Skrevet av Emne: Rolfs YJ garasje  (Lest 13288 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Rolfs YJ garasje
« på: Ti.,14,Oktober,2014,14,08 »
Kjøpte denne i 2000.
Har brukt den både i jobb og på fritiden og underveis har den vært tuklet og fikset litt på.

Wranglern ble kjøpt med hardtopp og heldører men det fulgte med halvdører og telt.

Tenkte jeg kunne lage en slags historie på den her og siden jeg ikke kommer til å kvitte meg med den, så kan det vel tenkes at denne tråden blir ganske lang.

Oppdaterer når det passer, i hvert fall ikke før.
« Siste redigering: Ti.,14,Oktober,2014,14,24 av Rolf Von Ausfart »

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #1 på: Ti.,14,Oktober,2014,16,10 »
Første tiltak ble å skru av smådeler og levere bilen til lakkering i Askim og delene til sliping og kromming i Drammen.
Resultatet ble omtrent som på bildet og da var det også blitt sommer og vinterklærne ble lagt i garasjen.
Godt mulig at jeg er både litt syk og sterkt fargeblind, men jeg synes kombinasjonen av det brune interiøret og den blå lakken er aldeles strålende.
« Siste redigering: Ti.,14,Oktober,2014,16,15 av Rolf Von Ausfart »

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #2 på: To.,16,Oktober,2014,13,37 »
Slik har den gått i mange år uten andre inngrep enn vanlig vedlikehold. 4.2 litern har aldri gått spesielt godt og dette er velkjent for en del på forumet.
Gikk til innkjøp, etter impulsmetoden, av en 5.2 liter V8 fra en grand Cherokee men fant etter hvert ut at dette ikke var en enkel og grei løsning. Prosjektet ble skrinlagt.
Kort fortalt så havnet oppdraget hos Madness Power hvor Karl påtok seg oppdraget med å lage en skikkelig motor med utgangspunkt i den eksisterende rekkeseksern. Etter å ha syrevasket den så fant han ut at her hadde det vært folk med sveiseapparat på ferde og "ny" hardblokk ( 4.0 ) ble framskaffet.
Denne ble borret, pusset og tryllet med på Madness-vis og mens Karl drev med sitt så monterte jeg 4" hevesett fra BG Nor ( med TÜV, ja ).
Kom også over en winsj som ble montert samt et sett brukte 33" som jeg fikk montert på originalfelgene.

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #3 på: To.,16,Oktober,2014,14,18 »
Legger inn noen bilder fra motorbygging og i sommer var endelig den nye motoren klar for Dyno test.

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #4 på: To.,16,Oktober,2014,15,20 »
Joda, motoren virka den og da var vi kommet til montering. Selve monteringen gikk greit men utfordringene lå i det å finne ut hvilke ledninger som skulle vekk og hvilke som skulle hvor. Da jeg demonterte maskinen hadde jeg nok slurva litt med merking av ledninger og uansett var det et helt annet oppsett på den nye, men noe av det gamle trengte jeg jo, men hva?
Kosa meg mange kvelder for å få rydda opp og kom til slutt i mål.
Ikke en jævla kabelsko på min Jeep!
« Siste redigering: To.,16,Oktober,2014,16,06 av Rolf Von Ausfart »

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #5 på: To.,16,Oktober,2014,15,57 »
Var en tur på butikken å handla inn en bråta med 3" rustfrie benn, rør, klemmer, potter og masse snacks. En kompis stakk innom med et TIG sveiseapparat, så var det bare å sette i gang. Selvfølgelig mens gradestokken viste +30 grader utendørs!
Også dette tok jo litt mer tid enn jeg hadde håpet på, men nå har jeg altså lært å sveise med TIG, som var noe ganske annet enn hva jeg har sveiset med tidligere og anlegget ble fint det. God lyd ble det også...
« Siste redigering: To.,16,Oktober,2014,16,01 av Rolf Von Ausfart »

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #6 på: To.,16,Oktober,2014,18,09 »
Prøvetur  ;D
Stoooor stas og det brummer og går som det skal!
Måtte jo teste "bremsene" også...

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #7 på: To.,16,Oktober,2014,18,27 »
Øsa er endelig EU-godkjent.
Feiring ble det og gaven ble et sett med nye dekk og felger.
Ville ikke ha bling-bling felger, så jeg fant noe jeg likte og som så litt originale ut.
Dekkene ble BAJA MTZ og de kan så langt anbefales. Får vel snart ut å prøve dem i terreng, men siden bilen tross alt går mest på asfalt ville jeg ha noe som fungerer bra begge steder.
Noen som har erfaring med disse på vinterføre?

Da var det vel tid for å få på vinterfrakken.
« Siste redigering: To.,16,Oktober,2014,19,13 av Rolf Von Ausfart »

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #8 på: To.,16,Oktober,2014,19,24 »
Fant noen flere bilder av elektroarbeidene. Litt av en jobb, som sagt, men deilig å kunne samle alle ledninger og ikke minst få fjernet alle kabelsko og andre potensielle feilkilder.

Utlogget SuperMorten

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #9 på: Fr.,17,Oktober,2014,14,29 »
Jupp.. :D
Det er gutten som liker å leke med STORE LEKE TØY!! ;D

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #10 på: To.,23,Oktober,2014,18,02 »
Har hatt en del trøbbel med en strømtyv som herjer om natten. Da jeg selv har koblet og loddet om ALT på denne bilen, så har jeg gått noen runder med meg selv for å finne ut hvor jeg har lagt egget. Var en tur oppom Madness Power og Karl stusset over fenomenet. Jeg hadde målt meg fram til at tyven gikk under navnet Dynamo. Det viste seg at dette var en racingutgave som kun skulle ha en diger råd kabel og ikke noe annet koblet til. Jeg hadde selvfølgelig ( Sic..) koblet den som den gamle siden kontaktene passet perfekt. Fikk revet dette av i en fart og siden har vi ikke sett snurten av strømtyven.
Fikk med olje og filter og så var vi klare for oljeskift. Selvfølgelig gikk også dette smertefritt, Yeah right!
Karl var nok litt kvikk på labben når han fiska fram oljefilteret fra hylla. Jeg entret møysommelig filteret og dro forsiktig til med egnet redskap. Da jeg starta opp ble det liv gitt. Mr. Kirkeby hoia noe helt forferdelig og etter nøye å ha vurdert hans toneleie og ansiktsuttrykk, fant jeg det like greit å skru av tenninga. Hmmm, skulle vel ikke renne vann på verkstedet mitt...
Filteret viste seg å ha feil gjenger og under trykk slapp det taket. Red Adair ( http://nn.wikipedia.org/wiki/Red_Adair ) villa hatt henda fulle dersom jeg ikke hadde stoppa utblåsinga.
Da hadde jeg altså fått bytta olje og filter samt at strømtyven ble jaget og kommer ikke tilbake. En brillefin kveld med andre ord!
« Siste redigering: To.,23,Oktober,2014,18,05 av Rolf Von Ausfahrt »

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #11 på: Ti.,28,Oktober,2014,16,53 »
Dagens Quiz ble: Hvordan bygge om et kick-Down sett med wire som trekker når originalen hadde stag som dyttet??
- Ikke vet jeg, men med et sveiseapparat, en 7mm. fastnøkkel, en vinkelsliper så funker denne krabaten som bare det!
Selvgjort er velgjort

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #12 på: Ti.,28,Oktober,2014,16,55 »
Har bestilt ny turteller, da den gamle ikke reagerer på signalene fra den moderne elektronikken som styrer den nye motoren.
Lovet levering ca 3/11, så da kan jeg vel ikke kalle det Fars Julegave...   
- Må få bestilt no' mer!

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #13 på: Ti.,28,Oktober,2014,17,01 »
Da har det også blitt rydda litt mer under panseret og det begynner å se greit ut synes jeg.
Passer på å ikke bli for ferdig....

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Sv: Rolfs YJ garasje
« Svar #14 på: Ma., 3,November,2014,10,29 »
Søndager er finfine dager å skru på. I går ble det montert ny turteller. Den passet selvfølgelig ikke men etter å ha justert åpningen i panelet og med kreativ bruk av selvklebende folie kom den da på plass. Virker gjør den også!