Skrevet av Emne: Kort om erfaringer med Commander  (Lest 7970 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Funduro

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Kort om erfaringer med Commander
« på: On., 6,Mars,2013,16,19 »
Har nå kjørt 6000 km siden januar. Bilen fungerer over all forventing. På vinterføre er den helt suveren så lenge man husker på at det er en stor og tung bil. Har kun isolert i varerommet med 15 mm filt. Er nå virkelig stillegående.
Har også testet den i i dyp snø 50cm, med 1000 kg tilhenger. Den trakk seg frem, selv i bratte motbakker. Har erfaring med mange terrengbiler og det var kun min gamle Unimog som overgikk dette. Ble virkelig imponert. Har ikke testet den i gjørme eller røft underlag. Tror at den blir litt mer usikker her. Skal se på om jeg løfter den 2" i vår. Mulig at jeg tuner opp mot 260 hk (noen med erfaring på foraet).
Skal flytte fengselsburet noen få centimeter, da det ser ut som det er plass til dette. Vil kunne kjøre setene mer bakover.
Den upresise styringen som noen journalister har beskrevet er ikke tilstede på min bil. I det hele tror jeg at journalister sin beskrivelse av bilen i mange blader er fake.
Det eneste jeg synes er negativt, er dieselforbruket. Har på ekstremt penkjøring i omkring 80, presset det ned til 0.89 mil. Blandetkjøring nå i vinter er 1.18 l/mil, målt over 6000 km. Bykjøring, glatt 1.2.
Nærlyset kunne også ha vært bedre.
Har nettopp byttet min Subaru Outback Diesel til fordel for Commanderen. Jeepen er mer behagelig og koselig å kjøre, selv på langtur.
Fortsetter dette på denne måten, så er dette en bil som jeg kan anbefale. Synes den er bedre enn Toyota Land Cruiser, 3 liter. Den ble en traktor i forhold. Mulig den siste er bedre i terrenget, men hvor langt ut i eldigheten skal man før man leier inn helikopter for berging?

Utlogget Rs200

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: Kort om erfaringer med Commander
« Svar #1 på: On., 6,Mars,2013,19,21 »
har samme erfaringer som deg! knallbil. har en del kompiser med diverse 4x4 , og det eneste som drar seg bedre fram er en y60 patrol som er heva 5" med 35" hjul. har prøvd både nye cruisere og pajeroer, og commandern er lett den mest komfortable. i alefall i forhold til pajeroen. det var som å kjøre en volvo felt... er tørste biler ja. jeg kjører mye bratt der jeg bor, og det er ikke uvanlig at snittet drar seg opp mot 1.3 på mila med noenlunde fornuftig kjøring. eneste som har skjedd med min er at en o-ring rundt en føler på kassa begynte å lekke. var en kurant sak å bytte. samt at jeg har bytta tetningsringen inn på turbo. har du sjekka det på din?

Utlogget Funduro

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Sv: Kort om erfaringer med Commander
« Svar #2 på: To., 7,Mars,2013,21,12 »
Hei
Har ikke sjekket enda. Bilen har passert 33000 km nå og håper den holder tett til oljebytte på omkring 40.
Det er en 2009, men vet ikke om den er så plaget.
Ellers har det ikke vært noe å utsette på den.

Hvis noen har erfaring om chipping, hadde det vært morro å få høre noen erfaringer.http://jeepclubnorway.no/smf/Smileys/classic/cool.gif

Utlogget Karl Inge

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: Kort om erfaringer med Commander
« Svar #3 på: To.,11,April,2013,18,46 »
Jeg har nylig måttet skifte oljekjølerør til girkasse og pakning på bunnpanne.
Oljekjølerøret lakk olje i overgangen metall/gummislange.
Bunnpannen lakk olje bak på venstre side.
Rørene fra girkassen og frem til radiatoren er laget på verst tenkelige måte. De er stålrør med en 20cm gummislange presset fast midt mellom. Det vil si at delen er 1,5meter lang og har ingen skjøter.
RSA på Forus trodde da de gav pristilbud at det ville ta 2timer å skifte men det tok dem over to arbeidsdager da de måtte ut med girkassen for å få den nye delen på plass.(flaks med fastpristilbud).
Skifting av bunnpannepakning er jo også en relativt stor jobb. Det var antatt å ta 6timer men det tok ca 10timer. Bunnpannepakning må jo "plukkes" frem nedenfra, noe som innebærer å ta bor fremre diff + mye mer. Pakningen er jo flytende så det er arbeid og ikke deler som koster.
Det ble service på bilen også siden nesten alt av oljer allikevel ble byttet.
Bilen var hos RSA i en uke og det ble en regning på ca 20lapper(som pristilbudet sa)
Er ellers kjempe fornøyd med min Commander som snart runder 100 tusen km.
Karl Inge

07 Jeep Commander 3,0 CRD Overland "Modifisert"

Utlogget Julebrus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 45
Sv: Kort om erfaringer med Commander
« Svar #4 på: Ma.,15,April,2013,19,06 »
Må huske å ikke kjøre disse bilene hard, det er tunge biler og det blir et ekstremt trykk på pakningene. Jeg kjørte bilen hard en liten stund (0-100km kjøring) og jeg måtte bytte pakninger for 25.000kr, noe som svir i lommeboka. Dette var på 100.000km, etter det sluttet jeg å kjøre bilen hard, og da har det ikke skjedd noe, og nå har den rullet over 300.000km.

Når folk kjører tunge offroad biler som personbiler, sliter det EKSTREMT på bilen
« Siste redigering: Ma.,15,April,2013,19,11 av Julebrus »
Dodge Durango 5,9L 1999- Jeep commander 2008

Utlogget Julebrus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 45
Sv: Kort om erfaringer med Commander
« Svar #5 på: Ma.,15,April,2013,19,08 »
.
Dodge Durango 5,9L 1999- Jeep commander 2008

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Kort om erfaringer med Commander
« Svar #6 på: Ma.,15,April,2013,22,30 »
Pakninger? Hva mener du? Topp-pakning på motoren?
De er jo laget mer solide enn en personbil også da, så tåler å bli brukt de! :)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Julebrus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 45
Sv: Kort om erfaringer med Commander
« Svar #7 på: Ma.,15,April,2013,23,10 »
Pakninger? Hva mener du? Topp-pakning på motoren?
De er jo laget mer solide enn en personbil også da, så tåler å bli brukt de! :)

Husker ikke hele listen med det lakk fra drivverket og kardangene. Jeep er laget for å kjøre offroad, ikke rally. Sier seg selv at du blir mer sliten av å dytte en tung stein enn en liten, til slutt sprekker du..

WRC biler bruker verdens beste deler, men dem ryker ofte på første runden
Dodge Durango 5,9L 1999- Jeep commander 2008