Skrevet av Emne: Hva er normalt strømtrekk når bilen ikke går?  (Lest 1130 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Hva er normalt strømtrekk når bilen ikke går?
« på: Ma.,12,April,2021,23,29 »
Min 4,7 HO 2003 mod. var litt treg å starte her om dagen. Den hadde stått noen dager uten å brukes. Lurer på om batteriet tappes når den ikke er i bruk. Målte strømmen ut av batteriet når alle lys utvendig og innvendig er av og nøkkelen ligger i bukselommen og jeg målte 0,4A. Det er 400mA.
Når jeg tok ut 3xsikringer i motorrommet til Junction box, samt en sikring til TCM så falt strømforbruket til 2mA.

0,4A x24timer er jo nesten 10Ah på ett døgn, så da varer det ikke så mange dager. Har ikke noen kjente feil ellers.
 Er det noen som vet hva som er normalt strømtrekk når bilen bare står i garagen? Hva er det bruker strøm? Har ikke noen "ekstrakoblinger" jeg vet om.

Målingen ble gjort like etter bruk, så mulig at det blir lavere etter en tid, kanskje??

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Hva er normalt strømtrekk når bilen ikke går?
« Svar #1 på: Ti.,13,April,2021,08,08 »
Du bør vente en halvtime, hvis det ikke synker til rundt 30-40mA da har du en feil

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: Hva er normalt strømtrekk når bilen ikke går?
« Svar #2 på: Ti.,13,April,2021,22,27 »
Målte på nytt i dag. 330mA etter et døgn i garagen.
Forrige eier bytte radio og satte inn en liten sub .
Muligens et greit sted å begynne å lete ???
Andre tips mottas med takk.

Utlogget egile

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 57
Sv: Hva er normalt strømtrekk når bilen ikke går?
« Svar #3 på: Ti.,13,April,2021,23,25 »
Jeg hadde det samme problemet. Instrumentbelysningen justeres ved å vri på lysbryteren på retningshendelen. Jeg fant ut at ved å vri den mot klokken så langt som mulig da jeg gikk fra bilen var strømtyven borte.

Utlogget Jensemann

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Hva er normalt strømtrekk når bilen ikke går?
« Svar #4 på: On.,14,April,2021,07,26 »
Mener du med klokken? Mot klokken så slår jo alle lys seg på?

Utlogget egile

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 57
Sv: Hva er normalt strømtrekk når bilen ikke går?
« Svar #5 på: On.,14,April,2021,17,59 »
Hei igjen. Jeg mener med klokken. Motsatt veg av hvor alt lys kommer på. Husk å ta det siste kneppet. Det er ørlite kraftigere enn de andre.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Hva er normalt strømtrekk når bilen ikke går?
« Svar #6 på: To.,15,April,2021,08,29 »
De to vanligste synderne jeg har funnet på mine biler (ikke WJ da...)
1) uoriginal radio
2) overslag i tilhengerkontakt
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva er normalt strømtrekk når bilen ikke går?
« Svar #7 på: Sø.,18,April,2021,00,36 »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: Hva er normalt strømtrekk når bilen ikke går?
« Svar #8 på: To., 6,Mai,2021,12,28 »
God video og nyttige tips.

Har nå lest litt før jeg skal begynne å feilsøke.
Ser at det er en sikring som er beregnet å tas ut dersom bilen skal lagres. Dette er sikring nr. 15 i motor rommets sikringsboks. 50A.  Denne sikringen forsyner alle hjerner med strøm kontinuerlig selv om bilen er avstengt og skal tas ut dersom bilen står i ro mer en 20 dager sies det.

Er det noen her som vet om alle strømforbrukere som skal ha strøm når bilen står i ro er forsynt via denne hoved sikringen?
Tenker å ta den ut slik at alle "hjerner" er utkoblet, antar at da skal strømtrekket fra batteriet egentlig være 0A dersom det ikke er noen andre feil.  Dersom det stemmer er vel feilen blandt de forskjellig hjerner og jeg må begynne å lete der.


Dersom det fremdeles er noe strømtrekk med sikring nr. 15 ute må jeg bare ta ut en og en sikring først i motor rommet, og så under dashbordet til jeg finner ut hvilke sikringer som enda har et strømtrekk nå, og så får jeg eventuelt lete videre på de aktuelle sikringene.
Skal huske å låse døren i åpen stilling slik videoen viste bare for å være sikker på at ikke noen moduler enda er aktivisert.

Er det flere gode tips til fremgangsmåte? 


Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: Hva er normalt strømtrekk når bilen ikke går?
« Svar #9 på: Lø., 8,Mai,2021,20,29 »
I dag fikk jeg sjekket og det viste seg at med hvilken som helst dør eller bakluke åpen trekker bilen 340mA fra batteriet. Nå alle dører er lukket trekker bilen bare 40mA fra batteriet. Det er ca. 1 Ah pr døgn.
Så da har jeg ingen "strømtyv", bare et gammelt batteri som kan skiftes.

Bilen har stått med dører åpne å luftet seg i vinter og da tappes batteriet med  ca. 8Ah i døgnet pga åpne dører. En uke bruket da 56Ah og da er det ikke mye igjen å starte med.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva er normalt strømtrekk når bilen ikke går?
« Svar #10 på: Sø., 9,Mai,2021,18,47 »
Ja det stemmer nok.
Etter at man har låst bilen så går elektronikken i en slags hvilemodus etter et par minutter, og da skal strømtrekket helst være under 100 mAh.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.