Skrevet av Emne: Ny motor 83 CJ7 - Hvor skal man kjøpe  (Lest 4532 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget CJ7 83

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Ny motor 83 CJ7 - Hvor skal man kjøpe
« på: Ti., 8,Juli,2014,11,33 »
Hei,
Jeg har tatt inn en Jeep fra statene som er i meget god stand, men som er overmotorisert. Det sitter dessuten en GM-motor i den som jeg har forstått vil bli problematisk fordi regelverket etter de "nye" forskriftene fra 71 sier at bilen skal være original.
Motoren som sitter i den er nesten ny (gm350), så den får jeg solgt til en god pris eller eventuelt brukt i en chevelle som jeg kanskje trenger motor til.

Uansett trenger jeg nå en ny motor til denne Jeepen. Den var opprinnelig levert med en 258. Jeg har forstått at CJ7 også var levert med 304 V8, men det sluttet man med i 81 eller 82. Deretter var det den mindre rekkesekseren som gjaldt. Amcar sier at de vil kunne gi en motorbytteanbefaling til V8 304, men etter mitt syn er dette litt risky likevel, og 304 er uansett en del dyrere og også noe tyngre- som også kan være et problem på disse bilene.
Jeg vurderer nå å sette inn en original 258. Er det noen som har erfaring med hvor det er best å få tak i en slik motor? Jeg ser at et par leverandører i statene leverer remanufactured 258 for ca 12000 kroner (pluss moms og frakt). Er det noen som har erfaring med dette?
Det sitter også en GM TH350 girkasse i denne bilen, som jeg har forstått også er feil av samme årsak som nevnt tidligere, altså originalitet. Har likevel forstått at dette neppe er noe biltilsynet hverken vil sjekke veldig nøye eller selv om de ser det kanskje ikke vil bry seg så mye med. Jeg har funnet et adapter som vil kombinere en AMC 258 eller 304 motor med min gm th350 girkasse så det skal fungere greit.

Jeg har fått nok av tilbakemeldinger om hvor mange som går på slike smeller og hvor dumt det er. Spør derfor ydmykt om at diskusjonen kan gå på hvordan problemet best kan løses i stedet for moralisering over at jeg dreit meg ut  :)

Utlogget finn.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 63
Sv: Ny motor 83 CJ7 - Hvor skal man kjøpe
« Svar #1 på: Ti., 8,Juli,2014,14,41 »
det sikreste  er nok som du sier å kjøpe en orginal motor  4,2 l
et anbefalings brev fra Amcar er dessverre ingen garanti på at de vil godkjenne v8   du kan risikere å måtte dokumentere effekt  og da kan du fort havne ut feil
etter min menig  etter å ha gått fra 4,2  til  304   var eneste forskjellen lyden  har siden byttet til GM 350
et annet aspekt er jo at disse 4,2 l er veldig slitesterke og holder lenge  og at de har forholdsvis rimelige deler  det kan man dessverre ikke si om AMC  304,  sitterer Norske byggeklosser "dobbelt så dyr og dobbelt så dårlig "

den sikreste veien er ofte den raskeste
lykke til med motorbytte

Utlogget CJ7 83

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Ny motor 83 CJ7 - Hvor skal man kjøpe
« Svar #2 på: On., 9,Juli,2014,12,22 »
Takk for godt innspill.
Jeg har nå omsider fått kontakt med en som har liggende en komplett 258 i Norge, og det sikreste er vel da å gå for denne, selv om det blir trist å miste lyden og draget.
304'n som du tok ut har du ikke liggende?
Har du samme drivlinje, girkasse og fordelingskasse nå som du byttet til GM?

Jeg vet ikke hvordan det er med andre, men etter mitt syn vil jo disse originalitetsbestemmelsene bare bli mer og mer utfordrende. Tilbudssiden av 258-motorer ser jo ut til å bare bli skralere og skralere. Etter hva jeg forstår er det ingen som leverer fabrikknye 258-motorer, jeg har bare kunnet finne 2 leverandører som leverer remanufactured, altså må man levere en blokk som er i kurant stand. Hva vil skje når tilgangen på slike motorer faller helt bort? Jeg har forstått at jeg altså ikke kan sette gm-motor i denne bilen (feks 4,3 som det finnes god tilgang på), og jeg kan heller ikke i utgangspunktet sette en V8 AMC uten videre (som det er bedre tilgang på). Det må jo etterhvert være flere bil-typer fra tidlig 70-tall som opplever samme problem.

Utlogget Rogerlaredo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 22
Sv: Ny motor 83 CJ7 - Hvor skal man kjøpe
« Svar #3 på: Ti., 5,August,2014,20,42 »
Hei,
Jeg har selv en 258 i min '85, og den kommer jeg til å beholde. Den er jo ikke mulig å ta livet av.
Til poenget, mange av CJ7'ene som i dag har v8 hadde i utgangspunktet en 258 rekkesekser. Hvor har det blitt av disse?
Er de skrotet?

Roger Rasmussen
Roger Rasmussen
1985 CJ7 - 1996 XJ

Utlogget finn.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 63
Sv: Ny motor 83 CJ7 - Hvor skal man kjøpe
« Svar #4 på: On., 6,August,2014,09,42 »
Hei
304 ble byttet bort for over 10 år siden sammen med en ekstra nyoverhat automat med 2 nye ARB sperrer  :-)
Av orginal drivlinjen har jeg kunn beholdt  fordelingskassen Dana 300 eller så har jeg 350 med Th 700 automat  orginale aksler  Dana 30 foran  med forsterkede kryss og stikkaksler  og Dana 44 bak   disse med 4.10 utveksling og ARB
fungere kjempe fin i skogen og på veien  :-)
De gamle 4,2 literne hadde et ufortjent dårlig rykte  og mange annså disse motorene som skrap, mye av det skyltes all unødvendig eksos rensing  som med tidens tann  ga mange feilkilder,  dette lar seg enkelt fjerne og du sitter igjen med ca 1 stk full søplesekk med ledningsnett og vakum slanger  :-)
Det finnes nok en god del slike motorer rundt om siden disse også ble benyttet i de første YJ også    et tips er å legge inn en Ønskes kjøpt anonse her på siden og Facebook siden til Jeep club Norway samt på Flatfender fellows siden
Du kan ringe Jimmy Granlund å høre om han har noe liggende  eller Bjørn Bergskaug
Mvh Finn

Utlogget 85Renegade

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
  • Går det, så går det!
Sv: Ny motor 83 CJ7 - Hvor skal man kjøpe
« Svar #5 på: Fr.,17,Oktober,2014,21,38 »
Amc 304 skal du få godkjent ganske greit siden den vekt og effektmessig (orginal) ikke er så ulik 4,2 rekkeseks. Veit det er flere som kjører med godkjente AMC 360 og 401. Har 304 i min CJ7 -85.
Den  var ikke levert orginalt etter -79 tror jeg. korriger meg. Har papirer fra amcar som sier det er greit.
85 CJ7 Renegade
87 YJ Wrangler
09 JK Wrangler