Skrevet av Emne: Koning av bremserør i stål, DIN/boblekon eller singelkon ? Skjøting.  (Lest 25573 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Skal skifte ut bakerste meter av røret som går under bilen fra foran til bak.
Bakre ende er vel grei, er jo vanlig SAE kon (dobbelkon) mot koblingen til bremseslangen som går til bakaksel.
Har kjøpt kobbelnikkel rør på biltema, samt div. koblingsdeler for skjøting.

Originalrøret er jo stål 3/16".
Men skjøtestykket fra biltema er ikke for vanlig SAE kon men for "boblekon" som det vel kalles (DIN/ISO standard?)
Kan man lage boblekon på stålrør, eller må jeg få tak i et annet skjøtestykke ?

Mener å ha lest et sted at man bruker singelkon på stålrør da boblekon og dobbelkon er vanskelig å få til med "husholdningsutstyr".

Ref: Biltema parts

http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/19-1261_man.pdf

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Koningsverktoy-191261/

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremseror-og-Nipler/Skjotestykke-for-bremseror-66487/

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremseror-og-Nipler/Bremseror-316-66482/



« Siste redigering: Lø.,14,Juni,2014,20,28 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Koning av bremserør i stål, DIN/boblekon eller singelkon ?
« Svar #1 på: Lø.,14,Juni,2014,20,16 »
bytt hele røret,det er vel det enkleste

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Koning av bremserør i stål, DIN/boblekon eller singelkon ?
« Svar #2 på: Lø.,14,Juni,2014,20,20 »
hva slags dimensjon er det på skru nipler til bremserøret.??

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Ikke så enkelt å bytte hele røret. Mye plunder forover og opp. Masse bøying og trangt er det vel også.
Kun bakre del som har rust.

Dimensjoner er vel delvis valgfri, spiller ingen rolle om skjøtekoblingen er mm eller tommer, den skal jo bare skjøte stålrør til kobberrør som begge er 3/16".
Må kappe stålrøret midt under bilen.
Biltemas skjøtestykke er M10x1. Og har altså omvendt koning i forhold til det som er originalt ellers, f.eks. bakre ende av røret der det er SAE koning i kobling mot bremserør/slange videre til bakaksel..

Men hadde jeg bare hatt en bit av det stålrøret så kunne jeg jo ha testa på koningsverktøyet.
Men da må jeg jo kappe først.. og blir uten bil om det ikke funker  :o

Her en bedre illustrasjon:

« Siste redigering: Lø.,14,Juni,2014,20,40 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Tror det er en slik jeg trenger, mens Biltemas skjøtekobling koner omvendt



Får åpne verktøysettet og teste på kobberrør først.
Kanskje det er mulig å lage boblekon på stålrør men SAE singelkon er vel det enkleste på stålrør.



Denne metoden er forøvrig ikke tillatt i Norge, men Biltema selger den i Sverige:

« Siste redigering: Lø.,14,Juni,2014,20,59 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Jo her lager han boblekon med billigverktøy på stålrør

https://www.youtube.com/watch?v=HVbHk0kkX8k

Her et lite kurs i bremserørkon-typer https://www.youtube.com/watch?v=BcUGBdY1zWQ
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Hmm hvis du bruker Biltema skjøtekobling på en Biltema bubble flare... Vil ikke bobla bli "trykket inn" til en double flare?

EDIT: Disregard... Den siste videoen viser tydelig at du trenger et annet skjøtestykke for bubble flare... Rart de selger to systemer som ikke kan brukes ilag??? Noe sier meg at det har blitt gjort, ikke bare en gang...
« Siste redigering: Lø.,14,Juni,2014,21,50 av HardKåre »
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Jeg planlegger å bytte hele røret. Mener jeg leste at du må ha jeepen på bukk dersom du skal klare å tre inn et ferdigbøyd rør. Man må altså ha et par meter klaring under jeepen.

Jeg vil derfor tre røret fra undersiden, så bøye og tilpasse i motorrommet, dernest kone i motorrommet. Deretter vil jeg bøye og tilslutt kone bak. Det bør gå greit. Hva tror du?
 

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Ja kobbernikkelrør er jo enklere å bøye enn originalstålet iallefall.
Men har du noe rust på røret overhodet forover da?
Mitt er som nytt de fleste steder, iallefall den fremre delen. Så vil spare meg noen/mange timers jobb med å tilpasse nytt rør hele veien.
Slipper unna med to bøyer helt bakerst.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Hmm hvis du bruker Biltema skjøtekobling på en Biltema bubble flare... Vil ikke bobla bli "trykket inn" til en double flare?

EDIT: Disregard... Den siste videoen viser tydelig at du trenger et annet skjøtestykke for bubble flare... Rart de selger to systemer som ikke kan brukes ilag??? Noe sier meg at det har blitt gjort, ikke bare en gang...

Vet ikke om man kan kalle noe for Biltema bubble flare  :)
Men de burde iallefall ha begge typer skjøtekobling i sortimentet.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Disse hyggelige amerikanerne har virkelig tid til å lære fra seg alt om sine respektive fagområder  :)
Buy american! Support America  ;D

https://www.youtube.com/watch?v=qNePrGR1D-s

https://www.youtube.com/watch?v=H9uAMe5dLkU

https://www.youtube.com/watch?v=DgXdI-dIec4

Her lages boblekon med nikkelkobber rør som faktisk består av bare trinn 1 for dobbelkon https://www.youtube.com/watch?v=sqzj2HqGLDc
« Siste redigering: Sø.,15,Juni,2014,04,48 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Boblekon er vanskelig å få til på stålrør da de sprekker lett. Anbefaler en direkte skjøt uten mellomstykke. Fåes kjøpt på wurth bla. Da kan du bruke kon på stålrør og boble på kobberrør.  Dette Gjør vi på bilverksted og det er skuddsikkert. Men Vær forsiktig når du koner stålrøret, da de sprekker fort ettersom de er harde. Ta det sakte og forsiktig og ikke overdriv str på kon.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Det hørtes jo fornuftig ut hvis man kan skjøte uten å bruke mellomstykke.
Får øve meg litt på stålrøret jeg kapper av før jeg går i gang.

Funket greit å kone kobbernikkelrør iallefall, både dobbelkon og boblekon, med det kongesettet fra Biltema som lager både 45 graders dobbelkon og DIN/boblekon (i 3/16" og 1/4" rør) uten å være avhengig av skrustikke for å spenne fast verktøyet i.

http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/19-1261_man.pdf

Er det en slik som under her man bruker for direkte skjøt ?

« Siste redigering: Ma.,16,Juni,2014,20,06 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Jepp det stemmer ☺ de syns jeg er fine å bruke hvertfall.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Würth hadde ingen bremserørsaker, men Bil-Xtra derimot hadde skjøtestykket jeg trenger, for SAE kon (Biltemas var som sagt motsatt, for DIN/boblekon).
I forgrunnen på bildet under.

Så kanskje jeg bruker det da. Mindre sjanse for å vri rørene under stramming kanskje siden man kan holde i mot midt på skjøtestykket ?

Får prøve på avkappestålrøret først, og se om singelkon eller dobbelkon blir best.

Hamstret inn div. på Biltema først så har et lite utvalg... både 10 mm x 1,0 og 3/8"x 24 gjenger.

Biltemas vesle rørbøyeverktøy tar typisk nok 4 mm og ikke 4,75 mm (3/16") rør men funker like godt fant jeg ut. Helt fin bøy.

Så får vi se om jeg får til dette her da, helt alene  :P

Eneste trøbbel jeg ser er at jeg kan jo ikke stopppe bremsevæska fra å renne ut fra stålrøret når det er kappet... bortsett fra å klemme det sammen og kutte på nytt når alt er klart for koning og tilkobling.
Tette luftinga på bremsevæskebeholderen kanskje ??? Hvis det går an da.
« Siste redigering: On.,18,Juni,2014,20,49 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.