Skrevet av Emne: CJ eksos...  (Lest 6142 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Turbo.TJ

  • Gjest
CJ eksos...
« på: Fr.,20,Oktober,2006,18,26 »
Kommer jo en dag når motoren er i bilen,påmontert Doug Thorley Haeders.Da må eksosen ut bak bilen.
vil ikke ha det ut på siden,det bråker formye.
Motoren blir for så vidt standard,bortsett fra kammen og 4 porter m.innsug...
Hadersene hat 2,5" utløp,men jeg ser for meg 2 anlegg bakåt med dimensjon 2 1/4".Og en kammerpotte
til ver sylinderekke.. Har studert plassen mellom transfer og ramme,kan se ut til å vere plass der..
Dette blir skummelt,for her kommer det sikkert mange meninger..Men hva har dere andre erfaring med her...?

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: CJ eksos...
« Svar #1 på: Fr.,20,Oktober,2006,20,46 »
Brukte litt tid på eksosanlegg før jeg laget det....
Nå har ikke jeg headers, valgte og bruke de org. 360 manifoila.
Gikk så for 2" rør med en en Borla? potte på hvert rør. Ruta røra langs ramme på innersiden,
over transfer skid, på hver sin side av transfer & aut. Grei plass, litt trangt når bunn deksel til aut må av...ellers helt topp.
Hadde tenkt og ende eksosen rett ut bak, men gadd ikke og sentrere tanken pga dette. Røra ender ut bak litt på siden v "buen" bak på balja. (Har du liten CJ tank kan den lett sentreres for og ende eksosen rett ut bak.)
Vet noen lager "tverr rør" mellom begge eksos rørene like etter headers, hva var det var godt for igjen?
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: CJ eksos...
« Svar #2 på: Fr.,20,Oktober,2006,23,46 »
På min 350 med ProFlo injection, litt porting, kam og comp. var anbefalt eksos som følger.

1 3/4" Ø hovedrør ned til colector som er Ø 3", og headersene er minimum 31" lange,
og så over i 2 1/2" på hver side med hver sin strake pott.

Begger rørende kommer ut inframe i hekken, derfor har jeg satt tverrør mellom H/V rør ved transferkassa,
detter er kunn 1", og fungerer som trykkutligner mellom H/V side og lager bedre flyt.
Og så fjerner tverrøret også resonansen som blir mellom H/V rør-ende bak.
Kjørte først uten tverrør, og det var veldig ubehagelig.
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: CJ eksos...
« Svar #3 på: Lø.,21,Oktober,2006,00,29 »
vet ikke hvilken tank jeg har,men det er litt avstand på høyresiden og,ikke like mye som på venstre men tror at jeg skal klare å få et rør ut der.
Grunnen til at jeg ikke vil gå over 2 1/4" er at det blir en "døv" tone om røret blir for stor dimensjon.(kommer lit an på kopresjon og effekt)Ønsker litt mer"knall" og "raff" i lyden.Når det gjelder"crossoverpipe" så hadde et amerikansk 4x4 magasin en test med og uten dette på dynabenk.
Resultatet var nesten lik null !! Det betydde så lite at de anså det for å vere nærmest bortkastet arbeid.Forbruket skulle gå ned,men forskjellen der og ble forsvinnende liten.
Var av den oppfatning før at dette var en nødvendighet for at ting skulle fungere..Hadde faktisk tenkt å teste ut begge alternativ(når tiden strekker til da) når jeg bygger eksos...

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: CJ eksos...
« Svar #4 på: Lø.,21,Oktober,2006,10,49 »
Når det gjelder"crossoverpipe" så hadde et amerikansk 4x4 magasin en test med og uten dette på dynabenk.
Resultatet var nesten lik null !!

HotRod testet det engang på 80-tallet og resultatet var dramatisk !!! (merk, 3 utropstegn)   Det førte til bedre tømming av sylinderene, pga dynamisk puls-etwaslignende.

Det har nok sammen heng med kam, komp og headers totalt.   Litt av det samme kan man erfare når man monterer en vanlig vedovn.  Skal røkrøret vinkles rett, eller skrått på pipeløpet ? Noen ganger er det stor forskjell i trekken, noen ganger nada.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

renegade

  • Gjest
Sv: CJ eksos...
« Svar #5 på: Lø.,21,Oktober,2006,11,53 »
vet ikke hvilken tank jeg har,men det er litt avstand på høyresiden og,ikke like mye som på venstre men tror at jeg skal klare å få et rør ut der.
Grunnen til at jeg ikke vil gå over 2 1/4" er at det blir en "døv" tone om røret blir for stor dimensjon.(kommer lit an på kopresjon og effekt)Ønsker litt mer"knall" og "raff" i lyden.Når det gjelder"crossoverpipe" så hadde et amerikansk 4x4 magasin en test med og uten dette på dynabenk.
Resultatet var nesten lik null !! Det betydde så lite at de anså det for å vere nærmest bortkastet arbeid.Forbruket skulle gå ned,men forskjellen der og ble forsvinnende liten.
Var av den oppfatning før at dette var en nødvendighet for at ting skulle fungere..Hadde faktisk tenkt å teste ut begge alternativ(når tiden strekker til da) når jeg bygger eksos...

Jeg synes oppsettet Even gjorde på sin virket kjempefint, han brukte enten shorty headers eller vanlige manifolder, så tok han høyre side over til venstre side ved et rør foran "sumpen" i bunnpanna.  Koblet så de to røra sammen med en "Y", så inn i en potte, for så inn i en til.  Eksosen kommer ut av et rør på orginal CJ plass.  Det ble en veldig fin lyd, ikke for høy, men nok til at en skjønner at det ikke er 6'er i den.  Jeg tror han brukte syrefaste deler (?).

Eneste jeg er usikker på, er om det blir varmt for olja med det røret rett foran sumpen, har ikke spurt han om driftserfaringen med dette oppsettet.

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: CJ eksos...
« Svar #6 på: Sø.,22,Oktober,2006,09,33 »
Har også tenkt på den løsningen med 2 i 1 anlegg.. Men blir jo litt"tøffere" med 2 da. 8)

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: CJ eksos...
« Svar #7 på: Sø.,22,Oktober,2006,11,11 »
Enig, har du HEL motor, så har du HEL motor... ;D

Men gleden med 2 rør ut bak har jo blitt litt ødelagt de siste årene, hvor hvasomhelst har det.

Audi leverte/leverer biler med 2 rør ut bak i støtfangeren, hvor begge er fake,
og hvor det er et rør ut, skjult under bilen.

(Kansje noe for Stein K.  ;D ;D ;D ;D)

Bare tulla litt da  ;)
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: CJ eksos...
« Svar #8 på: Sø.,22,Oktober,2006,18,32 »
Hodet mitt er av og til veldig full av ideer og løsninger..
Jeg har ett eller annet sted sett en sånn Y gren der det ligger en solenoid/servo som styrer et spjeld som kan lede eksosen inn i 2 forskjellige rør.Ser for meg systemet Audi har på sin nye RS4. Når jernet er i bånn så åpner eksosen seg for å få større fløde av eksosen.Resultat masse brom brom.. ;D
Men seriøst så har jeg vurdert dette. Når en kjører litt på cruising så har man en fin 8tter rumling i anlegget,samtidig som man opprettholder mottrykk i anlegget(som er da veldig viktig for bensinøkonomien) og har en mulighet om det står en liten plagsom BMW325 i feltet ved siden av,så er det bare vri på brytern i dachbordet og vips.så sitter Del lille 325`en på blinklys og svinger en annen vei...Tjiihii.. ;D

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: CJ eksos...
« Svar #9 på: Sø.,22,Oktober,2006,19,37 »
Sitat
og har en mulighet om det står en liten plagsom BMW325 i feltet ved siden av,så er det bare vri på brytern i dachbordet og vips.så sitter Del lille 325`en på blinklys og svinger en annen vei...Tjiihii..

Det er godt det ikke bare er meg som er barnslig :D :D :D :D, en kompis har en slik løsning på RIB båten sin
600 hk, stille å pent eller så WILDE.... ;D

Gled deg, her er et kit for 2 x 2,5", du trenger bare 2 Yer i tillegg, fåes på samme sted



Vil du vite hvor du få kjøpt de sa du  ::)


http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=DMH%2D20025%2D2&N=700+0&autoview=sku


Førstemann, du eller jeg  8)
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: CJ eksos...
« Svar #10 på: Sø.,22,Oktober,2006,22,30 »
veldig dumt spørsmål sikkert, men jeg trenger
nytt eksosannlegg før det jeg har ramler av. Jeg vil helst ha et 2", tenker kanskje på å bruke dette til min fremtidige 8èr (som jeg håper kommer innen et år)

Kan jeg kjøpe et og samme sett til disse motorene? 8'ern har jo to eksosmanifoiler....




 :-\
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: CJ eksos...
« Svar #11 på: Ti.,24,Oktober,2006,09,46 »
absolutt ingen i hele kongeriket som vet?

 ;)

Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: CJ eksos...
« Svar #12 på: Ti.,24,Oktober,2006,11,26 »
Hei Katrine, det er nok slik at du høyst sannsynlig ikke kan gjenbruke noe når du eventuelt skifte til 8er.
Dette først og fremst pga formen på anlegge. stort sett vil være anderledes,
og hvis jeg kjenner oss Jeepere rett så skal du sikkert ha en annen dimmensjon på noe,
nå du står der å skal gjøre nye valg.

Du vet, vi kjøper jo ikke en løsning bare en gang, vi må jo gjør om på ting.

Ref. du har jo deler til salgs du  ;)
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

renegade

  • Gjest
Sv: CJ eksos...
« Svar #13 på: Ti.,24,Oktober,2006,11,48 »
absolutt ingen i hele kongeriket som vet?
 ;)

Skla du ha i 8'er, så må du tenke på noen ting:
-Skal du ei potte på hver side, eller et utløp på høyre side som orginalt ?
-Skal du ha ei potte på hver side, så må du også ha 2 katalysatorer.
-Hva slags effekt / type motor tenker du på, dette styrer i en hvis grad hvilke dimensjoner du skal bruke.

Jeg ville gjort følgende:

Siden du har en YJ7 fra midt nitti-tall, så er det påkrevd med katalysator.  Jeg ville sett på en kat som du kunne ha brukt på både en åtter og sekser (hvis den er gåen).
Eller sett på alternative billige kat'er
Potte ville jeg ha kjøpt så billig som mulig.

I det hele tatt, gjort dette så bililg som mulig.
F.eks. så har jeg ei potte liggende, tror den er 2,5", er kjøpt på Bilextra tror jeg, den kostet ikke mange 100 kronene.
Den har jeg evn. tenkt å bruke når jeg skal bytte motor i TJ'en.

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: CJ eksos...
« Svar #14 på: Ti.,24,Oktober,2006,12,10 »
Takk for svar begge to.

......jeg vil ha lyd....  8)
Så da må jeg vel gå for to eksosrør til 8'ern? Katalysator er jo drepen for mitt ønske så
jeg får forske litt på det.

Går for å kjøpe et nytt sett nå til 4L og et nytt til 8'ern da..

thanks  :-*
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360