www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: Jarbra på Ma.,15,Oktober,2012,20,47

Tittel: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: JarbraMa.,15,Oktober,2012,20,47
Velkommen til byggetråden av min '96 XJ som skal få et lite bidrag fra GM under panseret.

(http://i45.tinypic.com/e7136r.jpg)

Bilen er originalt utstyrt med diesel, ax15 og n231. Bilen har pr dags dato rullet 70k kilometer.

Mods som er gjort hittil er fullt Alpine R-serie musikkanlegg.

Her er godmotoren som skal inn i bilen:

(http://i46.tinypic.com/9lk3f7.jpg)
Det er en LS 5.3 som er hentet inn fra statene. Den leverer 285 hester originalt. Jeg har montert innsug fra LS1, nye headers, toppdeksler og ny brakett for dynamo og servopumpe. Alt dette pga plassmangel. Dessuten er ledningsnettet speller nytt. Det er også ny startmotor og svinghjul + clutch.

(http://i47.tinypic.com/rl9fkh.jpg)

(http://i45.tinypic.com/2qx17ox.jpg)

Skal prøve å holde tråden oppdatert underveis, men jobber i utlandet ut november så vil gå litt tregt i starten :-)

Hilsen Jarle
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: overlandMa.,15,Oktober,2012,21,18
Spennende prosjekt, gleder meg til fortsettelsen!   :D
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: CheMa.,15,Oktober,2012,21,20
Dette blir helt konge Jarle!!!!!!!  :D

Ser at jeg virkelig må revurdere stroker planene mine... Har du tenkt å få dette godkjent?

mvh
Marius
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: JarbraMa.,15,Oktober,2012,21,23
Planen er å få det godkjent, men det er vanskelig fordi effekten er for høy. En løsning kan være å bygge om motoren til lavere effekt, men siden bilen er nyere enn 89 modell må en modifisert motor syklustestes i laboratorium... Så den foreløpige planen er å ta en tur til TUV i tyskland med 190 hester, få utført syklustest og godkjenne motoren. Dyrt, men verdt det. :)

Problemet med dette er at bilen vil godkjennes på individuelt grunnlag, så du kan f.eks. ikke gjenbruke mine TUV-papirer.
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: CheMa.,15,Oktober,2012,21,26
Planen er å få det godkjent, men det er vanskelig fordi effekten er for høy. En løsning kan være å bygge om motoren til lavere effekt, men siden bilen er nyere enn 89 modell må en modifisert motor syklustestes i laboratorium... Så den foreløpige planen er å ta en tur til TUV i tyskland med 190 hester, få utført syklustest og godkjenne motoren. Dyrt, men verdt det. :)

Problemet med dette er at bilen vil godkjennes på individuelt grunnlag, så du kan f.eks. ikke gjenbruke mine TUV-papirer.

Det er bare å holde oss oppdatert! Hva regner du med at en slik syklustest vil koste?
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: JarbraMa.,15,Oktober,2012,21,38
Har hørt rykter om 25-30 lapper. Ikke verdens undergang hvis det gjør det problemfritt å få det godkjent.

Har en tidligere kollega som er tysk som skal hjelpe meg litt med saksgangen.

Siden instrumenteringen ikke vil fungere uten den originale jeep styresentralen skal jeg bruke disse:
(http://i199.photobucket.com/albums/aa71/Jarbra/7834DA91-910F-48F7-B989-C0BC208CCDE1-10216-00000458CF870331.jpg)
Tittel: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: HardKåreTi.,16,Oktober,2012,09,23
Morsomt prosjekt... :) Gleder meg til fortsettelsen!
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: JarbraTi.,16,Oktober,2012,12,12
På fredag blir det soting av bilen. Skal legge ut før og etter-bilder.

Centreforce-clutch med 11" lamell. Bør holde til eventuelt fremtidige oppgraderinger.
(http://i199.photobucket.com/albums/aa71/Jarbra/54638548-230B-4570-A6AD-A6B526509025-11189-0000052235366147.jpg)

Litt mer eyecandy. Dette er den eneste manifolden som passer i en XJ.
(http://i199.photobucket.com/albums/aa71/Jarbra/75AE0AB6-F53F-45A2-8801-CB83BF8480F6-11189-000005222D336BD6.jpg)
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: KnuNorTi.,16,Oktober,2012,15,05
Tøøøft! Dette blir bøst! Fin bil og bra utgangspunkt :)
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: JarbraTi.,16,Oktober,2012,20,49
Jaggu blir det ikke ny gummi på bilen også. Kanskje greit, siden de gamle dekkene har sittet på bilen siden ny.  :P Sier sitt om hvor mye denne bilen har gått. Originale sommer og vinterdekk. Nye vinterdekk får vente til neste sesong.
(http://i199.photobucket.com/albums/aa71/Jarbra/FFE6E70B-C05C-4C5C-9939-B83BE5E418F0-11642-0000053F73A83626.jpg)
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: JarbraOn.,17,Oktober,2012,19,22
Vært og pusla litt i verkstedet i dag (terapiskruing).

De nye instrumentene har egne følere til oljetrykk og vanntemperatur.

Vanntemperaturen er veldig grei, sitter en allen-plugg i bakkant av høyre topp som man kan skru ut.

(http://i199.photobucket.com/albums/aa71/Jarbra/7029B0A9-9196-4B8D-8263-1C987B532C40-12293-0000061DB9588566.jpg)

Gjengene her er 12mm, mens føleren er 1/8" NPT, så da trengs det en overgang. En dæsj med gjengeteip også er vi i mål.

(http://i199.photobucket.com/albums/aa71/Jarbra/1F2A2F5C-AFA7-4C7D-8FB5-486ED51ABFAF-12293-0000061DC03EB8B0.jpg)

Samme med oljetrykksensoren. Her byttet jeg ut den originale, da det ikke vil være bruk for den lenger. Her måtte jeg bruke en overgang fra 16mm til 1/8 NPT.

(http://i199.photobucket.com/albums/aa71/Jarbra/C7B231A7-95DD-4DD2-BFD7-0B9ECE4095A5-12293-0000061DDE7799A8.jpg)

Og dysene har fått nye O-ringer.

(http://i199.photobucket.com/albums/aa71/Jarbra/E84D65FF-86C1-4D02-92BC-1E1C1F53C0FD-12293-0000061DE3D5108F.jpg)




Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: CheOn.,17,Oktober,2012,20,51
Blir så bra dette vet du  ;)
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: JarbraLø.,20,Oktober,2012,11,31
Har fått fjernet reklamen i bakruten og sotet rutene. Har også fått montert de nye dekka.

(http://i199.photobucket.com/albums/aa71/Jarbra/481021_10152151198220134_120286994_n.jpg)
(http://i199.photobucket.com/albums/aa71/Jarbra/44563_10152151198815134_746159249_n.jpg)
(http://i199.photobucket.com/albums/aa71/Jarbra/483094_10152151619660134_1279637974_n.jpg)
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: JarbraLø.,20,Oktober,2012,12,14
Slenger med et bilde av interiøret også.
(http://i199.photobucket.com/albums/aa71/Jarbra/bilde1.jpg)

Og en liten ting jeg tror ikke så mange har i jeepen sin ;-) Short shifter:
(http://i199.photobucket.com/albums/aa71/Jarbra/bilde2.jpg)
(http://i199.photobucket.com/albums/aa71/Jarbra/bilde.jpg)

Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: KnuNorLø.,20,Oktober,2012,16,12
Har fått fjernet reklamen i bakruten og sotet rutene. Har også fått montert de nye dekka.

(http://i199.photobucket.com/albums/aa71/Jarbra/481021_10152151198220134_120286994_n.jpg)
(http://i199.photobucket.com/albums/aa71/Jarbra/44563_10152151198815134_746159249_n.jpg)
(http://i199.photobucket.com/albums/aa71/Jarbra/483094_10152151619660134_1279637974_n.jpg)
Den ble råfet med de felgene! Veldig fin XJ du har!
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: CheLø.,20,Oktober,2012,19,12
Hva er dim. på felg og dekk Jarle?
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: JarbraLø.,20,Oktober,2012,19,21
Felgene er jeg veldig usikre på. Dekka er 255/60-15.
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: HermanLø.,20,Oktober,2012,21,15
Disse bilen er jo levert orginalt med 193hk 313 Nm. så det burde ikke hver noe problen å god kjene denne med V8 uten å gå veien om Tyskland bare søke bil tilsynet. det ble levert en spesial model med 220 hk i 1991 den hade til navnet Perfomance  ;)
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: JarbraSø.,21,Oktober,2012,12,50
Hjelper lite at den er godkjent med 193 hester når min motor leverer 285. ;-)
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: yeyeyeSø.,21,Oktober,2012,18,27
Har du fått beskjed om at den må syklustestes fra BT? Jeg fikk ikke noen sånn info da jeg hørte om motorbytte i wrangleren, var en muntlig samtale etter jeg sendte de en mail. Dog er jeg ikke overasket om så skal være sant, alt for å gjøre ting litt vanskelig. Jeg har en LS1 helalu fra en 2002 Camaro, og den var vel oppgitt til 325hk. BT kunne godta 200 som maks, da wrangler TJ var levert med maks 176 orginalt og at de godtok bare en moderat økning. Må vel ha meg til å søke her!

AR
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: JarbraSø.,21,Oktober,2012,19,11
Dersom bilen er 89-modell eller nyere må en MODIFISERT motor syklustestes. Dersom motoren er original trenger det ikke foreligge en slik test. Jeg får ikke godkjent jeepen med 285 hester, og den må derfor modifiseres slik at effekten er innefor lovlig effekt. Og ja, dette har jeg fått beskjed om fra BT.
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: JarbraSø.,21,Oktober,2012,19,44
Det du sier høres greit ut på papiret, men det er ikke sånn det funker hos BT. Jeg opplyste i søknaden min om at akselvekten ikke vil forandres (en 4.0L og en LS motor veier omtrent det samme.), men de krever fortsatt dokumentasjon på at bilen tåler effekten.

Min erfaring er at sånne folk blir mye vanskeligere om man prøver å fortelle de hvordan de skal gjøre jobben sin.. Det har vært mye oppvask innenfor biltilsynet (spesielt på østlandet) pga godkjenninger i hytt og gevær av amerikanske biler. Virker som de er livredde for å godkjenne noe som muligens kan være litt utenfor regelverket.
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: JarbraSø.,21,Oktober,2012,23,17
Så du mener det er lettere å dra BT til retten enn å dra til tyskland og ta en avgasstest?  :)

Hva som er aktuelt for de fleste av bilene på forumet her er totalt uinteressant for meg. Min er en 1996-modell, og der er det krav til syklustest på avgassen.

Og jeg lurer på hvordan du vet hvordan min sak er startet? Dette er en diskusjon du får ta et annet sted enn i byggetråden min, Flinta.
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: JarbraMa.,22,Oktober,2012,12,20
Jeg tar gjerne i mot tips jeg - synes bare det var litt vel dramatisk med fullt frontalangrep på BT uten at du vet noe særlig om min søknadsprosess og dialog med BT. Har du personlig gode resultater med å ta den fremtoningen ovenfor BT? Hva har du fått godkjent på denne måten?
        Jeg går fra diesel til bensin. Dette skal ikke ha noen praktisk betydning på godkjenning av motorskifte - bruker jo originale komponenter til drivstoffanlegget.
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: Golden EagleMa.,22,Oktober,2012,16,50
Uten å gå inn i diskusjonen kan jeg bekrefte at Flintstone ikke er helt uten erfaring i å håndtere slike saker på en korrekt måte og uten å la den varierende praksisen vi erfarer stoppe interessante prosjekter som ditt.
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: JarbraMa.,22,Oktober,2012,21,16
Jeg tviler ikke på at du har grunnlag for det du prater om. Jeg ser absolutt poenget ditt, men jeg føler ikke at det blir riktig fremtoning i mitt tilfelle, da jeg i utgangspunktet ikke har blitt nektet noe. Og jeg ser absolutt behovet for at de skal begrunne hjemmelen bak kravene de stiller, med henvisning til kjøretøyforskriften.

Den motoren du satt inn, var den på noen måte modifisert? Eller var den lik slik den kom fra fabrikken (effekt)?

Vil applaudere deg for at du "gir BT en på trynet". Det fortjener de absolutt. Bilinteresserte blir trakassert.
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: JarbraTi.,23,Oktober,2012,14,55
Det er helt greit at det står i tråden for min del.

Vi får ta opp denne diskusjonen når jeg er tilbake på norsk jord.

Beklager kort svar, men sitter på mobilen på vei til Gardermoen. Nå blir det 5 uker på jobb i utlandet uten updates.
Tittel: Sv: Jarbra sitt XJ V8 prosjekt
Skrevet av: Trønder`nLø., 4,Oktober,2014,16,19
Ser det er lenge siden siste update, hvordan gikk det med bilen? Fikk du den godkjent med v8?