Skrevet av Emne: Tips til utveksling  (Lest 2608 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sjant

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Tips til utveksling
« på: Ma.,29,Oktober,2007,14,35 »
Heisann.
Sjekket litt opp i akslene mine idag.
Med god hjelp fra link jeg fant her på Forumet så er det Wide Track
Dana30 og AMC20 jeg snakker om (det visste jeg), men ante ingenting om utvekslingen.
Det viste seg å være 2.73 open.
Jeg kjører (skal kjøre) V8 med TH350 og 35" hjul.
Planen er også ARB foran og bak.
Jeg vet også at det er mange aksler dere sikkert heller ville valgt, men jeg har mest lyst
til å beholde disse.
Dette med one piece stikkaksler vet jeg også at jeg må ha.
Og at jeg burde sveise eller på annen måte forsterke klokke/stikkakselhylser.
Kan jeg beholde disse akslene og gå opp til 4.10 f.eks.?
Eller er det annen utveksling jeg heller burde gå for?
Bruksområde for bilen vil sikkert bli mye "sommercruising", men går nok heller ikke av veien
for noe offroadkjøring heller.
Fint å høre fra dere Jeepfolk som har prøvd og sikkert feilet før.
Mvh
Thor

renegade

  • Gjest
Sv: Tips til utveksling
« Svar #1 på: Ma.,29,Oktober,2007,16,04 »
Jeg kjører (skal kjøre) V8 med TH350 og 35" hjul.
Kan jeg beholde disse akslene og gå opp til 4.10 f.eks.?
Eller er det annen utveksling jeg heller burde gå for?

Det finnes noen kalkulatorer på 'nettet som beregner dekk-utveksling-turtall-hastighet
http://www.novak-adapt.com/knowledge/gearing.htm

Uansett, du bør legge deg rundt 1800-2200 rpm eller så i 80-90.  Dette er litt avhengig av motoren din, dreimomentområde osv, osv.
Kommer du ut med noen som er vesentlig høyere enn 2500 rpm, så bør du tenke deg om 1 gang til.
Hvis du ikke ser på bensinforbruk eller støy som noe problem, så kan du godt legge deg høyere i turtall.

Alternativer til th350'en er th700, den har lavere 1.e gir, og overdrive/4 .e gir på 0.7 omtrent.
Medlem #1 har vel den i sin.
Det er veldig kritisk at TV-jkabelen blir riktig satt opp, hvis ikke så svir du automaten på et blunk.

Personlig, så kommer jeg vel til å kjøre med en th400 (som også har 1:1 i 3.de gir) og heller ta smellen i bensinforbruk & støy.

Ideelt, så burde jeg bytte til en 4L80E, men da må jeg ha en annen motor enn jeg hadde tenkt meg...

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Tips til utveksling
« Svar #2 på: Ma.,29,Oktober,2007,17,00 »
Jeg har i mange år kjørt med TH350, å det har fungert god.

Men for å få en TH350 med tilnærmede egenskaper som TH700 eller en 4L80E,
så holder jeg nå på å bygge en TH350c med følgend spek.:

Sitat
Jeg kjører (skal kjøre) V8 med TH350 og 35" hjul.
TH350c 4x4 kasse
TCI Lock-up converter med 2000 i stall
B&M Transpak shifter kit
TCI Low 1. og 2. gear
TCI Planetary Alu. geardrum
TCI Sprag & Drum Assemblies
Detta blir en grom TH350c 
Så får vi se om ting holder: 2,75 utveksling som 1. gir, litt laver 2. gir, 1til1 i 3. gir, 2000 i stallspeed og Lock-up Converter

Fordelen med TH350 er at den er lettdrevet, kortere enn de andre nevnte kassene,
og på en CJ-7 vil den ikke ha de samme komfliktene som ovennevne kasser med fremre mellomaksel.

Sitat
Jeg vet også at det er mange aksler dere sikkert heller ville valgt, men jeg har mest lyst
til å beholde disse.

Jeg har forøvrig også beholdt D30 og AMC20, men mye modifisert, og med 4.11 utveksling.
Det er jo morro å bygge litt på de originale delene også, ikke bare karosseriet  :D
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

renegade

  • Gjest
Sv: Tips til utveksling
« Svar #3 på: Ma.,29,Oktober,2007,17,28 »
Jeg har i mange år kjørt med TH350, å det har fungert god.

Fordelen med TH350 er at den er lettdrevet, kortere enn de andre nevnte kassene,
og på en CJ-7 vil den ikke ha de samme komfliktene som ovennevne kasser med fremre mellomaksel.

Jeg har forøvrig også beholdt D30 og AMC20, men mye modifisert, og med 4.11 utveksling.
Det er jo morro å bygge litt på de originale delene også, ikke bare karosseriet  :D

Tja, hvor lang ble mellomakslen din akterover ?  Min ble ca. 55 cm hvis jeg ikke husker helt feil.
Noe av poenget her er å velge en kombinasjon av motor, gearkasse, adapter & transfer som en er / blir fornøyd med.  F.eks. så er th400'en en del lengre enn th350'en, men ved at jeg valgte et adapter som ikek er mer enn 1,5" tykt, så ble totallengden automat-adapter-transfer ikke så gal allikevel.

Og jeg har ikke noe problem med mellomakslen fremover, men:

- har 4" fjærløft.
- har flytta motor'n ca. 1" til venstre.


Og ja, th400'en drar en del ekstra krefter, men med en blodtrimma 305 på sikkert 150 hk, så er ikke det noe problem (nå ble jeg minnet på den motorbukken *igjen*)

Utlogget sjant

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Tips til utveksling
« Svar #4 på: Ma.,29,Oktober,2007,17,58 »
Kjempebra. Bare fortsett folkens. Masse gode tips!!.
Jeg kjører med en 327cid. på 325 orginale hester.
I løpet av vinteren kommer det nye alu.topper med større ventiler osv.
rullevipper og annen kam. Regner med opp rundt 400HK.
Jeg valgte TH350 nettopp fordi at jeg var uviten på disse bilene, og at jeg hørte på
en kar (som jeg i ettertid har funnet ut at ikke vet så mye likevel) som mente at det
kun var denne kassa som passet i CJ7 p.g.av lengden.
I dag vet jeg bedre.
Jeg har jo også et 4" hevesett,så med det jeg forstår idag så kan jeg velge i forskjellige kasser.
Har også en TCI stallspeedconverter (2000RPM) liggende. Tenkte jeg ville kjøre vanlig converter denne gangen.
Har inne en bestilling på et adapter fra Advance Adapters.
Nye motorfester og adapter mellom min Dana300 og TH350.

PS! Dette med bilde fikk jeg ikke til.
Men uansett. Kjempefine utspill.
Thor

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Tips til utveksling
« Svar #5 på: Ti.,20,November,2007,15,35 »
Vel jeg hadde 35"  2.73 på den orginale 4,2 litern..  den holdt på å då av kjedsomhet.

Byttet så til 4.10  da ble det liv i bilen igjen. Men da syntes jeg at det ble litt for mye hyling i motoren når man lå på motorveien.

Så kjøpte jeg v8 og automat med overdrive. Da ble bilen "god" å kjøre akselerasjonen ble bra samt motorvei kjøring ble også okey.

Skal du kjøre 35" og ikke overdrive kasse, så sett inn 3.73 giring eller 4.10 giring.

Det er mitt tips.



Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

renegade

  • Gjest
Sv: Tips til utveksling
« Svar #6 på: Ti.,20,November,2007,16,54 »
Kjempebra. Bare fortsett folkens. Masse gode tips!!.
Jeg kjører med en 327cid. på 325 orginale hester.
I løpet av vinteren kommer det nye alu.topper med større ventiler osv.
rullevipper og annen kam. Regner med opp rundt 400HK.
Jeg har jo også et 4" hevesett,så med det jeg forstår idag så kan jeg velge i forskjellige kasser.
Har også en TCI stallspeedconverter (2000RPM) liggende. Tenkte jeg ville kjøre vanlig converter denne gangen.
Har inne en bestilling på et adapter fra Advance Adapters.
Nye motorfester og adapter mellom min Dana300 og TH350.

Hva slags kam har du tenkt å putte inn ?
Husk at i en bil som 7ær'n , så er det relativt uinteressant med 400 hk ved 6000 tørn og itteno' ved 1000 tørn ...

Personlig ville jeg gått for en kam med relativt normal duration, men kanskje en del mere løft.  Dette for å utnytte potensialet i alutoppene (hvilke har du tenkt å anskaffe ?)

Nå skal du jo ha i en rullekam, og da får du mulighet for å ha relativt skarpe profiler på den.
I tillegg, så ville jeg ikke gått for noe særlig under 110 grader overlapp, kanskje heller mer mot 112-114 grader.
Dette for å få "fjellstø" tomgang og rett over tomgang.  Kan være slitsomt med rumpeti-rumpeti kam når en prøver å snike seg over en steinrabbe...

Forgasser eller injection ?