Skrevet av Emne: 2000 Grand Cherokee 3.1TD  (Lest 17140 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #30 på: Fr., 8,September,2017,23,29 »
Heistadmoen utenfor Kongsberg. ☺️
Ojda . Litt langt for min del.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #31 på: Sø.,10,September,2017,19,25 »
Da er ny kaliper montert, noe lufting gjenstår..

Jeg lot bilen gå en times tid, og for øyeblikket holder siste strøk med kjemisk metall på motoren, så den er tett!

oljedråper hang på samme sted likevel, denne gangen var det rød olje.. Siden denne bilen jobber hardt med å ta knekken på meg så regner jeg med at det er tetningen til converteren, og at kassa må ut igjen.  >:(
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #32 på: Ti.,12,September,2017,10,18 »
Noen som vet om jeg MÅ ta converteren av motoren når jeg skal bytte simringen bak der?

Girkassejobben blir jo betydelig raskere når jeg slipper de 2 verste delene - converterbolter og startmotoren..
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #33 på: On.,20,September,2017,07,56 »
Svaret på det spørsmålet fikk jeg et annet sted: Converteren kan henge på motoren når man kassen ned, men det er vanskelig å få det sammen igjen, vanskelig nok med converteren i hendene foran girkassen.. Så her er det ingen snarveier.

Lekkasjen fra både motor og gir er nå så lite at det knapt merkes på asfalten, så jeg venter med mer utbedring av det. Nå er det bremsesystemet som gir meg helvete, såpass mye faktisk at jeg igår ga bilen til VS auto i drammen.

Når jeg parkerte utenfor hos de så røyk det av bakhjulet, der hadde klossene ligget på en god stund..  ::) Skal si forrige eier var heldig med salgsøyeblikket på denne!  :-[ :P
Satser på at VS får ryddet i bremsene nå, så får vi se hva som blir neste hinder..
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #34 på: Fr.,22,September,2017,19,52 »
Da har jeg fått bilen tilbake med ny caliper bak.. Syns fortsatt pedalen er dyp, trykker vel 2-3cm inn før det tar.. men det bremser godt og sporer ikke til sidene, så det er vel sånn det er på disse?

Siden jeg kom meg helt hjem fra drammen uten nye feil ble det en liten vask i skumringen..
« Siste redigering: Fr.,22,September,2017,19,56 av PerH »
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #35 på: Ma., 2,Oktober,2017,20,38 »
De siste ukene har denne måttet jobbe for maten.. Den har fraktet sin første bil for meg, og det er definitivt en habil trekkvogn..
Jeg oppdaget jo noen litt rare ting også, når E18 lierbakken var forstert og jeg hadde tatt av til liertoppen så røyk det varmt fra bakhjulene etter oppbremsing til 0.. Jeg mistenker at den får litt mye brems bak? Det finnes en bremseregulator her et sted, kanskje det er den som skurrer? hvor sitter den?

En annen sak er at O/D OFF kom etter å ha trekt 620kg på kroken i 90km/t opp lierbakken.. Det skulle den vel klart uten å jamre? Hvorfor blir kassen så varm? Den virker ellers å være bra?

Jeg har plan om å sette på egen oljekjøler med termostatkobling på den, men jeg vil vite om jeg bør fjerne problemet før symptomet.. Erfaringer ønskes!
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #36 på: Ma., 2,Oktober,2017,21,12 »
Den blir så varm fordi girkassa er programmert av fulle aper, og forbi du ikke har lest boka :) I D låser den lockup først ved ca 85 km/t, og i OD ved 120. Noen skjønte ikke forskjellen på mph og kmh.

Med 90 km/t i OD (4.), opp lierbakken med litt last og uten lockup aktivert så blir det fort varmt i kassa. Skru av OD og hold deg over 85 så den låser lockup, da blir det ikke så varmt.

Jeg har dratt litt med min også, og jeg syns den fungerer veldig bra. I forhold til patrolen jeg hadde er den jo en drøm å dra med.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #37 på: Ma., 2,Oktober,2017,21,27 »
Ah, det er jo logisk når du sier det! Endelig en brukerfeil og ikke enda en mekanisk feil som innebærerer demontering av girkasse.  ;D

Står dette i instruksjonsboka så skal jeg jaggumeg ut å hente den og lese litt!
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #38 på: Ma., 2,Oktober,2017,21,30 »
Programmeringsfeilen står ikke noe sted, men det står at man skal aktivere od off med henger.
Hvis du kjører pent avgårde, så vil du merke at den låser lockup rundt 85 med od off

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #39 på: On., 4,Oktober,2017,07,14 »
85 er jo litt høyt om man har over 3 tonn på kroken opp lierbakken.. om man setter spaken i 2 og ruller opp i 60, vi da lockup gå inn, eller slurer den uansett under 85? Litt ny på automatgir..

En annen ting, finnes det gode løsninger for å lese OBD på denne som ikke koster skjorta? Jeg prøvde med en ELM327, men den ville ikke snakke med bilen..
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #40 på: On., 4,Oktober,2017,07,40 »
Min holdt 90 opp Djupdalen med 2,7 bak, men lierbakkene er nok litt seigere. Jeg tror lockup kun går på i. 3. og 4. Lavere gir og høyere turtall er gunstigere for kassa enn å presse maks på høyt gir. Normalt bedre for motoren også, mer turtall på vifta, oljepumpa, vannpumpa, mer luft inn, mer eksos ut.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #41 på: On., 4,Oktober,2017,21,38 »
høres logisk ut. :)

Tok en rask økt på innertrekkene i dørene i dag, byttet alle festeknotter med slike. Det har litt å si for kvalitetsfølelsen at innertrekkene ikke henger og slenger. :)

PostNord kom med ny masterpumpe også, så da før jeg håpe jeg får løftet arbeidsområdet på bremsepedalen litt!
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #42 på: Ma., 9,Oktober,2017,08,30 »
Helgetur til sørlandet for å hente Campingvogn unnagjort. Da fikk jeg prøvd bilen litt i utmark også, klarte ikke å finne noe den kalte for en utfordring. :) Imponerende fremkommelighet!

Turen oppover igjen ble litt mer strabasiøs, men liten vogn på 800kg etter så ble det for varmt for O/D.. Det virker som man må stoppe motoren for at denne tilstanden slås av igjen? Kjipt at ikke O/D blir tilgjengelig når tempen senkes igjen..

Jeg stoppet opp og målte, skyhøyt oljenivå og skum på pinnen..  :-\ Ikke svidd lukt enda, så jeg får håpe det bare var for høyt nivå og at det hjelper å tappe av litt.

Har forstått at jeg har peilet denne feil, jeg har peilet rett etter å ha skrudd av motor med varm kasse. kan det virkelig bli så feil om sirkulasjonen stopper i 5 sekunder? Da blir jo i så fall målingen for høy, og jeg har for lite væske?? skjønner ingenting jeg..
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #43 på: Ma., 9,Oktober,2017,09,33 »
Står det ikke i boka hvordan det skal peiles?

Funker viftene dine som de skal? Det er jo oljekjøler til automaten, så litt bør den tåle. Jeg slepte en liten varehenger på ca. 700 kg i helga. Ikke så store greiene, men opp på fjellet stiger det 500 meter på et snaut kvarter. Da går det jo ikke voldsomt unna, men det var ingen tegn til noe overoppheting på min.

Campingvogn fanger mye luft, så den er ganske tung å dra, selv om den ikke veier allverden.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #44 på: Ma., 9,Oktober,2017,20,26 »
Joda, og ifølge boka er det ok om nivået er på øverste prikken av de 2 som er rundt merket "HOT" når olja har driftstemperatur. Likevel så jeg så luftbobler i olja på pinnen etter et kvarters tur idag. Hva nå? Væska ser ellers klar og rød ut, ingen forurensning å se..

Når jeg peilet på turen igår var jo veskenivået 1,5 cm over toppmerking, så den var varmere da..

Viftene har vel ikke mye å bidra med i motorveifart, eller tar jeg feil?

Spørsmålet er jo også om jeg krever for mye av den, men jeg tenker at når motoren fint klarer å trekke lasset i 80-90 opp bakken så skal rett dimensjonert kasse klare det uten å koke?
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)