Skrevet av Emne: Hvor gæli er gæli  (Lest 1934 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Funduro

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Hvor gæli er gæli
« på: Sø., 7,Desember,2014,16,46 »
Etter noe tid fikk jeg min Commander tilbake fra doktoren. Etter diagnosen som jeg fikk overlevert via telefon, mens den fortsatt var på operasjonsgraven, var frykten for resultatet overveldende. Særlig var tanken på post trans økonomien mer enn overveldende. Så for meg at alle juleinnkjøp som rødvin, hjemmebrygget øl og andre nødvendigheter ble satt på venteliste og som for min del er svært lang. Lett skjelvende ankom jeg verkstedet og mens jeg ventet på kontakt med oververksmesteren, ble jeg ufrivillig tilhører på at en lettere frustert herre, fikk sin bildiagnose opplest offentlig.
Det nytter ikke å bruke diselvarmer når du har 2,5 kilometer til arbeide. Da tømmes batteriet fort. I hvertfall ikke når den står på i en time før arbeide og en time før hjemreise. Det blir 1000  kroner i transport og 650 kroner for opplading og feilsøking på bilen, takk. Neste...
Det var meg. Lett skjelvende fikk jeg overbragt en faktura, lang som første mosebok, nesten. Det var byttet eksostemp.sonde, repsett innsug, ny swirlmotor (oversatt til virvelspjeldmotor) pluss flere smådeler mm. Deretter var det anført 5 timer arbeide. Totalt kr. 13200,-. Timebetalingen var satt til 850 kr/t.
Verksmesteren fortalte at de slapp å ta av turboen eller senke gearkassen, men at dette var kompliserte greier.??
Mine siste erfaringer i arbeidsområdet omkring og under turboen, er at her er det trangere enn godt er. Oververksmesteren fortalte at mekanikeren hadde bannet en del, men det var normalt for ham under skruingen. Jeg har ikke sett denne mekanikeren, men trolig kan han stå oppreist inne i luftfilteret.
Totalt sett er jeg fornøyd med reparasjonen og bilen fungerer faktisk bedre enn før. Den bruker som før under literen på vei til arbeide og litt mer hjemmover. Commanderen er nå under rehabitilering i garsjen og er snart klar til vintersesongen. Nå undrer jeg litt på teknikken som de brukte for å bytte swirlmotoren. Er det noen som vet sikkert, så fortell.
Har allerede bestilt to røde, da jeg kan leve med denne reparasjonen.
På den andre siden, klarte broderen og jeg å ta ut motoren på vår gamle MB Unimog, uten å ta av førerhuset. Det hadde vist ingen gjort verken før eller siden.  :-X

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Hvor gæli er gæli
« Svar #1 på: Ma.,16,Mai,2016,00,16 »
NEW MERCEDES BENZ HELLA GARRETT ELECTRONIC BOOST ACTUATOR 6NW009660 781751 G-001
selges på ebay  146 britiske pund
eller dere kan kjøpe en fabrikkoverhalt til 80 pund
gikk litt fort her la inn svar i feil tråd,beklager
« Siste redigering: Ma.,16,Mai,2016,00,29 av fiskern »