www.jeepclubnorway.no

Modeller => CJ => Emne startet av: kjellh på Fr., 8,Oktober,2010,08,56

Tittel: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: kjellhFr., 8,Oktober,2010,08,56
Hei.
Jeg er på jakt etter en CJ7 (tror jeg)(med 304 og eldre en 1980). ;D
Det som ofte er utfordringen er at de ikke er godkjent men større dekk en orginal  :-[
Spørmålet er da:
Er det mulig å få en slik bil godkjent med feks 31" eller 33" og bredere felger.
Ser at de ofte er godkjent med hevesett og bodylift. Det ville da vært naturlig å få inn større dekk i vognkortet.
Er den tiden forbi, eller:
Er det noen som har noen tips eller triks her. Finnes det papirer eller vognkort en kan henvise til?
Hilsen nytt medlem, som håper på å bli jeepeier en dag. :D
Kjellh
Horten.
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: overlandFr., 8,Oktober,2010,09,46
Siden du ikke har 7'er, så er vel det letteste å kjøpe en med alle moddene du ønsker og papirene i orden?  Er normalt lettere og billigere enn å gå igjennom "mølla" selv.  Det ser ut som om det blir verre og verre med å få godkjent heving og større hjul, så da mener jeg det er lurt å satse på en bil som har dette allerede.  Slike dukker jo opp for salg av og til, men de er ofte dyrere enn originalbiler.  Lett å tro at det skal bli billigere å kjøpe originalt og siden bygge og godkjenne selv.  De fleste som har gjort det har vel en annen oppfatning.

Ellers så har det blitt godkjent dekk opp til 35" basert på papirer som er i omløp, og det finnes også 7'er godkjent med 38" (og mulig enda "verre" saker).  31" burde gå greit, 33" er det også mange som har fått godkjent.  De fleste som sitter på papirer som kan "bevise" at endret dekkdim er OK hos BTS har betalt for å få tak i disse papirene, og man må derfor regne med at man må betale litt for å få låne slike dokumenter.
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: kjellhFr., 8,Oktober,2010,11,58
Ja. det er nok lurt å finne en som er godkjent med større dekk, men det er et par ting som er grunn til at det kansje blir uten.
1. Inngangsprisen for en bil blir litt lavere. (Da går det an å ta litt etter hvert)
2. Det er ikke ofte de er til salgs med alt godkjent.
Vi får se hva som kommer først.  ;)
Takk for svaret.
Kjellh
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: HolmisFr., 8,Oktober,2010,12,41
Vær forberedt på at det går med MYE tid og irritasjon hvis du skal bygge opp/ godkjenne slike endringer.

Selv om du får tak i deler med papirer, er det faktisk ikke sikkert du får godkjenning på det alikevel...
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: kjellhFr., 8,Oktober,2010,13,21
En kan jo forstå at en lett velger å ha et sett orginaldekk liggende, for så og vise bilen på nytt når en får mangellapp  :o
En skulle tro at når noen får det til, så burde reglene være like for de neste. Men livet er vel ikke så lett. ;)
Enten så får jeg spare til en ferdig bil, eller så blir det kansje som flertallet. En for komme inn med en bil med latterlig stor avstand mellom hjul og hjulbue  8).
Det er i hvertfall min erfaring at hevesett med TUV er greit å få inn i vognkortet.
Kjellh
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: ThunderboltFr., 8,Oktober,2010,21,06
Utgangspuktet til BT er vel å være vanskelige og ombygginger er de generelt ikke noe glade i....

Personlig så har jeg valgt å bygge bilene mine og så gi blaffen i godkjenninger for eventuelt å ta problemene den dagen jeg blir stoppa (som ikke har skjedd enda - dvs på 25 år).  Man bør selvsagt ikke strekke strikken for langt, men bygge det tøft og skikkelig uten hjul som stikker utafor eller ser helt malplassert ut og uten motor som gjør at hele bilen rister på tomgang og du ikke kan høre deg selv tenke.....

Min 7'er er godkjent med 33" dekk og 10" felger.  Den har også en mengde andre ombygginger som ikke er skrevet inn, men som var der den gangen jeg importerte den som flyttegods fra USA.  Det var aldri noe spørsmål om slikt fra BT selv om bilen hadde både glassfiberkarosseri, 4x skivebremser og spiralfjæring.  Stikkordet i mitt tilfelle er nok det faktum at den er flyttegods for da måtte de godkjenne bilen slik den var godkjent der den kom fra ;D

Uansett så er faktum at på EU kontroller både nå på verksted eller tidligere hos BT så tenker de ikke på at bilen ikke skal være sånn - det eneste de noensinne har hengt seg opp i er at jeg kjører på 35" istedenfor 33", men selv BT ga seg da jeg tilbød meg å reise hjem for å sette på 33" tommerne for han skjønte at 33" kom bare til å sitte på bilen en times tid ;D ;D ;D

Min konklusjon er at så lenge man gjør ting skikkelig så er det sjelden noe problem.

Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: kjellhFr., 8,Oktober,2010,22,59
Jeg får se hva tiden viser.
Etter at jeg solgte XJ`en, har jeg savnet en bil med litt sjel.
Jeg kunne jo tenkt meg en 7er som er godkjent med både hevesett og dekk, men:
Det er en 7er til salg på Finn nå som jeg kansje tar en tur å ser på. Det ser ikke ut som et helt umulig prosjekt.
Et sted må en begynne. 8)
Noen utfordringrer må en ha. Kansje det går an å få den godkjent med større dekk en gang.
Er det noen som vet om biler som forventes solg, som passer til mitt ønske, er det bare å gi et hint.
Kjenner at nå som jeg delevis har bestemt meg for å handle en slik bil, så blir jeg litt utålmodig.
Det beste er kansje å smøre seg med litt tålmodighet, men har gått litt tom for tålmodighetkrem. ;D
Et lite bilde av XJ`en  :P

kjellh
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: overlandMa.,11,Oktober,2010,09,39
Bare et lite varsko:  Ved en ulykke som involverer en annen bil, eller enda verre, et menneske, og det blir etterforskning.  Gjett hvem som ligger tynt an?  Joda, vedkommende som har kjørt bilen som ikke er godkjent teknisk.  Slike ting vil alltid virke negativt inn, og gjett hva forsikringsselskapet gjør da?

Noen har opplevd akkurat dette.  Og når det objektivt sett ikke har noen innvirkning på utfallet av ulykken det som ikke var godkjent på bilen, men samtidig blir "brukt for alt det er verd" av motpartens advokat (mens politiet heier i bakgrunnen), da blir livet surt og veeeldig dyrt.
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: kjellhMa.,11,Oktober,2010,20,54
Ja. Det er en av grunnene til ønsket om en godkjent bil. Som sagt, vi får se hva tiden viser.
Det er så alt for sjelden godkjente biler selges. Og da ville prisen trolig bli for høy  :(.
Det som forundrer meg litt, er hvor vansklig det er å få en oppskrift eller hjelp fra de som har fått det godkjent. En skulle tro de ville hjelpe andre å få godkjent bilene sine. I stede føles det som om det er om å gjøre å fortelle hvor umulig det er. Jeg ville tro det var et par måter å gå frem på som er bedre en andre. Personer en kunne kontakte for hjelp ol.
På den andre siden så er det fremdeles noen som får det til, så håpet er lysegrønt hvis det blir en bil uten godkjenning på dekk ol. :D :D
kjellh
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: simonMa.,11,Oktober,2010,22,09
...er hvor vansklig det er å få en oppskrift eller hjelp fra de som har fått det godkjent. En skulle tro de ville hjelpe andre å få godkjent bilene sine. I stede føles det som om det er om å gjøre å fortelle hvor umulig det er...


Det er ikke fordi noe prøver å være vanskelige, men fordi det er et sørgelig faktum at 2 like biler, med samme hjul, hevesett og papirer får helt forskjellige behandling og resultat.   

I noen tilfeller sklir det rett igjennomm som det skal, og i andre tilfeller bryter BT forvaltningsloven så det suser.

Det er altså ingen oppskrift som garantert virker, fordi vi ikke har likhet for loven.
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: sten_mortenMa.,11,Oktober,2010,22,44
Det er så alt for sjelden godkjente biler selges. Og da ville prisen trolig bli for høy  :(.

Ja det er riktig. De fleste CJ-7 har havnet hos entusiaster. Men man vet aldri. Jeg har hatt min CJ-7 i over 15 år. Og den gangen lette jeg i jeg i 1 1/2 år før jeg fant en CJ-7 til salgs. Så hadde jeg jo flaks med at det var en 1986 Laredo :)

Jeepene har ikke blitt mere vanlig siden den gang. Så mitt råd er å følge med her og på Finn og andre steder...
Jeg vil tro det kommer flere CJ-7 til Norge når 82 modellene blir 30 år.

Det som forundrer meg litt, er hvor vansklig det er å få en oppskrift eller hjelp fra de som har fått det godkjent. En skulle tro de ville hjelpe andre å få godkjent bilene sine. I stede føles det som om det er om å gjøre å fortelle hvor umulig det er.

Det er på ingen måte sånn at vi som har godkjente jeeper ikke ønsker å hjelpe. Vi ønsker jo et stort miljø rundt vår hobby!! Men du må kjøpe deler med dokumentasjon. Det er dyrt. Det er det ingen som kan hjelpe deg med. Gjør du det etter boka vil jeepen din bli godkjent.

Regner med at du har søkt på forumet og lest denne tråden?

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,414.0.html
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: overlandTi.,12,Oktober,2010,09,23
Velger man å bli en del av "miljøet", oppfører seg ryddig og greit samt er til å stole på, så vil du nok oppleve å få den hjelpen du behøver.  Imidlertid er det nok litt skepsis sånn i begynnelsen da noen har erfart at bortlånt dokumentasjon og kopi av vognkort har blitt brukt på en useriøs måte hos BT slik at dette slår tilbake på utlåneren og utlånerens godkjenning.  Videre er det noen som ikke har til hensikt å lage seg et koselig hobbykjøretøy, men bare skal ha mest mulig gratis for å kunne selge sitt kjøretøy med høy fortjeneste, og slikt vil de fleste entusiaster ikke være med å sponse, naturlig nok.

Ellers så har vi jo en serviceinnstilt og kunnskapsrik instans i BT, som mer en gjerne guider deg gjennom lovverkets irrganger  ;D  Spøk til side:  De skal hjelpe deg om du spør, men gjør det helst skriftlig!  De er pliktige til å gi gode svar innen rimelig tidsfrist.  Så skjer ikke alltid, men noen har da gode erfaringer med BT også.
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: ThunderboltTi.,12,Oktober,2010,15,42
Joda, er enig med dette rundt hva skjer etter en eventuell ulykke men vi som er så glade i Jeep'ene våre kjører vel alltid pent eller ;D

Uansett så er faktum at det blir vanskeligere og vanskeligere å få godkjent ombygginger dessverre.....
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: kjellhTi.,12,Oktober,2010,20,36
 :)
Takker for alle tilbakemeldinger. Håper jeg finner noe som passer meg til slutt. Jeg får bare være tolmodig.
Kommer sterkt tilbake når jeg har funnet en bil som passer lommebok og høyde over bakken  ;D.
En stor del av gleden er jo faktisk å lete etter bilen  8). Jeg får kommemed mer konkrete spørsmål når bilen står i garasjen.
Hilsen Kjellh
Horten.
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: overlandOn.,13,Oktober,2010,09,36
Lykke til!  Synes ikke du skulle tenke så mye på lommeboka, kanskje mer på hva du kan låne i banken.  En CJ7 taper seg nemlig ikke i verdi om den passes godt på, derved har du ikke avskriving på bilen, og du må se på bilkjøpet som sparing (mye gøyere enn å spare i banken).  Flere CJ7 blir ikke bygd og det blir heller ikke flere med norsksolgt identitet.  Biler som er tatt inn som veteranbiler er det svært vanskelig å få godkjent ombygd, så den lille gruppen av norske CJ 7'ere med godkjent heving og store hjul vil neppe øke spesielt mye de neste årene.  Løøøp og kjøøøøp!
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: kjellhFr.,29,Oktober,2010,11,14
Ja, dere har rett i en ting. Det er ikke lett å få noe nytt godkjent i dag. >:(

Jeg har sjekket ut muligheten for å få godkjent 33" på en CJ7 som ligger ute til salgs på nette.
Den har godkjent 75mm heving på fjærer og 75mm bodylift.(ikke TUV) Det har blitt byttet til nytt TUV-godkjent 100mm Trailmaster hevesett i ettertid. Ringte BGnor, men de hadde bare felger som hadde TUV-godkjenning til 1200kg akseltrykk.
Det viste seg at denne bilen har 1215kg akseltrykk bak.(1225kg vanligst på denne type bil!) Etter en tlf til BT, viser det seg (som jeg har lest om tidligere), at det er ikke snakk om noe slingringsmål her i gården.
Det betyr at jeg må tenke meg godt om før en evenuell handel. Å gå til krig mot BT er det allerede andre som har forsøkt.
+ BT sa at de måtte være sammenheng mellom TUV på både hevesett og felger. Det vil si at hevesette og felger måtte være testet og godkjent sammen.
Finnes det en løsning på dette, eller stopper det her :'(
Det hadde jo vært gøy å få oppgradert en bil selv. Ikke bare kjøpe en ferdig. Den bilen det er snakk om her har mange andre gode egenskaper som kunne være kjekt å bygge videre på.
Måtte bare få ut litt frustrasjon. Det er vel sannsynelig at det stopper her med den bilen, og at det er bare å vente på en ny mulighet.

Hilsen Kjellh
Horten
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: overlandFr.,29,Oktober,2010,13,14
Mener det finnes veier rundt dette:
1.  Meg bekjent er det ikke krav om styrkemessig dokumentasjon av stålfelger.  Kan man finne papirer på en alufelg med samme innpress, bredde og diameter samt en dekkstørrelse som er OK, så burde det være mulig å argumentere seg gjennom med stålfelg.  Ikke helt enkelt, men mulig.

2. Finne andre som har fått godkjent på eksakt samme bil og (med deres samtykke) argumentere med likhet for loven
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: HolmisFr.,29,Oktober,2010,13,22
Skjønner at fler og fler dropper dette med godkjenning.
Det ser nå ut til at alt  som har med dekk/felg evt heving må klages hele veien til veidirekoratet... Min klage havnet vistt der i dag.

Det er akkutat 1år etter jeg sendte inn den skriftelige forhånsdsøknaden det...  ::)



Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: kjellhFr.,29,Oktober,2010,14,54
Mener det finnes veier rundt dette:
1.  Meg bekjent er det ikke krav om styrkemessig dokumentasjon av stålfelger.  Kan man finne papirer på en alufelg med samme innpress, bredde og diameter samt en dekkstørrelse som er OK, så burde det være mulig å argumentere seg gjennom med stålfelg.  Ikke helt enkelt, men mulig.

2. Finne andre som har fått godkjent på eksakt samme bil og (med deres samtykke) argumentere med likhet for loven

Argumentasjon fra BT var at reglene var strammet inn f.o.m 2010. Det vil si at de nå velger å følge reglene til punkt og prikke. Det var ikke gjort i en del tilfeller tidligere.
De sa også at det i noen tilfeller ville være at de kom til å se på tidligere godkjente bygg som i utgangspunkte ikke var bygget innenfor reglene, men godkjent.
Usikkerheten rundt dette gjør at jeg tror ikke jeg tar sjansen på denne bilen, men hvis noen har flere konkrete løsninger så fyr i vei.
Det hadde vært greit om det var slik at det måtte være TUV-godkjent, OG det fantes sett som var godkjente, OG det var greit å bruke fornuften litt. Når det er slik at manglen mellom TUV- godkjenningen og akseltrykk på bilen er 15kg, burde det være mulig å feks

1. godkjenne det.
2. skrive ned lasteevnen på bilen.
3.?
Det selvfølgelig slik at noe alltid vil komme opp i et grensetilfelle, så da velger de vel å være helt konsekvente.
Dette er i hvertfall ikke lett  ???
Gode forslag mottas ;)

kjellh
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: HolmisFr.,29,Oktober,2010,15,12
Problemet som faktisk er størst:  akselvekter

Her firer de ikke mere enn +/- 5 kg, alt annet er bare å glemme.

MEN du skriver at bilen er godkjent med hevesett. Da hadde jeg ikke vært et sekund i tvil: KJØP TVERT !
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: kjellhFr.,29,Oktober,2010,16,30

MEN du skriver at bilen er godkjent med hevesett. Da hadde jeg ikke vært et sekund i tvil: KJØP TVERT !


Hva hjelper det at bilen er godkjent hevet! Det vil bare si at jeg har lov til å kjøre en 6" hevet bil med 215-75-15 dekk. Tøft :o

Bilen er tatt inn som flyttegods i 1991. Det ble sannsynelig vis satt i vognkortet det som var på bilen i øyeblikket, uten henvisning til eventuell TUV.
Det er i det siste satt på 100mm Trailmaster hevesett. Dette er ikke i vognkortet. Det beyr bare at BT har en ting til å "plukke på".
Når jeg nevnte for biltilsynet at bilen hadde TUV godkjent hevesett, men godkjent med orginale hjul, sa han at dette kunne være et problem hvis hevesette refererte til at det kun var godkjent i sammenheng med større hjul osv.

Dette viser vel bare at de har ammunisjon i massevis hvis de ønsker å "følge lover å regler"

Føler fremdeles at dette virker "umulig".
Kjellh
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: ThunderboltSø.,31,Oktober,2010,21,34
Står det flyttegods notert i vognkortet?  I så fall gjelder ikke de samme kravene som på andre biler - blandt annet så skal de ikke bry seg om hevesett og slikt, men dekkdimensjonen er et tema.

Flyttegodsbiler skal i praksis følge vegtrafikkloven anno 1942....

Dvs har bilen DIGRE hjul og 800 hk når den ble importert og dette var godkjent i landet den kom fra så måtte det bli godkjent her også (forutsatt skjermbreddere og slikt da)
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: kjellhSø.,31,Oktober,2010,22,04
Det står flyttegods i vognkortet, men det hjelper vel ikke stort når dekkdimmensjon er 215-75-15.

Det står følgende:
Flyttegods.
Godkjent hevet 7,5 cm med skifting av fjærer. Karroseri hevet med 7,5cm.(30.06.2006)

Det er trolig ikke lett å argumentere med at de har "glemt" å skrive inn de store dekkene :P
Hva ville eventuelt bli argumentasjon her?
Kjellh
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: ThunderboltMa., 1,November,2010,22,20
Nei, dekkene er litt tricky...men alle andre modifikasjoner er ganske "åpne".
Skal ikke være behov for å skrive inn hevesett i vognkortet en gang når det er flyttegods for bilen skal godkjennes slik den ville ha blitt i 1942.  Biler med "flyttegods" i vognkortet er som du skjønner litt gull.

Jeg har flyttegodsimportert 1979 CJ7 med V8 og 33" innskrevet i vognkortet.  Hevingen var aldri noe tema den gangen bilen ble godkjent 1. gang i Norge - og det med spiralfjæring......
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: overlandTi., 2,November,2010,08,35
Du har nok dessverre rett Flintstone, dette har politiske overtoner.  Det er ikke noe ønske om at man skal ha bil som hobby i Norge fra politisk side.  Men siden det ikke finnes noen lov som sier at man ikke kan ha bil som hobby (skulle da bare mangle), så er metoden å stikke kjepper i hjulene (bokstavelig talt) for de som vil utøve sin hobby.  Mens man for offentlige midler bygger fotballbaner, skiløyper osv for de som vil ha det som hobby, så er det helt motsatt for oss med interesse for Jeep.  Det er tydeligvis ikke "høyverdig" nok.  Så kan man bare gi opp eller kjempe.  Anbefaler det siste!  Vi må IKKE gi opp fordi om vi har et offentlig organ som jobber mot oss på et særdeles spinkelt og lite akverdig grunnlag.  Som norske borgere har vi rett til å utøve vår hobby, vi har rett til bygge om biler og vi har rett til å få korrekt rettledning og hjelp av BT.  Jeg har tidlige nevnt (i en annen tråd) at jeg synes det er rart at man får bygge seg et fly og fly dette selv, men å bygge litt på en bil, nei det er fy-fy!

Når det gjelder "hjulsaken", så mener jeg fortsatt at det ikke finnes noen krav til styrkedokumentasjon på stålfelger, og derved faller kravet om felgstyrke vs akselvekt.  Har man samme dimensjoner på en stålfelg som på en TUV godkjent alufelg og samme dekkutrustning, så har man bevist at bilen tåler denne kombinasjonen av dekkstørrelse, offset, felgbredde.  Det styrkemessige kan man la ligge da det ikke er aktuelt for stålfelger.  Selvsagt vil BT klamre seg til argumentasjonen om at papieren bare gjelder for akkurat denne TUV godkjente felgen, men jeg tror de mer fornuftige folkene i Veidirektoratet (etter et par klagerunder) må gi søker rett.
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: kjellhTi., 2,November,2010,09,02
[

:+ BT sa at de måtte være sammenheng mellom TUV på både hevesett og felger. Det vil si at hevesette og felger måtte være testet og godkjent sammen.



Her var jeg kanskje litt for rask med skrivemåten.
Han sa vel egentlig at de kunne være sammenheng mellom hevesett og dekk. Jeg forsto det slik at det kunne være et problem hvis det sto i TUV papirene for hevesette at det kun var godkjent i sammenheng med større hjul for eksempel 33” og eventuelt en spes type felg.
I dette tilfelle vet jeg ikke om Trailmaster har dette i TUV-godkjenningen på dette hevesette.
Det vil si at det ville oppstå problemer hvis bile bare var godkjent med orginale hjul, og det var satt på hevesett som var tilpassset stor hjul osv.
Takker for mange gode tilbakemeldinger.

Det er fremdeles slik at jeg føler en viss usikkerhet for dette prosjektet. Det og først investere 100-150.000.- kr, for så å se om dette går bra + en laaaaang  ”slåsskamp” med BTfor å få det godkjent, er nok mer en jeg ønsker meg.
Jeg liker å ha en viss sikkerhet for å få til det jeg begynner på (kall meg pussling  ;)), men det er så mye annet å bekymre seg om her i livet ;D

På den andre siden. Tar man ingen sjanser, så skjer det ikke noe spennende heller. Det er ikke lett å ta en beslutning på dette.
Egentlig er det bare å holde liv i denne tråden til en annen tar mot til seg og kjøper bilen, så kan jeg stå der å lure på om jeg gjorde rett eller galt  ???  ;D

Her har jeg kopiert ut det som er merknadene i vognkortet for å få det litt mer nøyaktig:

edit:
Redigert og fjernet fra red.


Kjellh
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: jornsTi., 2,November,2010,22,39
Hva er største dimmensjon man kan ha lovlig?
I mitt vognkort mener jeg det står 235x75x15' og det sitter 31x10,5x15 på den (originalt).

Når jeg forhåndssøkte BT om hjulendring sa de at alt utover 20mm i økning av sporbredde måtte dokumteres av feks tuv.

Er det slik at jeg kan sette på 32x11,5x15 å kjøre lovlig uten noe form for visning?
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: overlandOn., 3,November,2010,10,53
Det er krav om max antall % sporviddeøkning og rulleomkrets.  Men når regelverket praktiseres så ulikt så må en jo anse dette for tøv, spesielt for en biltype som kom med forskjellige sporvidder og rulleomkrets fra fabrikk.  BT har godkjent både 33", 35" og 38" på CJ 7, så da må det være likt for alle i kongeriket Norge.  Vi har et likhetsprinsipp som gjelder når det er forvaltningsvedtak.  Kan man dokumentere like betingelser ved søknad skal likhetsprinsippet gjelde.  D.v.s. har en fått godkjent 35" dekk på slike og slike betingegelser, så skal alle andre som kan oppfylle de samme tekniske betingelsene få godkjent det samme.  Vet bl.a. at noen har fått godkjent 35" fordi de har montert en sterkere Dana 44 aksling forran og lavere utveksling.  Andre som gjør det samme skal da være berettiget samme behandling hos BT.
Tittel: Re: Større dekkdimmensjon CJ7
Skrevet av: kjellhOn., 3,November,2010,12,26
Det er rart med det. Eier du bukta og begge endene, så gjør du som du vil.  ::)
Var den for dyp! ;)

Ser for meg at dette vil være nærmest nytteløst å få til. Ikke har jeg tålmodighet (eller bil som trenger godkjenning ennå!).
Løsningen blir nok å se om det kommer en bil som er tilpasset ønskene og lommeboka.
Og det er vel like trolig som å få godkjent 35” på en CJ7 i dag  :'(

Kjellh ;D