Skrevet av Emne: How To: montere oljekjøler utenom radiatoren på 242 amc 4.0l.  (Lest 3263 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jeep92

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
tenke og lage en diy hvordan man kan lage eget kjøleoppsett på girkassen(aw4).  mange som sier at en må ikke finne på og montere oljekjøler utenom radiatoren, siden den er med og varmer opp oljen på girkassen. kan ikke forstå hvorfor det skal være et problem, jeg ser bare fordeler.

etter at jeg har satt meg inni hva denne såkalte "kjøleren" i radiatoren består av så er det ikke mye imponerende over det. den er laget av et kobber rør som går  fra tur kobling til retur kobling i radiatoren. det røret er kun der for og ta varme fra kjølevannet og overføre dette til oljen. det har og en kjøleeffekt om oljen er varmere en kjølevannet som er i radiatoren.

så jeg testet hva som blir best av og koble seg på radiatoren og uten radiatoren. og det ble selvsagt og koble utenom radiatoren. hvorfor?
 motoren bruker tid på og bli varm når det er kaldt ute. kjølevannet som er i radiatoren blir ikke varmt før termostaten åpner. altså null effekt med og varme opp oljen som denne "kjøleren" skal ha. isteden for og varme opp oljen så kjøler den ned oljen. for det sirkulerer ikke varmt vann gjennom radiatoren.

har du visekosekobling på bilen blir det ikke bedre siden den kjøler ned kjølevannet med en eneste gang termostaten åpner. det varme kjølevannet rekke ikke bort til den delen som skal varme opp oljen til girkassen før det er kjølt ned igjen.  har du elektriske vifter er det endel bedre. men forsatt ingen god effekt.
-og det blir ikke bedre når bilen er i fart. når termostaten åpner for og slippe varmt vann gjennom radiatoren og du holder 60 km/t med minus grader ute. er ikke kjølevannet samme temperatur som når termostaten åpnet(91). det vil si at denne "kjøleren" i radiatoren ikke har noe god effekt med og varme opp oljen når det er minus grader ute. etter min mening. og har du en oljekjøler etter radiatoren igjen er det vertfall ingen effekt på dette.

så jeg har leget ett eget oppsett med aftermarked deler.
- jeg har montert 1 stk termostat som åpner på 80 grader. før 80 grader går oljen i bypass. altså oljen sirkulerer ikke gjennom oljekjøleren før oljen er 80 grader.
- 2 stk oljekjølere som skal kunne kjøle ned en bil med henger på 4 tonn. litt overdrevet kanskje ^^   8)

det du oppnår med dette oppsette er bedre kjøling og raskere oppvarming av oljen på kalde dager.



du trenger følgende deler. for og lage dette.
-2 stk grip tenger
-1 stk kniv.
-1 stk skru jern
-5 slangeklemmer
- 1 stk spillolje tank
- 1 liter girolje.
- 1 stk olje termostat. fås kjøpt på ebay og amazon.
- 1 eller 2 stk oljekjølere. fås på ebay eller amazon. pris på termostat og 2 stk oljekjølere blir under 2500 kr.
-1 stk sett med fastnøkkler.
-1 stk 12 mm skjøtekobling til retur og tur slangen fra det originale oppsettet. kan hende du kun trenger til retur kobling kommer an på hvor du monterer termostaten.


det første er og kappa av slangene som går til radiatoren og eventuelt original oljekjøler. kapp slangene sånn du får mest lengde. eller legg opp helt nytt.

fjern røret som går opp til radiatoren. fjern så den originale oljekjøler vis du har dette.
monter deretter 1 eller 2 stk oljekjøler(ene) ute på radiatoren med egen brakett eller tilbehøret som følger med oljekjølerene. anbefaler og ikke bruke strips gjennom radiatoren siden det sliter endel på radiatoren.

nå må du finne ut hvor tur koblingen til girkassen er. har du en aw4 girkasse så er det den koblingen som er nærmest startmotoren som er tur, og den som er nærmest overføringskassen er retur.

finn en god plass til termostaten og monter den fast.
så kobler du tur(olje) fra girkasse inn på tur til termostaten, og retur fra termostaten til retur girkasse.
så kobler du tur  fra termostaten til oljekjøleren, og retur fra oljekjøleren innpå retur som er på termostaten. 

anbefaler og fyll opp oljekjølerene med olje. etter du har fylt opp oljekjølerene med olje sett en grip tang på retur slangen så slipper du at det renner ut igjen.

bilder kommer.








« Siste redigering: On.,23,Mai,2018,16,32 av jeep92 »

Utlogget jeep92

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: How To: montere oljekjøler utenom radiatoren på 242 amc 4.0l.
« Svar #1 på: Fr.,25,November,2016,21,46 »
her er noen bilder av oppsettet. det funker helt 100%, har fått kjørt litt med dette nå. og merker stor forskjell på kalde dager at girkassen får riktig temperatur på oljen fortere. tidligere på originalt oppsett med oljekjøler etter radiatoren, så var det ikke alltid at den gikk over i overdrive "mykt". tidligere måtte jeg kjøre litt med og ha girkassen i "3" gir før jeg tok den over  i drive.

temperaturer fra originalt oppsett med oljekjøler etter radiatoren.

- 2 grader ute er oljen 45 grader etter 1 times kjøring. dette er etter torque converter. anbefalt temperaturer på aw4 er 60-80 grader.
 etter montering av "nytt" oppsett har jeg 40 grader etter 10 minutter kjøring. dette med 0 grader ute. motoren har nådd 80 grader på dette tidspunktet. girkassen er rundt 55-60 grader rett før motoren har nådd stabil driftstemperatur.

jeg vil tro dette vil gi mindre slitasje på girkassen i og med at den når arbeidstemperatur fortere med ett sånt oppsett
 
« Siste redigering: Sø.,27,Mai,2018,15,26 av jeep92 »

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: How To: montere oljekjøler utenom radiatoren på 242 amc 4.0l.
« Svar #2 på: Lø.,26,November,2016,16,02 »
Smart, smart...
Som jeg leser det, så vil det ha god effekt å koble opp bare termostaten på originalt oppsett / cooler også? Da returneres bare oljen til kassa før termostaten åpner. Men den termostaten som du har brukt finner jeg bare på 180f/82c, det synes jeg ble litt høyt igjen hvis automaten bør ligge mellom 60-80c?
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget jeep92

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: How To: montere oljekjøler utenom radiatoren på 242 amc 4.0l.
« Svar #3 på: Lø.,26,November,2016,23,49 »
Det har du helt rett i. det vil bli bra med og bare montere termostaten før originalt oppsett også. men du får bedre kjøling med og koble utenom radiatoren.

den termostaten jeg har brukt er på 180 fahrenheit, det finnes også i 160 fahrenheit. jeg valgte og ta den på 180, siden då får jeg bedre kjøling om sommeren og bedre temperaturer på vinteren. jeg testet termostaten før jeg monterte den, og den slipper noe olje gjennom oljekjølerene selv i stengt posisjon. dette for og unngå trykk problemer når termostaten åpner. den slipper olje gjennom også for at girkassen ikke skal få "kulde sjokk" om vinteren.   

Blir bedre kjøling for temperatur forskjellene blir så store. en sommerdag i Norge er som regel 18-25 grader. det gjør og at oljekjølerene blir mer effektive med og fjerne varme fra oljen med 180 termostat

med 180 fahrenheit termostat så har jeg 75-82 grader ut fra girkassen. siden termostaten slipper noe olje gjennom kjølerene i stengt posisjon Blir det 75 - 80/82. Dette er etter torque converteren. kan vertfall ta av 5-10 grader så får du temperaturen i selve "girhuset".

« Siste redigering: Sø.,27,Mai,2018,15,20 av jeep92 »