Skrevet av Emne: How to: Montere snorkel.  (Lest 2476 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
How to: Montere snorkel.
« på: To.,10,Mars,2016,20,28 »
Medfølgende snorkelen fulgte en slags "template", som dessverre måtte tilpasses litt for å kunne brukes. Først og fremst måtte jeg klippe hull til røret som går inn i skjermen, for å få template helt inn til snorkelen. Da så jeg at hullene til skruefestene ikke passet i det heletatt, og måtte tape igjen de gamle hullene og klippe ut nye.

Så var det mye justering og måling, for å få snorkelen til å legge seg greit i forhold til vinkelen på skjermen. Measure 3 times, cut once. Røret er 3", men du trenger en hullsag på 3,5" for å klare å bøye røret inn i skjermen. Etter hvert som hullsaga ble tannløs tok jeg siste kuttene med Dremel.


Her lages plass til snorkel! Hullet foran snorkelen var sideblinklys, det må tydeligvis vike... :D Husk å få snorkelen testfitted før du tar ut huller til festeskruene. Du har litt å gå på siden du må kutte hullet større enn rørstussen.


Varmluftsinntaket til luftfilterboksen må vike! Ellers blir inntaket ikke tett. Sagde av hele stussen i forkant av luftfilterboksen.


Her er faktisk meningen at røret skal vinkles rett nedover, gjennom skjermen og hektes på snorkelen fra undersiden. Men siden jeg har intakte innerskjermer var dette en dårlig løsning, da jeg må kutte hull i innerskjermer for å trekke røret inn i skjermen. Derfor måtte jeg tilpasse røret litt, og vinklet det 90* gjennom siden i stedet. Her trengtes en 4" hullsag. Og dremel.


Dette ble litt trangt, derfor fikk jeg forskjøvet luftfilterboksen 1cm bakover for å få plass. I tillegg var det masse hull i bunnen av luftfilterboksen, som jeg tettet med gummipropper og silikon.


Innerskjermen måtte løsnes for å få koblet til slangen, og for å få festet snorkelen i karosseriet. Den er bare festet med 6 "christmas tree plugs", som kunne brukes opp igjen, og ellers presset inn mot skjermbredderen originalt.

Så måtte det borres fast feste langs A-stolpen.


Egentlig burde jeg ha borret hullet i skjermen litt lengre bak for å få slangen strekt bakover, da slangen kommer litt i konflikt med panserfjæra.


Her er det hele skrudd sammen igjen.

,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje