Skrevet av Emne: Rolfs YJ garasje  (Lest 13274 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #45 på: Ma.,18,April,2016,18,14 »
Da jeg ikke hadde mulighet for å være med til Gol denne helga så ble lørdags ettermiddag brukt på Rudskogen Offroadpark. Kjørte et par timer før en litt lei lyd ga beskjed om at noe var aldeles klart for reparasjon. To sjakler som er fremre feste til bladfjør foran, var knekt og da var det bare å remontere støtter og stag, for å tusle seg forsiktig hjemover. På søndag tusla jeg inn på jobben og etter å ha spylt vekk et florlett støvlag ( ca. 13 kg ) fra doningen gikk det greit å demontere de ødelagte sjaklene. Fant ikke noe brukbart flattjern å jobbe med, så det ble til å bygge sjaklene opp, "Redneckstyle" ved hjelp av digre skiver, vinkelsliper og et gammelt sveiseapparat. Fikk da remontert også, men litt plunder hører jo med.  Nok en finfin søndag!

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #46 på: Ti.,12,Juli,2016,21,52 »
Prosjekt bakbremser er godt i gang. Har skiftet begge brekkwire og montert nye pumper og sko. Skifta også et bremserør, så fikk jeg sjansen til å kjøpe meg koningsverktøy.
Måtte ta en titt på youtube for å se hvordan dette skulle brukes, og fikk det til uten større besvær.
Bytta alt av sko og tromler for et år siden, men da jeg nå åpna opp, så var det et samla seg mye gjørme der. Dette bidro nok til at bevegelige deler satt godt fast og dermed fungerte ikke ting helt som det skulle. Bør vel ta en runde inne i tromlene med høytrykkspylern når jeg har kjørt i skævven. Sjekk den haugen med bøss som lå INNE i trommelen.
Gjenstår å få lufta systemet og justere varsellyset for parkbrems. Må også få orden på den finurligheten med at pedalen spretter tilbake og løsner parkbremsen med et skikkelig smell.

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #47 på: Ma.,18,Juli,2016,11,51 »
30 mai, etter å ha gitt øsa en grundig vask, både utenpå og innvendig. Så fant jeg ut at å bruke høytrykkspyler i motorrommet kan by på noen utfordringer.
Det banka og smalt mens motorkraften ble borte, så det var tydelig at her hadde det kommet inn fuktighet der det skulle være tørt.
Fikk stoppa på Mortensrud og blåst på "alle" tenkelige steder og koblinger, men fortsatt like gæli.
Måtte til slutt kaste inn håndkle og få hjelp av Kjetil. Vi fikk bilen på berger og leverte hele problemet til mr. Madness, som fant at deler av fordeleren måtte skiftes, samt litt annet småtteri.
Gikk ei drøy uke før vi var på veien igjen, men siden har det ikke vært problemer av samme sort.

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #48 på: Ma.,18,Juli,2016,12,13 »
Så ble det kjøring på Rudskogen igjen.
Har ikke klart denne før: https://youtu.be/pGjTxPjMNjQ
Men nå kom jeg endelig opp, uten winsj :-)
Måtte jo prøve enda en gang, og da røyk sjakler (Ikke dem jeg reparerte sist), sjakkelfester, holder mellom bladfjør og bakaksel, samt feste til eksosanlegget.
Med god hjelp fikk vi fiksa det såpass at det gikk an å kjøre med, så jeg kom meg hjem og inn på jobben. Her ble det sveisa og fiksa og nå er den "god som ny".
Nok en herlig helg og flott start på sommerferien :-)

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #49 på: Fr.,26,August,2016,19,15 »
Før kjøringa i morgen så var det nok påkrevet å gå over restene av de sjaklene foran.
Fikk laga meg noen solide flattjern som jeg har tilpasset og montert inn isteden for de gamle, som nå er pensjonert.
Ulempen med å ha en "litt" høy bil er jo at den vanlige garasjejekken ikke helt gjør jobben.
Fant noe ting og tang som jeg la under og fikk løftet slik at jeg kunne montere de nye sjaklene.
-Så får vi se hva morgendagen byr på av nye mekaniske overraskelser...

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #50 på: On.,15,Februar,2017,18,05 »
Mye har nok skjedd siden siste oppdatering. Litt mer lys og noen reparasjoner.
Hva tror folket om disse kjettingene som jeg tenkte at kunne komme godt med på fjellet og i ei isete løype..

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #51 på: Ma.,13,Mars,2017,16,33 »
Så var han i gang igjen...
Skulle vel tøffe meg litt på Rudskogen, siden vi hadde besøk av VG-journalist med kamera.
Endte opp med hva jeg mistenker er ei delvis pulverisert transferkasse.
Hadde litt trekk på et framhjul, før det ble helt Olabil. Valgte å vinsje opp en knaus og ble henta av Jarand med beltevogna, og jammen kasta han Wranglern på hengeren og kjørte oss helt hjem!
Etter å ha beklaga meg på FB så meldte Malvin at han hadde ei NP231 på ei hylle i garasjen og dermed er vel donorkasse sikra.
Nå plastrer jeg fingre, spytter blod og får demontert den som er ødelagt, mens jeg googler og får masser av tips og videoer om hvor enkelt denne kassa er å få demontert;....Fuck Off!
- Men humøret er bra  ;D

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #52 på: Fr.,28,April,2017,12,08 »
...men transferkassa var jo like fin den. Imidlertid viste det seg at en stikkaksel foran hadde tatt kvelden og at lamelldiffen bak hadde bestemt seg for å omvandle seg til grisemat.
Opp i all uløkka så snakket jeg med en rekke hyggelige personer og stikkaksel fikk jeg av Øyvind Ski og Jimmy Granlund tipsa meg om ei ARB sperre som lå på FINN.
Nå er begge deler montert og underveis røyk selvfølgelig min onboardkompressor, som jeg klarte å mekke en ny aksling til, slik at den fungerte nok til at jeg fikk prøvekjørt greiene i skauen hos Øyvind. Bortsett fra at noen ledninger fant ut at de skulle bli til kull og samtidig røyklegge hele garasjen, så ble jo dette ganske bra. Litt fintuning av pinjong står på plakaten og så får jeg vel finne ut hvorfor jeg stadig får branntilløp i dashporet, -og skaffe meg en ny kompressor, og så dukker det vel opp noe tenker jeg :-)

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #53 på: On., 1,August,2018,17,39 »
1/8-2018: Jøss som tia flyr...
Har fått montert ARB-sperra og ny kompressor er på plass.
Jeg er INGEN mekaniker og det uler godt fra bakakslingen når jeg kjører ( omtrent som gamle busser..)
Hadde selvfølgelig ikke nødvendig utstyr til å spenne opp med da jeg monterte sperra, så årsaken er vel åpenbar.
Har ikke blitt noe kjøring i skauen denne sommeren, men det skyldes mest det tørre og brannfarlige været og litt andre prioriteringer.
Om noen har tips til en som kan hjelpe meg med å få montert/justert sperra rett, så setter jeg pris på det!