Skrevet av Emne: problemer med turbotrykksregulering (tror jeg)  (Lest 3321 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Rs200

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
problemer med turbotrykksregulering (tror jeg)
« på: Ti.,15,Juli,2014,19,09 »
Heisann. Jeg har et problem på commandern. Nå og da så begynner den å fjuske/kutte på rundt 2000-2500rpm.som oftest så kommer den røde lampa oppe i høyre hjørne opp,noen ganger ikke. Det jeg har finni ut er at el-motoren som justerer vtg-spjeldene i eksoshuset henger seg opp. Fram til nå så har et lett "kakk" i bakkant av el-motoren løsna den opp og staget som justerer turbotrykket har beveget seg riktig igjen.
men nå har lettvindt-løsningen slutta å funke. Motoren henger skikkelig. Denne motoren er en Hella del, men den selges selvfølgelig ikke løst. Du må bytte hele turboen... (koster bare 40.000kr på Jeep) GIK turbo skaffer den for rundt 11.000kr. Er det noen som har en billigere løsning på problemet? X antall timer på google har ikke bragt meg noe nærmere en løsning. HELP!

Utlogget Rs200

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: problemer med turbotrykksregulering (tror jeg)
« Svar #1 på: Ti., 9,September,2014,08,51 »
Problem løst for kr 2800. Hvis dere får en turbotrykks actuator som krangler, og får beskjed om å bytte turbo, så be vedkommende kysse deg bak. 25.000kr spart.

Utlogget oilar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Sv: problemer med turbotrykksregulering (tror jeg)
« Svar #2 på: Ti., 9,September,2014,17,25 »
Og løsningen var? Kjekt å vite!

Utlogget Rs200

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: problemer med turbotrykksregulering (tror jeg)
« Svar #3 på: On.,10,September,2014,22,48 »
Symptomene var som jeg nevnte i post 1. Har i ettertid funnet ut at det kunne ha vært flere ting,blant annet defekt baktrykkssensor. Jeg kontakta forhandler, forklarte problemet og fikk til svar at det ikke var mulig å skaffe turbo-actuator løst. Jeg måtte ha ny turbo og det kosta 30000 laken, kun for turboen :o Jeg brukte x antall timer på google, og det viser seg at det er fullt mulig å bytte/overhale actuatoren. Sendte den via et verksted til et firma som heter AC tronics. fikk den tilbake etter ca ei uke,med ett års garanti. Funker som fjell nå. Har kjørt ca 30 mil uten å merke problemet.
AC tronics tar 250kr for å sjekke enheten hvis det ikke er noe feil med den. hvis de finner feil så er det noget dyrere. men med frakt og moms så kom det på 2800kr.
Jeg syns det er MEEGET rart at forhandlere ikke veit om dette. Kan spekulere på motivene bak... Men det er mulig de rett og slett ikke er klar over muligheten.

Her er link til hvordan en kar tar den av: http://www.jeepforum.com/forum/f67/turbo-actuator-replacement-step-step-2093913/

Det var jævlig knotete å drive med. Var essensielt å fjerne varmeskjoldet for å komme til den nederste skruen.

Håper det var til hjelp. Skal dra innom forhandler og peke nese til de en dag med det første  ;D

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: problemer med turbotrykksregulering (tror jeg)
« Svar #4 på: Ma.,16,Mai,2016,00,26 »
NEW MERCEDES BENZ HELLA GARRETT ELECTRONIC BOOST ACTUATOR 6NW009660 781751 G-001
selges på ebay 146 pund
en overhalt til 80 pund

Utlogget Bamrud

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
Sv: problemer med turbotrykksregulering (tror jeg)
« Svar #5 på: To.,23,Juni,2016,22,22 »
Hepp!

Nå har det seg sånn at turboaktivatoren som det henvises til i innlegget over ikke passer til Commander.
Den passer til WK Grand Cherokee og en rekke mercedes'er , men altså ikke til Commander..

Hva som gjør forskjellen vites ikke. Hadde vært moro om noen her vet, og fortalt hva som skjer om en setter i denne activatoren i XK'en sin??

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: problemer med turbotrykksregulering (tror jeg)
« Svar #6 på: Ma., 4,Juli,2016,17,56 »
Motor i grand cherokee og Commander er like, så denne turbo actuator skal passe, men jeg så i ditt innlegg du drev og banket på elektro motor. Dette må være swirl valve motor og det er noe helt annet, den styrer ventil i egr system.

Utlogget Rs200

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: problemer med turbotrykksregulering (tror jeg)
« Svar #7 på: To.,15,September,2016,09,49 »
Motor i grand cherokee og Commander er like, så denne turbo actuator skal passe, men jeg så i ditt innlegg du drev og banket på elektro motor. Dette må være swirl valve motor og det er noe helt annet, den styrer ventil i egr system.

var det mitt innlegg du mente? det var actuator jeg banka på. Den hang lissom. Swirl-motorn har jeg ikke hatt trøbbel med (enda)...