Skrevet av Emne: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.  (Lest 5078 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget tokvam

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
  • Hmmmm,....har greid det før !
    • Hønefoss Teknikk & Modellverksted
UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« på: Ti., 1,Juli,2014,03,06 »
Hei, har noen her gjort dette før meg? Det aner meg, men hvor trøblete er det?
 Jeg har i det siste merket et øket trykk i kjølesystemet, og mener bestemt dette kan skyldes topp(er) eller pakning. Etter start, begynner det snart å boble/ skumme i exp.tank om jeg har lokket av. Det kommer ikke olje!! Og motor oljen, ser ut til ikke å inneholde vann! Grunnen til at jeg velger å ta motor ut, er for det første; svært kronglete å komme til alle mutre for innsug og utblås. Dessuten, er det et tids spørsmål, når jeg får anmerkning på EU kontroll, vedrørende lekasje i bakkant av motor.(simring jobb.) Er vant til å skru på forskjellige amerikanere, men dette er noe mere kronglete forstår jeg. Jeg leter også etter en brukbar beskrivelse, for denne operasjonen. Jeg ser, at motoren vil komme adskillig lavere, ved fjerning av motorfester, men er dette nok, for å løsne motor fra forbindelsen med gearkasse?/konverterhus) har fjernet vifte og diverse radiatorer, så har fått rimelig plass i fronten.
Som jeg spør, forstår dere sikkert at jeg søker å komme i kontakt med noen som har hvert møkkete på fingre grunnet lignende operasjon. Vil samtidig montere et dieselreduserende system fra Irland, som produserer hydrogen, og dermed flere fordeler for denne motoren.(En kjent teknikk satt i system.)
Er det noen, som kan tenke seg å lette på sine erfaringer om hva jeg søker? Jeg bor i Hønefoss, og kanskje det finnes noen i nærheten?
Send meg gjerne en SMS, og jeg kan ringe tilbake, kanskje Mail, eller benytt forumet til andres "glede" og ikke minst nytte ! Tror ikke jeg er helt alene, med denne diagnosen?
Hilsen Tore, 48240218
tokva09@gmail.com :) :)
« Siste redigering: Ti., 1,Juli,2014,03,30 av tokvam »
2001 wj 3.1TD Grand Cherokee, 94 Volvo T-5 St.vogn., 2000 180c St.vogn., 73 Mustang Mach-1 Cobra Jet....Ducati Desmo 900SS. Sykkel og trillebør er tingen !

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« Svar #1 på: Ti., 1,Juli,2014,04,00 »
Det hydrogenkitet tror jeg du kan glemme, hvis formålet er å spare noe særlig penger iallefall.
Tror det er forlengst avskrevet som funksjonelt.

Forøvrig er det flere tråder her som omhandler det du spør om, og så kan du jo laste ned servicemanualen  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget tokvam

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
  • Hmmmm,....har greid det før !
    • Hønefoss Teknikk & Modellverksted
Sv: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« Svar #2 på: Ti., 1,Juli,2014,19,02 »
Hallo "teerex",
nå var det ikke AKKURAT det jeg spurte om. Jeg har lastet ned diverse manualer, men mulig jeg tar feil, når jeg mener det er vanskelig å finne noen som omhandler 3,1td motoren. For øvrig finner jeg en del "utgåtte" svar og linker når jeg leter i forumet, og på nettet. DERFOR valgte jeg å stille spørsmålet, om noen hadde gjort dette tidligere, og dermed kunne gjøre letingen lettere...som det sikkert er.
Men takker for svaret ditt, vil nok finne ut av det, med så gode forslag. ;)
Hilsen Tore.
2001 wj 3.1TD Grand Cherokee, 94 Volvo T-5 St.vogn., 2000 180c St.vogn., 73 Mustang Mach-1 Cobra Jet....Ducati Desmo 900SS. Sykkel og trillebør er tingen !

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« Svar #3 på: Ti., 1,Juli,2014,22,12 »
Jeg hadde ikke så mange konkrete forslag kl 4 i natt. Vet ikke helt hva jeg gjorde oppe da engang  :)
Forøvrig velkommen til forumet. ;) ;)

Det aller meste som man kan komme ut for eller som kan gjøres med 3,1-motoren er nok beskrevet i forumet i en eller annen tråd (til en viss grad iallefall), av de som har egen erfaring.
Men så var det jo å finne den tråden med mest og best informasjon da...

Men her er iallefall servicemanualen for WJ 3,1TD 2000 mod. http://www.gianecri.it/WJ/2000%20WJ/ewj_tab.pdf
Tror ikke det er noen vesentlige endringer på 2001-modell ?

De kapittelnumrene som slutter med liten "a" omhandler 3,1TD spesifikt.

Forøvrig interessant hvis du har tenkt å teste noe hydrogengreier som funker, men det jeg har lest av erfaringer med lignende systemer har ikke vært så mye å rope hurra for da.
Tror det var en tråd her som omhandlet det emnet også faktisk.

Hilsen Svein
« Siste redigering: Ti., 1,Juli,2014,22,16 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« Svar #4 på: To., 3,Juli,2014,06,28 »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget tokvam

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
  • Hmmmm,....har greid det før !
    • Hønefoss Teknikk & Modellverksted
Sv: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« Svar #5 på: On.,23,Juli,2014,19,47 »
Hei igjen Svein,
nei du sier noe, hva driver vi og suller med klokka 4 på natta?? ???
Men det er en fin tid å søke på forumer på, og takker for god hjelp i alle fall. Fikk kontakt med Lars Kristian L, og han sendte meg to filer med 3,1td motor og tilhørende kasse. Er i ferd med å lakke motordeler, så NOE har jeg fått gjort. Topper er av, og feil funnet i den bakre toppen. Litt krystallisert frostvæeske hang fast i sylindertoppen, så den avslørte seg selv. Vil legge ut litt bilder for de som måtte lure, i forbindelse med samme problem.
Vil samtidig bytte simring(er) i bakkant veiv, men har ikke helt funnet ut hvordan komme til innerste festeskruer,..."koppen" som entrer inn på converter sitter i veien for skruene??? Denne koppen/hylsa, har jeg ikke funnet ut hvordan er festet,....ennda ! >:(
Forsøker å lete litt i manualer, men den er ikke avbildet, på noe av det jeg har!
Vi snakkes,..... og en stor takk til både deg og Lars Kristian!! >:(  ;)
Hilsen Tore.
« Siste redigering: On.,23,Juli,2014,20,24 av tokvam »
2001 wj 3.1TD Grand Cherokee, 94 Volvo T-5 St.vogn., 2000 180c St.vogn., 73 Mustang Mach-1 Cobra Jet....Ducati Desmo 900SS. Sykkel og trillebør er tingen !

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« Svar #6 på: On.,23,Juli,2014,23,09 »
er det den ringen som sitter rundt veivakselen som har 4 hull  du ikke får ut

Utlogget tokvam

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
  • Hmmmm,....har greid det før !
    • Hønefoss Teknikk & Modellverksted
Sv: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« Svar #7 på: On.,23,Juli,2014,23,32 »
Hei du,
nei, det er den koppen eller hylsa, som skal styres inn på converteren. Den dekker skruene, for å løsne det som kalles "flexplate adapter". Men, mener den er bare å trekke ut med en skrue ? Har funnet noen bilder, i en pdf. jeg fikk fra "teerex". Har manualer, men disse viser ikke noe om denne delen, til tross for at jeg ser den er meget viktig å plassere riktig ved montering. Har du hvert gjennom samme opperasjon?
Tore.
2001 wj 3.1TD Grand Cherokee, 94 Volvo T-5 St.vogn., 2000 180c St.vogn., 73 Mustang Mach-1 Cobra Jet....Ducati Desmo 900SS. Sykkel og trillebør er tingen !

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« Svar #8 på: On.,23,Juli,2014,23,40 »
da treffer du på denne ringen senere ,den ligger bak svinghjul utenpå tetteringen til motoren
den trekkes ut med glidehammer eller annet  verktøy

Utlogget tokvam

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
  • Hmmmm,....har greid det før !
    • Hønefoss Teknikk & Modellverksted
Sv: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« Svar #9 på: On.,23,Juli,2014,23,54 »
Legger inn et bilde. Og mener prossedyren er først å trekke ut "koppen" med gjenget hull i senter, og deretter løsne adapter plata. Vil da simringen komme til syne?
Tore.
2001 wj 3.1TD Grand Cherokee, 94 Volvo T-5 St.vogn., 2000 180c St.vogn., 73 Mustang Mach-1 Cobra Jet....Ducati Desmo 900SS. Sykkel og trillebør er tingen !

Utlogget tokvam

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
  • Hmmmm,....har greid det før !
    • Hønefoss Teknikk & Modellverksted
Sv: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« Svar #10 på: To.,24,Juli,2014,00,09 »
Bilde av årsaken til "sommerjobben" min!!!! >:(
Her vises stedet, som overtrykk når motoren går, har produsert overtrykk i eksp.tanken for kjølevann. Bilen har stått en stund, og dermed har vann som er presset inn i sylinderen, dannet krystaller fra frostvæske.
Tar derfor simringer i motor bak kant samtidig, da det er "blod" på bakken, ved parkering. Åpenbart motorolje og ikke gearolje.
Valgte å ta ut motor, som gikk ganske greit.
Heldig med været,....!!  ;D
Tore.
2001 wj 3.1TD Grand Cherokee, 94 Volvo T-5 St.vogn., 2000 180c St.vogn., 73 Mustang Mach-1 Cobra Jet....Ducati Desmo 900SS. Sykkel og trillebør er tingen !

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« Svar #11 på: To.,24,Juli,2014,00,28 »
når adapterplata er fjernet vil du se denne ringen som skjuler tetteringen

Utlogget tokvam

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
  • Hmmmm,....har greid det før !
    • Hønefoss Teknikk & Modellverksted
Sv: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« Svar #12 på: To.,24,Juli,2014,22,40 »
Demonteringen gikk som forventet. Men ingen plate med fire skruer "fiskern". En todelt mellomring, og rett inn på simringen. Gummi var blitt sprø, og lignet mere på plastikk. Forstår godt at denne kunne lekke olje.
Monteringen av "styringen" til konverter, er dårlig forklart i manualen, noe som kan gjøre stor skade. Den hylsa, eller koppen, MÅ presses inn til en riktig possisjon, for ikke å gjøre skade på konverter.
 MERK DERE DET !!! Samtidig MÅ adapterplata sitte 100% riktig,for ikke å få kast i flexplata! Jeg merket alle delene, under demontering, og lagde en nøyaktig mal, for possisjonering av denne senterkoppen.
Bytter også støtstenger,.....disse var tydelig slitt, men sylindere er i overraskende god forfatning, til å være en 2001 modell.(kanskje hvert åpnet før,..?)  :)

Hilsen Tore.
2001 wj 3.1TD Grand Cherokee, 94 Volvo T-5 St.vogn., 2000 180c St.vogn., 73 Mustang Mach-1 Cobra Jet....Ducati Desmo 900SS. Sykkel og trillebør er tingen !

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« Svar #13 på: To.,24,Juli,2014,22,55 »
Sylinderslitasje på en slik motor er vel uvanlig, de går nok 3-400.000 km uten problem der iallefall så lenge oljeskift blir gjort regelmessig.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: UT MED MOTOR PÅ GRAND CHEROKEE 3,1TD 2001MOD.
« Svar #14 på: Fr.,25,Juli,2014,14,40 »
Demonteringen gikk som forventet. Men ingen plate med fire skruer "fiskern". En todelt mellomring, og rett inn på simringen. Gummi var blitt sprø, og lignet mere på plastikk. Forstår godt at denne kunne lekke olje.
Monteringen av "styringen" til konverter, er dårlig forklart i manualen, noe som kan gjøre stor skade. Den hylsa, eller koppen, MÅ presses inn til en riktig possisjon, for ikke å gjøre skade på konverter.
 MERK DERE DET !!! Samtidig MÅ adapterplata sitte 100% riktig,for ikke å få kast i flexplata! Jeg merket alle delene, under demontering, og lagde en nøyaktig mal, for possisjonering av denne senterkoppen.
Bytter også støtstenger,.....disse var tydelig slitt, men sylindere er i overraskende god forfatning, til å være en 2001 modell.(kanskje hvert åpnet før,..?)  :)

Hilsen Tore.

Hvor langt har denne gått da Tore?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.