Skrevet av Emne: Jippi, ny CJ!  (Lest 5926 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Jippi, ny CJ!
« på: On.,30,Mai,2007,18,43 »
Her er mitt nye prosjekt!  :D En 57 modell CJ-5! Kjørte den hjem fra Horten på lørdag...litt av en tur!  ;D



Har MASSE drømmer og planer for den allerede. Først kommer vel ombygning av styring og bremser, men dette er et langtidsprosjekt så jeg får se hva som skjer og når.  :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget CJ-5 Pekka

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 200
Sv: Jippi, ny CJ!
« Svar #1 på: On.,30,Mai,2007,19,51 »
Gartullerer  ;D med den nye 5'ern, fint å se flere av den typen. Jeg har ikke sett så mange på treff, nesten ikke noen. Jo engang på Jeep Fabriken. Da kom en svart med B-18 eller B-20, husker ikke, bakom kylaren, dette var på 4 Juli for 3-4 år siden.

Vad jeg kan se :o på bilden så er det vel en CJ 5 og ikke M38A1 eller... Har du orginal snurran i?

Min er en -66 med 1/2 topp og det meste er orginal.
Slå en pling kan vi snakke five short. 95957070.

Hilsen Pekka  :)
Pekka Lord medlem nr 66
Vestby
CJ-5 Universal -66
Willys MB -43
Gracefully is better than polishing
Shine, can never replace attitude

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Jippi, ny CJ!
« Svar #2 på: On.,30,Mai,2007,20,58 »
Takker for hyggelig tlf-samtale.  :) Alltid moro å skravle om Jeep. For de som måtte lure så er det en CJ-5 ja, helt original bortsett fra hjul og skjermbreddere.
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Svein Morten

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Sv: Jippi, ny CJ!
« Svar #3 på: On.,30,Mai,2007,21,11 »
Gratulerer med fin bil ;D
Er det denne som ble annonsert med en gul henger? Paradokset er at jeg har gul bil/grønn henger og du grønn bil/gul henger??? Bytte mot et mellomlegg? Min henger er original utførerlse Polynorm. Venter på dokumenter for å registrere den.

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Jippi, ny CJ!
« Svar #4 på: On.,30,Mai,2007,23,29 »
Takk takk! :) Det er den bilen ja, men hengeren var det en annen som kjøpte så bytte blir litt vanskelig.
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Jippi, ny CJ!
« Svar #5 på: On.,30,Mai,2007,23,52 »
Gratulerer masse med ny CJ!

Dette er er artig Jeep! Jeg tror jo denne jeepen er produsert på lisens i Iserael.

Du har ikke litt mere info om den da? Hvor den er tatt inn fra og om det er en produksjonsplate i den?
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Jippi, ny CJ!
« Svar #6 på: To.,31,Mai,2007,00,54 »
Tusen takk!  :) Jeg vet ikke hvor den er importert fra, men jeg leste på www.earlycj5.com at det slett ikke er helt uvanlig med CJ-5 med disse kombinasjonene. Det var visst ganske vanlig de første årene siden mange av bilene ble laget av overskuddsdeler fra M38A1-produksjonen. Håper ikke den er israelsk da, det høres ikke akkurat tøft ut.  ;D Den er hvertfall registrert første gang i norge i 1957, og på produkjonsplatene står det Willys. 
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Jippi, ny CJ!
« Svar #7 på: To.,31,Mai,2007,01,31 »
Jeg tror jeepen din stammer fra Iserael. Og jeg skal jeg forklare hvorfor jeg tror det.


Jeep har hatt produksjon over store deler av verden. Amerikansk forsvarsindustri har interesser over hele verden og det har blir inngått mange intensjonsavtaler om Jeep. Mange av kontraktene er slik at kjøperlandene ønsker å sikre seg lokale arbeidsplasser. Modellene har noen avvik fra land til land. Andre lands produksjonsavvik enn Israel blir for mye å skrive om, men vem vet, en dag med mye tid kommer det i egen tråd....

Det har vært en omfattende Jeep produksjon i Israel helt siden tidlig på 50 tallet og frem til ??. Og om noen er interisert har jeg samlet bilder av ulike Jeep modeller fra Israel i flere år.



En standard M38 A1 kjennetegnes lettest på at den har innfelte lykter i grillen, delt frontrute og at frontsjaklene til fjærene er snudd, ++.



Disse ble levert i en rekke varianter, også for utskyting av atomvåpen.




En standard CJ-5 kjennetegnes lettes ved at den har hel frontrute, sivile lyter i grillen og vanlige sjakkel fester til fjærene.

På dette bildet kan man se en tidlig modell av US CJ-5. Som du har lest deg til selv; Tildlige modeller kan finnes med kombinasjoner som har:  batterikassen og snorkel hull i panseret, men de har fått hel frontrute og sivile lykter.










På dette bildet ser man tydlig forskjellene mellom en sein modell CJ-5 og M38 A1.  (CJ-5 på bildet er en 79 modell og har uorginalt eksosanlegg)





Så kommer jeg til jeepen din. Den har delt frontrute, batterikassen og sivil front. Vanskelig å se sjakkel festene på bildet ditt. Men jeg tør vedde på at den har sjakelene "riktige veien"....


Utifra bildet kan man se at den har sivil front, delt frontrute, batterikassen og snorkel hull på panseret. Men det som er spesielt med jeepen din er at frontruta kan åpnes utover. Det kan verken US M38 A1 eller CJ-5. (Jeg har i allefall ikke sett det på US modeller før)








Dette bildet er tatt i Israel en gang på 50 tallet:



Dette bildet viser Iseraelske soldater i tjeneste, den har også vanlige sjakkelfester i motsetting til andre militære utgaver.

Om man ser på jeepen din kan man se at den har alle disse spesielle detaljene.



Derfor tror jeg at det er en Jeep som stammer fra Iserael.



Det som ikke er like kjent er at på 50 og 60 tallet ble det inngått en avtale mellom Island og Israel. Island hadde ikke penger og Israel manglet fisk. Det ble inngått avtale om leveranse av disse jeepene til Island for å dekke offentlige oppgaver i bytte mot fisk. Det er derfor mange av CJ 3B og disse modellene på Island.

Islenderne kaller disse jeepene for "Israelsyeppi"



Flere av disse modellene ble også solgt til Spania og man kan man finne disse i privat eie i sør Europa.



Her kan man se at det finnes flere jeeper i privat eie med denne spesielle kombinasjonen:










Jeepen din er en artig og spesiell Jeep! Og stammer den fra Israel som jeg tror, har du en fullverdig Jeep som ikke alle andre har!!

Det er bare tøft det!!

Min Jeep interesse er jo nettopp de modellene som er et produkt av verdens uroligheter. Hadde det ikke vært for det hadde det ikke vært noe Jeep i dag.






« Siste redigering: To.,31,Mai,2007,11,20 av sten_morten »
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Jippi, ny CJ!
« Svar #8 på: To.,31,Mai,2007,02,15 »
Her står en hel masse om de forskjellige kombinasjonene vi snakker om, selvom de later til å snakke mest om amerikanske Jeeper.

http://www.earlycj5.com/tech/general/spottersGuide.php

Her står det at denne vindskjermløsningen også ble levert "domestically", men også at den er mest vanlig på eksportmodeller.

http://www.earlycj5.com/tech/body/windshields/Windshields.php

Her er en tråd om vin nummer, hvor det kommer frem at tidlige CJ-5 hadde omvendte sjakler i front, min har også det. Hvis du vet hvilket nummer eller kode jeg kan se etter som sier hvor bilen er bygget så bare si fra.

http://www.earlycj5.com/forums/showthread.php?t=28444

Israeler du liksom...din bil har tross alt lenger nese enn min!!  ;)

Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Jippi, ny CJ!
« Svar #9 på: To.,31,Mai,2007,02,50 »
Her står en hel masse om de forskjellige kombinasjonene vi snakker om, selvom de later til å snakke mest om amerikanske Jeeper.

http://www.earlycj5.com/tech/general/spottersGuide.php

Her står det at denne vindskjermløsningen også ble levert "domestically", men også at den er mest vanlig på eksportmodeller.

http://www.earlycj5.com/tech/body/windshields/Windshields.php

Her er en tråd om vin nummer, hvor det kommer frem at tidlige CJ-5 hadde omvendte sjakler i front, min har også det. Hvis du vet hvilket nummer eller kode jeg kan se etter som sier hvor bilen er bygget så bare si fra.

http://www.earlycj5.com/forums/showthread.php?t=28444

Israeler du liksom...din bil har tross alt lenger nese enn min!!  ;)




Ja? I linken du fant står det jo at denne løsningen er bare er levert på utenlanske produserte modeller og det styrker jo bare min teori....

http://www.earlycj5.com/tech/body/windshields/Windshields.php


"Top Mount Wiper, Split Windshield
Also offered, less common though is the ventilating split windshield. These were offered on CJ-5s from the factory domestically but mainly it was an export item. M38A1 windshields also interchange with CJ-5 and CJ-6 windshields."






Men om jeepen din samtidig har snudde sjakler? Ja da vet ikke jeg lenger.............


Her er et dokumet som kan hjelp deg med videre arkeologiske søken etter opphav:

http://www.earlycj5.com/zoomer/Vehicle_Indentification.pdf



Jeg tror det er slik at rammene og de fleste av delene på jeeper produsert utenfor USA ble laget i USA og montert på utenlanske monteringsfabrikker.

Tror også at vin nummeret til modellene produsert utenfor USA inneholder enten en E for Export eller en D for Domestic.

Uansett hva du kommer frem til er det en artig Jeep!

Lykke til :)

CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Jippi, ny CJ!
« Svar #10 på: To.,31,Mai,2007,03,35 »
Næmmen les litt nøyere da!  8) Det står ikke at den bare leveres utenlands, det står at den er levert i hjemlandet men er mest vanlig på eksportmodeller. Domestically betyr vel i hjemlandet eller innenlands?  :) Ifølge den lista der så ser det ut til at min er produsert i 55, blandt de siste 1000 av ca 17000 som ble produsert det året.
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Jippi, ny CJ!
« Svar #11 på: To.,31,Mai,2007,04,01 »
Legg også merke til at ingen av de militære bilene du har lagt ut her har jeep-logo på siden. Min har det. ;)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Jippi, ny CJ!
« Svar #12 på: To.,31,Mai,2007,17,02 »
Gratulerer! Tror vi traff deg nedover i Ullevålsveien på lørdag...  ;)

Kath
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Jippi, ny CJ!
« Svar #13 på: To.,31,Mai,2007,17,22 »
Disse ble levert i en rekke varianter, også for utskyting av atomvåpen.

Du verden.   Jeg er helt FOR atomvåpen, men finner det overraskende at de kan skytes ut fra små vogner.   Meg bekjent et 155mm artelleri det minste leveringsmiddel for kjernevåpen.   
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Jippi, ny CJ!
« Svar #14 på: To.,31,Mai,2007,17,47 »
Du verden.   Jeg er helt FOR atomvåpen, men finner det overraskende at de kan skytes ut fra små vogner.   Meg bekjent et 155mm artelleri det minste leveringsmiddel for kjernevåpen.   

Mer info om denne her:

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=1061.0
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15