Skrevet av Emne: Stramme opp understell  (Lest 1738 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jeepjohn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Stramme opp understell
« på: To.,23,Januar,2020,14,53 »
Er det noen som har noen anbefalinger/erfaring med hvordan man kan stramme opp understellet på doningen ?
Lest på div. andre forum at de har god erfaring med Bilstein dempere, men jeg har null erfaring om hva som kan fungere.

Utlogget eirikbg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Stramme opp understell
« Svar #1 på: Fr.,24,Januar,2020,15,37 »
Det er mye som kan gjøres utifra hvor langt den har godt, og hvor mye du er villig til å bruke. Hvis den har godt et stykke uten å ha skiftet støtdempere, kan selv det å skifte til nye originale dempere bli bedre. Bilstein er kjent for å ha gode dempere, så det vil uansett ikke være et dumt valg. Hvordan er foringene på bilen? Du bør også tenke på hva du bruker bilen til. Kjører du bare på vanlig vei, eller kjører du også off road med den? Det du velger til det ene bruket er ikke nødvendig så bra til det andre bruket.

Utlogget jeepjohn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Sv: Stramme opp understell
« Svar #2 på: Fr.,31,Januar,2020,10,38 »
Byttet egentlig dempere ifjor, og selv om de gamle var slitt så synes jeg ikke det ble så mye bedre med nye. Tabben min var nok å se på pris kontra kvalitet (kjøpt billig fra ett sted i utlandet). Det var Monroe-dempere men allikevel føles det litt båtaktiv å kjøre med.
Noe av foringene er byttet( bla annet stabstag).
Men må kanskje legge bort det å bare gå på pris når deler skal bestilles og heller gå for kvalitet. Tror mye av det som tilbys på nett kan være av tvilsom kvalitet.
Kanskje det er en grunn til at Mopar originaldeler er dyre.

Utlogget eirikbg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Stramme opp understell
« Svar #3 på: Fr.,31,Januar,2020,15,48 »
Når det kommer til Monroe dempere, så har jeg hørt en del forskjellig. Alt ifra at de er fornøyd, til ikke å ha noen mening, til å ha byttet tilbake til det de hadde etter så kort tid som 10 minutter. Stort sett får man det man betaler for, og er nok en grunn til at Mopar deler er så dyre. Selv om der er i overkant dyre mange ganger i Norge, kontra andre land. Jeg vill ha sett meg ut noen kvalitetsmerker, og heller brukt litt tid å å sjekke rundt om hvor man kan få det billigst. Men vær skeptisk vis det er en butikk du ikke har hørt om, som selger det mye billigere enn alle andre.