varianten importert til Norge. Akselavstanden på 2- og 4-dørs modeller er identisk, men 2-dørs modellen har selvfølgelig lengre fordører og stoler som kan vippes frem for å lette inn- og utsteg for baksetepassasjerer.

Denne kjøpsråd-tråden tar for seg årsmodellene av XJ som ble produsert mellom 1984 og 1997. Årsaken til dette er at det til 1997 års modell ble gjennomført såpass omfattende endringer teknisk, eksteriørt og interiørt at modellen har et tydelig generasjonsskifte. Forøvrig vil det være mange punkter som er direkte sammenfallende med modellene som dekkes i 1997-2001 kjøpsråd-tråden. I løpet av modellens produksjonstid har den blitt produsert i et utall varianter og kombinasjoner. Det kom etterhvert til et pickup-alternativ med navnet Comanche (Jeep MJ) og den har også blitt levert i en utstyrsvariant som fikk navnet Wagoneer. I Norge har Jeep definert sin profil til å være sportslig. Dermed er alle Cherokee nysolgt i Norge levert med 4x4 - firehjulstrekk, men det forekommer slengere av flyttegods som ikke er 4x4. Generelt er det også slik at en del av valgmulighetene på tilvalgslisten er fast på de "norske" bilene.

Først av alt gjelder: Jeep XJ er ikke noen ny bil. Det er en gammel bruktbil du nå vurderer å anskaffe. Husk dette! Kan du ta med en bekjent med kunnskap om modellen, så gjør det.

Utstyrsnivåer:
Base, SE, Wagoneer, Chief, Country, Classic, Limited (Ltd.)
Grovt sett har Limited "alt" utstyr: Eksteriørt har Limited skjermbreddere lakkert i bilens hovedfarge Selec-Trac transfer med Full-Time 4x4, Differensialbrems bak.

Motoralternativer:
1984-1996 2.5l AMC I-4
1984-1986 2.8l GMC V6
1987-1990 4.0l AMC I-6 "Renix"
1991-1996 4.0l AMC I-6 "High Output"
1987-1994 2.1l Renault I-4 Turbodiesel
1994-2001 2.5l VM Motori I-4 Turbodiesel


Drivverk:
1984-1986 Aisin AX4 4-trinns manuell, brukt til 2.5l I-4 og 2.8l V6
1984-1986 Borg-Warner T-4 4-trinns manuell, brukt til 2.5l I-4 og 2.8l V6
1984-1986 Borg-Warner T-5 5-trinns manuell, brukt til 2.5l I-4 og 2.8l V6
1987-1989½ Peugeot BA-10/5 5-trinns manuell, brukt til 4.0l I-6
1987-2000 Aisin AX5 5-trinns manuell, brukt til 2.8l V6 og 2.5l I-4
1989½-1999 Aisin AX15 5-trinns manuell, brukt til 4.0l I-6
2000-2001 New Venture Gear NV3550 5-trinns manuell, brukt til 4.0l I-6



Transfer:
NP231, "Command-Trac": 2WD - 4WD Part-Time - N - 4LO (LO = Part-Time)
NP242, "Selec-Trac": 2WD - 4WD Part-Time - 4WD Full-Time - N - 4LO (LO = Part-Time)
Lavserien for begge transferkasser er gearet 2.73:1

NP231 finnes stort sett i kombinasjonen bensin+manuell (sjeldent forekommende) og diesel+manuell.
NP242 finnes stort sett i kombinasjonen bensin+automat.


Bremser:
Ventilerte skiver frem og trommel bak. ABS tilgjengelig fra 1989

Hjul, standard:
215/75/R15
225/75/R15


Hjuloppheng:
Frem: Spiralfjærer og stiv aksel med stabilisatorstag og panhardstag. "Quadra link" kontrollarmer, gasstøtdempere.
Foraksel: Dana 30 Hi-pinion, vacuum-disconnect for foraksel frem til årsmodell?

Bak: langsgående bladfjærer og stiv aksel med stabilisatorstag.
Bakaksel: Dana 35c eller Chrysler 8.25, begge med ABS.
Option til bakaksel var differensialbrems av typen "limited slip", clutchpakke. Jeep produktnavn "Trac-lok".

Karosseri:
Selvbærende, "unibody".

Serviceintervall:
Normal veibruk = service og oljeskift hver 12000km, stor/omfattende service, oljeskift også i transfer, automat og differensialer hver 36000km. Aktiv offroadbruk med vading/dykking osv. gir individuelle serviceskjema der eieren "må bruke hue".


Vesentlige endringer innført til årsmodell:
1984
Cherokee innføres som "Compact" modell. Motoralternativer er 2.5l I4 og GMC 2.8l V6.

1986
Pickup-varianten Jeep Comanche / Jeep MJ innføres

1987
4.0l I-6 PowerTech (Renix) erstatter 2.8l V6 fra GMC.

1989
Første generasjons ABS til Cherokee introduseres.

1991
4.0 I-6 PowerTech kommer som "High Output" med 190hk og 225Nm dreiemoment.

1992
ABS-systemet får en vesentlig oppgradering og er fra 1992 et velfungerende system.
Pickup-varianten Jeep Comanche / Jeep MJ avsluttes.

1994
Stålbjelker innføres i for-  og bakdører for passiv sidekollisjonssikring.

1995
Airbag på førerside innføres. Gjenkjennes ved at rattet har fått stort nav. Modeller uten airbag har ratt med lite, rundt nav.


Rust:
XJ skal være galvanisert opp til taket, noe som gir mesteparten av bilen brukbar motstand mot rust. Det er sjelden å se en skikkelig rusten XJ, men går galvaniseringen vil rusten selvfølgelig ta stålet der det er sår i galvanisering. Øvre hjørner av A-stolpe / tak ved øvre frontrutehjørner har ofte tilløp til rust etter noen års utendørsliv. Enkelte eldre utgaver kan ha rusttilløp i gulv. Vær oppmerksom på gulvet på høyre side, omtrent bak passasjersetet. Katalysatoren i eksosanlegget sitter her og den blir svært varm, noe som gjør denne delen av gulvet spesielt rustutsatt.


Mekaniske svakheter:
I forhold til å være en ganske tøff firehjulstrekker holder ikke stikkaksler all verden. Dersom 4x4 benyttes som foreskrevet, dvs. ikke part-time på underlag uten slipp og hjul i original dimensjon holder nok både stikkaksler og kryss i bilens levetid. Men; dersom part-time benyttes på tørr asfalt eller hjulene vokser til f.eks. 31" øker sannsynligheten for mekanisk brudd dramatisk.

Bensinmotor 2.5l AMC I-4
Chryslers 2.5 rekkefirer. En velprøvet konstruksjon. Litt tam ytelse for Cherokee, har man prøvet en Cherokee med 4.0 blir aldri en med 2.5 det samme igjen. Bruker omtrent like mye drivstoff som 4.0

Bensinmotor 2.8l GMC V6
Den samme 2.8 som ble brukt i Chevrolet Blazer S10. Mange av hestene her har forlengst forlatt beitet. V6-varianter til Trans-Am/Camaro kan benyttes bolt-on som oppgradering.

Bensinmotor 4.0 AMC I-6 "Renix"
Chryslers rekkesekser tatt videre til 4.0l (242cu.in.) med "Renix" innsprøytningssystem. Ca. 170hk+

Bensinmotor 4.0 I-6 "High Output":
Ny variasjon over et kjent tema. Chryslers eget innsprøytningssystem. Mekanisk er denne motoren bortimot skuddsikker. Fusking i motor er et delvis kjent problem. Mange har opplevd det og det kan være flere muligheter til dette. Det som er veldig greit å sjekke først er selvfølgelig tenningssystemet. Tennplugger, pluggledninger, coil, luftfilter osv. Etter dette kan det være verdt å sjekke Throttle Position Sensor (TPS) og Idle Air Controller (IAC). IAC har mulighet for å bli treg, men en lett rens fikser dette enkelt. Kjennetegnet for denne er fusking ved jevn fart (automatgear). Eksosmanifold sprekker, her finnes ettermarkedsmanifolder som fungerer bedre. Evt. skift til headers (Borla?) når manifolden takker for seg.

Dieselmotor 2.1l Renault I-4 Turbodiesel:
En velprøvet diesel med litt snaue ytelser for en såpass tung bil som Jeep Cherokee. Stort sett slitesterk og driftssikker. Konstruksjonen begynner å dra på årene og varianten ble utfaset for Cherokee i 1994. Stort sett kun levert til det europeiske markedet.

Dieselmotor WM Motori 2.5 Turbodiesel:
Dette er i utgangspunktet en marine diesel med stort kjølebehov. Tåler i svært liten grad varmkjøring/koking. Vær nøye med olje- og filterskift, oljekvalitet (5W-40 helsyntetisk), frostvæske og kjølevæskenivå. Støtstenger som hopper av og topplokk som sprekker er alminnelig kjente problem. Bruk av helsyntetisk motorolje som beskrevet vil være effektivt i forhold til å unngå støtstangproblematikk og andre forhold som beskrevet. Kan bli et kostbart bekjentskap selv om man er teknisk kyndig og kan utføre reparasjoner selv. Stort sett kun levert til det europeiske markedet.

Ordliste:
ABS      = Blokkeringsfritt bremsesystem
cu.in.      = Kubikktommer
AW4      = Aisin/Warner automatgearkasse
GMC      = General Motors Corporation
I-4      = "Inline four"   -> Rekkefirer
I-6      = "Inline six"   -> Rekkesekser
NP      = "New Process"
NV      = "New Venture"
Renix      = Renault/Bendix
TD      = Turbodiesel
V6      = "Vee six"   -> v-sekser
Transfer   = fordelingsgearkasse for firehjulsdrift
« Siste redigering: Ma.,23,Februar,2009,20,42 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741