Skrevet av Emne: Ny på forumet, men forhåpentlig snart jeep-eier :)  (Lest 2011 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Haug1

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
Ny på forumet, men forhåpentlig snart jeep-eier :)
« på: Sø.,10,November,2019,01,42 »
Heisann!
Meldte meg nylig inn på dette forumet i håp om å høste litt kunnskap fra nordmenn rundt det å eie en jeep :)

Har lenge sittet på gjerdet og vurdert å kjøpe meg en wrangler rubicon, og har nå for alvor tatt opp jakten etter en bil. Har dessverre ikke gryn nok til å kline til med en ny, så hadde håpt på å finne en som var 5-6år gammel. Og her kommer jeg til spm. Finnes det nesten ingen rubicons i norge? hehe, jeg føler jeg har letet over alt, men ser ikke ut til å finne noe annet enn sahara.

Hvor vidt jeg har bruk for en rubicon kan sikkert diskuteres, men jeg synes nå det virker litt artig med elektroniske sperre etc.

Ut ifra hva jeg har researchet så er det jo ingen bil i verden det er enklere å sprite opp, og kjøpe tilleggsutstyr til. Og her er litt av grunnen til at jeg har lyst på en wrangler. Men så har vi jo problemet med landet vi bor i. Er nok ikke like liberalt syn på å klaske på 3" lift og 37tommere her i norge som det er over dammen. Her må det vel være tûv på alt og selv da så er det vel et lotteri om det blir godkjent i vognkortet.

Så for å oppsummere :)
1. Er det vanskelig å få fingrene på en rubicon i norge?
2. Holder det kanskje med en sahara?
3. Kan det monteres elektroniske sperrer på en sahara og bytte ut frontakslingen?
4. Hvor liberale er biltilsynet på at du kan få piffe opp jeepen din :)
5. Burde jeg kanskje vente ett år og prøve å få tak i en JL, istedenfor en JK?
6. Noen som har bestilt kufangere, dempere, panser, etc fra USA? Blir vi ranet av frakt og voldtatt av tollen?

Takker for svar :) Håper jeg snart kan bli en heldig eier av en wrangler så jeg får fullbyrdet medlemskapet mitt på forumet :)

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Ny på forumet, men forhåpentlig snart jeep-eier :)
« Svar #1 på: Sø.,10,November,2019,11,23 »
JK har i utgangspunktet D35 foraksel og D44 bakaksel. For «hardkåre» offroad er kanskje D35 litt spinkel, til en så stor bil. Over there kjøper de ikke Rubi for å bruke offroad, da de ofte bytter til sterkere akslinger, og da er det bortkastede penger å betale ekstra for en aksling med sperrer hvos du uansett tenker å bytte den.

Men til grove skogsveier og ubrøyta jorder kan du ha SVÆRT mye morro med D35 og elektronisk sperre. Prisn for en Rubi ny er nok grunnen til at det er få tatt inn til landet.

For å bygge opp bilen lovlig i Norge må du kjøpe hevesett med TUV-papirer. Da er det greit å montere og få det godkjent. Og for større dekk må du også ha felger med TUV på større dekk. Du får i allefall opp til 35" på JK. Uten TUV får du ikke godkjent. Det gjelder og kufangere og slikt.

Frakta fra US er ofte avskrekkende. Men hvis du lager deg en bruker på www.jetcarrier.com blir det straks litt rimeligere. Da bestiller du innlands frakt i US, som er billig, og får shippingagenten til å sende til Norge. Og har du tid til å ta det med båtfrakt blir det enda billigere, og billigst hvis du kan hente på kaia i Halden.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje