Skrevet av Emne: Borring 030.?  (Lest 4998 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Turbo.TJ

  • Gjest
Borring 030.?
« på: Sø.,15,Oktober,2006,09,12 »
Var en liten sak på "generelt"her om dagen.Spøsmålet var om hvor mange millimeter 0.30" er....
Da begyner jeg å tenke... Skal jo borre blokken 0.30 men det kan jo ikke være 7,62mm.??
Jeg målte ikke forskjellen på gammelt og nytt stempel. Men å borre 0.30 må vel være en annen målemåte.
Noen som vet hvor mye det ryker med av stålet i en sånn borring. ???

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Borring 030.?
« Svar #1 på: Sø.,15,Oktober,2006,12,22 »
Jada Tarje, det kan vi som har bygget motor 8)

Man "sier" 030 overborring, men det er 0,030 tommer.

Tilbake til regnestykket blir det:
1 tomme = 25,4 mm x 0,030 dels tomme = 0,762 mm

Så det blir ikke så mye metall

Sylidervolum økning i Chev. 350, som har sylinder diameter 4" og slaglengde 3,48 tommer, vil da bli:

Originalmål = (Pi x R2 )   3,14 x 22 = 12,56 x 3,48" = 43,7088 x 8 sylindere = 349,67 CID :P

0,030 overmål = (Pi x R2 )   3,14 x 2,0152 = 12,7491 x 3,48" = 44,3668 x 8 sylindere = 354,93 CID :P

Så 0,030 overmål på 350 cid = 5,26 cubikktommer.

Skjønner du   :)

Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Borring 030.?
« Svar #2 på: Sø.,15,Oktober,2006,15,18 »
Ja litt men ikke så mye... ::) 
Mente at noe slikt ville bli svaret. Hadde ikke blitt mye gods igjen ved å dra av nesten 8 mm..
men kunne jo blitt litt kubikk av det... :)

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Borring 030.?
« Svar #3 på: Ma.,16,Oktober,2006,08,55 »
Sitat
men kunne jo blitt litt kubikk av det...

Ja, hvis det hadde vært plass mellom sylinderene, så hadde plutselig 350 cid blitt 404 cid.

HEY, snarveien til BIG BLOCK 8)
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

renegade

  • Gjest
Sv: Borring 030.?
« Svar #4 på: Ma.,16,Oktober,2006,11,11 »
Sitat
men kunne jo blitt litt kubikk av det...

Ja, hvis det hadde vært plass mellom sylinderene, så hadde plutselig 350 cid blitt 404 cid.

HEY, snarveien til BIG BLOCK 8)

Meeeen Tom, det er jo enkelt å få 383 cid da...
Blokka henger fortsatt i motorstativet, like tomt som sist.

Jeg sjekket med skyvelæret og såvdt jeg kan se, så har den ikke vært borra.

Kanskje det er noe å bygge injection motor til en TJ på ?

Vi får se, vi får se...

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Borring 030.?
« Svar #5 på: Ma.,16,Oktober,2006,12,58 »
Regnet med at du ville dukke opp under dette fintenkings temaet.

Jada  :-X du harn enda.  :)

Jeg tror 383 egentlig passer best i en CJ-7, min kansje.

Var emnet til salgs sadu.... ::)
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

renegade

  • Gjest
Sv: Borring 030.?
« Svar #6 på: Ma.,16,Oktober,2006,17,14 »
Regnet med at du ville dukke opp under dette fintenkings temaet.

Jada  :-X du harn enda.  :)

Jeg tror 383 egentlig passer best i en CJ-7, min kansje.

Var emnet til salgs sadu.... ::)

Nei, men du kan få kjøpt en komplett 305 m/Holley Projection  ;D ...
Må i tilfelle hentes innen en måneds tid, etter det så er'n muligens innesnødd til neste vår.
Å - du var ikke interessert i 305 ? nei, nei, da så  ;D


Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Borring 030.?
« Svar #7 på: Ma.,16,Oktober,2006,21,23 »
Chevy i en AMC JEEP.. blir fy fy det vet du... ;D

renegade

  • Gjest
Sv: Borring 030.?
« Svar #8 på: Ma.,16,Oktober,2006,22,50 »
Chevy i en AMC JEEP.. blir fy fy det vet du... ;D

Njaaa, rattstammen er vel en noe som også GM brukte, girkasser kom jo ofte fra hvor som helst, f.eks. Ford.  Aksler er ofte Dana, som også leverer til GM.
Og AMC motorene er ble vel også brukt av IH / Nash (?).  Eller ?
Så Jeep er vel typisk en bil som ble bygget etter prinsippet "vi bruker det vi har".

Men en ting skal AMC 8'ærn ha: jeg synes det er en myyyyye finere lyd i den enn chevy.  Bruker AMC en annen tenningsrekkefølge ?

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Borring 030.?
« Svar #9 på: Ma.,16,Oktober,2006,23,23 »
Sitat
Bruker AMC en annen tenningsrekkefølge

Yepp, det er derfor det er grommere lyd i en Chevy hehe :-X

Men du glemte en ting med alt som ikke er Jeep som sitter på Jeeper, og det er MEGET populært
blant mange på dette forumet, nemlig HEI fordelern... hehe :D
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Borring 030.?
« Svar #10 på: Ti.,17,Oktober,2006,08,54 »
Men en ting skal AMC 8'ærn ha: jeg synes det er en myyyyye finere lyd i den enn chevy.  Bruker AMC en annen tenningsrekkefølge ?
Så sant 8)
AMC:
1, 8, 4, 3, 6, 5, 7, 2.

Chevy?
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget FSJ

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 48
    • FSJ Garage
Sv: Borring 030.?
« Svar #11 på: Ti.,17,Oktober,2006,10,23 »
Men en ting skal AMC 8'ærn ha: jeg synes det er en myyyyye finere lyd i den enn chevy.  Bruker AMC en annen tenningsrekkefølge ?
Så sant 8)
AMC:
1, 8, 4, 3, 6, 5, 7, 2.

Chevy?
1-8-4-3-6-5-7-2
Frank


http://www.fullsizejeep.com
"alt kan hjemmelages"

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Borring 030.?
« Svar #12 på: Ti.,17,Oktober,2006,13,15 »
Nei, men du kan få kjøpt en komplett 305 m/Holley Projection 

Quanta costa ?
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

renegade

  • Gjest
Sv: Borring 030.?
« Svar #13 på: On.,18,Oktober,2006,10,32 »
Nei, men du kan få kjøpt en komplett 305 m/Holley Projection 

Quanta costa ?

Hmmm, det var vel mest ment som en spøk til Tom...
Motor'n skal selges, men jeg er usikker på når.
Pr. dato så er ikke CJ'en flyttbar, automaten krangler, så jeg får ikke flyttet den til et sted med kran osv.
Og det er vondt å rulle en elefant der den står, det er jordbunn der.
Og det er snart vinter osv.

Så egentlig har jeg ikke så mye lyst å gå løs på det nå.

Men jeg kan jo fortelle hva det er, 305 fra sent 70 tidlig 80 tall såvidt jeg husker.
Det er byttet kam & løftere, oljetrykket er veldig bra.
Motor'n er komplett, med omtrent ny starter, velbrukt dynamo, vannpumpe og servopumpe.
Jeg vil ha fordeleren, den har jeg nemelig bygd om til å passe med Jacobs tenningscomputer'n jeg har.  Evn. så må kjøper skaffe en HEI, trenger ikke å ha coil som funker, bare den er mekanisk ok.

Det sitter på et 4-port Edelbrock alu innsug, det vil jeg også ha, men det følger med et spesielt 2-port Holley TBI alu innsug, som gjør at tbi'en er bolt-on.  Luftfilter kan en også få med, har et nytt 14" i eske.

Innsprutet er satt opp & justert, det følger med brakett for montering av filtrene & pumpa bak ved tanken.
Komplett kabelklyse.
Sitter automat på den nå (th 400), så automatstartkransen følger med.

Har også noen fenderwell headers m/cherry-bombs potter (noe høylydte), skal en ha eksosen ut under dørene, så kan en vel få med de også.

Bolt-on motorfester og rammefester (bruker orginalhulla i ramma) tilpasset CJ7 kan også følge med.

Til nå så har den bestandig startet på 1.e forsøk, selv etter å ha stått 1 år.
Det er vel det tor jeg.