Skrevet av Emne: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt  (Lest 5794 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #15 på: Ma., 1,Juni,2020,21,43 »
Ferdig med lakkering inn til videre. Ble ikke helt bra, men skal forsøke å reparere ved å slipe, rubbe & polere. Tar det senere. Nå er det nye utfordringer som står for tur. Ferdig med understell bak, neste: Foran! Startet med å pusse rust, og oppdaget at forakslingen var i adskillig verre tilstand en vi hadde planlagt med. Høyre fjærfeste var nesten rustet bort.

Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #16 på: Ma., 1,Juni,2020,21,45 »
å, i tillegg til en oljelekkasje og noen andre "issues" besluttet vi å bytte hele forakslingen. Klarte å finne en brukt aksling fra en Cherokee XJ en ti-timers kjøretur unna. Guttungen sendt på ekspedisjon og fikk hentet den (ungdommen liker å kjøre!). Sandblåst i Stryn (til en skremmende høy pris), grunnet og lakket.

Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #17 på: Ma., 1,Juni,2020,21,48 »
Selvfølgelig var "ny" aksling forskjellig fra den gamle; Den mangler casterjustering. Nye utfordringer.

Da får vi finne ut en måte å løse dette på. Tror det blir å kjøpe nye linkarmer med justering. Det blir muligens et problem med godkjenning, men det får vi ta etter hvert.

Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #18 på: Ma., 1,Juni,2020,21,51 »
Alt klart til montering av foraksel. Grunnet og lakket. Støtfanger foran tatt av for lakkering. Pussig dette, jo mer bilen blir ferdig, jo mer demontert virker den...:--)

Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #19 på: Ma., 6,Juli,2020,19,20 »
Da har vi jobbet noen uker med "lakkforbedring". Etter diverse omlakkereringer har jeg konkludert med at jeg rett og slett ikke klarer å få det bedre. Må leve med appelsinhud, renning, rusk, søkk og "fiskeøyne" i lakken. Men med pussing med 3000 og 6000, rubbing og polering har vi faktisk klart å forbedre noe av dette. Setter foreløpig strek her og fortsetter med prosjektet. Nylakkert foraksel installert. Eventuell casterjustering får vi ta senere, den tid den sorg. Plastskjermer installert, gule setebelter installert, lys installert, speil installert. Mangler fortsatt frontrute, men: Vi er klare for en testtur! Første på ett og et halvt år.





Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #20 på: Ma., 6,Juli,2020,19,25 »
Vi er på prøvetur. Deilig å kjenne vinden i ansiktet igjen, noe en selvfølgelig får uten topp og frontrute!

Vi har kommet 300 meter fra garasjen vår: NOE ER GALT!


Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #21 på: Ma., 6,Juli,2020,19,35 »
Så slik endte testturen vår. Hele bakdekket holdt på å ramle av. Det viste seg at mest sannsynlig var c-clip'en i differensialen feilmontert. Det er denne som holder bakakslingen på plass. Mekanikersønnen brummet noe om Jeep'er og driftspålitelighet. Kanskje er det noe i det, men må i forsvar til Jeep bemerke at det uansett forutsettes at delene er skrudd riktig på plass! Uansett, dette var en testtur og det var et lykketreff at dette skjedde der det skjedde og ikke på et langt verre sted! Likevel, sønnen klarte å reparere både akslingen og bremsene ferdig på stedet!




Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #22 på: Lø.,18,Juli,2020,10,41 »
Flott jobb! Stilig farge.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #23 på: Ti., 1,September,2020,20,02 »
Vi jobber videre med prosjektet vårt. Hadde en liten "pre EU-kontroll", og Norske Vegmyndigheter vil at vi skal bytte bærekulene våre (+ litt til) før vi slippes ut på vegen. Strengt tatt var det slakk i kun den ene, men etter litt overtalelse gikk sønnen med på å bytte alle - når vi først var i gang. Verkstedhåndboken henviser oss betegnende nok til "å oppsøke et verksted" for denne jobben, noe som ga meg en liten forutanelse om at her var det trøbbel i gjære! Fikk gode råd fra forumet her om hvilket verktøy som kunne fungere, og det ble innkjøpt - sammen med (de billigste) bærekulene fra Maldal. Skulle kanskje ha kjøpt de som var hakket dyrere, eller?

Jobben gikk overraskende greit. Mistenker at de kanskje har blitt byttet tidligere. Fikk ikke plass til å bruke luftverktøy på C-tvingen, men det gikk bra med latmannsarm. Måtte også lage oss en tilpasset ring til pressverktøyet siden flatene på over- og undersiden ikke var like. Dette for å kunne presse foringen rett ned.

Til slutt viste det seg at det var en produksjonsfeil på den ene bærekulen. Noe som faktisk medførte at når vi var ferdig med hele jobben bare hadde flyttet feilen fra den ene til den andre siden! Men Maldal sendte oss en ny, og vi fikk satt den på plass.

Byttet også simme-ringene i differensialen. Hadde en liten oljelekkasje der.


Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #24 på: Ti., 1,September,2020,20,12 »
Bilen nærmer seg ferdigmontering, og det er på tide å klargjøre baksetet. Vi kjøpte helt nye forseter fra Corbeau, men besluttet å kjøpe et setetrekk til baksetet. Det også fra Corbeau, i håp om at det skulle "match" litt. Ved prøvemontering viste det seg at glidelåsene var feilmontert fra fabrikken. To stk var byttet om, noe som gjorde det litt vanskelig å hekte dem sammen. Reklamasjonen fra Quadratec tok år og dag; Har fortsatt ikke fått bekreftelse på forsendelse. Kunne ikke vente lenger, så jeg satte kona på jobben. Hun kan trylle med slike ting, og reparasjonen gikk veldig greit.




Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #25 på: On., 9,September,2020,22,12 »
Neste skritt: Understellsbehandling. Her henter vi bilen etter at den har fått en runde med rengjøring, sandblåsing og understellsbehandling med Mercasol. Dette var noe vi måtte gjøre på et verksted siden vi ikke har utstyr til å gjøre det selv. Og da er det i hovedsak sandblåsingen jeg tenker på. Ingen lokale verksteder kunne tilby noe slikt, så da måtte vi noen mil innover fjorden. Kjørte bilen inn på en tilhenger siden ikke eksosanlegget var montert enda. Ellers greit å ikke skitne til unødig heller. Forsøkte å prute prisen opp; Hadde lyst å gjøre mer med bilen. Syntes de fant litt mindre rust enn hva jeg mistenker er der, men de ville ikke. Forstår ikke helt det forretningskonseptet, men bilen er i alle fall full-behandlet under. Klar til norske våte og sølete veier. Next: Montering av eksosanlegg, bakseter og tepper.


Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #26 på: Ti.,15,September,2020,19,46 »
Oppdaget en oljelekkasje fra differensialen bak. Vet ikke helt hvorfor dette skjer, men kanskje har pakningen fått en skade da vi byttet skjoldene innenfor bremsene. Da måtte stikkakslingene ut. Ny pakning på plass, forhåpentlig vis er det ok nå.

Eksosanlegget er også nå på plass. Alle de fine nylakkede understellsdelene er nå innsauset i bronsefarget kliss. Liker det ikke, men det må nok til.


Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #27 på: Ti.,15,September,2020,19,51 »
Tepper og baksete installert. Det begynner virkelig å ligne på en bil. Nå er det å få tak i prøveskilt og få tatt en skikkelig prøvetur. Forhåpentlig vis går det bedre enn forrige gang. Skulle bare ønske det ville slutte å regne...


Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #28 på: Sø.,20,September,2020,12,39 »
Etter over to års arbeid  kan vi nå endelig begynne å kalle prosjektet vårt, en Jeep Wrangler TJ 1997, "i kjørbar stand". Ferdig blir den nok aldri, men vi hadde en "generalprøve" med prøveskilt i helgen, der vi fikk tilbakelagt noen mil uten havari, hjul som ramler av eller oljelekkasjer!



Utlogget EirikS

  • JCN- Medlemmer
  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: 1997 Jeep TJ garasjeprosjekt
« Svar #29 på: Sø.,21,Mars,2021,19,19 »
Det har plutselig blitt en god stund siden forrige post. Vel, siden sist har vi hatt bilen på EU-kontroll. Kanskje litt tidlig siden ikke alt var helt ordnet, men mekanikersønnen ønsket å få en status og få en oversikt over prioriteringsområder. Kontrollen gikk egentlig over all forventning: Eksoslekkasje fra manifoil, noe som ikke var spesielt uventet. Underkjente sikkerhetsseler. Vi hadde montert noen kule gule belter fra Quadratec, og hadde faktisk klarert dette med verkstedet først. Men hva hjelper vel det... Manglende frontrutespyling, og sist, feil dører. Hadde montert et par tubedører som kontrolløren ikke skjønte noe av. Så alt i alt, ikke så galt.

Derimot på tur hjem etter kontrollen, ved passering av den eneste fartshumpen, kommer det et rabalder fra motoren som om hele eksosanlegget har ramlet rett av! Det blir bråstopp på første busslomme, selvfølgelig, og full etterforskning. Da finner karene en tennplugg med ledning liggende på bakken et stykke bak bilen. Motoren har rett og slett spyttet ut en tennplugg. Har altså aldri hørt om maken. Visste ikke at noe slikt var mulig. En ting er i alle fall sikkert: Som Jeep-eier får en oppleve litt av hvert!

Merkelig nok ser alle gjengene ok ut, og pluggen lar seg skru fast. Vet ikke hva som har skjedd, om pluggen rett og slett ikke var skrudd godt nok fast (var det noen som sa "moment"?).