Skrevet av Emne: Viftekåpe øker det kjølingen eller er det andre måter å øke kjølingen?  (Lest 3819 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Orginalt sitter det en plastikkåpe rundt viften. Da jeg byttet min 258 til V8 passet ikke denne lenger. For å øke kjølingen bygget jeg om radiatoren fra to til tre rader. Den blir fortsatt litt varm på varme sommerdager. Ser man får kjøpt nye plaskåper for en billig penge. Hjelper den? Eller er det noe annet jeg bør gjøre? Større vifte?
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Plastkåpe hjelper MYE.

Men den de har på 4wd passer best på original 7er med original motor.

::)
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
De selger jo for cj-7 med AMC V8. Denne burde jo passe?
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Noen som har en sånn ekstra utveksling på viften sin? Hjelper den like mye? Noen som vet om den passer sammen med viftekåpen?



Link:
http://www.4wd.com/productdetails.aspx?q=fan&pg=2&pid=5362170
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Hansen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 58
Hvorfor ikke montere el.vifte?
Min høres ut som en gammel Volvo 240 når motor er kald...
74 Corvette cab

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sitat
Men den de har på 4wd passer best på original 7er med original motor.

Tulla  ;)
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Plastkåpe hjelper MYE.
Men den de har på 4wd passer best på original 7er med original motor.
Ikke så langt fra sanheten... Jeg har den fra 4wd som er til åtter, passformen er så som så.
Selv etter at radiatoren ble 3 rader er det for stor avstand til vifta, satte på 2,5" spacer til propellen da begynner det og bli litt bra trekk..

Den clutchen til vifta hjelper ikke noe på kjøling sånn sett. Den er til når det blir varmt da henger vifta seg på
dvs på AMC så går den hele tiden  ;)
Har du problem med kjøling, kost på deg en FlowKooler High Flow Water Pump, det gjør susen i følge Jens.
Bare sjekk alle slanger & klemmer da den har noe høyere trykk.
Har selv en hylla som venter...
FlowKooler selv skryt:

FlowKooler water pumps are the highest flow rate pumps on the market today for engine speeds between idle and 3300 rpm. Independent testing has proven that FlowKooler water pumps produce 20% more gpm at 2000 rpm and 100% more gpm at 900 rpm than any other pump on the market today, including expensive racing pumps. Flow Kooler pumps also generate 22% more water pressure inside the engine block than other water pumps. This increased pressure helps suppress engine hot spots, steam pockets and pinging. In addition to higher output, the FlowKooler water pump is up to 32% more efficient than other pumps, meaning less horsepower is required to turn it. All this adds up to engine operating temperature drops of as much as 30 degrees when cruising at low speeds.
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Enig med Petter der, jeg har også montert høyvolums pumpe.

Men når det gjelder kjøling, så er min erfaring av enkeltinngrep som radiator, pumpe, termostat ikke gjør den store susen for du har gjort alle.

Bortsett fra det å flytte luft effektivt (vifte/kåpe) som er helt sentralt
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Takker for mange gode råd. Da blir det kåpe, 2,5"spacer og høytrykk pumpe i vinter :)
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Turbo.TJ

  • Gjest
Jeg bestilte denne kåpen fra 4WD og ny treraders radiator.Slengte på en sånn ny slureclutch med Flex-a-lite Hi performance aluvifte... Eneste var at de to siste ikke passet i hop. Hullet viften var for lite...
Men denne aluviften kan vel snurre med hele tiden vel. Har jo veldig tynne blad som "retter" seg ut når turtallet øker..Noen som har en sånn vifte.??

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Husk på hva som skjer når man dypper vifta i vann ! Da går bladene forover, dvs inn i radiaknut og lager lekasje.   Dersom man har vifteclucth dempes viftens rotasjon og den beveger seg ikke så kraftig.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Har tidligere sett noen jeeper med Flex-a-lite Hi performance aluvifte, men synes den så "farlig" ut... Den er jo vanskelig å se når den snurrer, og den virket ikke så snill mot fingerene om man skulle være uheldig :-\

Denne virker ikke så "populær" lenger, tror mange har fjernet den igjen??

Synes det er vanskelig å finne ut om EL vifter kjøler bedre enn en orginalvifte med kåpe? Finnes det noe regnestykke? Blir jo dyrt om det ikke virker skikkelig ???

Hvordan virker den slureclutcen? Øker den turtallet på vifta? Er den en orginal på V8 modeller?

Jeg har lyst til å ha et mest mulig orginal utseende i motorrommet, denne Jeep modellen er jo levert med min V8 motor orginalt så jeg burde vel komme i mål med den spaceren og kåpe?

Ser det finnes tremostater med ulike tempratur åpninger, hvordan vet jeg hvilken jeg skal velge? Tips?
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sitat
Har jo veldig tynne blad som "retter" seg ut når turtallet øker..Noen som har en sånn vifte.??
Jada Tarje, jeg har brukt en slik vifte i mange år, bladene er laget i tynt rustfritt stål, og disse retter seg ut med turtall og motstand, og har supereffekt på tommgang.

Ingen tvil om at dette funker, men men men, jeg kjørte uten kåpe, og med eller uten, får du
pølsene borti et av bladen så liggærn brått på bakken.
Jeg følte meg aldri komfortable med motoren i gang og panseret oppe, og så er det når andre skal se......

Jeg har hørt at det har skjedd at et blad har løsnet, og da kommer det FORT, derfor sto jeg aldri på siden av bilen ved vifta, med motoren i gang.

Viftekåpe er et must med denne propellen.
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no