Skrevet av Emne: How-to: Bygge om til åpent kjølesystem, Cherokee 87-91  (Lest 3908 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
How-to: Bygge om til åpent kjølesystem, Cherokee 87-91
« på: Ti.,24,Februar,2015,23,22 »
Av en eller annen grunn fant Jeep ut at de skulle bygge kjølesystemet fra helvete på Jeep Cherokee XJ 4,0 i 1987. I 1991 kom de heldigvis på bedre tanker. Dette er et lukket kjølesystem, uten separat kjølevæskepåfylling, hvor ekspansjonstanken er en del av sirkulasjonen. Sleng på ytterligere 28 år gammel vakumstyring av varmtvannsventilen så har du trøbbel i gjære. Og har du hatt det, vet du hvor vanskelig det er å gi service til systemet, med å bytte kjølevæske og ikke minst få ut lufta av kjølesystemet, da øvre kjøleslange er det høyeste punktet på motoren, og sitter etter termostaten.

Når radiatoren min sprang lekk, fant jeg ut at det var like greit å bygge om til kjølesystem fra -92->. Så da var det bare å begynne å bestille! For å være sikker på å få riktige deler er det VIKTIG å velge deler til en Jeep Cherokee 4,0 1992, da dette nye normale kjølesystemet kom mot slutten av 1991. Her er de delene jeg brukte, bestilt fra www.rockauto.com. Både pga pris, kvalitet, service og frakt. Andre delenr er selvsagt mulige.

Jeep Cherokee XJ 4,0 1992:
Radiator Spectra Premium CU1193
Radiator cap Stant 10229
Termostat OE 195f Stant 45359
Termostatpakning
Water pump gasket Fel-PRO 13877
Water pump inlet tube Dorman 56398 (Denne fikk jeg ikke bruk for, da jeg ikke orket å løsne vannpumpa)
Radiator upper hose Gates 21616
Radiator lower hose Gates 21615

Jeep Cherokee XJ 4,0 1997:
Heater inlet hose Gates 19039
Heater outlet hose Gates 19038

Biltema parts:
Termostatgiver for kjølevifte 92* 61-580
Vinklet bilvarmeslange 13mm 52-500
Drivstoffslange 8mm x 3m
Div. klemmer og holdere, strips.


Here we go:


Først var det bare å koble fra batteriet, og demontere grillen så jeg fikk tappet ned kjølevæska. Så demontere alle kjølevæskeslanger, og ekspansjonstank.


Så hektet jeg av viftene, multireima og termostaten. Jeg satte i en ny termostat med OE temperatur på 195f.


Øvre oljeslange er skrudd i radiatoren. Den nedre er klemt på plass med et plastklips: Du klemmer sammen to plastvinger, og trekker slangen av rørstussen. Plugg disse slangene, og løft endene opp i motorrommet, så slipper du at automaten tømmes for olje. Dette klipset må du i ettertid få lurt av den gamle radiatoren og over på den nye. VÆR FORSIKTIG, sprekker den får du ikke koblet på oljekjøleren igjen.


Så tar vi radiatoren: Nå må du stage av panseret, da du må demontere panserstøtta.

Demonter alle de røde punktene. Da dår du løftet ut et vinkeljern som sitter inn mot frontplata. Så tar du alle de grønne punktene, og løfter ut øvre radiator support. Nå sitter det 2 braketter som holder radiatoren fast i AC condenser. Løsne de, og skru løs de øvre radiatorfestene, som satt fast i øvre radiator support. Er alle slangene nå løs løfter du ut radiatoren.

Her ser du AC braketten godt, dreid 90* for å få den unna vei.


Ny vs. gammel. Legg merke til kjølevæskepåfyllinga på den nye radiatoren, som kom mot slutten av 1991.


Jeg måtte fjerne en liten bit av innerskjermen, da returrøret fra oljekjøleren stakk litt lengre ut på den nye radiatoren.


Montering er motsatt av demontering. Her har jeg strekt 8mm bensinslange for å komme til ny ekspansjonstank. Klipset nærmest lokket måtte fjernes igjen, da det ble for trangt med øvre radiator support.


Er du litt forutseende så flytter du over termostatgiver for kjølevæske mellom radiatorene mens du har begge ute. Jeg klarte å vri av lederne til sensoren, da det er veldig trangt. Derfor byttet jeg ut den originale sensoren, som lukker å 88* med en Biltema-giver som lukker på 92*.


Nå kreves litt forklaring:
1987-1991 har en varmtvannskran av metall, som opereres av vakum. Denne har 5 inntak, da kjølevæska skal sirkulere via ekspansjonstanken, som har både inntak og utløp. Denne tanken må byttes ut, da et normalt kjølesystem har en helt annen type ekspansjonstank, som bare skal ta opp den kjølevæska som ekspanderer ved varme. Dermed må også varmtvannskrana byttes ut, med en som har 4 inntak. Men 1992-1997 har en kran av plast, og jeg leste meg frem til at denne har kort holdbarhet og sprekker og lager lekkasjer. Dermed leste jeg videre at jeg kan like godt eliminere hele krana, og plugge vakumslangen til krana. Det gjorde nemlig Jeep selv i 1997.

I stedet for at den varme kjølevæska stoppper i motorrommet og sendes tilbake til vannpumpa vil da kjølevæska sirkulere inn i dashbordet, gjennom varmeregisteret hele tiden. Dette vil uansett ikke være noe problem, da spjeldene til varmeapparatet vil forhindre at det kommer varm luft inn i luftdysene hvis jeg ikke vil ha det. En annen fordel er at jeg vil ha sirkulasjon gjennom registeret hele sommeren gjennom også, så jeg slipper at det klogger igjen av dritt og avleiringer. Derfor byttet jeg ut heater hoses med nye fra en 1997 Jeep Cherokee 4,0.


1987-1991 har et rett inntaksrør til vannpumpa, mens 1991-> har et vinklet rør som går inn mellom AC og topplokket. Men for å bytte rør må vannpumpa demonteres, sjekkes, og monteres igjen med ny pakning og pakningssement. Dette orket jeg ikke å gjøre, spesielt siden jeg har hadd vannpumpa av og inspisert den tidligere i høst. Derfor monterte jeg en vinklet bilvarmeslange på inntaksrøret, og koblet inn en rørstuss mellom denne slangen og den nye inntaksslangen. Monteres ed slangeklemmer, og fant en bred strips for utseendets skyld.

Så var det å finne frem en fungerende ekspansjonstank. Jeg hadde bestilt en fra en 1992 Cherokee, men den skal sitte der jeg har coil. Så i stedet for å flytte coil så gikk jeg i mitt rikholdige Pajero delelager. Der fant jeg en gammel ekspansjonstank, som kan plasseres der den gamle satt. Så måtte jeg fabrikkere en brakett, og strekke frem overflowslangen.


Så var det bare å montere den nye ekspansjonstanken, så er bilen friskmeldt igjen!
« Siste redigering: To., 7,Mai,2015,21,35 av Pettersen »
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Rusty Flake

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Bygge om til åpent kjølesystem, Cherokee 87-91
« Svar #1 på: Ti., 3,Mars,2015,20,45 »
Meget bra,det det! Hvordan ble det med varmeapparatet etter at du tok vekk vakumvannkrana?Kan du få det til å blåse kaldt i alle luftdysene? Driver å skifter et pottetett varmeapparatregister på min gamle Voyager,og der er det samme ekle vakumkran som på Jeep.Det ser jo ut som et spjeld stenger helt for varmeregisteret,når man setter på max kaldt.Tror jeg skal prøve med en rørbit i stedet for vakumkran der etterhvert.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Bygge om til åpent kjølesystem, Cherokee 87-91
« Svar #2 på: Ti.,10,Mars,2015,10,19 »
Kan dessverre ikke svare helt konkret på det, for med -2 grade ute så føles det kaldt ut uansett det som kommer gjennom dysene på full cool. Men Cherokee fra 97-> har ikke denne valven i det heletatt. I tillegg har jeg lest om flere som gjør denne ombyggingen, bl.a her fra Arizona: http://www.jeepforum.com/forum/f11/bypass-heater-control-valve-heat-1723842/

Funker det i Arizona om sommeren er det godt nok for meg... :) Og som jeg nevnte, innbiller jeg meg at selve registeret har bedre av å ha gjennomstrømming om sommeren også. Det er uansett vakumopererte :doh: ventilasjonsdører som vil stenge for varmlufta fra registeret.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje