Skrevet av Emne: Problemer med Quadratrack og sperre  (Lest 4119 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget arvidl

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Problemer med Quadratrack og sperre
« på: Fr.,16,August,2013,13,13 »
Hei.
Kan noen mekke for meg. har en 1978 mod. CJ 7 med Quadratrack som bryter noe helt utrulig når jeg svinger.
blir for komlisert for meg. Holder til på Notodden. bilen står uten karroseri og jeg kan frakte til den/ de som kan fikse for meg.
Mulig den rette også kan få andre oppgaver med bilen
MVH
Arvid Løver

Utlogget Chevysub

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 26
Sv: Problemer med Quadratrack og sperre
« Svar #1 på: Sø.,18,August,2013,13,18 »
Det er vel viskosekoblinga i transferen som er utslitt. Jeg fikk bytte transfer for en billig penge. Gikk da fra Quadratrac til Selecttrack.. dvs valgfri 2 eller 4wd.

Maldal import selger ny viskose til ca 3500kr. Til sammenligning tar BG nor 8000....

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Sv: Problemer med Quadratrack og sperre
« Svar #2 på: Sø.,18,August,2013,18,38 »
Hei.
Kan noen mekke for meg. har en 1978 mod. CJ 7 med Quadratrack som bryter noe helt utrulig når jeg svinger.
blir for komlisert for meg. Holder til på Notodden. bilen står uten karroseri og jeg kan frakte til den/ de som kan fikse for meg.
Mulig den rette også kan få andre oppgaver med bilen
MVH
Arvid Løver

Hei

For å kunne gi deg noe svar på hva det kan være så må du gi oss mer informasjon.

Først og fremst: Quadratrac er en kjededrevet transferkasse designet for konstant 4WD. Dvs at den vil dra på alle 4 hjulene uten at du kan koble ifra dette. Det er en viskosekobling i denne transferkassa som gjør at den er åpen som hvilken som helst annen differensial. Med åpen så mener jeg at den vil sende kreftene der hvor det er minst grep, på lik linje med akslingene på bilen. I praksis så betyr dette at du kan jekke opp det ene hjulet på bilen så vil den stå og spinne selv om det er 4 hjulstrekk. Dette er teorien - jeg har ikke testet dette i praksis. For å gi bilen fremdrift i slike situasjoner så skal det være en vakumbryter i hanskerommet. Når du aktiverer denne så låser du transferkassa slik at den fordeler kreftene likt mellom foraksel og bakaksel. Når denne er låst så vil det være vanskelig å svinge bilen da kreftene sender den rett frem (ved sving så roterer mellomakslingene i forskjellig hastighet - låser du kassa så kan den ikke rotere med forskjellig hastighet).



Antar at bilen ikke går og at når du skyver den så vil den rett frem? Jeg har en tilsvarende bil med TH400 og Quadratrac. Transferkassa skal være åpen på disse såfremt ikke vakumbryteren er inne. Jeg ville sjekket om kassa står i låst stilling eller ikke. Det er flere som misforstår dette med vakumbryteren og tror at det først blir 4-hjulstrekk når denne er aktivert. Det skal komme et rødt 4wd-lys i instrumentet når den er aktivert. Denne bryteren skal kun brukes i nødsfall og aldri på asfalt og hardt underlag. Det vil i såfall slite nor voldsomt på drivlinja...

Det kan også være at bilen din har et ettermontert kit som gjør det mulig å veksle mellom 2 og 4 hjulstrekk. Da er viskosekoblinga i kassa bytta ut pga slitasje eller med tanke på å spare bensin el.l.. Har du frihjulsnav foran så kan du gå ut i fra at du har dette på din bil. Her må du vel koble fri navene og forsøke og få koblet kassa i 2WD drive.

Vet ikke om dette hjelper deg noe. Kommer du med mer info så kan vi sikkert komme med noen linker og mer info. Bilder er også et must! :-)

Mvh

Dr.Plumbo

Utlogget arvidl

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Problemer med Quadratrack og sperre
« Svar #3 på: Sø.,18,August,2013,20,03 »
Takk for svar. jeg må undersøke videre Det røde lyset kommer og går. har åpnet dekslet og sett at gaffelen i kassa er bevegelig.
mulig det er noe feil på luftopplegget. bilen skal være original så jeg tror ikke det er noe som er ettermontert

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Sv: Problemer med Quadratrack og sperre
« Svar #4 på: Sø.,18,August,2013,20,15 »

Hei

Høres ut som du er inne på noe  :)

Mulig du har en vakumlekkasje et sted som gjør at den bytter mellom normal og emergency mode. Høres nesten sånn ut. Denne delen bruker å få problemer etter ca 30 år...

http://www.ebay.com/itm/Jeep-Quadratrac-Quadra-Trac-Vacuum-Diaphragm-Emergency-Drive-BW-1339-/330990380275?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4d109064f3&vxp=mtr

Tror jeg har et par brukte liggende et sted i garasjen hvis du konkluderer med at det er den som lekker.

Det kan være selve bryteren i hanskerommet også.
http://www.ebay.com/itm/JEEP-WAGONEER-J10-J20-CJ7-QUADRATRAC-VACUUM-SWITCH-EMERGENCY-DRIVE-/330987406904?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4d10630638&vxp=mtr

//Dr.Plumbo


Utlogget Chevysub

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 26
Sv: Problemer med Quadratrack og sperre
« Svar #5 på: Sø.,18,August,2013,20,18 »
Har bilen gått 150000...eller mer... Viskoskoblinga. Sjuke på de fleste med 4wd, spesielt Landrover Frelander, og Jeep...

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Sv: Problemer med Quadratrack og sperre
« Svar #6 på: Sø.,18,August,2013,21,10 »
Har bilen gått 150000...eller mer... Viskoskoblinga. Sjuke på de fleste med 4wd, spesielt Landrover Frelander, og Jeep...

På de aller første QT kassene det er snakk om her, så er vel den største svakheten kjedet. Det strekker seg, og det finnes ingen kjedestrammer i kassa som holder det stramt. Det som skjer da er at kjedet begynner å glippe med en tilhørende "godlyd". Skift kjede så er problemet løst. Viskosekoblinga er det neste som får det, men med riktig vedlikehold så skal denne holde lenge. Splines på utgående aksel på automaten er også et svak punkt...

se her: http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,5830.msg62142.html#msg62142

//Dr.Plumbo

Utlogget 77 golden eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 838
Sv: Problemer med Quadratrack og sperre
« Svar #7 på: Sø.,25,August,2013,00,09 »
Her er en bra side med info om quadra-trac systemet http://jubileejeeps.org/quadratrac/
AMC Jeep CJ-7 golden eagle
304, Quadra-Trac  1977

Jeep YJ Sahara 1995 ...SOLGT!!

Jeep Wrangler Unlimited Sport  2009

Utlogget arvidl

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Problemer med Quadratrack og sperre
« Svar #8 på: Sø.,25,August,2013,20,01 »
her var det mye bra info. takk alle sammen
Arvid