Skrevet av Emne: Overhaling av amc360  (Lest 4908 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Overhaling av amc360
« på: Sø.,28,Oktober,2007,19,03 »
Hei. Skal til å overhale en 360 straks. Skal ha det meste nytt inni der. Men jeg lurer på hva slags forgasser jeg skal gå for, størelse etc. Setter pris på tips der. Jeg skal ha denne cammen + litt hardere fjærer. http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=EDL%2D2132&FROM=MG
« Siste redigering: Sø.,28,Oktober,2007,19,16 av Nico »
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

renegade

  • Gjest
Sv: Overhaling av amc360
« Svar #1 på: Sø.,28,Oktober,2007,20,08 »
Hei. Skal til å overhale en 360 straks. Skal ha det meste nytt inni der. Men jeg lurer på hva slags forgasser jeg skal gå for, størelse etc. Setter pris på tips der. Jeg skal ha denne cammen + litt hardere fjærer. http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=EDL%2D2132&FROM=MG

"The best carb, is no carb"...

Meeeen hvis du absolutt skal ha en gasser, så det vel kun en som funker sånn noenlunde.  Og det er den som Petter har på sin.
Husker ikke i farta hvem det er, men det er ikke en vanlig Edelbrock eller Holley.  Heter den "Holley Truck avenger" mon tro ?
Det gjorde den, og den finnes i 470, 670 og 770.  Pris ? fra $ 150 til drøye $ 400, etter et kjapt scan på www.ebay.com
Det er vel 670 som er den mest vanlige, 470 blir muligens for liten, men sjekk på gjemmesiden til Holley.

Av standard gasser, så er det vel bare Rochester som funker sånn noenlunde.  Jeg forsøkte en vanlig Edelbrock 500 4-porter, den funka ikke...

renegade

  • Gjest
Sv: Overhaling av amc360
« Svar #2 på: Sø.,28,Oktober,2007,20,12 »
Hei. Skal til å overhale en 360 straks. Skal ha det meste nytt inni der. Men jeg lurer på hva slags forgasser jeg skal gå for, størelse etc. Setter pris på tips der. Jeg skal ha denne cammen + litt hardere fjærer. http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=EDL%2D2132&FROM=MG

En annen ting:

Søk litt på nettet når det gjelder oljer og innkjøring av kam.  Kammen skal som kjent kjøres inn i ca. 20 minutter.
Det viser seg at de siste årene, så har oljeprodusentene nærmest fjernet en del tilleggstoffer i olja, typisk zink.
Dette fordi de aller fleste biler idag bruker rullevipper.

Ulempen er at vanlig hydrauliske løftere og tilhørende kammer trenger disse stoffene, spes. ved innkjøring.
I USA bruker de nå enten vanlig olje + tilsettingstoff.  Eller så bruker de olje beregnet på dieselmotorer.  Om det finnes slilk dieselolje her i landet, det aner jeg ikke.

Utlogget Jeepsan

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 43
  • 360
Sv: Overhaling av amc360
« Svar #3 på: Sø.,28,Oktober,2007,21,34 »
Har veldig gode erfaringer med Holley Truck Avenger 670 på min 360.  Fungerer strålende off road.  :)
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
Jeep CJ7 1984
Willys 1953

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Sv: Overhaling av amc360
« Svar #4 på: Sø.,28,Oktober,2007,23,19 »
Godt poeng det med oljen under innkjøring. Sikkert mange synspunkter på det. Er ikke sikker selv.
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Overhaling av amc360
« Svar #5 på: Ma.,29,Oktober,2007,08,30 »
Sitat
Godt poeng det med oljen under innkjøring. Sikkert mange synspunkter på det. Er ikke sikker selv.

Jeg har "brukket inn" noen kammer, og aldri brukt annet enn god kvalitets mineral olje.

Men det som er viktig er å bruke monterings fett/oljen som følger med kammen, det fungerer også som tilsetting til motoroljen.

Når kammen er "brukket inn", skal du ta oljeskift før vidre bruk.

Det er viktig å variere turtall under "innbrekkingen" mellom 2 og 3000 omdreininger, i 20 minutter.
Tips: Hvis du får kjøleproblemer under denne prosessen, ha haveslangen klar for å spyle på radiatoren.

Good Løkk  ;)
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Sv: Overhaling av amc360
« Svar #6 på: Ma.,29,Oktober,2007,08,50 »
 :)
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

renegade

  • Gjest
Sv: Overhaling av amc360
« Svar #7 på: Ma.,29,Oktober,2007,09,08 »
Sitat
Godt poeng det med oljen under innkjøring. Sikkert mange synspunkter på det. Er ikke sikker selv.

Jeg har "brukket inn" noen kammer, og aldri brukt annet enn god kvalitets mineral olje.

Men det som er viktig er å bruke monterings fett/oljen som følger med kammen, det fungerer også som tilsetting til motoroljen.


Og det viser seg at det i en del tilfeller ikke er godt nok.

En må forsikre seg om at den olja en har tenkt å bruke oppfyller de krav som kamprodusenten stiller.
Noen har t.o.m. begynt å levere med tilsettningstoffer for å unngå kamhavari.
Og det er i tillegg til den normale monteringoljen/fettet.

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Overhaling av amc360
« Svar #8 på: Ma.,29,Oktober,2007,10,09 »
Sitat
En må forsikre seg om at den olja en har tenkt å bruke oppfyller de krav som kamprodusenten stiller.
Noen har t.o.m. begynt å levere med tilsettningstoffer for å unngå kamhavari.

Ja, det er viktig å sjekke hva kamprodusenten gir som info., forrige året nå jeg byttet kam (Clevit), så fikk jeg med
det jeg trengte av Olje/fett som ble brukt rikelig på kam og rundt løftere, men ingen tilsettning som skulle blandes i
motoroljen før oppstart. Og så brukte jeg en racing mineral olje i motoren, og ikke noen diesel olje.

Uansett så er det de første sekundene som er følsomme, så da kan det f.eks være lurt å kjøre oljepumpa før motorstart
for å løfte olje opp i motoren.
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Sv: Overhaling av amc360
« Svar #9 på: Ma.,29,Oktober,2007,15,43 »
Ja det jo vanlig å kjøre starteren til oljelampa slukker. Da er det olje rundt i hele maskinen.
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

renegade

  • Gjest
Sv: Overhaling av amc360
« Svar #10 på: Ma.,29,Oktober,2007,16,07 »
Ja det jo vanlig å kjøre starteren til oljelampa slukker. Da er det olje rundt i hele maskinen.

Det er ikke nødvendigvis godt nok, jeg foretrekker å ta av toppdekslene, ta ut fordeleren og snurre oljepumpa til jeg ser det kommer olje ut på hver vippearm.

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Overhaling av amc360
« Svar #11 på: Ma.,29,Oktober,2007,16,41 »
Sitat
Ja det jo vanlig å kjøre starteren til oljelampa slukker. Da er det olje rundt i hele maskinen.

Jeg har Chevy motor, er der kunne jeg gjøre følgende:

Tok en gammel stiftfordeler, kappet av toppen på fordelerhuset,
kappet akslen i fordeleren slik at jeg kunne koble på en drill,
fjernet tennene på tannhjulet som griper i kamen, og kjørte en god tur med drillen.

Du merker god når det begynner å bli olje i alle kanaler, for da begynner drillen å jobbe tungt.
Hiv ut dette oppsettet, monter fordeleren og start opp så fort du kan.

Coolt hva, og så billig... ;D
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Overhaling av amc360
« Svar #12 på: Ma.,29,Oktober,2007,18,53 »
Ja det jo vanlig å kjøre starteren til oljelampa slukker. Da er det olje rundt i hele maskinen.

Oljelampe er forsåvidt en indikator på det. Dersom oljelampe er eneste indikator på OK oljetrykk skal man være oppmerksom på at dersom lampen slukker er det = 0 - null - oljetrykk. Mao. en "i seneste laget"-indikator.

Jeg har Chevy motor, er der kunne jeg gjøre følgende:

Tok en gammel stiftfordeler, kappet av toppen på fordelerhuset,
kappet akslen i fordeleren slik at jeg kunne koble på en drill,
fjernet tennene på tannhjulet som griper i kamen, og kjørte en god tur med drillen.

Jeg gjorde dette på en nyoverhalt Ford 2.8 V6 (som var satt opp med Blockmaster kam). Jeg tok en allerede gåen fordeler, slo ut splinten som holdt kamakseldrevet og fjernet det. Simsalabim, det ble en måte å drive oljepumpen på med en elektrisk drill. Jeg mener å huske at et gammelt borvinne-bor var en grei kobling mellom drillen og fordeleren (Grøftekanten Auto). Motoren holdt romtemperatur og jeg mener det ble kjørt en 5-10 min. med drillen på passe fart. Kan ikke huske at jeg brukte noen spesiell olje eller additiver til den, men kammen var muligvis satt inn med innkjøringsfett av noe slag. Jeg gjorde ikke jobben med å sette inn kammen selv. 1. oljeskiftet ble riktignok ikke kjørt så mange 100 kilometerne.  :)

EDIT:
Det er tross alt snart 20 år siden dette skjedde og jeg glemte i farten at oljetrykksmåler også var tilkoblet under denne smørerunden. En lakei overvåket at det var OK trykk under operasjonen, ikke for høyt og ikke for lavt.
« Siste redigering: Ma.,29,Oktober,2007,21,04 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Sv: Overhaling av amc360
« Svar #13 på: Ma.,29,Oktober,2007,23,18 »
Hvor har gutta kjøpt H.E.I fordelerene deres da. Kikker på en hos zummit , en Mallory. Kjenner ikke noe særlig til det merket fra før , så er ikke sikker på om det er noe å gå for enda men.Det er flere aktuelle 50000 v fordelere der også. Ser det er mye snakk om D.U.I her inne , er denne noe bedre enn andre hei fordelere?
Bare spør og graver  :D :D
« Siste redigering: Ma.,29,Oktober,2007,23,40 av Nico »
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

Utlogget FSJ

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 48
    • FSJ Garage
Sv: Overhaling av amc360
« Svar #14 på: Ti.,30,Oktober,2007,07,50 »
Proform eller Z&M lager bra HEI for AMC http://www.bjsoffroad.com/cartgenie/prodList.asp?scat=24
Eller du kan bygge om til TFI http://i8.photobucket.com/albums/a22/DanHS/FSJ%20stuff/DansTFIupgrade.jpg

Men har du en fordeler som er i god stand, god coil og ledninger/plugger av god kvalitet merker du neppe noen forskjell.
Bruk heller de pengene på bensin når du får 360'en på plass  ;D
Frank


http://www.fullsizejeep.com
"alt kan hjemmelages"