Skrevet av Emne: Skifte pærer i AC konsoll og information center knapper  (Lest 4316 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget oilar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Skifte pærer i AC konsoll og information center knapper
« på: On., 3,September,2014,13,30 »
Jeg må skifte en del pærer i center konsollen på min 2005 JGC. Alle disse pærene er loddet inn, 5 stk i varmeapparatkonsollen og jeg tror det er 3 i hver knapperad over og under konsollen.

Er det noen som vet wattstyrke på disse? Finner masse T1 pærer med loddeben, men hvor sterke skal de være?
Tips til hvor de kan kjøpes mottas gjerne også. Altitec skulle ha 22 kr/stk, noe som jo er svært dyrt når Farnell f.eks selger 20 stk for 100 kroner. Men Farnell selger bare til firma så der kom jeg aldri til noen direktebetalingsopsjon. Man må ha organisasjonsnummer og konto.

Også interessert i om det finnes noen ledalternativer som kan benyttes, men de har vel kanskje for dårlig lysspredning?

Her er lenkene jeg har sett på så langt:
http://no.farnell.com/chicago-miniature-lighting/7219-10pk/lamp-incandescent-wire-leaded/dp/2126825
https://altitec.no/t1-miniatyrp-re-0-48w-12v-11-7x4-2mm.html

Utlogget Funkyfreddie

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Skifte pærer i AC konsoll og information center knapper
« Svar #1 på: Ma., 8,September,2014,11,19 »
Her inne er det dårlig med aktivitet. Har du forsøkt de amerikanske forumene?

Post gjerne link til svaret her inne, flere lurer nok på det samme :)

Utlogget Øyvind999

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
  • Larvik / Vestfold
Sv: Skifte pærer i AC konsoll og information center knapper
« Svar #2 på: Ti., 9,September,2014,19,44 »
Mener å ha sett noen gjøre dette på youtube eller jeepforum.com
....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯l TJ-O|||||O_
()_)¯()_)¯¯¯ )_)

"Jeep makes it, HEMI shakes it"

2006 Jeep Commander 5,7 HEMI
(X) 2004 Jeep Grand Cherokee Overland 4,7 V8 HO (solgt)
(X) 2006 Jeep Commander 3.0 CRD (solgt)
(X) 2006 Dodge Caliber CVT 2.0 (solgt)
(X) 2002 Chrysler Neon 2.0 (solgt)

Utlogget oilar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Sv: Skifte pærer i AC konsoll og information center knapper
« Svar #3 på: Ti., 9,September,2014,19,45 »
Jeg tror jobben er grei med vanlige pærer, men har litt lyst å konvertere til led. Da gjelder det å finne rette pærer og motstander virker det som. Man må få rett lysstyrke og ikke minst spredning virker det som. Skal skrive litt om saken når jeg evt finner ut av dette.

Utlogget Fahausl2

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 48
Sv: Skifte pærer i AC konsoll og information center knapper
« Svar #4 på: Fr.,10,Oktober,2014,14,47 »
Bruker du led. pærer så kan du ikke regulere lysstyrken uten at det går utover levetiden til lampene, for å finne wattstyrken du skal ha så kan du ta ut en pære som virker, måle motstanden (R) Ohm over den for så å regne ut wattstyrken (P).  P=U*U/R , Dvs. P(W)=12V*12V/R(Ohm) og svaret blir hvor mange watt pærene er på.
Pærene bestiller du på Ebay, lykke til.

Utlogget mr.commander

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Sv: Skifte pærer i AC konsoll og information center knapper
« Svar #5 på: Lø.,27,Desember,2014,20,49 »
De kan sende den hit å få fixa diodene, det er ikke bare pærer som kan skiftes. Eller så drar du in med bilen så fikser de allt sammen, tror jag betalte 1200kr å så var det løst på 2 timer
http://www.bilinstrumentservice.no/

Det er hit alle verkstedene sender in for å skifte diodene

Utlogget oilar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Sv: Skifte pærer i AC konsoll og information center knapper
« Svar #6 på: Ma.,23,Mars,2015,13,53 »
Jeg har bestemt meg for å forsøke med LED. Det virker ut fra hva jeg har lest som om dette skal fungere greit, også med dimming. Vi får se :-) Har bestilt en neve med blå inverted cone LED's og motstander i diverse ohm for å eksperimentere litt med passende lysstyrke. Skal ta noen bilder underveis dersom dette fungerer.

Utlogget oilar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Sv: Skifte pærer i AC konsoll og information center knapper
« Svar #7 på: To.,14,Mai,2015,22,04 »
Da har jeg kommet et steg videre med dette prosjektet. Jeg har googlet og lest på amerikanske fora og mener det skal gå helt fint med LED så jeg går for det. Problemet var å finne noen "inverted cone" eller "flat top" med god spredevinkel. Flere utenlandske kunne man ikke bestille i fra til Norge uten masse styr. Men så fant jeg superbrightleds.com der man kunne bestille på helt vanlig måte og betale med kredittkort. Kjapt, billig og enkelt.

Gikk for blå LED av typen RL-5-B12120. Disse er 5mm i diameter, 3,3-3,8V og 30 mA. De har 120 grader spredevinkel, noe som er bra for LED. Har eksperimentert litt med disse i dag på benken med en regulerbar strømforsyning. Både ut fra det jeg har lest og testet så kan man godt dimme LED, men når man drar ned spenningen så merkes det ikke så mye i starten, mens de dimmer en del helt i bunnen (12V - 7V testet). Tror ikke det skal gå ut over levetiden så lenge man ikke gir de mer spenning enn de skal ha.

Gitt at bilen leverer 12V til der pærene står (tipper dashboardet har regulert spenning) så tror jeg at jeg vil gå for en motstand på 560 eller 820 ohm på varmeapparatreguleringens pærer og 3300 ohm på pærene i knappene over og under. Da tror jeg jeg kan slippe unna med 1/4 W motstander som jo ikke er så store. I hvert fall om jeg også på varmeapparatet bruker 820 ohm. Som sagt er det ikke noe særlig merkbart fall i lysutbytte før man kommer laaangt opp i ohm når det er 12V inn. En test med 12V og 560 Ohm ga i hvert fall ingen merkbar oppvarming av motstanden.

Disse LED pærene kostet $0,59/stk. Bestilte 30 stk + 90 motstander til dette og diverse annet. Totalt med frakt kom dette på $41.00.

Skal nå koble opp 3 LED med en hver av de nevnte motstander og teste litt i praksis for å se forskjell i lysstyrke og hvordan de oppfører seg ved lavere enn 12V spenning før jeg forsøker en montering.

Ser også at LED'ene har en liten hotspot midt i toppen. Det anbefales å rubbe dem litt med et sandpapir i toppen for jevnere lysspredning. Skal teste ut det.

To be continued...
« Siste redigering: To.,14,Mai,2015,22,06 av oilar »

Utlogget Øyvind999

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
  • Larvik / Vestfold
Sv: Skifte pærer i AC konsoll og information center knapper
« Svar #8 på: Fr.,15,Mai,2015,12,16 »
Fint om du holder oss oppdatert ja. Er vel mange som må gjøre dette fremover kanskje...
....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯l TJ-O|||||O_
()_)¯()_)¯¯¯ )_)

"Jeep makes it, HEMI shakes it"

2006 Jeep Commander 5,7 HEMI
(X) 2004 Jeep Grand Cherokee Overland 4,7 V8 HO (solgt)
(X) 2006 Jeep Commander 3.0 CRD (solgt)
(X) 2006 Dodge Caliber CVT 2.0 (solgt)
(X) 2002 Chrysler Neon 2.0 (solgt)

Utlogget oilar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Sv: Skifte pærer i AC konsoll og information center knapper
« Svar #9 på: Sø.,17,Mai,2015,22,47 »
Etter å ha prøvekjørt LED og motstander i flere timer på arbeidsbenken er konklusjonen at til bryterne bruker jeg 3300 ohm motstand type 1/4W. Det fungerer utmerket og blir ikke varmt.
Når det gjelder heater uniten så vil jeg gå for 820 ohm fordi de lyser like mye som f.eks 470 ohm, men dimmer bedre. Man trenger bedre lys til lyskanalene i heater uniten enn til knappene som belyses direkte så derfor en mindre motstand. Imidlertid blir de lunkne i 1/4W versjon så her vil jeg bestille meg noen i 1/2W før jeg går videre.
Dette er altså testet ut med  blå LED av typen RL5-B12120 som opererer på  3,3-3,8V og 30 mA og med en lysspredning på 120 grader og leverer inntil 1200 mcd med lys.

Utlogget oilar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Sv: Skifte pærer i AC konsoll og information center knapper
« Svar #10 på: Ti.,29,Mars,2016,10,26 »
Da har jeg gitt meg i kast med prosjektet i påskehelga. Det var enkelt å plukke delene ut av midtkonsollen, tok bare ca. 30 minutter og en stekespade i plast :-). Gikk for 1/4W 3300 Ohm motstander til LED på alle bryterne og 820 ohm motstander med 1/2W til de 5 pærene i heater kontrollen. Jeg gikk for blå LEDs.
Det er til sammen 16 pærer på min bil i brytere og heater enhet. Av disse var det kun liv i 1 hos meg. Jeg har skiftet 15 av pærene. Den siste pæra står montert under bryteren for pedalene, og den klumpen greide jeg ikke å lodde av printkortet for å komme til. Den er loddet fast med 6 feite loddeklunser gjennomgående i printkortet. Forsøkte en del med Solder Wick men greide ikke å løsne den saken, så jeg ga opp den. Uansett ikke en bryter jeg trenger til vanlig, men litt irriterende :-).
Eneste jeg plagdes litt med var lyspæra til høydejusteringen for lysene. Her ble pæra litt for tykk til å passe inn der det står 1 2 3 4. Men godt med gods der så en Dremmel fikset det på 4 minutter. Barberte bort 1 mm i plasten på innsiden. Første forsøk viste at den LEDen kom for nært symbolet så det ble mest lys på 2 og 3 og lite på 1 og 4. Loddet derfor om denne pæra med liggende motstand slik at pæra kom lengre unna og da ble det perfekt.
Skal legge ut bilde av ferdig resultat når jeg har montert alt sammen igjen i kveld.

Nødvendig verktøy:
-Stekespade, sort fra Europris, var et ypperlig verktøy til å løsne trim når midtkonsoll skulle demonteres. Skånsom og lettvint
-Lite, tynt, flatt, skrujern til å demontere bakplatene på to rader med brytere og heater uniten. Er bare noen plasttapper som holder bakplatene fast.
-Loddebolt for finlodding. Kjøpte loddestasjonen til Biltema og den fungerer ypperlig
-Tynt loddetinn, 0,6 mm fra Biltema
-15 (16) LED pærer i ønsket farge. Helst inverted cone da de sprer lyset mye mer enn vanlige LED pærer
-1 elektronikk sideavbiter og en elektronikk nebbtang (altså små verktøy)
-Siden alt er så smått fant jeg en lampe med forstørrelsesglass og lys fra Clas Ohlson uvurderlig. Står på fjærbelastet arm
-Smeltelimpistol til å fiksere der det brukes liggende motstand, slik at den ikke skal komme i kontakt med printkortet og kortslutte noe

I tillegg skulle jeg gjerne hatt en slik dings som kan holde fast komponentene når f.eks motstand skal loddes på benet til LED pæra, men greide det uten. Hadde lettet arbeidet mye.
« Siste redigering: Ti.,29,Mars,2016,10,32 av oilar »

Utlogget oilar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Sv: Skifte pærer i AC konsoll og information center knapper
« Svar #11 på: Ti.,29,Mars,2016,15,19 »






Bilde av led på knapperad, på HVAC og ferdig resultat. Er litt usikker på om det lyser for mye, det vet jeg ikke svaret på før jeg har testet i mørket en tur. Som man kan se på bildet av det ferdige resultate så er det 5 steder på HVAC'en det lyser litt mer enn de andre stedene. Det er akkurat der de 5 LED pærene står. Her fant jeg et råd på nett som sier at man burde ta litt sandpapir og pusse kuplene LEDene står inni på HVAC'en for å forhindre dette. Altså pusse på den plastsaken som sender lyset rundt om kring. Må mattes på de kuplene for å få jamt lys. Mulig jeg peller ut HVACen og ordner dette etter hvert. Nevnte det ikke i forrige post men et multimeter er et must for å finne pluss og minus der pærene skal loddes på. Målte og merket med tusj på printkortet før loddingen startet.


Her ser man plastlinsa og de 5 LED pærene. Det er de 5 kuplene over LED pærene som skal mattes ned for å ungå hotspots.
« Siste redigering: Ti.,29,Mars,2016,15,31 av oilar »

Utlogget oilar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Sv: Skifte pærer i AC konsoll og information center knapper
« Svar #12 på: On.,30,Mars,2016,16,45 »
Ble så irritert på den pedalknappen uten lys så jeg har bestilt en ny knapperad der nederst. Skal lodde over de 4 LED pærene til denne så lyset blir likt, men lar pedalknappen beholde originalpæra siden denne ikke går å komme til. Vil da samtidig forsøke å matte ned de hotspottene på HVAC'en. Nytt bilde av ferdig resultat om en 14 dagers tid.

Utlogget oilar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Sv: Skifte pærer i AC konsoll og information center knapper
« Svar #13 på: Sø.,17,April,2016,17,21 »
Fikk den nye nederste bryterraden. Lodded LED pærene mine over på den. Bryteren for fotpedal har originalpære som faktisk gir grønt lys, men det kan jeg leve med :-). Da er det i hvert fall lys i alle pærene. Jeg bela alle de 15 LED pærene med smeltelim for en diffusjonseffekt og for å dempe lyset litt. Det fungerte utmerket. Man kan også kjøpe fresnel linser til å sette oppå LED'ene ser jeg. Mattet også kuplene på heaterunitens plastlinse litt. Resultatet ble absolutt til å leve med. Fortsatt synes jeg det er litt svakt lys i heateruniten på noen steder, men ser at den plastlinsa lyset skal gå gjennom er litt brun og missfarget noen steder der de 5 pærene har stått, antakelig pga varmen i de gamle pærene. Konklusjonen er at det er enkelt å plukke ut midtkonsollen, jeg tar den ut på ca 5 minutter nå som jeg kan gangen, uten annet enn en stekespade og et lite skrujern til verktøy. Stekespaden er fin til å løsne plasttrimmen med uten å skade den og skrujernet trenger man for å få løs de to kontaktene til strømuttakene (mothake). Blankt smeltelim oppå LED pærene er fint for å spre lyset bedre samt dempe det litt på toppen. Ville antakelig vurdert litt større motstand på LED'ene i knappene om jeg skulle gjøre det igjen. Merk at man også kan regulere lysmengden ved kun å vinkle LED'en litt inni knappen.
« Siste redigering: Sø.,17,April,2016,17,24 av oilar »