Skrevet av Emne: M-38  (Lest 14569 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jeepmoenCJ6

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: M-38
« Svar #45 på: To., 1,Januar,2015,00,47 »
M 38 ble produsert som krigsmateriell. Har lest at forsvaret regnet med levetid "in combat 14 timer " derfor har militærbilene dårligere kvalitet enn de sivile. Husker jeepen som eides av lokalt kraftselskap, aldri no snakk om kortlevet motorer. Men jeg stusset ofte over at forsvarets krigere var overhalt og borret helt til 0,40 så svaret kan jo være som ovenfor.
Jeepen som Erik hadde står nå i min garasje, ferdig, og er fin. Den har imidlertid ikke vært på noen flystajon eller hos Falken, jeg har eierhistorikken. Første eier var som service/bergningsbil hos VW forh. Henry Øhre i sandefj i flere år, så en kort tid i privat eie hvor den også fikk LY nr, solgt til Vinje Auto hvor den var i flere år, så Arendal of som objekt til meg. Den har vært sveiset på en gang og det originale ch nr: MC............ som skal finnes bak passasjersetet, er borte men serialnr på dataplata er på plass. Anyway, jeg har lagt ned maaaaaaaasse jobb, men nå er`n fin

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: M-38
« Svar #46 på: To., 1,Januar,2015,19,22 »
Neppe tilfelle at krigerne er dårligere enn CJ'ene.  M38 har tykkere plater i karosseri, mer gods i ramme, forsterket motorblokk, egen topp med ekstra kjølekanaler, bedre fjærsjakler osv osv.  Den er lik eller overgår CJ'en på alle punkter.  Men bruken i Forsvaret (og i krig) er nok vesentlig annerledes enn sivilt ja.  En sak er jo at militærbilene ikke har noen "eier" i den forstand at de kjøres av forskjellige folk hele tiden, og de fleste bryr seg ikke om bilen i det hele tatt. 
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: M-38
« Svar #47 på: On.,10,Februar,2016,13,36 »
Fant reg.nr. til den hvite M38'en jeg har skrevet om tidligere:  BL 346998  Vegvesentet kjenner ikke dette nummeret, så bilen, om den er registert, har nok fått seg et veteranskilt.  Bilen var hvit og gikk i Stavanger tidlig 80-tall.  Har også bilder av 2 M38 som dukket opp på Evjespretten av og til på 90-tallet, men disse har jeg ikke reg.nr. på dessverre
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139