Skrevet av Emne: Trenger hjelp til kjøp!!  (Lest 24971 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
« Svar #15 på: Fr., 7,September,2007,19,33 »
Hei. Jeg har oppgitt to tilhengervekter i instruksjonsboken. En hvis du har kl.B sertifikat og en hvis du har c.
Min 94 mod. zj kan max. trekke 3500 kg. Har man kl.B kan totalvekt på henger og bil ikke overstige 3500 kg. Derav den lavere oppgitte vektgrensen.
« Siste redigering: Fr., 7,September,2007,19,37 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
« Svar #16 på: Fr., 7,September,2007,19,42 »
Sitat
Sett inn sitat
Hei. Jeg har oppgitt to tilhengervekter i instruksjonsboken. En hvis du har kl.B sertifikat og en hvis du har c.
Min 94 mod. zj kan max. trekke 3500 kg. Har man kl.B kan totalvekt på henger og bil ikke overstige 3500 kg. Derav den lavere oppgitte vektgrensen.

Her bommer du vel på litt førerkortbokstavene.... Dog har du alikevell rett.

"B" Personbil inntil 3,5t inkl henger
"BE" Personbil inntil 3,5t + så stor henger bilen har lov å dra i henhold til vognkort.
"C1" Lett lastebil inntil 7,5t inkl henger
"C1E" Lett lastebile inntil 7,5t + så stor henger bilen har lov å dra i henhold til vognkort.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
« Svar #17 på: Fr., 7,September,2007,21,27 »
Ja,du har helt rett. :)
Men har undersøkt litt, og jeg/vi hadde feil mht.kl.B også. Her er det riktige:
Du har førerkort klasse B:Tilhenger uten brems:
Du kan trekke en tilhenger uten brems med en totalvekt opp til det som står i bilens vognkort, eller maks 750 kg. Det som er viktig er at tilhengere med totalvekt opp til 750 kg kommer i tillegg til bilens totalvekt som kan være 3500 kg. Dette siste er viktig å huske på for dem som har store tunge biler med totalvekt for eksempel på 3000 kg. Med en slik bil har mange blitt stoppet og nektet å bruke tilhengeren. Dersom bilen har låv å trekke mindre enn 750 kg, så har du likevel lov å bruke en slik henger, men du har ikke lov til å utnytte dens kapasitet fullt ut. F.eks det står i vognkortet at du kan trekke 550kg uten brems. Da betyr det at du ikke kan lesse på de siste 200kg som hengeren kunne fraktet.

Altså: Klasse B gir deg rett til å kjøre en bil opp til 3500 kg totalvekt + en tilhenger med totalvekt max 750 kg.
Dersom du vet at du har bruk for og skal bruke tilhenger fremover, eller du har en bil som er for lett i forhold til hengeren, så er et godt råd å utvide førerkortet til BE. Dette er en enkel praktisk prøve hos biltilsynet som alle klarer. Ta kontakt med en kjøreskole der du må ha en time eller to, og der du også må låne bil til prøven.
 
TOTALVEKT = Det som tilhengeren, evt bilen har lov til å veie inklusiv last.
NYTTELAST = Den vekt som du har lov å laste.
EGENVEKT = Det som tilhengeren, evt bilen veier når den er tom.
AKTUELL VEKT = Det som tilhengeren, evt bilen veier MED det du har lesset på den.

Så da vet vi det. :)
Litt avsporing kanskje, men nyttig likevel.

Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
« Svar #18 på: Fr., 7,September,2007,23,29 »
Se nederst på denne siden.  :)

http://www.tysse.no/?page=75&show=389
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget valdres

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 166
Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
« Svar #19 på: Ti.,11,September,2007,23,07 »
Hvis den 2,5 turbodiselen står på hamar området til rundt 39 lapper så er det ikke mye og kjøpe.har vært og kikka på den.er brukt mange tusen poppnagler for "rustsveising"
Don`t park your japanes car behind me!!park it in tokyo

Utlogget bmhe

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 41
Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
« Svar #20 på: On., 7,November,2007,18,13 »
så den generelle oppfatningen blandt erfarne jeep folk er å styre unna 2,5 td ?
Synd, for det virker jo i utgangspunktet som en bra pakke bil/kraft.

Noen som har synspunkter på Cherokee vs. Blazer?
...

Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
« Svar #21 på: On., 7,November,2007,19,42 »
Noen som vet hva normal tilhengervekt er på en XJ ? Jeg har sett på en og det står 1500 kg i vognkortet.  For lite :(

Jeg kjører mye campingvogn med min 93mod ZJ 4.0 liter, kjører en liten 4,2m bjølseth og en 6.00meter bjølseth (ofte) og en 7.60m dethlef i ny og ne og bil og motor er helt konge  :D
Angrer ikke 1sekund, du merker fort hva du kjører da du putter på en campingvogn.
Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

Utlogget Rocker

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
  • What The Hell ?
Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
« Svar #22 på: To.,19,Juni,2008,11,10 »
Ja,du har helt rett. :)
Men har undersøkt litt, og jeg/vi hadde feil mht.kl.B også. Her er det riktige:
Du har førerkort klasse B:Tilhenger uten brems:
Du kan trekke en tilhenger uten brems med en totalvekt opp til det som står i bilens vognkort, eller maks 750 kg. Det som er viktig er at tilhengere med totalvekt opp til 750 kg kommer i tillegg til bilens totalvekt som kan være 3500 kg. Dette siste er viktig å huske på for dem som har store tunge biler med totalvekt for eksempel på 3000 kg. Med en slik bil har mange blitt stoppet og nektet å bruke tilhengeren. Dersom bilen har låv å trekke mindre enn 750 kg, så har du likevel lov å bruke en slik henger, men du har ikke lov til å utnytte dens kapasitet fullt ut. F.eks det står i vognkortet at du kan trekke 550kg uten brems. Da betyr det at du ikke kan lesse på de siste 200kg som hengeren kunne fraktet.

Altså: Klasse B gir deg rett til å kjøre en bil opp til 3500 kg totalvekt + en tilhenger med totalvekt max 750 kg.
Dersom du vet at du har bruk for og skal bruke tilhenger fremover, eller du har en bil som er for lett i forhold til hengeren, så er et godt råd å utvide førerkortet til BE. Dette er en enkel praktisk prøve hos biltilsynet som alle klarer. Ta kontakt med en kjøreskole der du må ha en time eller to, og der du også må låne bil til prøven.
 
TOTALVEKT = Det som tilhengeren, evt bilen har lov til å veie inklusiv last.
NYTTELAST = Den vekt som du har lov å laste.
EGENVEKT = Det som tilhengeren, evt bilen veier når den er tom.
AKTUELL VEKT = Det som tilhengeren, evt bilen veier MED det du har lesset på den.

Så da vet vi det. :)
Litt avsporing kanskje, men nyttig likevel.



Hei.

Dette var glimrende Fighter.
Har spekulert på dette en stund, men nå vet jeg hva jeg skal forholde meg til.
TAKK  ;D

Mvh
Rocker
Jeep-fan....nu me ny bil :-D

Utlogget jeep1991

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
  • If it aint broken, you'r doing somthin wrong
Re: Sv: Trenger hjelp til kjøp!!
« Svar #23 på: Ti.,20,September,2011,21,17 »
Du må nesten se i vognkortet for det aktuelle objektet. Jeg har 3200kg på min '98 XJ. Mye mulig at dette har noe med et nå historisk bytte av importør å gjøre. Stort sett ser det ut til at XJ og ZJ før 1996 har 1500kg i vognkortet. XJ etter '96 har stort sett 3200kg, ZJ etter '96 stort sett 3500kg. Dette ser også ut til å være uavhengig av motoralternativ.
NB! Dette er hva jeg har registrert selv og behøver på ingen måte være "fasit".


Min Xj 91 limited 4.0 ho har 2500 i vognkortet

90/95 Jeep Xj 4.0l H.O  3" Lift  31X10,5 15"  BFGoodrich ALLTerrain T/A  7,5X15  BI-XENON 6600K