Skrevet av Emne: 1994 ZJ får nytt liv  (Lest 2992 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Morbus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
1994 ZJ får nytt liv
« på: To.,20,November,2014,00,08 »
Jeg får lage en liten byggetråd her jeg også.

For 10 år siden var bil den store hobbyen, mekking osv hver kveld etter skolen. Så kom jobb, kone og barn. Nå er jeg der at jeg har mulighet til å ta tilbake noen av denne hobbyen igjen. Har lenge hatt lyst på offroad stuk. Tenkte litt på tahoe, men prismessig så kom Jeepen mye bedre ut.

Fant denne ZJ`n på finn, og tror jeg gjorde en god deal. Den har sine feil og mangler, men har troa på at jeg klarer å gi denne et nytt liv.

Status:
 
Karosseri:
- Helt og pent karosseri. Litt rust på bakluke. Kanaler er skiftet, dvs der er skrudd inn nye plater, som er punktet fast i falsen. Har planer om å gå over dette, og kanskje sveise inn noen firkantrør i stedet.
- Lite rusthull i dørterskel V bakdør.
- Fremdørene henger litt. Har bestilt pinnesett og foringer.

Elektrisk:
 
- Elendige lys forran. Nærlys har 12.5v. Fjernlys har 5v når de er av(????) og 12.5 når de er på.
- baklys virker med tenning på, men når motor går, så slukker lysene
- El.justerbare stoler virker ikke.
- Div pærer er gått i brytere og dash.

Motor:
- Oljelekasje fra oljefilter, ganske kraftig. Har ikke funnet ut om dette er fra mellom blokk og vinkeladapter, eller mellom adapter og filter. Har hørt at man kan sette filter rett på blokka for å unngå dette.
- Kjøleveske forsvinner: Tanken var tom da jeg kjøpte den. Fylte på to liter som nå er borte etter 10 mil. Ikke tegn til vann i olja, så tipper det bare er en lekasje et sted.
- Bensinlekasje ved full tank, muligens fra påfyllingsrør, eller i pakningen til pumpa som sitter øverst i tanken.

Drivverk:
- Hyling fra et eller annet ved motorbrems.
- Viskoclutch er muligens gåen, humper når jeg svinger med fullt utslag.
- Lekasje fra inngående aksling på fremdiff.

Planer er å fikse så mye som mulig av dette.
Har et 3.5" hevesett fra Iron Rock Offroad på vei. Bushwackers er på vei. 31"x10.5 er handlet inn.

Jeg har aldri skrudd på amerikansk bil før, så mye av dette blir litt "learning by doing". Spesielt det elektriske, og dette med drivverket.


Bilde fra annonsen:

Utlogget Morbus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: 1994 ZJ får nytt liv
« Svar #1 på: To.,20,November,2014,00,15 »
Bilde av fremaksel.

Er dette så enkelt som å bytte en simring, eller er det snakk om et gåent lager?
Har ikke tilgang til presse, så dette er kanskje jobb for verksted?

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: 1994 ZJ får nytt liv
« Svar #2 på: To.,20,November,2014,17,07 »
Skifte simring. Fort gjort, igrunn :)
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Morbus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: 1994 ZJ får nytt liv
« Svar #3 på: To.,20,November,2014,18,48 »
Var det jeg håpet. Hvor får man kjøpt dette i oslo/akershus? Har en del på vei fra USA, men blir så dyr frakt i tilegg bare for denne simringen så det er totalt sett billigere å kjøpe her tenkte jeg.

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Morbus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: 1994 ZJ får nytt liv
« Svar #5 på: Ma.,24,November,2014,11,04 »
Tok med bilen til Herstua grustak i går på TT kjøretrening. Det var første gang jeg var med på noe slikt så jeg måtte manne meg opp litt før jeg turte og sette utfor.
Bilen fungerte ypperlig og alt holdt, med unntak av et bremserør som røyk på vei hjem.
Merker at jeg trenger litt mer bakkeklaring da jeg ble stående fast 2-3 ganger med buken på sanda og alle hjul i lufta.


Utlogget eriktar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 94
1994 ZJ får nytt liv
« Svar #6 på: Lø.,29,November,2014,00,27 »
Kult at du kom innom treffet. Kjør gjerne på med bilder fra bygginga. Er ikke så flink til å dokumentere eget prosjekt, så bra om noen med ganske likt prosjekt tar den jobben.
Medlemnr 1208
93mod ZJ.

Utlogget Morbus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: 1994 ZJ får nytt liv
« Svar #7 på: Lø.,29,November,2014,00,33 »
Sliter litt med å finne tid til å montere alt :)

Større hjul, skjerm breddere, og diverse annet ligger klart i garasjen. Har oppvarmet skruplass med alle fasiliteter som løftebukk, smøregrav osv. Det er bare det med 24timer i døgnet som ikke holder :)

Skal ta no bilder, morro for min egen del å se forskjell. Disse bilene er jo ikke akkurat sjeldne, og det som er mulig å gjøre med dem har blitt gjort tusen ganger før. Finner mye inspirasjon her: http://www.jeepforum.com/forum/f13/lifted-zj-pics-1089263/

Utlogget Morbus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: 1994 ZJ får nytt liv
« Svar #8 på: On., 3,Desember,2014,22,41 »
Sleit litt med at det var vanskelig å få bakluka til å gå i lås. Nå endte dette opp med at den gikk i lås, men lot seg ikke åpne.
Så jeg rev opp dørtrekket i dag og fant egentlig ikke noe galt, den trengte bare en liten ekstra dytt på staget som overfører fra dørhåndtak og ned til låsen.
Dette staget har gjenger og kan strammes inn.


 Egentlig var problemet løst nå. Men håndtaket går også veldig tregt, så jeg dynket alt med fluid film (mitt nye favorittprodukt!) Dette hjalp heller ikke.

Så jeg tok uten hele mekanismen, det er veldig enkelt, den sitter festet i en 10mm mutter (der hvor jeg har sirklet inn med rødt)


Så måtte jo alt degreases siden jeg hadde dynket det med fett. Når alt var rent og pent så koblet jeg av fjæra slik at håndtaket kun gikk mot sin egen motstand. Da gikk det fortsatt tungt, så det måtte være selve plast mot plast  som gikk tregt i hengslingen der. "Akslingen" var også ganske rusten.


Fikk bendt ifra med en flat skrutrekker der jeg har sirklet inn med grønt, da fikk jeg sprayet litt rustløser der jeg har sirklet inn med rødt. Beveget så hengslen en del ganger før jeg sprayet med bremserens, blåste med trykkluft og satte det inn med fluid film igjen. Festet fjæra og satt alt på plass igjen. Job done! Håndtaket er henger ikke igjen lenger, men spretter på plass som om bilen var ny.



Utlogget Morbus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: 1994 ZJ får nytt liv
« Svar #9 på: Sø., 7,Desember,2014,21,17 »
Har fått skrudd litt i helga.

Byttet bremserøret som røyk på Herstua. Sleit med å lufte etterpå siden det hadde lekket så lenge slik at mastersylinderen var tom.
Tror jeg fikk ut det meste, skal kjøre litt på grus å trigge abs pumpa så prøve å lufte litt igjen til neste helg.

Fikk også tatt av vinkeladapteret til oljefilteret og byttet oring der. På med nytt filter og ny olje.

Har også fått behandlet hele bilen under med fluid film, så holder rusta i sjakk til over vinteren.

Har også fått kappet litt av frontfangeren, 31" uten heving blir det gjerne litt subbing av.

Utlogget Morbus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: 1994 ZJ får nytt liv
« Svar #10 på: Sø.,21,Desember,2014,00,19 »
Fikk litt svampe pedal etter bremsejobben. Skulle så lufte alt på nytt igjen, klarte da å knekke luftenippelen på en av kalipperene forran.
Borret opp og skulle dra den ut med grisepikk, knakk den også.

Enden på visa ble ny kalipper. Fikk også smørt opp alle smørepunkter i forstillingen.

Begynte å kappe og brette ut hjulbuen og fikk montert bushwacker kopien. Kanskje få tatt resten i morgen.

Om alt har gått etterplanen så skal det komme en container til oslo denne helgen, der b.la hevesettet fra Iron Rock Offroad er med.



Utlogget Morbus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: 1994 ZJ får nytt liv
« Svar #11 på: Ma.,12,Januar,2015,20,19 »
Har fått et lass med deler fra USA nå. Dvs 3.5" løft fra Iron Rock Offroad, Justerbare trackbars, styredemper, radiator support etc..

Ellers så har jeg begnt å rydde opp litt elektrisk.

Viktigste var å få liv i baklysene, dvs de virket så lenge lysbryteren ble slått på og tenning var av. Men når tenning ble slått på og motor var i gang så slukket baklysene, samt skiltlys og parklys.
Sjekket alt mulig både jordingspunkter bak, tilførsel osv.
Det rare var at positivt signal (pluss) ved lyspæren ble lagt til jord så snart tenningen ble slått på.

Begynte så ved lysbryter og sporet kabler derfra. Viste seg at en tidligere eier hadde koblet inn 3 stk reler med parklys som styrestrøm inn. Og av en eller annen grunn sendte jord ut på samme kabel, men der med tenningstrøm som styrestrøm. Aner ikke hva dette skulle vært godt for. Mye av denne kablingen var brent og korrodert (se bilder). Reiv ut alt dette, og skjøtet sammen ledningen som opprinnelig gikk til baklyktene, så nå virker dette igjen.

Må rydde opp litt ift hovedlyktene også, samt feilsøke eljustering av seter og vindusheiser.

Ellers så klarte jeg  rygge på ei gran i går, med det resultat av bakruta sprakk. Ny bakrute koster veil 10.700(!!) så jeg hentet komplett bakluke fra bekjent som har en delebil. Denne var rusten og i feil farge så jeg skal flytte over ruta til min bakluke.