Skrevet av Emne: Eriks TJ  (Lest 17376 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Eriks TJ
« på: Ma.,10,Juni,2013,11,21 »
Tja.. Siden jeg igjen ar fått meg en Jeep og jeg like å lese andres "blogger" for ideer og inspirasjon, tente jeg å skrive litt om hva jeg har gjort og ønsker å gjøre.

Bilen, en -98 2,5 (low output) som hadde gått ca 130` ble kjøpt i Grimstad for et par, tre mnd siden.

Den så veldig velholdt og rustfri ut, også under. En tlf til forrige eier, (tror han var fra Bergen), kunne fortelle at den var sandblåst og zinket 2 ganger. Det var byttet styresnekke, kryss og den hadde nesten ny softtopp. ( den fikk jeg ikke plass til i bilen ved kjøp, så den ankom først denne helgen)


Jeg har litt planer med den. Men ønsker ikke en kjempehøy eller bred bil. Men vil gjerne bygge noe som holder for bruk siden dette er dagligbilen min også.
så det første jeg gjorde var selvfølgelig dekk/felg. 32x11,5/15 på stålfelg med -6 inn press syntes jeg kledde bilen bra.. Med 6" skjermbreddere ser dette ganske så riktig ut og de er akkurat på innsiden.
Hevesettet ble et OME 2" , moderat hev men igjen, jeg syntes dette ser riktig ut iforhold til dekk osv.
Så ble det satt på swaybar disconector. for litt mer flex.

Etter å ha vært å vist den for å få inn hevesett (prøvde meg på dekk/felg også) fikk jeg følgende mangelapp:
*Feil på dokumentasjon på hevesett (jeg hadde fått "sportsdempere" fremme da de var tomme for std. dermed stemte ikke papirene)
*Feil Dekkdimensjon (bombe)
*Sprekk i et feste for et stag til bakakselen...!!!! Dette var overraskende...Han stakk skrutrekkeren inn for å se om det var en gjennomgående sprekk, og da forsvant trekkerne inn i ramma... !----
Ny visning innen en mnd, ellers kjøreforbud!!!!

Papirene på demperene fikk jeg ettersendt, så det var greit.
Dekkdim har jeg gitt opp, så det ble visningshjul
Og feste/ramme har jeg sveist inn nytt...en solid sak som ble i 6mm stål, siden det var det jeg hadde..

Ny visning og nå godkjent med hevesettet :)

Følgende er under bestilling:
Bakfanger med 2" feste og sjakkelører.
Rocksliders
Dette må gjøres asap:
Bestemme meg om jeg har råd til en ny dana 44 bak.... Om ikke:
Kjøpe forsterkede aksler bak
Drevsett 4,56:1
Arb locker bak. ( kanskje foran om jeg har råd etter sommerferie... )
Vinsj og ny støtfanger foran.
lage on board air system av en kjølekompressor.
motorløft for å unngå den senkesetter til kassa som er der nå...

 ???
Hmm... fikser ikke dette med bilder... Hvordan få bilder direkte inn i innlegget???


 
« Siste redigering: Ma.,10,Juni,2013,12,04 av erik_h »
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #1 på: Ma.,10,Juni,2013,12,59 »
Prøver på et nytt svar da jeg fant ut av det:-)

Tja.. Siden jeg igjen ar fått meg en Jeep og jeg like å lese andres "blogger" for ideer og inspirasjon, tente jeg å skrive litt om hva jeg har gjort og ønsker å gjøre.
Bilen, en -98 2,5 (low output)  ;
 som hadde gått ca 130` ble kjøpt i Grimstad for et par, tre mnd siden.

Den så veldig velholdt og rustfri ut, også under. En tlf til forrige eier, (tror han var fra Bergen), kunne fortelle at den var sandblåst og zinket 2 ganger. Det var byttet styresnekke, kryss og den hadde nesten ny softtopp. ( den fikk jeg ikke plass til i bilen ved kjøp, så den ankom først denne helgen)


Jeg har litt planer med den. Men ønsker ikke en kjempehøy eller bred bil. Men vil gjerne bygge noe som holder for bruk siden dette er dagligbilen min også.
så det første jeg gjorde var selvfølgelig dekk/felg. 32x11,5/15 på stålfelg med -6 inn press syntes jeg kledde bilen bra.. Med 6" skjermbreddere ser dette ganske så riktig ut og de er akkurat på innsiden.
Hevesettet ble et OME 2" , moderat hev men igjen, jeg syntes dette ser riktig ut iforhold til dekk osv.

Så ble det satt på swaybar disconector. for litt mer flex.


Etter å ha vært å vist den for å få inn hevesett (prøvde meg på dekk/felg også) fikk jeg følgende mangelapp:
*Feil på dokumentasjon på hevesett (jeg hadde fått "sportsdempere" fremme da de var tomme for std. dermed stemte ikke papirene)
*Feil Dekkdimensjon (bombe)
*Sprekk i et feste for et stag til bakakselen...!!!! Dette var overraskende...Han stakk skrutrekkeren inn for å se om det var en gjennomgående sprekk, og da forsvant trekkerne inn i ramma... !----
Her har det vært noen som skulle blitt fratatt noe verktøy...


Ny visning innen en mnd, ellers kjøreforbud!!!!

Papirene på demperene fikk jeg ettersendt, så det var greit.
Dekkdim har jeg gitt opp, så det ble visningshjul
Og feste/ramme har jeg sveist inn nytt...en solid sak som ble i 6mm stål, siden det var det jeg hadde..

Ny visning og nå godkjent med hevesettet

Følgende er under bestilling:
Bakfanger med 2" feste og sjakkelører.
Rocksliders
Dette må gjøres asap:
Bestemme meg om jeg har råd til en ny dana 44 bak.... Om ikke:
Kjøpe forsterkede aksler bak
Drevsett 4,56:1
Arb locker bak. ( kanskje foran om jeg har råd etter sommerferie... )
Vinsj og ny støtfanger foran.
lage on board air system av en kjølekompressor.
motorløft for å unngå den senkesetter til kassa som er der nå...
« Siste redigering: Ma.,10,Juni,2013,13,15 av erik_h »
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget BTG

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
Sv: Eriks TJ
« Svar #2 på: Ti.,11,Juni,2013,14,14 »
Hei Erik,

Moro å lese litt om TJ igjen, denne fantastiske off-road bilen... jeg har selv hatt en 2,5l og en 4l automat så jeg tenkte å dele litt av mine erfaringer (så får du ta det for det det er).

Hvis du har tenkt å kjøre med 32" dekk og ikke kjøre med flat pedal rundt i terrenget er det begrenset hvor mye belastning du får på drivverket og etter min mening er det overkill å montere d44 på bilen. På min 4L oppgraderte jeg med nedgiring, d44 bak, sperre i begge aksler og 35" hjul. (Jeg er klar over at automat selvfølgelig er mer skånsom for drivverket, men likevel...) Bilen ble selvfølgelig rå, men skulle jeg gjort det om igjen hadde jeg ikke kostet på d44 bakaksel. Med automat og min kjørestil hadde originalakslen holdt i masse vis selv med 35". Noe som imidlertid er mye viktigere (ette min mening) er sperrer både forran og bak. Har du det kan du kjøre mye mer forsiktig og krype fram fremfor full satsing med liv og aksler som innsats...

Blir spennende og følge prosjektet ditt videre!

Hilsen
Bjørn Terje
JCN member 281,  Tlf 41632896
CJ6 V8 (Solgt 2003)
TJ 4L 1997 Sahara (solgt Mai 2013),
XJ 4L 1997 LTD (Kjøpt Mai 2013, solgt Mars 2015)
XK 3.0 CRD Limited 2007 (Kjøpt Nov.14, Solgt Okt 15)
JKU 2.8 CRD Rubicon 2008 (Kjøpt April 15, Solgt Nov.15)

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Eriks TJ
« Svar #3 på: Ti.,11,Juni,2013,15,26 »
Helt enig med forrige taler. 32" krever på ingen måte noen oppgradering av bakakselen. Jeg kjørte flere år med 33" og fulle sperrer. Og jeg brukte bilen relativt hardt i terrenget! Byttet bare kryssene en gang i året. Det var først når jeg meldte overgang til 36" og V8 at jeg byttet bak akselen.....

Når det gjelder drevingen, så er det en sak jeg ville gjort. Men så må du ta et lite valg der... Hvis du ikke bruker bilen mye på langtur og kan leve med litt høyere forbruk, ville jeg kanskje valgt 4.88 selv på 32". Du får så mye bedre drag og kraft, men det går jo da på bekostning av toppfart og forbruk.

Håper du tar godt vare på bilen og får bygd den opp slik du ønsker!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #4 på: Ti.,11,Juni,2013,15,59 »
Hei og takk for innspill :D

Det er jo godt å høre at den akselen ikke er så dårlig som man leser om på enkelte steder... Jeg er nok en type som liker å krabbe og foreta sporvalg, fremfor å hoppe ut i det ukjente. :) Dette er bruksbilen min som sagt, så jeg er nok litt klar for å kjøpe meg litt ekstra sikkerhet på den bakakslen, men en D44 utgår nok  :)
Det finnes jo slike sett med aksler og sperrer som ikke er for dyrt... Så jeg får telle litt på knappene...
Men dreving, det må komme. Har vurdert og blitt anbefalt 4.88 ja. Men den går litt på motorveien i 100 sone og da blir det nok litt masete... ??? forbruk driter jeg litt i...  8)

Hvis lykken står meg bi, kommer dette i posten i dag:

og disse
 
sammen med krok og litt annet smått...

Gleder meg til å bygge på denne bilen utover..  :)
Jeg har fått bygget med et verksted i garasjen og har dermed plass å stå utover vinteren også..  8)
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget jope

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 213
Sv: Eriks TJ
« Svar #5 på: Ti.,11,Juni,2013,22,06 »
hei

gratulerer med flott bil.

hvor bestilte du de rock slidersene

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #6 på: On.,12,Juni,2013,07,34 »
hei

gratulerer med flott bil.

hvor bestilte du de rock slidersene

Takk  8) Gleder meg til å få den litt mer personlig:-)

Jeg handlet fra Sarpsborg motor. De bestiller fra Summitracing.com Ser ikke galt ut med priser iforhold til å ta det hjem selv med normale frakter.
Vanligvis skulle de ha delene på 1-2 uker.

Erik
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Eriks TJ
« Svar #7 på: On.,12,Juni,2013,07,49 »
Husk å sandblås og lakker de FØR du monterer!! Hvis ikke vil d angre i løpet av vinteren....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #8 på: On.,12,Juni,2013,09,29 »
Husk å sandblås og lakker de FØR du monterer!! Hvis ikke vil d angre i løpet av vinteren....
[/quote

 Takk for tips  :)
De er pulverlakkert, så de vil jeg nok ikke blåse  :)
Men er det en god ide å å sause inn med tectyl mellom karros og selve rock slidersen ?? Eller kan det samle vann når det tørker ut???
Eller en gummipakning??

Erik
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #9 på: Fr.,14,Juni,2013,08,53 »
 ;D Da har jeg fått nytt vognkort med hevesettet innskrevet om ikke annet...
Jeg syntes  jeg ser så mye forskjellig tekst i disse vognkortene.. På min er som dette hvor det står høyde fra nav til skjerm og at den er vist med std. hjul... er dette vanlig??
Ikke at det betyr så mye, men bar litt nysgjerrig på hva dere andre har fårr skrevet inn


Ellers har jeg fått på litt stæsj  :)
Fikk endelig fanger med firkantfeste og skikkelige sjakkelører. Denne har også mulighet til å sette på "depature roller".Lurer på om jeg ikke skal sette på dette røret for å beskytte tanken litt mer... ?? ( har et 60mm rør med 10mm gods som jeg kan mekke til...)
 

Så fikk jeg også montert rock sliders, de var mer enn kraftig nok ser det ut som... selve plata er jo ca 5mm tykk :D
( det eneste jeg ikke likte var et en måtte bruke drenshullet i kassa som gjennomgang for fremre bolt under bilen... ?? Tror jeg vil finne på noe annet under der... og ikke minst korte inn boltene så de ikke stikker lenger ned enn nødvendig.)
Grei montering som tok et par tre timer. Passet på slipe og zinke litt rundt om før jeg pakket det inn
Men syntes at TJ`en kledde dette veldig, samtidig jeg ikke trenger å engste med for "kanalene" noe mer i skauen ;D



Men nå kjenner jeg at jeg ikke klarer å vente veldig lenge før jeg må ha vinsj og ny støtfanger foran...  ::)


-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Eriks TJ
« Svar #10 på: Fr.,14,Juni,2013,10,10 »
Men nå kjenner jeg at jeg ikke klarer å vente veldig lenge før jeg må ha vinsj og ny støtfanger foran...  ::)

-Dette blir knallbra  :)

-Når det gjelder stor fanger med "ører og sjakler" foran så er det lett å havne i trøbbel hos BT, Politi og forsikringsselskapet... (pga. faren for "helsa" til myke trafikanter)

Selv kjøpte jeg denne http://www.quadratec.com/products/12114_02_07.htm og bruker original fanger(har tatt av plasten hjørnene på den)

Skjer det noe da, kan ikke myndighetene påstå at det er en "frontal beskyttelse" men "bare" et vinsjfeste (som gjør at "fairleaden"stikker litt for langt frem!)

Jeg har i tillegg kjøpt disse(for å blidgjøre myndighetene) som jeg har montert (eller liggende i bilen :P

http://www.quadratec.com/products/92114_0X_PG.htm
http://www.quadratec.com/products/92114_XX_PG.htm



-Når det gjelder vognkortet;
Det står fra nav til skjerm på min også, men at jeg ikke kan bruke originale hjul ;D (etter at jeg fikk godkjent 32" ere)
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #11 på: Ti.,18,Juni,2013,08,31 »
Men nå kjenner jeg at jeg ikke klarer å vente veldig lenge før jeg må ha vinsj og ny støtfanger foran...  ::)

-Dette blir knallbra  :)

-Når det gjelder stor fanger med "ører og sjakler" foran så er det lett å havne i trøbbel hos BT, Politi og forsikringsselskapet... (pga. faren for "helsa" til myke trafikanter)

Selv kjøpte jeg denne http://www.quadratec.com/products/12114_02_07.htm og bruker original fanger(har tatt av plasten hjørnene på den)

Skjer det noe da, kan ikke myndighetene påstå at det er en "frontal beskyttelse" men "bare" et vinsjfeste (som gjør at "fairleaden"stikker litt for langt frem!)

Jeg har i tillegg kjøpt disse(for å blidgjøre myndighetene) som jeg har montert (eller liggende i bilen :P

http://www.quadratec.com/products/92114_0X_PG.htm
http://www.quadratec.com/products/92114_XX_PG.htm



-Når det gjelder vognkortet;
Det står fra nav til skjerm på min også, men at jeg ikke kan bruke originale hjul ;D (etter at jeg fikk godkjent 32" ere)

Takk :-) begynner å like den rent utseendemessing nå men er veldig klar for en slik en, men uten bøylen over vinsjen..
Men som du sier, det kan nok hende de ikke godtar den på en kontroll?....

Hvordan er dette med å få slikt skrevet inn i vognkortet da? Vinsj og fanger...?
Hvis dette blir et stort problem, bruker nok jeg også originalfanger. Men lurte på å bytte ut swaybaren til en slik som ligger inni rammerøret foran, så får man vinsjen litt lenger bak mot grillen...  ???

Denne hetta og det dekselet du linket til, er vel kanskje ikke så dum med tanke på vinteren uansett? Beskytter jo vinsjen en del mot saltføyka på veien??

PS: du har felger med TUV papirer du da?  8)




-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Eriks TJ
« Svar #12 på: Ti.,18,Juni,2013,10,01 »
Den blir knalltøff!

Men du burde absoltt sandblåst fangere og rockslidersene før montering. Amerikansk pulverlakk har kun en garanti: den vil ruste etter første vinteren i norge.

Men du får jo gjort noe med de senere også.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Eriks TJ
« Svar #13 på: Ti.,18,Juni,2013,17,18 »
- Vinsj feste som jeg bruker gir ikke rom for å dra vinsjen lenger bak. Den er allerede klint helt opp mot grillen. Vinsjen blir på en måte liggende over Sway baren (man må fjerne plast dekslet)

- Ja den holder slaps og salt borte. Smører man i tillegg overflater med syrefri vaselin på vinteren  (Dette er noe vi bruker på sjøen på utstyr som brannkoblinger, ventiler og andre ting som er utsatt for sjøvann) så skulle man hindre at fuktighet som oppstår inni dekslene angriper stålet (som ruller osv.)

Backer fult ut stein, pulverlakken er dårlig, min begynte å ruste før første vinteren var over.

-Ja jeg krøp til korsett til slutt! Kjøpte meg felg med Tüv og byttet 33" dekkene mine mot 32". :P
Prøvde å få godkjent 33" først. Jeg hadde papirer fra Amcar og kopi av vognkortet til en som hadde innskrevet 35"  på Tj'en sin, men de bare lo av meg når jeg snakket med BT ::)

Problemet mitt nå er at jeg ble bitt av 2" syndromet, så nå syntes jeg dekkene er for små i forhold til hevingen ::)
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #14 på: On.,19,Juni,2013,13,13 »
Takk igjen for innspill :),
Da får jeg beregne meg en sandblåsing og lakke jobb til våren da :(...Men jeg har både sandblåser og lakksprøyte.... 8)
På den annen side hadde det nok vært lurt å levert det til en som både blåser og pulverlakkerer...
Egentlig litt rart at de ikke har bedre kvalitet på pulverlakken sin der nede...

@kris; jeg får se litt nøyere på den braketten og heller bruke orginalfanger... orker ikke å måtte skru av alt mulig om jeg skulle bli stoppet.  Jeg kan leve med å bytte dekk enn så lenge...

Jeg har også fått kjøpt meg en brukt original bakaksel som jeg har begynt å demontere. Skal overhale den og sette inn Arb-sperre og 4,56 dreving. ( eller 4,88 om jeg blir overtalt... )
Jeg har kjøpt den av en hyggelig kar har inne som også kunne ta jobben for meg.  Jeg kommer nå først til å demontere og sandblåse. har fått tips om å sveise fast akselrøra i selve klokka, så det kan jeg jo passe på å gjøre. Sette inn nye lager, og simmeringer. Samt vurdere om jeg bytter ut akslene til noen forsterkede, bare for sikkerhetsskyld..
Bremsene på min er etter sigende overhalt med nye tromler og greier for noen få 1`km siden. så det bytter jeg nok over. (ønsker meg skiver bak også (for enkelhetens skyld) men det koster jo en halv sperre!... Så det utgår foreløpig...  :(






-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"