Skrevet av Emne: 2000 Grand Cherokee 3.1TD  (Lest 17137 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
2000 Grand Cherokee 3.1TD
« på: On., 5,Juli,2017,07,34 »
Da fant jeg prosjekttrådene også :) Denne hentet jeg igår, og status er:

Km. Stand står på 275000. Selger sier det er litt mer en reelt siden speedo har vært byttet, men etter 17 år og over 200k er det ikke så avgjørende..

  • De berømte simringene på baksiden av motor lekker som en sil! Bilen står nå stille frem til disse er byttet.
  • Noe overflaterust på venstre side må addreseres
  • Syns det er litt i overkant mye dødgang på rattet?
  • Interiøret knirker! Syns plasten inne trekker helhetsintrykket litt ned på en ellers tilsynelatende solid bil..
  • Aircondition er for øyeblikket ute av drift, det er slitt hull i en slange som har gnisset mot en brakett.

Annet enn dette syns jeg bilen virker meget lovende. Olje på differ er nylig byttet, girkassen virker fint, og det ser meget bra ut rustmessig under. Planen er å holde bilen original og fungerende, ingen store offroadoppgraderinger enn så lenge! Med det i tankene så er jeg ute etter orginalfelger til den på sikt, sommerhjulene er ikke spesielt pene syns jeg.

Spørsmål som dukker opp:
  • Hvor handler dere deler til disse?
  • Hvor mye dødgang skal det være på disse? Litt er vel ikke å unngå på denne typen snekke?
  • Hvordan resettes serviceindikatoren? Får jeg gjort det via ODBII kontakten tro?
  • Noen som vet om en bra step-by-step beskrivelse av jobben med å bytte simringer?
  • Hvordan parer jeg seteinnstillinger med nøkkelsettene? Har ikke instruksjonsboken..

Flere kommer nok etterhvert, mye å sette seg inn i her! :)
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #1 på: To., 6,Juli,2017,23,13 »
Da var girkassen ute av bilen. Jeg har ikke plukket av adapterplaten enda, så det store spørsmålet er om den er sprekt eller ikke!

Jeg så også at motoren var veldig svett i bakkant, det kunne se ut som mye olje har kommet fra toppdekselpakningen? er det noe annet der som kan lekke motorolje?

En annen ting jeg så var at et lakk girolje ut mellom girkasse og fordelingskassen.. det begynte når det ble bra vinkel på kassen.. En simring til som er ferdig da eller?
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #2 på: Sø., 9,Juli,2017,14,32 »
Det virker som alle på forumet her er ute å kjører med bilene sine, men om noen ser dette: Hvor finner jeg fargekoden? Jeg fant en merkelapp på førerdøra, men det var bare en tabell for intert fabrikkbruk, ikke noe å bli klok på..
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #3 på: Sø., 9,Juli,2017,22,08 »
Da fant jeg prosjekttrådene også :) Denne hentet jeg igår, og status er:

Km. Stand står på 275000. Selger sier det er litt mer en reelt siden speedo har vært byttet, men etter 17 år og over 200k er det ikke så avgjørende..

  • De berømte simringene på baksiden av motor lekker som en sil! Bilen står nå stille frem til disse er byttet.
  • Noe overflaterust på venstre side må addreseres
  • Syns det er litt i overkant mye dødgang på rattet?
  • Interiøret knirker! Syns plasten inne trekker helhetsintrykket litt ned på en ellers tilsynelatende solid bil..
  • Aircondition er for øyeblikket ute av drift, det er slitt hull i en slange som har gnisset mot en brakett.

Annet enn dette syns jeg bilen virker meget lovende. Olje på differ er nylig byttet, girkassen virker fint, og det ser meget bra ut rustmessig under. Planen er å holde bilen original og fungerende, ingen store offroadoppgraderinger enn så lenge! Med det i tankene så er jeg ute etter orginalfelger til den på sikt, sommerhjulene er ikke spesielt pene syns jeg.

Spørsmål som dukker opp:
  • Hvor handler dere deler til disse?
  • Hvor mye dødgang skal det være på disse? Litt er vel ikke å unngå på denne typen snekke?
  • Hvordan resettes serviceindikatoren? Får jeg gjort det via ODBII kontakten tro?
  • Noen som vet om en bra step-by-step beskrivelse av jobben med å bytte simringer?
  • Hvordan parer jeg seteinnstillinger med nøkkelsettene? Har ikke instruksjonsboken..

Flere kommer nok etterhvert, mye å sette seg inn i her! :)


Det virker som alle på forumet her er ute å kjører med bilene sine, men om noen ser dette: Hvor finner jeg fargekoden? Jeg fant en merkelapp på førerdøra, men det var bare en tabell for intert fabrikkbruk, ikke noe å bli klok på..

Hehe, er sikkert mange som har ferie nå også...  :)
Plata eller skiltet med den tresiffrede lakk koden finner du i motorrommet.


Tenkte jeg skulle svare på spørsmålene dine du kom med her tidligere så godt jeg kan :)

1. Hvor handler dere deler til disse?--> Maldal Import er bra og har det meste :) Kanskje litt dyr..., men synes hans service og raske levering dekker over for det. Amerikanske bildeler og Sarpsborg motor er også steder du kan kikke, + mange i USA som f.eks. rockauto. teamgrandcherokee.com og quadratrac.com.

2. Hvor mye dødgang skal det være på disse? Litt er vel ikke å unngå på denne typen snekke? --> Snekken kan strammes litt med justeringsskruen oppå snekka. Søk på youtube så finner du video om det.

3. Hvordan resettes serviceindikatoren? Får jeg gjort det via ODBII kontakten tro? --> Å resette serviceindikatoren på disse er veldig lett :) Bare å bla deg igjennom menyen i overheadconsole'n til du finner serviceindikatoren også trykke på resett knappen.

5. Hvordan parer jeg seteinnstillinger med nøkkelsettene? Har ikke instruksjonsboken.. --> Bla deg frem i menyen i overheadconsole'n til du kommer til "link keys to memory?"
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #4 på: Sø., 9,Juli,2017,22,21 »
Så jeg var ikke alene!  ;)

Takk for det, da skal jeg ta en kikk i motorrommet imorgen!

Jeg fikk instruksjonsboken i posten igår, så jeg har fått lest meg opp en del på bilen nå. Flere spørsmål kommer nok etterhvert!  :)
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #5 på: Ti.,11,Juli,2017,11,32 »
Jeg er altså ikke kar om å finne fargekoden på denne bilen! Mulig den skulle stått på vangen foran radiatoren, men den er borte nå..

Noen andre tips i søken etter fargen? Etter hva jeg har sett på fargekart må vel dette være "Silverstone Grey"?
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #6 på: Ti.,11,Juli,2017,19,35 »
I påvente av deler til mekanikken gikk jeg løs på en bitteliten rustantydning over plasten på venstre bakskjerm. Som alltid med rust så var det toppen av isfjellet! (Bilde 1)

Jeg merker meg at Jeep her har gått for byggskum i hulrommene, noe jeg trodde alle skjønte var en tabbe siden Lancia og Alfa mistet sitt gode rykte på 70-80tallet på grunn av dette. Det hjelper på lyddemping, men til gjengjeld holder det godt på fukt.

Nå er byggskummet borte, og nytt stål på plass. To strøk med Brunox så skal ny lakk legges på. Når jeg finner den he*****s fargekoden vel å merke.
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #7 på: To.,13,Juli,2017,18,02 »
Oi, det var såpass med rust under der ja. Har vært under der og tittet på begge sider på min også. Hadde litt rust på høyre side, men ingenting på venstre.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #8 på: Fr.,14,Juli,2017,14,53 »
kjekt å ta det før det gå helt igjennom, da kan du utsette sveisejobben noen år.. Her var det langt forbi det stadiet, så de ble nytt stål.

Jeg er prosess med å få lakk på nå.

Fikk også en mail fra Maldal om at han skulle sende delene rett over helga, så da blir det kanskje litt kjøring i ferien likevel. :)

En annen ting: kjører dere rød eller blå frostvæske på disse?
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #9 på: Fr.,14,Juli,2017,15,29 »
Så bra
« Siste redigering: Fr.,14,Juli,2017,15,33 av KnuNor »
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #10 på: Fr.,14,Juli,2017,17,41 »
Så bra :) Maldal yter så god service  :)
Anbefaler å bruke rød(silikatfri) frostvæske på disse motorene ja siden de har alutopper. Synes det er rart det fortsatt selges frostvæske med silikat som tærer på aluminium. Er vel ingen som vil ha det, bortsett fra på gamle biler med kun støpejern...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #11 på: Fr.,14,Juli,2017,22,53 »
Da blir det rød.

Lakken er på plass, ikke 100% med sprayboks, men betydelig bedre enn det var.
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #12 på: Fr.,21,Juli,2017,21,57 »
Da var endelig delene montert!

Følgende gjort i dag:

Byttet simring på utgående aksel på girkassen
Justert fremre og bakre "bånd" i girkassen
Byttet filter
Montert ny adapterplate med simringer
montert girkasse
Byttet olje med filter på motor

Fin dag! og det ser jaggu ut til at det ble tett bak der. :)

Manglet noen liter med automatolje for å bli ferdig, blir spennende å se hvordan den kjører nå. Jeg har også strammet litt på styresnekka, så kanskje slakken er bedre også.
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #13 på: To., 3,August,2017,23,46 »


Fin dag! og det ser jaggu ut til at det ble tett bak der. :)


Endelig tilbake i landet så jeg kunne prøve denne litt.. Desverre stemte ikke dette likevel. Det renner fortsatt, og det er på utsiden av adapterplaten. Ikke like ille som før, men fortsatt for ille.  :-\

Jeg trillet skiten inn i garasjen og fant på noe annet. Når jeg finner pågangsmot igjen så blir det vel å se litt grundigere på hvor det kommer ut..  >:( :-\
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #14 på: Fr.,18,August,2017,09,27 »
Hva sier spec om kjølevæske på disse? Jeg har akkurat handlet med en 2000 3,1 TD selv. Jeg er vant med Mercedes, og der er det kun "vanlig" (blå/grønn) kjølevæske som er interessant selv om det er mye alu i motoren. Jeg vet VAG og sånt gjerne bruker rosa, men de bytter også vannpumper "hele tida" pga. at frostvæsken ikke smører noe bra.

Det blir spennende å se hvor lenge det går før min også begynner å lekke i bakkant av motoren. Den har gått 307.000 km nå, og det ser bra ut foreløpig.