Skrevet av Emne: Tips: Klunkelyd bakfra på JGC 2005 CRD  (Lest 1425 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget oilar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Tips: Klunkelyd bakfra på JGC 2005 CRD
« på: On.,29,Juni,2016,19,54 »
Har hatt en mystisk litt gummiaktig klunkelyd bak i bilen. Kun ved kjøring på ujevnt underlag i meget sakte fart. Trodde jo det kanskje var en foring der bak, fjærfeste eller støtdemper kanskje. Da periodisk kontrollen anmerket slitte indre foringer på stabstaget tenkte at det ville løse saken, det gjorde det ikke. For å gjøre en lang historie kort så oppdaget jeg tilfeldigvis at lyden forsvant når baksetet bak fører lå nede. Det viser seg at lyden kommer fra låsemekanismen som holder setet fast oppslått. Jeg kan ikke se at det er justerbart, men løsningen ble et par runder med eltape på selve bøylen som setet klikker fast i. Litt grease på mekanismen også. Det gjorde susen og det ble helt stille derfra. Så lurt kan man lett bli, var overbevist om at den ganske høye klunkelyden måtte komme fra understellet :-) Jeg antar at låsemekanismen i låst stilling bare så vidt klemte godt nok fast og at mikroskopiske vridninger i karosseriet fikk delene til å "slå" mot hverandre. Men som sagt ikke med en metallaktig lyd, men mer som et klunk.