Skrevet av Emne: Lugging ved sving  (Lest 2852 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Johnny Rotten

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Lugging ved sving
« på: To.,16,Januar,2020,18,04 »
Heisan, har begynt og kjenne litt Lugging i rattet når jeg svinger ved lav hastighet... er d noen som vet hva dette kan være? Har mistanke om jeg må bytte kryssa i framaksling... stemmer dette? JK Sahara 2015
JK Wrangler 2012 Sahara

Utlogget eirikbg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Lugging ved sving
« Svar #1 på: Ti.,21,Januar,2020,16,32 »
Uten å ha sett på bilen, og opplevd det selv, så høres det ikke helt usannsynlig ut det.

Utlogget Eikland

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Lugging ved sving
« Svar #2 på: On., 8,April,2020,16,03 »
Da var det min tur. Etter noen uker med mild lugging i framhjulene er det nå ganske ille og det kjennes i hele bilen at noe er ute av stilling. Luggingen forekommer kun ved sving og jeg synes det er noe verre til venstre. Kjenner at det lugger i forstillingen og ser/kjenner også tydelig på rattet at det lugger. Synes også det er en smule mer dødgang på rattet.

Min nærmeste antakelse så langt er styreledd fordi jeg synes disse lar seg "rulle" altfor lett. Dette gjelder også opphenget i pitmanarmen. Skal disse sitte dønn fast eller skal de la seg vippe med minimal belastning? Jeg synes også jeg "kjenner igjen" pulseringen/luggingen når jeg ruller sakte på paralellstag og styrestag. Hører en ørliten klunke-lyd fra høyre hjul når jeg løfter opp dette og dytter "klokka 9 og 3" på utsiden.

Har kontrollert bærekuler og hjulkryss uten og klare å finne noe merkbare feil der.

Helt original 14 JKU med 18-tommer felger, som det har vært siden den var ny. Dekkene er forsåvidt nye og kun sittet på noen uker. Disse ble balansert av forhandler, men har vært inne på tanken at det kan være så enkelt som balansering og hjulkontroll som skal til.

Noen som har noe tips, innspill eller erfaringer?
« Siste redigering: On., 8,April,2020,16,16 av Eikland »
ZJ 96, 5.2 V8
JKU 14, 2.8 CRD

Utlogget Eikland

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Lugging ved sving
« Svar #3 på: On.,22,April,2020,18,07 »
Da er akselkryss begge sider foran skiftet og bilen er god som ny. Begge kryssene var helt stamme og ødelagt. Moog 489 passet på min 14 JKU :)
ZJ 96, 5.2 V8
JKU 14, 2.8 CRD

Utlogget peik

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 55
Sv: Lugging ved sving
« Svar #4 på: Fr.,28,Mai,2021,07,04 »
Heisan, har begynt og kjenne litt Lugging i rattet når jeg svinger ved lav hastighet... er d noen som vet hva dette kan være? Har mistanke om jeg må bytte kryssa i framaksling... stemmer dette? JK Sahara 2015
Bærkule og endeledd er ganske sannsynlig. Hadde samme symptomer og har byttet dette.
« Siste redigering: Fr.,28,Mai,2021,07,07 av peik »
Jeep Wrangler JK Rubicon 2013
LR Defender 110 300Tdi CSW- 1998
X'er: -Cherokee 4.0 Ltd - 1997,  Defender pickup (2), Defender 90