Skrevet av Emne: 2007 Commander Starter ikke?  (Lest 6109 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Aannerud

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
2007 Commander Starter ikke?
« på: To.,23,Januar,2014,20,10 »
Hei

Jeg har en 2007 Jeep Commander som ikke vil starte, starteren går som normalt men motoren fyrer ikke.. Har sjekket dieselfilter og fødepumpe og her er alt i orden! Motoren starter  bare ikke..

Bilen har startet og gått som normalt helt frem til i dag, ikke vist tegn til noe feil tidligere..



håper noen kan hjelpe!
Mvh
Aannerud

Utlogget Øyvind999

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
  • Larvik / Vestfold
Sv: 2007 Commander Starter ikke?
« Svar #1 på: Fr.,24,Januar,2014,14,15 »
Hei, er liten aktivitet her på forumet. Anbefaller deg å lese på jeepcommander.com forumet og jeepforum.com forumet.
Spes på JC forumet er det vel en del med CRD motoren.
....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯l TJ-O|||||O_
()_)¯()_)¯¯¯ )_)

"Jeep makes it, HEMI shakes it"

2006 Jeep Commander 5,7 HEMI
(X) 2004 Jeep Grand Cherokee Overland 4,7 V8 HO (solgt)
(X) 2006 Jeep Commander 3.0 CRD (solgt)
(X) 2006 Dodge Caliber CVT 2.0 (solgt)
(X) 2002 Chrysler Neon 2.0 (solgt)

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Sv: 2007 Commander Starter ikke?
« Svar #2 på: Fr.,24,Januar,2014,14,24 »
Hei

Har du prøvd å låse opp bilen med en annen nøkkel, eventuelt ta strømmen og la den stå noen minutter - sånn i tilfelle det er noe med anti-theft og/eller transponderen i nøkkelen?

Hvis det ikke hjelper så skaff deg en obd feilkodeleser. Koster ikke all verden (399 på biltema f.eks)
Skal jeg gjett helt i det blå, så har veiv-sensoren (crank position sensor) vært en gjenganger på andre forum, uten at det virker som at det er veldig vanlig. I så fall vil det være en feilkode lagret.

Lykke til og hold oss gjerne oppdatert her inne  :)

Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Utlogget Aannerud

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Sv: 2007 Commander Starter ikke?
« Svar #3 på: Lø.,25,Januar,2014,19,27 »
Takk for tips!

Jeg har prøvd med begge nøklene nå men det hjelper ikke, i tillegg når jeg sku frikoble 4WD for og taue bilen fikke ikke gjort det men beskjeden "Service 4WD system" :-\

Så nå tror jeg det blir NAF og rett på verksted.. holder en liten knapp på Veiv-sensoren jeg og, noen som har noe ide om hva dette koster og reparere? Må si det er ganske frustrerende att en sensor som skal oppdage feil er skilden til feil og en kostbar reparasjon:p


skal holde dere informert om hvordan dette ender!
mvh
Aannerud

Utlogget Øyvind999

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
  • Larvik / Vestfold
Sv: 2007 Commander Starter ikke?
« Svar #4 på: Lø.,25,Januar,2014,21,14 »
Can vel være både crankshaft eller camshaft position sensor. Disse koster vel ca 35-70 usd i statene. Dette er dog  på bensin, mulig du har diesel ?
....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯l TJ-O|||||O_
()_)¯()_)¯¯¯ )_)

"Jeep makes it, HEMI shakes it"

2006 Jeep Commander 5,7 HEMI
(X) 2004 Jeep Grand Cherokee Overland 4,7 V8 HO (solgt)
(X) 2006 Jeep Commander 3.0 CRD (solgt)
(X) 2006 Dodge Caliber CVT 2.0 (solgt)
(X) 2002 Chrysler Neon 2.0 (solgt)

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Sv: 2007 Commander Starter ikke?
« Svar #5 på: Sø.,26,Januar,2014,00,01 »
Gjetter på crd.  Er både cam- og cranksensor  Er i hvertfall en tsb på crank. Se vedlegg.

att en sensor som skal oppdage feil er skilden til feil og en kostbar reparasjon:p

Crank-sonsoren brukes til å vite hvor f veiva og tilhørende stempler befinner seg, så den har sånn sett ikke til oppgave å oppdage feil. Men du får en feilsituasjon når crank sier en ting/ikke noe, og cam sier noe annet.  Tsb-en går på usynk mellom cam og crank sånn jeg leser den.

Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Utlogget Aannerud

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Sv: 2007 Commander Starter ikke?
« Svar #6 på: Sø.,26,Januar,2014,06,53 »
Skjønner, takk for ett informativt svar! Ser ikke ut til att dette er en veldig dyr reperasjon da om det er dette som er problemet..

Mvh
Aannerud

Utlogget Aannerud

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Sv: 2007 Commander Starter ikke?
« Svar #7 på: Sø.,26,Januar,2014,08,02 »
Hvis det ikke hjelper så skaff deg en obd feilkodeleser. Koster ikke all verden (399 på biltema f.eks

Vet du att den passer på Commanderen? Nå vurderer jeg en sånn før jeg sender den på verkstede.. Den sensoren klarer jeg ratt og bytte selv så ut til på TBS jeg fikk..

Mvh
Aannerud

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Sv: 2007 Commander Starter ikke?
« Svar #8 på: Sø.,26,Januar,2014,09,39 »
Aner ikke om den biltema obd-en er noe dårligere enn annet man får kjøpt, men den skal funke.  Hvor i landet holder du til?

Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Utlogget Øyvind999

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
  • Larvik / Vestfold
Sv: 2007 Commander Starter ikke?
« Svar #9 på: Sø.,26,Januar,2014,10,56 »
Problemet med sensor bytte er ofte å få ut den gamle :(    de sitter så vidt jeg vet ofte ganske fast etter å ha vært kjørt på norske veier.
....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯l TJ-O|||||O_
()_)¯()_)¯¯¯ )_)

"Jeep makes it, HEMI shakes it"

2006 Jeep Commander 5,7 HEMI
(X) 2004 Jeep Grand Cherokee Overland 4,7 V8 HO (solgt)
(X) 2006 Jeep Commander 3.0 CRD (solgt)
(X) 2006 Dodge Caliber CVT 2.0 (solgt)
(X) 2002 Chrysler Neon 2.0 (solgt)

Utlogget Aannerud

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Sv: 2007 Commander Starter ikke?
« Svar #10 på: Sø.,26,Januar,2014,14,44 »
Testa med OBD2 nå, fant ingen feilkoder så da vet jeg sannelig ikke.. Må nok på verkstedet gitt:/

Utlogget Aannerud

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Sv: 2007 Commander Starter ikke?
« Svar #11 på: Sø.,26,Januar,2014,19,22 »
Holder til v. Lillehammer btw.. Nå er j usikker på om det er leseren som ikke klarer finne feilkoden ell om det rett og slett ikke ligger noen inne.. Syns egentlig d er litt rart når i tillegg til att den ikke starter er feil på 4wd? Mmmhf

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Sv: 2007 Commander Starter ikke?
« Svar #12 på: Sø.,26,Januar,2014,20,01 »
Fort gjort å sjekke - koble ut en sensor. Får du kode da så vet du at leseren funker.  Sensoroversikt vedlagt.

Feil på 4wd bør jo ikke være relatert. Funka 4low tidligere? Er samme servomotor som skal sette transferkassa i nøytral hvis jeg ikke husker feil.

Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Utlogget Aannerud

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Sv: 2007 Commander Starter ikke?
« Svar #13 på: Sø.,26,Januar,2014,20,33 »
4low fungerte for ca 14 dager siden, når jeg skulle sette den i lav for ca en uke siden og fikk jeg opp "service 4wd system" så det er nok ikke relevant til att bilen ikke starter nei. Tyder på att det er servo motoren det er noe galt på der da(lest om mange som har fått samme problemet i forbindelse med en flash/software update)..

Tenkte jeg burde fått feilkode på 4wd i det minste vis leseren funka.. Skal gjøre en test på den i morgen! setter utrolig pris på hjelpen eivind_m! ikke mange og spørre om disse bilene..

Edit: Klarte ikke vente, kobla ut Fuel/water sensoren og sjekka.. Ingen feilkoder så spørs om den ikke funker gitt, da vet jeg da vaffal det:p



mvh
Aannerud
« Siste redigering: Sø.,26,Januar,2014,20,52 av Aannerud »

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Sv: 2007 Commander Starter ikke?
« Svar #14 på: Ma.,27,Januar,2014,10,45 »
Det eneste jeg lurer litt på i forbindelse med obd er om fuel/water og 4wd meldinger dukker opp på vanlig obd eller om man må ha mer avansert utstyr da. Greia med obd er at den skal dekke feil som er generelt på alle biler.  4wd vil jeg tippe er Chrysler spesifikk.

Hadde en episode i fjor en gang hvor alt elektrisk på bilen sa takk for seg midt på e6. Motor og gear var helt ok, men lys, stereo, seter etc ikke funka. Obd adapteret som jeg kjører med fant ikke dritt, mens lokale jeep-sjappa fant masse.  Så ikke alt som dukker opp på obd.

Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet