Skrevet av Emne: Oljeskift cj-5  (Lest 1701 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Malvin-CJ5

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 61
    • Østfold Offroad Klubb
Oljeskift cj-5
« på: Ma.,23,Juli,2007,21,46 »
Skal skifte olje på 5èrn nå men hva bør jeg bruke?

skal skifte på alt som trenger olje.

bilen er original. og har stått i ro i 10 år ca.

er det noe mer jeg bør sjekke/skifte?
KNA Offroaders Hordaland, Øsfold Offroad Klubb
Jeep Wrangler Yj 90 mod

Utlogget CJ-5 Pekka

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 200
Sv: Oljeskift cj-5
« Svar #1 på: Lø.,28,Juli,2007,11,10 »
Jeg går ut i fra at du har en halvtoppmotor i 5’ern.  :D

Selv kjører jeg på Biltema mineral olja, 10W-40 men skal prøve helsyntetisk olje. Har hørt at det funker bra på halvtoppen.
Dette med oljer er en hel vitenskap. Det finns like mye meninger som det finns folk, nesten. En sak er klar, det er ikke behov for dyr ole i den motoren og halv eller hel synt er ikke nødvendig. Kjøp av dyr olje kan bli penger ut av vindu. Så sier noen at man skal ha amerikansk olje i amerikansk motor, teks Quaker-State olje, og noen sier noe annet.

Disse halvtopp motorene er urgamle så de går bra med mineral olje, hvilken viskos er vel litt opp deg om hvem du lysner på. Du kommer vel ikke å kjøre så mye i minusgrader eller i tropikvarme så normal viskositet for landet.
I og med det at bilen har stått et tak så gjør et par tette oljeskift. Hvordan er oljefilteret på bilen? Gammel utbyttbar indre del eller skruvariant? På min sitter det skruv filter og det hadde de på en maskinforetning. ”Fleetgaurd 607” kr 116.-. Det er ikke behov å byte filer mellom de korte byttene uten gjør det ved siste skiftet.
Om motoren ikke har vært i gang på ti år da kan det komme noen overraskelse, som små lekkasje. Se godt etter nor du har fått i gangen den men så ille er det vel ikke.

Nor det gjelder oljer i gir og transferkasse og akslinger skal du ha transmisjonsolje. Her får du kanskje lysne på noen som har gode kunnskap, jeg kjører på Transmisjonsolje SAE 80W/90. Sug ut oljen å respektive steder, det finns ikke noen bonnplugg. Fyll på til det rinner ut.

Dette funker for meg og har aldri hatt noen problemer. Dette emne om oljer blir det sikkert diskusjon om på alle plan. Her er det vel subjektivitet og erfarenhet som råder Husk en sak, det er ikke behov til å kjøpe dyr olje, men man kjøper olje ut i fra motor type og alder som du har i din CJ 5.

Hilsen Pekka
Pekka Lord medlem nr 66
Vestby
CJ-5 Universal -66
Willys MB -43
Gracefully is better than polishing
Shine, can never replace attitude

Utlogget Malvin-CJ5

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 61
    • Østfold Offroad Klubb
Sv: Oljeskift cj-5
« Svar #2 på: To.,16,August,2007,19,46 »
Takk for svar .

Har nå byttet til valvoline xld 10w40 motorolje (den skulle visst være super på gammel motor) og så ble det valvoline 80W90 gl5 trans. olje på differ og gir. så nå tror jeg det blir bra... bare håpe den går igjennom EU kontrollen denne gangen da....
KNA Offroaders Hordaland, Øsfold Offroad Klubb
Jeep Wrangler Yj 90 mod