Skrevet av Emne: Eriks TJ  (Lest 17383 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #15 på: Ti., 6,August,2013,16,01 »
 :) Da er det kommet en del deler som skal på plass :

Jeg har lest masse på å montere dette, og funnet ut at jeg ikke tør å ta dette på første forsøket alene. Så jeg setter bort den jobben....

Det ble 4.88 dreving og orginale aksler.

Da er det min oppgave å få begynt på luft, slanger og betjening...
Samt at jeg har fått drevet til kassa, så speedometeret kommer til å stemme  :)

tilalt overmål, ser det ut til at jeg får til landstreffet også.. med sperrer   8)
« Siste redigering: Ti., 6,August,2013,16,10 av erik_h »
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget BTG

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
Sv: Eriks TJ
« Svar #16 på: Fr., 9,August,2013,23,01 »
Tøft! Du skal se du får en helt annen bil når du får dette på plass. Det med sperrer er gull verdt!

Blir moro å se bilen i virkeligheten hvis vi slumper innom samme treff en gang i fremtiden...

Bjørn Terje
JCN member 281,  Tlf 41632896
CJ6 V8 (Solgt 2003)
TJ 4L 1997 Sahara (solgt Mai 2013),
XJ 4L 1997 LTD (Kjøpt Mai 2013, solgt Mars 2015)
XK 3.0 CRD Limited 2007 (Kjøpt Nov.14, Solgt Okt 15)
JKU 2.8 CRD Rubicon 2008 (Kjøpt April 15, Solgt Nov.15)

Utlogget Bård Nerdalen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 122
  • XJ 4L Aut, 4,5" Trail Master on 33"
    • Min garasje
Sv: Eriks TJ
« Svar #17 på: Lø.,10,August,2013,21,40 »

Må nok si meg enig med Stein K and sandblåsing, den såkalte pulverlakkert de benytter er ikke bra. Jeg er ikke sikker på om de sprøyter på pulveret ugjevnt eller ikke er nøye nok i skarpe kanter, radier og overganger eller om de rett og slett ikke rengjør skikkelig. Holder Max 1 år så kommer rusten snikende.

NB! Glem aksel bytte, jeg har kjørt på 35" og std D35 uten noe problem i flere år riktig nok uten ARB.

Ellers blir bilen din snasen 8)


Husk å sandblås og lakker de FØR du monterer!! Hvis ikke vil d angre i løpet av vinteren....
[/quote


 Takk for tips  :)
De er pulverlakkert, så de vil jeg nok ikke blåse  :)
Men er det en god ide å å sause inn med tectyl mellom karros og selve rock slidersen ?? Eller kan det samle vann når det tørker ut???
Eller en gummipakning??

Erik
Bård Nerdalen
98214028
JCM Medlem 351         / I  ,[____]            /__l_l_,\____\,___
YJ 4l aut 1994 (solgt)  I---YJ   -0III0-        l_---_XJ_l---[ ]llllll[ ]
M38A1 1952               ( )_) ( )_)--o-)_)     (  )_)    (  )_)--o-)_)
XJ 4l Aut 1995

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #18 på: Ma.,19,August,2013,13,59 »
 :) Gleder meg til dette er på plass ja...  :)
Nå som jeg har lest både her inne og på litt andre steder, slår jeg meg til ro med originale stikkaksler bak... :D
Ser for meg å ikke hoppe desperat rundt for å komme frem, Dette er jo som nevnt min eneste bil og jeg trenger den til jobb, barn osv...

Så i morgen setter jeg bort bilen og henter den etter et par -tre dager ferdig drevet og med sperrer.
Så må jeg begynne på å få laget ferdig kompressoranlegget og bryterpanel osv...

Men først;
Jeg fant en brukt vinsj på finn som viste seg å ikke virke. Da eieren ikke fikk den til å gå, fikk jeg tilbud om å kjøpe den for noen  hundrelapper...
jeg tenkte at den må da kunne reddes, så jeg takket ja og dro for å hente... Det sto Mopar på plata foran på vinsjen og Ramsey Pro Plus 8000 på merkene ellers...
Veldig fin tenkte jeg og så kunne han fortelle at den hadde stått på en TJ. Så da passet jo vinsjplata også :D!!Så om den ikke kunne reddes, fikk jeg iallefall en billig vinsjplate til bilen min..



Men det var irr på kontaktflatene  inne i releene som var synderen (i 3 av 4 releer).  ;D

Så da kunne tok jeg jobben med å gå over resten. ut med alt av gear og brems i trommel, sandblåste og grunnet, vasket rent og smurt opp med nytt vannfast fett overalt, så dette tror jeg blir veldig bra!!
Vel hjemme plukket jeg den i biter og begynte med å dreie ørlite grann av rotoren som hadde litt irring. men det hjalp ikke, børster og alt så jo helt nytt ut, og relene klikket.




Men så klart... da må jeg vel ha ny dynamo og kanskje 2 stk batterier og greier.... Men om vinsje er bra, har jeg jo spart mange tusenlapper!!! :-)
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #19 på: To.,29,August,2013,10,27 »
 :( savner Jeepen min....

Jeg har som nevnt kastet inn håndkledet og levert bilen til en som virkelig kan skru...
Men jeg bestilte drevsett osv selv fra statene og trodde jeg hadde kommet over noe i god kvalitet, iallefall ikke de billigste...
Men det ble litt problemer da det viste seg at det hadde vært folk i bakakselen før, det lå lamell rester fra en sprengt brems inni der... og ytterringen på lageret ut av diffen satt ikke fast i selve huset, så bakakselen ble byttet.
Men det stoppet ikke med det...det viste seg at splinsen på drevsettet fremme var så dårlig tilpasset at det ikke gikk an bruke det... Så nå har han bestilt nytt drevsett fremme og jeg savner bilen min :(

Men jeg er evig optimist og flink til å finne gode sider av alle problemer, så jeg gleder meg over at det ikke er jeg, men en erfaren mekaniker som møter problemer, de løser det som oftest mye lettere og raskere enn oss amatører... :-) :-)

Klar for treff i skien om 2 ukers tid, er den vel uansett :-) :-)   
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #20 på: Ma., 2,September,2013,07,57 »
 ;D ;D  Endelig  ;D ;D

På fredan ringte Anders og fortalte at Jeepen var klar for henting :)
Da hadde han fått på det nye drevsettet ( som passet) og fått inn sperra foran også.
Kjenner jeg er veldig glad for at jeg satt dette bort til en som virkelig kan skru...

Foruten en konfirmasjon i helgen, har jeg da fått strekt luft, el og satt inn brytere og kompressor.
Satt inn den minste til ARB, så får jeg  heller bygge meg en skikkelig forbruks kompressor av en AC kompressor til vinteren.


Brukte også den tabellen som viste hvilken speedometerdrev jeg skulle ha som jeg fant her inne.
Feilvisningen med 32 og 4.88:1 var rundt 18km/h ved ca 60, nå treffer jeg med ca 2 km/h  :)

Vinsjen er på plass og virker fint ser det ut som..
Men med vinsj og wire, er bilen blitt 3 cm lavere foran ??? har jo hørt at disse OME fjærene setter seg mye, men at vekten av en vinsj setter den ned 3 cm var litt uventet...
Så da er spørsmålet hvordan jeg skal gjøre det nå... Det er vel kanskje best å sette inn noen lenger fjærer?? Eller er det helt feil å montere sånn budget boost foran??



Erik

-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget BTG

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
Sv: Eriks TJ
« Svar #21 på: Fr., 4,Oktober,2013,15,39 »
Dette blir jo veldig bra! Hva er neste trinn? Konvertering til 4 liter motor og automat ::)
JCN member 281,  Tlf 41632896
CJ6 V8 (Solgt 2003)
TJ 4L 1997 Sahara (solgt Mai 2013),
XJ 4L 1997 LTD (Kjøpt Mai 2013, solgt Mars 2015)
XK 3.0 CRD Limited 2007 (Kjøpt Nov.14, Solgt Okt 15)
JKU 2.8 CRD Rubicon 2008 (Kjøpt April 15, Solgt Nov.15)

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #22 på: Ti., 8,Oktober,2013,11,40 »
 :) Takker.

Jeg har vurdert og blitt anbefalt 4ltr. konvertering ja...

Men jeg har vel egentlig lagt det på is.. enn så lenge... mye jobb, mye penger og mer vekt... og jeg har fortsatt ikke en komplett motor.. Men så klart bedre med en 3/4 enn en 1/2 motor som jeg har i dag....

Bilen er skikkelig dau, selv med 4.88 gearing og 32" dekk på veien. Men jeg syntes det virker greit i skogen på lavserie. (Selv om jeg skulle ønske meg en skikkelig kraftig maskin så jeg kunne få tømt dekka for gjørme noen ganger.. )
Det er ikke mange turer over 5 km av gangen denne bilen går, og da går det greit foreløpig..

Men jeg har foresurt og begynt å lese meg opp på hva som kan gjøres med disse "4 bangerène" Og det er etter sigene litt en kan gjøre for å bedre det litt..
1- sette inn elektrisk radiatorvifte.
2- sørge for åpne luftveier ( snorkel..)
3- dyse om til bedre 4 hulls dyser
4- 4,0ltr. throttlebody.
5- litt kraftigere bensinpumpe for å bedre forstøvingen på de nye dysene.
6- kraftigere coil for å øke elektrodeavstand på pluggene.

Alt dette gir noen få (10-20hk) men litt bedre respons og drag sies det.

Men 8): Det finnes Eaton kompressorer som ikke koster stort, og kan fint settes til levere et lavt trykk  (feks 0,3bar) Dette vil hjelpe godt uten at det blir noen voldsom økning og belastning på dette gamle øket...
Om jeg skal ha mer krutt, må jeg opp med ladetrykk, og da bør jeg få tak i en boks som åpner for en ekstra dyse som plasseres i inntaket for å sørge for nok bensin ved max pådrag. Da begynner ting å bli litt ustabilt med tanke på vanlig kjøring osv, og det ønsker jeg ikke...

Dette er jo en hobby, så det er jo bare gøy å prøve litt forskjellige muligheter for å bedre litt på den 4èrn. JEg får begynne å samle inn litt deler for trinn 1-6 og ha i tankene at det kan komme en pakke fra Eaton med tanke dyse størrelse... 

Ellers så røyk vannpumpa forrige uke, så den byttet jeg i helgen. Fikk spylt ut masse rust og drit og kjørt renseveske i lang tid. fikk mye bedre temp på varmeren også  8)
Så må jeg bytte servopumpe olje.. Det hyler og skummer veldig ved litt høyere turtall... Så jeg prøver oljeskift med original mopar olje før jeg eventuelt bytter pumpa.
Også har jeg bestilt noen liter med Red line olje til gearkassa. Den er ikke lett å geare med. Ble riktignok noe bedre da jeg byttet olje for et par uker siden. men langt fra god... Har lest at denne Red Line olja skla gjøre underverker på disse AX5 kassene..   ???

Så alt ialt: Gode dager med Jeepen  8)




-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #23 på: Fr.,13,Desember,2013,13,45 »
Hei igjen:-)

Da har jeg innsett at jeg ikke ser like god i mørket som før. >:(  Så da har jeg jobbet litt med å få noe bedre lys på Jeepen..
Det første jeg skjønte var at originallyktene ikke blir bedre med åra, så jeg kjøpte 2 nye Hella innsatser. Byttet også pærene til Phillips "Extreme visison 100%.." 
Dette hjalp veldig  8)
Så satt jeg på nye fjernlys på fangeren foran. Disse er fra Rugged Rigde, og imponerte ikke noe spes, selv med 100W pærer som sto i.... Men greit nok.
Deretter satt jeg på 2 små Bosch compakt lykter oppe ved ruta, disse var det masse lys i selv med orginalpærer på 55W...  8)
Så da er det bra nok med fjærnlys, og nærlyset ble nesten tilfredsstillende med de nye hovedlyktene. .



Det som gjenstår nå er å kable om hovedlytene. Jeg har brukt 4m2 kabel på ekstralys. og akter å brke det samme på hovedlyktene. Slik det er orginalt, måler jeg et spenningsfall på  1,4 V fra batt. til terminal på lykta. ( dette resulterer i masse tap i lyset, (har sett en tabell som sier at 1,4V tap tilsvarer 40% lystap)
For å få til dette med mer lys og annet utstyr, har jeg laget en ny sikring og releboks...  Denne er forsynt med 25m2 kabel og har releer sittende i sokler for å lett å kunne bytte de om de dør.... Det er det satt av 2 releer til å forsyne hovedlyktene, blant annet...



Det foreløpig siste tilskuddet er noe skikkelig ryggelys. 
Sota plastvinduer i kalesjen kombinert de patetiske små klare lukene på baklyktene, gjorde iallefall at jeg ikke så en dritt...
Så nå har jeg 2 stk 16W ledlamper bak der, Veldig deilig og lyst! 8)


Fikk også begynt på bryterpanelet til dette som blir ekstra. Har bestilt en slik bryterholder som er original i bilen i tillegg. Så kan jeg bygge om der hvor askebegeret sitter i dag til å romme 3 brytere til.  Da får jeg en bryterrekke på 6 stk.  (Trenger bryter til Winch isolator, On Board Air og en til å sette opp tomgangen på motor...)
Fikk satt inn brytere til det jeg har har satt på nå i der hvor de originale bryterne til varemtråder etc.  sto. Litt fint å få det med orginalt utseende..  8)


Neste er prosjekt " Fjerne veiskrapa"
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget jope

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 213
Sv: Eriks TJ
« Svar #24 på: Fr.,13,Desember,2013,14,59 »
ser veldig bra ut. både funksjonelt og smart gjort.

hvordan løser du det med å øke turtallet på tomgang via bryter?

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #25 på: Fr.,13,Desember,2013,15,47 »
Hei og takk takk :)

Jeg hadde tenkt til å bruke en liten luftsylinder til å trekke i en wire på gasspådraget.. Men har nå gått over på noe elektrisk...

Ser for meg enten en elektromagnet, eller en sentrallås enhet.. Det tipper jeg ville funke fett :-) Det er jo bare å sette på en lengdejustering på wireren som bestemmer hvor mye pådrag en vil ha.

Sikkert deilig å kunne la den tusle med litt høyre turtall når den skal bli oppvarmet når jeg skraper ruter også? ( Dvs; jeg skraper aldri is om jeg har varmtvann i nærheten...
 ;D
Erik
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget jope

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 213
Sv: Eriks TJ
« Svar #26 på: Fr.,13,Desember,2013,18,17 »
vil jo også være smart når en kjører offroad. bratt bakke, clutch,brems, gass :)  da kunne det vært greit  fått litt høyere tomgang så en kunne konsentrert om bare clutch og brems :)

har du noe bilde av hvordan du har trekt ledningene på ekstra lampene oppe ved vinduet ?

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Eriks TJ
« Svar #27 på: Fr.,13,Desember,2013,18,21 »
Hei og takk takk :)

Jeg hadde tenkt til å bruke en liten luftsylinder til å trekke i en wire på gasspådraget.. Men har nå gått over på noe elektrisk...

Ser for meg enten en elektromagnet, eller en sentrallås enhet.. Det tipper jeg ville funke fett :-) Det er jo bare å sette på en lengdejustering på wireren som bestemmer hvor mye pådrag en vil ha.

Sikkert deilig å kunne la den tusle med litt høyre turtall når den skal bli oppvarmet når jeg skraper ruter også? ( Dvs; jeg skraper aldri is om jeg har varmtvann i nærheten...
 ;D
Erik

Nå som du har vært innom tanken på luft og strøm, så har du også en tredje metode; mekanisk.
http://www.stu-offroad.com/engine/throttle/jeep_throttle.htm
Mye god inspirasjon og ideer å hente fra denne siden... :D
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #28 på: Fr.,13,Desember,2013,22,48 »
vil jo også være smart når en kjører offroad. bratt bakke, clutch,brems, gass :)  da kunne det vært greit  fått litt høyere tomgang så en kunne konsentrert om bare clutch og brems :)

har du noe bilde av hvordan du har trekt ledningene på ekstra lampene oppe ved vinduet ?

 :)  Tja det med å kunne ha litt pådrag er kanskje ikke så dumt, det er jo totalt mangel på dreiemoment selv med 4.88:1 gearing på denne 2.5ltr saken... :-[
Jeg dro kablene ned vek skjøten mellom vindushengsla og dekselet under pusserene.. Dro de vedre derfra gjennom et hull ned til motorrommet. Gikk kjapt og enkelt :-)


@Kris: Den er jo litt kul da:-) Så kan man enkelt justere ønsket turtall også :-)
Må tenke litt... :-)
PS: fant den siden tidilgere, og ja, det mye veldig interessant der inne:-)

-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #29 på: Sø.,23,Mars,2014,21,08 »
Hei igjen godtfolk :-)

Da har det endelig begynt å skje ting i igjen i garasjen :-)

Etter er sist tur i Skien, fikk jeg en lettere ploge-formasjon på forhjula. Ikke så vanskelig å bøye disse tynne orginalstaga til styringen :(

Men det er jo et påskudd til å forbedre  ;D Så jeg fikk kjøpt med er litt bedre sett :

Og så fikk jeg begynt på det som skal byttes under. Startet bek med å plukke ut kontrollarmer og trackbar.
Ut med det gamle

Det nye er vesentlig kraftigere og har skikkelige slike ledd som flexer lett og masse:


Fikk også på ny potte, men det ble litt mye lyd, liksom litt feil å gi på med en 2,5 low output, og ingenting skjer annet enn at det høres ut som noe rått... Så jeg får finne ut en løsning etterhvert...
Men da begynner bakakselen å bli klar for å kunne tiltes med tanke på SYE kittet..  :)
Men først tar jeg samme jobben foran, Delene ligger klare, så det er tiden det står på  :(



-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"