www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: Jon Henning på On., 7,Juli,2010,00,21

Tittel: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningOn., 7,Juli,2010,00,21
Hei på dere!

Endel av dere kjenner jeg vel fra før....

Tenkte dette var rette stedet for meg og min sedan delivery, som jeg har eiet i 23 år nå.

Diverse modifiseringer pågår på den og jeg kommer tilbake med mer etter hvert......
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: MadbutcherOn., 7,Juli,2010,01,18
Jeg kjenner deg nokk ikke ;D

Men.. jeg tørr vel spørre etter bilder alikevell ;D


Å til slutt.. velkommen til JCN!
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningOn., 7,Juli,2010,10,21
For de som jeg ikke kjenner så får jeg vel komme med en presentasjon.
Jeg er en halvgammel guttunge som bor på Jessheim og som har hatt interesse for offroad helt siden sandkassealderen.
Kjøpte min første Willys stasjonsvogn som prosjekt i en alder av 15 år og siden har jeg vært hekta.
Stasjonsvogna ble bygget delvis opp og forhåndsgodkjent som cab og med v8.
Varebilen kjøpte jeg som originalbil i 1988 og bygget den om med chevy 350 v8 og 350 automat. Aksla la jeg under fjærene og kjørte på 33 x 12,5 BF mud.
Etter n oen hektiske år med tung høyrefot bar bilen preg av nettopp dette og ble plukket ned for restaurering igjen. Planen var originalstand igjen så chassis ble tilbakestilt til dette med super hurricane motoren.
Da ramma sto klar og jeg skulle igang med karosseriet så ombestemte jeg meg igjen og en søknad om v8 og scout aksler ble sendt inn. Øvrigheta var medgjørlige og jeg fikk forhåndsgodkjenning på dette, men jeg ombestemte meg nok engang.
Ny søknad om innsmaling og boksing av ramma, og ubytte av bladfjærene til bærearmer og fjærer fra G-wagen ble sendt de samme myndighetspersoner. Denne gangen møtte jeg ikke så mye godvilje og fikk avslag.
Jeg er ikke typen som gir meg med en gang så en klage på vedtaket ble forfattet og sendt inn. Etter litt tid kom svaret fra vegdirektoratet at min klage var tatt til følge og biltilsynets vedtak kunne omgjøres.
Satte da igang med å rense rammeskinnene for alle braketter, fester og tverrbjelker, og så ble bokseplater sveiset på i rammas fulle lengde.
Samtidig hadde jeg pådratt meg en kriger og en cj7 som opptok litt tid så prosjektet sovna av. Kjøp av leilighet, oppussing av bruksbilen ( landcruiser HJ60), garasjebygging og sykdom gjorde at prosjektet sov tornerosesøvn i ca 10 år før jeg sist vinter fikk ånden over meg igjen.

To be continued..................
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningOn., 7,Juli,2010,12,42
..................
Chassisjigg ble laget, rammevangene bokset på nytt med 5mm plate, ramma retta og spent opp i jiggen.
Akslene er løftet under ramma og jeg driver pr idag med å feste inn aksler og radiusarmer.
Er i dialog med SFOOR gruppa for å få godkjent luftfjærer samt å flytte fram forakslen litt. Originalt er det litt trangt bak forhjulene.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: FighterOn., 7,Juli,2010,13,14
Hei og hå.
Velkommen. Ja, dette ser spennende ut. Jeg har stor beundring for dere som har "guts", tid og penger til å begynne fra scratch. Og å se de supre resultater som det blir av det er nok en stor drivkraft. Stå på. "Arbeidslyst, arbeidslyst, her skal du motgang finne".  ;D
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandOn., 7,Juli,2010,13,45
Ja er er det bare å bøye seg i støvet, gutar og jentar!  Som Willys Utility entusiast har jeg tenkt mye på delene som har ligget rundt i mange år og gleder meg stort over at nå er prosjektet endelig  i gang.  Ut fra JH's krav til håndtverksmessig standard så vet jeg at dette blir litt over det vanlige bra (for å si det mildt!)
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningOn., 7,Juli,2010,13,59
Takker for velkomsten og ikke minst tilliten!

Men, vi får vel ikke ta seieren på forhånd, Hans Kristian?
Kan hende jeg ombestemmer meg nok engang..hehe
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: FrodeOn., 7,Juli,2010,19,05
Ser ut til å bli et veldig bra prosjekt. Kontrollarmene til akslingen ser veldig like de som jeg har brukt på min CJ7.
Jeg hentet mine fra LJ70.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningOn., 7,Juli,2010,20,44
Jeg har vært inne og fingransket prosjektet ditt Frode, har sågar hatt en lengre samtale med Bækken for å høste erfaringer med dette før jeg satte igang selv.
Vurderte å bruke LJ70 stag men hadde GW stagene med nye foringer liggende, samt at det var de jeg har søkt om og fått godkjent.

Har idag hatt en lengre korrespondanse med Firestone for å finne egnede luftbelger.
Dokumentasjon på disse skal sendes SFOOR for uttalelse.
Før jeg har fått svar på luftfjæringa og endring av akselavstanden står arbeidene rolig så håper på snart svar.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Golden EagleOn., 7,Juli,2010,23,46
Flott Jon Henning!

Vi satser på at endelig strategi nå er lagt og gleder oss til å følge prosjektet.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTo., 8,Juli,2010,00,10
Dere får gi meg noen virtuelle tupp bak når jeg slapper av med prosjektet.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningFr., 9,Juli,2010,10,05
Et par gamle bilder, tatt i 92 eller 93...
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: sten_mortenFr., 9,Juli,2010,10,45
Hei og velkommen :)

Dette er en utrolig gromm garasje!! Blir spennende å følge deg!!
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningLø.,10,Juli,2010,14,27
Da har jeg fått pris på luftfjærene. De var ikke helt gratis så jeg venter med bestilling til jeg har fått de godkjent hos SFOOR...
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningOn.,25,August,2010,13,21
Da har jeg fått klarsignal for endringene i bygginga, de ga sitt ja til endring av akselavstand og bruk av luftfjærer.
Godt å komme igang med bygginga igjen etter et par måneders tørke i påvente av godkjenninga.
Lagde fester til radiusarmene for forakselen, måtte frisere ganske friskt i klokka men skal lage forsterkninger ifbm feste til fjærene..
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: FrodeOn.,25,August,2010,22,37
Gratulere!
ser fram til å følge med på prosjektet.
Det ser veldig bra ut til nå.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTo.,26,August,2010,10,26
Det går fremover om enn ikke så fort.
Var på Bertel O. Steen igår og kjøpte nye panhardstag for GW. Bør kjøpe luftfjærene snart så jeg får bygget ferdig hjuloppheng..
Om ikke lenge skal motor og gear inn for å måle vinkler på yoker slik at jeg kan feste akslene i riktig vinkel..
Oppdaget at ramma er veldig smal, får ikke satt drivverkspakka midt i ramma for da butter transferkassa i ramma. Må flytte den ca 1" mot venstre,, men det må jeg uansett for at mellomaksel forover skal gå klar av automatkassa. Er spent på om det blir plass for styreakselen å passere mellom ramma og motor.
Blir mye måling og tenking.......
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTo.,26,August,2010,12,35
Fant et gammelt garasjebilde, tatt engang på slutten av 80 tallet......
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: CJ-7To.,26,August,2010,22,00
he he, tøft bilde  8)
Veldig gøy folk fra tidligere Jeep & Off Road(ers) miljøet kommer tilbake og fortsatt vill bygge Jeep.
Velkommen, allerede spennende å følge bygget dit Jon Henning.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: jornsFr.,27,August,2010,06,22
Som så mange andre har sagt her blir dette spennende å følge. Gøy med prosjekter med masse bilder :-) ..

Men en ting fatter jeg ikke. Hvordan i all verden får dere til å få godkjent ombygging av ett fjærsystem på en bil. Her sliter andre med å få godkjent litt løft på fjærene hvor man bl.a må ha dokumentasjomn fra den ene og den andre.
De søknadene deres må jo være veldig gode og overbevisende.

Vi skulle hatt en database her i JCN hvor vi samler inn alle "gode" søknader slik at godkjenning i fremtiden vil  blli enklere for alle JCN's medlemmer.

Bra jobba, stå på.

Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningFr.,27,August,2010,08,49

Etter hva jeg har skjønt er større hjul og heving det vanskeligste å få godkjent. Jeg får ikke lov å heve bilen nevneverdig ifra original høyde og får ikke lov å ha større hjul enn 32". Høyt tyngdepunkt og veltefare er nevnt med store bokstaver flere ganger i korrespondansen fra øvrigheta.
Ellers er regelverket for ombygging av kjøretøyer fortsatt ganske liberalt i Norge, men det har vært litt for mye opp til hver enkelt biltilsynsmann å vurdere og tolke.. Nå er dette samordnet slik at ombygginger skal godkjennes av SFOOR gruppa. Dette gir en mer enhetlig behandling av sakene, til fordel for noen men til ulempe for andre. Det skal ikke stikkes under en stol at det har blitt godkjent biler i Norge som aldri burde fått skilter.
I mitt tilfelle har jeg søkt i flere omganger med litt endringer nå og da, første søknad ble sendt i 1994. Ny søknad med endringer ifbm hjuloppheng ble sendt på slutten av 90 tallet og endte med avslag fra BT, klage sendt Veidirektoratet hvor jeg fikk medhold.
Begynte ombygging av chassis men det kom masse annet imellom så prosjektet lå brakk frem til i fjor høst. Ny søknad ble sendt SFOOR for vurdering av bytte til luftfjærer samt økning av akselavstand. Det blir litt trangt bak fiorhjulene når en skal ha på større hjul..
Har gått noen runder med de i sommer og har måtte skaffe endel spesifikasjoner og dokumentasjon på fjærene. Økning av akselavstand ble godkjent sålenge karosseri og ramme forble uendret. Festene for bærearmer blir bare festet litt lenger frem på rammevangene.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTi.,31,August,2010,10,08
Det går forover, om enn ikke så fort...
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTi.,31,August,2010,10,09
Litt mer bilder...
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandTi.,31,August,2010,12,45
Bærre lekkert dette!  Kanskje det allikevel er håp for planene om en felles Willys Utility tur til Island?  Den ideen dukket vel opp sånn ca. midt på 90-tallet kan jeg tenke....

Med den farta du holder nå så ser det ut til at det er jeg som blir sinka, må ha på Waggo akslinger før vi drar, vettu!
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTi.,31,August,2010,13,02
Klok av skade lover jeg ikke noen ferdigdato, jeg kjører på sålenge penga og arbeidslysten varer, og mennene i uniform ikke stagger meg.....

En Islandstur hadde vært moro det!
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTo.,30,September,2010,15,17
Det går forover om enn ikke med ekspressfart. Flyttet ramma 10 cm opp i jiggen for å få plass nedover for utfjæring.
Fant samtidig ut at ramma var ca 2 mm for bred på midtpartiet så dette ble korrigert med det samme.
Etter å ha kjøpt ny stålvinkel fant jeg ut at bakakselen satt noen millimeter feil så festet for radiusarm på ene siden ble flyttet litt.
Festene for forakselen var målt ut ifra festene bak så forakselen måtte flyttes litt også. Nå er ihvertfall aksleavstand riktig.
Bak ble feste for GW panhardstag laget men foran passet dette heller dårlig. Stag fra Land Cruiser LJ70 ser ut til å passe bedre så bruker det isteden.
Nå nærmer det seg at karosseriet må på ramma en kort tur for å finne plassering av motor/gear i høyde- og lengderetning.
Ramma har også blitt fryktelig trang innvendig så jeg må flytte motor og gear ca 1" mot førersiden, men det er uansett anbefalt av Advance Adapters for å få plass til mellomaksel fremover.
Mulig problem er at jeg skal ha Saginaw styresnekke på venstre rammetupp, men det begynner å bli trangt å komme forbi motoren med styreakselen.
Har kikket litt på snekke fra Dodge Ramcharger, de har Saginaw snekke som ligger utenpå vangen.. Time will show....
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Golden EagleTo.,30,September,2010,20,11
Eller en Toyota-snekke fra Daihatsu Rocky! ;D Slik som Hans Kristian har på sin.
Da ligger snekka oppå ramma og gir bedre plass.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTo.,30,September,2010,23,56
Har sett på den, og på scoutsnekke, men begge disse ligger rett over akselen på yttersiden av ramma. Der kommer luftfjæra mi........
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandMa., 4,Oktober,2010,13,41
Rocky utgaven av L/C HJ 60 snekka sitter på innsiden av ramma (festet er snudd), ellers er snekka lik.  Verd en ekstra kikk, Jon Henning!
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningMa., 4,Oktober,2010,13,54
Må ha ei snekke som sitter utenpå ramma, foran akselen.
Jeg har ikke mange cm klaring mellom motor og ramma på førersiden, og utenpå ramma over akselen kommer fjæra......
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandMa., 4,Oktober,2010,20,55
Fine ord fra Flintstone.  Jeg oppfatter det han sier som korrekt, men det er lett å feige ut mot øvrigheta.

Tilbake til styresnekka:  Det er bare braketten og "hylsa" for styreakslingen som sitter på innsiden av ramma, resten sitter nesten rett oppå.  Jeg har montert alt forran akslingen, men bak fremre travers (med pitmanarmen under traversen).  Fint som snus!!
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningMa., 4,Oktober,2010,22,07
Mange har store forventninger til de nye ombyggingsreglene som kanskje kommer, men jeg tror det bare er skjerpinger av regelverket vi  har idag.
Regelverket idag er som Flintstone nevner ganske så liberalt. Alt for mye har vært opp til hver enkelt bt mann og de synes det er tryggest å si nei. Ofte har vel beslutningene deres vært basert på kunnskapsløshet.  Desverre er det også gjort endel godkjenningsstunt de siste årene som har ført til at de liberale bt mennen har fått på pukkelen og at ingen nå tør godkjenne noe som helst.

Noe annet er at de mer er Toll- og avgiftsdepartementets løpegutter. De er mer opptatt av at delene ikke er stjålet og passer også på at staten får inn mere avgifter. De tekniske løsningene er ofte mindre viktige.

I møte med disse folkene er jeg av den oppfatning at en kommer lengst ved å være vennlig men bestemt. Her tror jeg ikke angrep er beste forsvar.

Jeg har ifbm denne saken lest kjøretøyforskriftene, forvaltningsloven samt diverse andre skriv og utredninger for å finne ut hva jeg har lov til og ikke.
Essensen i denne saken har vært om ombyggingen har vært så omfattende at det blir å klassifisere som en oppbygging og ikke ombygging. En oppbygget bil blir å anse som en ny bil med alle tilhørende tekniske krav og avgifter. Det sier seg selv at det er uoppnåelige krav å møte for en vanlig dødelig.
Jeg har hele tiden ment at dette er å anse som en ombygging og har fått medhold i det, selv om det har blitt karakterisert som et grensetilfelle.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningMa., 4,Oktober,2010,22,10
Fine ord fra Flintstone.  Jeg oppfatter det han sier som korrekt, men det er lett å feige ut mot øvrigheta.

Tilbake til styresnekka:  Det er bare braketten og "hylsa" for styreakslingen som sitter på innsiden av ramma, resten sitter nesten rett oppå.  Jeg har montert alt forran akslingen, men bak fremre travers (med pitmanarmen under traversen).  Fint som snus!!

Jeg tror fortsatt at det blir for trangt mellom motor og ramma, og dessuten vil pitmanarmen nok komme i konflikt med festet til panhardstaget. Har du et par bilder av dette så tar jeg imot med takk....
Har sett at det blir kamp om plassen foran der med paralellstag, panhardstag og styrestag. Om jeg får plass til styredemper gjenstår å se....
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandTi., 5,Oktober,2010,08,10
Det er nok lurt å ha panhard stag og styrestag samme vei av geometriske årsaker, ellers så kunne jo panhardstaget monteres på ramma på passasjersiden.  Så da blir det nok en del bevegelige stag i samme område, ja.  Men uansett om snekka sitter på utsiden, innsiden, forran eller bak, så bør styrestaget være sånn ca. parallelt med framakslingen (og paralellstaget), og det betyr at tuppen på pitmanarmen må være i nærheten av panhardstaget.   Begge stag har jo lite bevegelse i bilens lengderetning, så det burde være håp!  Har også sett at panhardstaget kan vinkles noe, også en mulighet ved at festet da flyttes lengere fram på rammen, bort fra snekkeområdet.

Rocky snekka har så lang pitman at det er mulig å montere "hjulene rett fram" med pitmarnnarmen i en vinkel mot passasjersiden, det måtte jeg gjøre og det funker fint.  Videre så sitter snekkehuset så nærme innerskjermen at man faktisk må skjære hull i dette for å få plass.  Du har det vel ikke såååå trangt at du må bygge om innerskjerm for å få plass til motoren?   Da får du det litt tøfft med eksosen vil jeg tro.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTi., 5,Oktober,2010,08,26
Jeg tror jeg må invitere deg på garasjebesøk snart jeg, tror vi snakker litt forbi hverandre her..   ::)

Pga fjærfeste og panhardstagfeste må jeg ha snekka på rammetuppen med pitman bakover. Etter hva jeg kan se har rockysnekka piman forover.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandTi., 5,Oktober,2010,14,27
Det er fullt mulig du er inne på noe der, det er lett å miste orienteringen på dine bilder når du har fjernet hele traversen framme (slemme mannen). For meg virket det som om det er plass mellom festet for panhardstaget og der traversen skulle være (på innsiden), men da får du bare sette over kaffekjelen og vente på besøk!  Regner med at det blir noen turer via Gardermoen ganske snart  ;D ;D
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTi., 5,Oktober,2010,15,06
Ny travers skal inn men ikke før motoren og snekka er på plass. Må lage tunell for rattakselen igjennom traversen også..
Skal forsøke å ta et bilde rett ovenifra som belyser problemet.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTi., 5,Oktober,2010,18,20
Synd at en nesten må ha juridisk embetseksamen for kunne få godkjent noe som helst.... :-\

Dette prosjektet har modnet i over 20 år, inklusive noen års "roadtest"
Målet er ikke å bygge noe monster men derimot et trafikksikkert og underholdende kjøretøy. Jeg kommer til å ha lagt ned nesten en årslønn og et par årsverk før den er ferdig, betalt med høyt skattede lønningskroner og bygget på deler som jeg har betalt alle mulige avgifter på.

Kommer ikke til å ha noe som helst dårlig samvittighet for at den de få milene vil bli kjørt vil avgi litt over de politisk korrekte antall g/km. Også sett i lys av at mens menigmann kjører bil til hytta eller til og fra skirenn så er jeg hjemme i garasjen isteden..  
Når sluttregnskapet gjøres opp er jeg ikke sikker på hvem som har forurenset mest........
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandOn., 6,Oktober,2010,12,58
Dette når nye, lyriske høyder!   ;D
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningOn., 6,Oktober,2010,13,16
En avsporing, men godt å få blåst ut litt frustrasjon.

Nå får vi spore oss tilbake til det tekniske isteden, mye mere moro det................................
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningOn., 6,Oktober,2010,14,38
Jeg har ikke bestremt om det blir bensin eller E85 som min skal mates med.
Uansett vil den bli forberedt på E85 mht pakninger og slanger...
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningOn., 6,Oktober,2010,20,55
Har blitt fortalt at eldre biler i særdeleshet har slanger og tettinger som ikke tåler etanol, nyere biler har mer resistente komponenter.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandTo., 7,Oktober,2010,09,22
Mener det er liten vits med E85 i biler som ikke har innsprut og turbo.  Det går selvsagt fint an, men ulempene overskygger morroa!  Med innsprut så har man lambdasonde og da vil systemet, om tunet korrekt, fungere på alt fra E85 til vanlig bensin helt av seg selv.  Morroa begynner imidlertid først med overlading (turbo eller kompressor).  Problemet med mye overlading er bl.a. motorbank.  E85 har vel ca. 104 oktan, "lengere" forbrenning og kaldere flamme.  Derved oppstår det ikke banking før overladingen blir skyhøy.  Resultat:  Mange, stabile hester (med miljøprofil).  Tror imidlertid dette passer best på gatebiler og ikke offroad maskiner som skal "luske" rundt på lavt turtall.

Gass er også en artig alternativ.  Tror oktantallet er ca 115, som gjør det mulig å kjøre med masse komp eller sinnsyk overlading.  Men også her er det såpass mange ulemper at det vel blir for spesielt interesserte.

Hadde satset på god, gammel bensin jeg.  Enkelt og rett fram i en V8 som er beregnet for dette.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTo., 7,Oktober,2010,10,14
Enig med deg HK, men er opptatt av å ikke "male meg inn i et hjørne".
Liker å ha oppgraderingsmuligheter til senere.

Igår begynte jeg å klure ut hvordan gearkassetraversen skal se ut.
Har bare sveisede rør på lager så ei lengde med sømløse er på vei inn.
Venter på ny tverrbjelke til å ha bakerst på ramma slik at karosserifestene kommer på samme sted som før.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandTo., 7,Oktober,2010,11,13
Du skal vel ikke ha Dana 18 transfer du vel?  Men om du hadde planer om det, så kunne du jo bare ta av lokket bakpå  transferen senere, sette inn en elektro motor og få verdens første Willys Hybrid!!  Da har du i alle fall åpnet opp for en høy miljøprofil!

Tror jeg har en original gearkassetravers liggende (din gamle?) om interesse, men du skal vel ha noe mer fancy?  Fordelen er at original skidplate passer rett på den originale traversen...
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTo., 7,Oktober,2010,12,02
Jeg skal kjøre Dana 20 transfer, men det er kanskje mulighet å koble inn noe der..
I så fall må jeg bygge stor stereo så jeg fortsatt kan ha V8 lyden ;D

Originaltraversen passer nok dårlig nå, den blir for lang og passer ikke mot automatkassa eller transferen. Dessuten skal jeg heve drivpakka så den ikke stikker under ramma, så traversen vil gå imellom rammevangene. Planlegger å bruke et 48 mm sømløst rør med plater i hver ende som boltes i ramma. Skal lage gjennonmføringer for boltene igjennom ramma som tillater at bolthodene blir forsenket.
Skal lage travers imellom motorfestene i samme dimensjon og som festes i ramma på samme måte.
Klarer jeg å holde alt oppi ramma kan jeg lage heldekkende skliplate under bilen, kun med noen pene utsparinger for mellomakslene og tappeplugger.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningFr., 8,Oktober,2010,15,42
Eit steg hit, og eit steg dit...

Før eller siden blir det bil av det vel......

Idag har jeg handla sømløst rør og testa rørbøyeren, og har laget gearkassetravers.
Dummymotor er på vei hit nå så skal få hengt den inn i ramma i helgen.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningMa.,11,Oktober,2010,22,52
Da er dummymotoren på plass i ramma.
Nå må det finmåles hvor høyt og hvor langt frem den kan stå.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandTi.,12,Oktober,2010,09,10
Et kjapt øyemål med skjeve hornhinner tilsier at du skal ha motoren rimelig høyt, og det er jo veldig bra.  Men tror du da må belage deg på a) bygge om kardangtunellen og torpedo eller b) løfte karrosseriet relativt mye.  Hva er planen?
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTi.,12,Oktober,2010,10,32
Det ser ut som at motoren nå står ca 11 cm høyere i ramma enn tidligere. Da butta svingningsdemperen i forakselhylsa så jeg heva den 4 cm.
Tror jeg skal senke hele pakka 3-5 cm. Tunellen må jeg bygge om uansett men vil ikke ha scoop på panseret...
Vil ha motoren høyere enn før for å frigjøre plass til styreakselen til snekka.
Hadde som mål å ha transferen oppi ramma men da må enten motoren stå med for lite "fall" bakover, eller så må jeg bite i det sure eplet og la den stikke under ramma..
Uansett vil jeg prøvemontere karosseriet før jeg helsveiser festene.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTi.,12,Oktober,2010,10,38
Forøvrig er 1 tonns saksejekkene fra Biltema ( 109.- pr.stk) ypperlig til sånne arbeider.
Har satt to jekker på hver aksel så jeg kan teste fjærvei og flex uten å måtte styre med jekkestropper og slikt.
På ene bildet over ser dere også hvordan jeg gjorde det med motoren. Nå er det kjapp og lettvint å heve og senke motoren til den står riktig så jeg kan lage festene.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandTi.,12,Oktober,2010,14,48
Fiffi med jekkene!  Hadde laget litt "tilt" på pakka, bare en fordel egentlig, har gode erfaringer med det selv.  Bare sørg for at mellomakslingen forover ikke kommer over horisontalplanet, da blir det dårlig plass mot automaten (vil jeg tro) selv om Scout akslingen vel har klokka litt mer offset forran enn original.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTi.,12,Oktober,2010,14,56
Gasseren står i vater, og veiva heller 4 grader bakover nå.
Setter begge yokene i samme vinkel, den foran vil da peke 4 grader nedover.
Jeg har satt pakka 2,5 cm mot førerside samt at jeg har en supertynn mellomaksel forover laget av en stikkaksel til kriger..
Det er allikevel ganske tight mot bunnpanna på automaten, så den gromme billet aluminiums bunnpanna jeg har liggende passer neppe. :(
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Golden EagleFr.,15,Oktober,2010,14,22
Eller tannstang?

Sjekk www.ewillys.com
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningFr.,15,Oktober,2010,14,29
Morsom løsning, den var ny for meg.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningSø.,17,Oktober,2010,14,56
Ett steg nærmere...

Er igang med travers under motor samt motorfester, dreiemannen må lage hylser for boltene gjennom motorfestet før de kan gjøres ferdig.
Fronten er satt på ramma for å se hva jeg har å gå på av høyde og plass fremover. Så langt ser det ut som at jeg godt kan flytte motoren et par cm fremover.
Høyden ser ut til å gå greit, har også god magefølelse ang styringa.
Godt jeg sjekka med alu bunnpanna jeg har liggende for den var et par-tre cm dypere en stålpanna. Hadde vært irriterende å finne det ut når alt er ferdig. Nå er det en drøy fingerbredde i klaring mellom alu panna og traversen.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningSø.,17,Oktober,2010,15,02
Litt mere bilder...

Har laget ny travers rett før kick up'en bak, i samme høyde som den originale.
Er ikke helt sikker på dennes funksjon men den stiver iallefall ramma litt ved bærearmfestene bak.
Når drivpakkas endelige plassering er bestemt skal det lages kryssavstiving av ramma i bakre halvdel.
Tenkte å lage catcher til mellomakselen i samme slengen.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Golden EagleSø.,17,Oktober,2010,17,28
Du jukser liksom ikke noe sted når du driver Jon Henning!
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningSø.,17,Oktober,2010,17,52
Jukser litt hele tiden jeg, men bare når det ikke synes og når det ikke går på sikkerheten løs....
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandMa.,18,Oktober,2010,10,33
Man blir jo litt skeptisk når du har gått fra hundredels millimeter til opplyse klaring i fingerbredder?!?!?  ;D    Nei, dette prosjektet går som det måtte gå:  Fantastisk kvalitet og sublime løsninger.  Stilig traversen under motor med motorfester.  Fikk plutselig lyst å skjule min med Tectyl, jeg har brukt firkantrør (Ja, jeg vet at du mener at rør ikke kan være firkanta!!).  Fortsett, dette er spennende!!
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningMa.,18,Oktober,2010,12,13
Prøver å tilpasse meg det amerikanske målesystem, genialt system egentlig da de fleste har måleverktøyet på seg, dvs føtter og tommler... ;D

Med min faglige bakgrunn ville jeg fått mye pepper hvis jeg hadde brukt firkanta rør......

Nå skal jeg på kurs endel kvelder fremover så prosjektet blir bremset litt en stund.
Venter også på støtdempere og styredeler ( Borgeson) fra landet i vest. Skal bestille luftfjærene så jeg får laget litt fester til de også.

Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTi.,19,Oktober,2010,14,35
Hvor mye er en fingerbredde??

Jeg har kontrollmålt, se vedlagte bilde!
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Golden EagleTi.,19,Oktober,2010,17,31
Tommelen Jon Henning, tommelen! ;D
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTi.,19,Oktober,2010,18,33
Tommelen er en tomme bred, har kontrollmålt den også......

Hadde jeg ikke vært så stiv i ryggen skulle jeg sjekket hvor mye en fot er også..hehe
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningFr.,29,Oktober,2010,15,23
En liten oppdatering om nesten ingenting..
Har flytta drivpakka et par cm fremover og nedover. Nå må karosseriet snart på en tur.....

Forøvrig så er luftfjærene bestilt idag, pungen blir ekstra tom men jeg har litt mer å pusle med i garasjen.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTo.,11,November,2010,10,10
Da er luftfjærene i hus, og jeg er såvidt igang med å produsere fester.
Pumpa opp en til 100 PSI for å se hvor stor ytterdiameteren ble da, ser ikke så ille ut.
Ved normal belastning vil de ligge i underkant av 60 PSI.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningSø.,21,November,2010,17,45
Enda en fin helg i garasjen!
Igår laget jeg bumpstops bak, og idag er jeg igang med å lage øvre fester til fjærene bak.
Luftfjærene må ha 10 psi trykk for å kunne komprimeres skikkelig så jeg laget to dummy'er. Freset ut bunn- og topplate i mdf, og kappet til et 110 mm avløpsrør som distansestykke.

Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningSø.,21,November,2010,17,51
Når en kapper rør er det ofte vanskelig å få kappet rett. Har brukt et ark som jeg har tvinnet rundt røret for så å merke av hvor jeg skal kappe.
Fikk en lys idè da jeg så en stempelringklemme ligge å sleng. Funka perfekt!
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandMa.,22,November,2010,11,17
Skal definitivt ikke begynne å reklamere for firkantrør (gud bedre!), men litt lettere å kutte rett er det jo..  Lur løsning med stempelfjærkompressor.  Har du til moped også for mindre rør  ;D
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningMa.,22,November,2010,12,02
Vet ikke hvor små en kan få de, men smådimensjonene kapper en greit på øyemål  ::)
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandMa.,22,November,2010,13,13
Øyemål?!?!?!?!  Hvor mange tommer er det i forhold til fingerbredde f.eks.?  Nå bærer det galt av sted her!  ;D
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningMa.,22,November,2010,15,06
Ikke F.. at jeg tar ut et øye for å måle det...... ;D
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningSø., 5,Desember,2010,14,49
Da har jeg fått gjort litt i garasjen, men mye av det er muligens til ingen nytte. Må finne andre løsninger for fjærfestene. Har problemer med hvordan luftfjærene oppfører seg når det flekser. En mulig løsning blir å snu luftfjærene opp ned, skal skjekke med leverandøren om dette er tilrådelig. Versjon 3 av øvre fjærfeste er laget men har problemer med klaring både utover og innover...

I påvente av en løsning på fjærproblemene har jeg laget ny tverrbjelke bakerst i ramma. Vil ha karosserifestene på opprinnelig sted i karosseriet, og siden ramma er 44 cm smalere bak enn originalt så måtte nye karosserifester lages. Fikk laget festeplater som jeg sveiset i hver ende av et 48 mm sømløst rør. Laget deretter en avstiver under på hver side samt en strekkavlaster fremover på hver side. Tror dette skulle være solid nok.

Bumpstopsa jeg lagde funker ikke. Når de sitter såpass langt fra senter fjær inn på akselen så stjeler de alt for mye av vandringa på fjæra ved fleks. Vurderer å lage nye som blir sittende foran fjærene og som går mot radiusarmene.

Det blir mye prøving og feiling på sånne prosjekter, men har fortsatt håp om å komme i mål.


Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningSø., 5,Desember,2010,14,51
Et par bilder til....
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningLø.,29,Januar,2011,15,19
En oppdatering om nesten ingenting..

Har hatt en pause ifra garasjen, formen har ikke vært på topp og jeg har måtte gruble ut en løsning på problemene jeg møtte mht luftfjæringa.
Har flyttet fjærene lengre ut mot hjulet, og så langt ned på akselhylsa som mulig. Sålenge stabstaget er koblet til så vil det ikke være noe problem, men hvis jeg skal lage disconnect til det så kan det ikke flexe maks.
Min dyktige verktøymakerbekjent skal bøye noen rør som skal inngå i nye øvre fjærfester, forrige versjon må skrotes   :(

Har fått demperne i hus, noen gærlange beist, må lage høye dempertårn...
Radiatoren jeg bestilte kom også, aluradiator til CJ7 ferdig for cheva v8 og med innebygget automatoljekjøler. Må justere litt på grillen for at det skal passe men ikke mye.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningMa.,31,Januar,2011,13,50
Noen bilder...
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandTi., 1,Februar,2011,10,28
Kan du ikke legge  belgene på innsiden i stedet?  Skulle gi mer flex med mindre komprimering av belg.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTi., 1,Februar,2011,10,37
Kan du ikke legge  belgene på innsiden i stedet?  Skulle gi mer flex med mindre komprimering av belg.

Hadde jeg beholdt original bredde på ramma kunne jeg hatt belgene på innersiden, men da hadde jeg fått problemer med radiusarmene..
Å ha de på innsiden av ramma nå er ikke ønskelig, er bare 59 cm innvendig bredde på ramma nå.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningOn., 2,Februar,2011,14,22
Hmmm.. Ingenting er så ille at det ikke er godt for noe sies det. Nå får jeg ihvertfall kjørt litt jeep.
Dynamoen i bruksbilen av asiatisk opphav tok plutselig kvelden igår. Til alt hell har jeg bruksrett i kompis Knut sin cherokee, så den er nå i min tjeneste.
Samler mot til demontering av dynamo i kveld, den sitter grusomt trangt så den må taes underifra. Håper det bare er regulatoren som har tatt harakiri, for den koster "bare" 2000.-
Hvis jeg må bytte dynamoen må jeg dosere opp på valium før jeg hører på pris.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Golden EagleOn., 2,Februar,2011,15,39
http://www.milneroffroad.com/categories.asp?cID=12484
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningOn., 2,Februar,2011,15,52
Takker!
Får ta ut den gamle og feilsøke litt..
Har hørt blandede tilbakemeldinger på delene fra Milner..
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandTo., 3,Februar,2011,07,50
Med en mørk fortid som Pajero-eier så har jeg bare godt å si om Milner.  Men nå sporer vi kraftig av her gutter! Fy skamme seg!
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTo., 3,Februar,2011,10,00
Fikk skrudd ut dynamoen igår, over 2 timer med banning og andre ukvemsord.
At det får an å være så trangt i en så stor bil..urk
Det viste seg at både diodebrygga og viklingene i huset var skikkelig svidd, så her måtte det ny dynamo til..
Godt jeg hadde en gammel å levere for uten innbytte koster den over 11 000.-
Litt hyggeligere pris med innbytte: 3800.- men fortsatt mye penger.
Den nye kommer på lørdag så da vet jeg hva den kvelden går med til, og så har jeg søndagen til å roe meg ned igjen....

Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandTo., 3,Februar,2011,10,38
...og det er vel derfor man finner glede i gamle biler med logikk og god plass under panseret, i stedet for å finne dynamoen nede ved bunnpanna, vannpumpen innenfor registeret eller CPS plassert der ingen kunne tru at nokon kunne bu.  For ikke å snakke om å åpne panseret bare for å finne ut at fabrikken har skrudd et stort plast akebrett fast i motoren som gjør det nesten umulig for pølsefingrene å komme til.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTo., 3,Februar,2011,10,50
Å skru på moderne biler nærmer seg kikkehullskirurgi, passer ikke en noe (?) overdimensjonert hobbymekaniker med fingre som medisterpølser...
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningOn.,23,Februar,2011,10,13
Eit steg hit og eit steg dit...
Har pusla litt videre med bygget.
Har laget en travers som blir knutepunktet for rørkrysset i ramma, samtidig som den skal fungere som mellomakselfanger.  Har hengt inn de rustfrie pottene jeg skal bruke, det blir ikke mye plass til de imellom krysset.
Fikk også støtdemperne jeg bestilte, noen gærlange beist. her må det lages dempertårn. Bøyde et rør som skal ha den funksjonen samt at avstivere fra øvre fjærfeste skal innom samme røret.
Verktøymakerkompisen er igang med å dreie øvre fester til luftfjærene.'
Håper jeg snart har funnet løsningen på bakhjulsopphenget, dette chassisbygget har vist seg å være en likning med minst 50 ukjente..hehe
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningOn.,23,Februar,2011,10,16
Flere bilder...
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: yeyeyeOn.,23,Februar,2011,10,44
Nice ;D ;D
Er en fryd å se slike garsjetråder som denne!

AR
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandOn.,23,Februar,2011,15,38
.....for ikke å si sveisetråder som denne.....
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningOn.,23,Februar,2011,15,45
Her går det med masse sveisetråd etterhvert..hehe
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningSø.,27,Februar,2011,21,03
Idag har jeg pusla litt i garasjen igjen, jobber videre med versjon 3.2 av fjærfester/dempertårn. Til uka må jeg i rørbutikken og hente mere rør, det går med endel meter gitt.
Det ser ut som at jeg ikke får hatt dempera stående helt vertikalt, noe SFOOR krevde ifbm godkjenninga av luftfjæring.
Må ta en telefon i mårra og høre hva de mener. De kan bli stående med ca 10 grader helling innover helt utfjæret, noe mere helt inne. Tror selv ikke dette skulle ha noe særlig å si, vandringa blir ikke mye forkortet med så lite vinkelavvik. Dessuten har jeg kjøpt dempere til nesten dobbelt så tung bil så jeg burde ha litt margin igjen på hardheten uansett.

Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningMa.,14,Mars,2011,19,56
Lørdag pusla jeg litt i smia igjen, har starta på det som forhåpentligvis er den endelige versjonen av øvre fjærfeste bak.
Det som gjenstår er diverse forsterkningsplater imellom noen av røra på festet. Begynte også å lage fester til støtdemperne, mer bilder kommer etterhvert.
Nå som sola har begynt å vise seg er det snart mulig å rydde ut alt stæsj fra garasjen for en skikkelig kosting. Det ligger nå et ganske betydelig lag av slipestøv overalt..


Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTo.,20,Oktober,2011,12,31
På'n igjen..

Endelig har jeg fått ut karosseriet i friluft.
Det har vært mange skjær i skjøen for å få det ut av containeren, bl.a da jeg hadde tromma inn dugnadslag for å rydde det fram så hadde bonden satt fullt av 1000ltr sekker med ved rett foran døra i enden av containeren.
Derfor hadde vi igår lånt en liten Atlas hjullaster til å flytte sekkene med.
Planen nå er å skjære ut endel av gulvet baki så jeg får tredd karosseriet på ramma, slik at jeg kan finne ut om bakakselen står rett i hjulhuset osv. Videre kan jeg da finne endelig plassering av motor og gearkasse slik at jeg kan gjøre ferdig festene til disse.
Det har vært endel løse tråder som kan nøstes opp...
Med skalet på ramma kan jeg henge inn rattstammen og se om rattakselen går klar av motor, osv osv...
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandTo.,20,Oktober,2011,14,24
Gøy å se at postmannen er dukket opp igjen, dette er gamle minner fra dengang da!  Også godt å se at det er fart i prosjektet igjen!  Fanklubben har benket seg og er klar!
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTo.,20,Oktober,2011,14,33
Jeg vil nok råde eventuelle på fanbenken kjøpe stor bøtte popkorn, for det vil nok fortsatt ta mye tid......
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningSø.,13,November,2011,22,47

Kompis Knut bygger garasje, og jeg er tungt inne der på motivasjons- og prosjekteringsarbeidet. I bytte mot det får jeg skruplass for motorsykkelen min og vinterlagring av willys karosseriet mitt. Av den grunn har det ikke skjedd mye på prosjektet mitt i det senere.

Karosseriet er tatt med hjem og jeg har kappa ut deler av gulvet baki så diverse nye oppstikkende deler på ramma får plass. I nær fremtid skal det på ramma for prøvemontering, Litt gransking av skallet har avslørt at rust på ingen måte er selvhelende, jeg visste det var endel rust men det er som vanlig enda mere. Har pusla litt innimellom med å lage verktøy og maler for produksjon av nye hjulbuer og sideskjørt. Skal forsøke å lage pressverktøy for de utvendige rillene på karosseriet, om jeg lykkes vil tiden vise.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandMa.,14,November,2011,08,50
Regner med at du er klar over at de fleste karosseridelene du har tenkt å bytte ut nå er å få kjøpt i US of A?  Røsker tak i lommeboka, men sparer tid, vet ikke hva som er best?  Har fortsatt popcorn igjen  ;D
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningMa.,14,November,2011,08,54
De karosserisidene i USA er av dårlig kvalitet, pressverktøyet er utslitt og OMIX ADA som produserer de sier at de har for få bestillinger til at de vil lage nytt verktøy. Dessuten er de med firkantet hjulbue for stasjonsvogn og jeg har runde....
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTi.,15,November,2011,23,46
I kveld har jeg lekt meg litt med overfresen og ei MDF plate, har laget en hun- og hanform av hjulbuen. Skal valse den øverste falsen på buen med en sikkemaskin, og så spenne buen mellom mdf malene før jeg banker inn den underste falsen inn i hjulhuset. Forhåpentligvis vil dette gjøre at det ikke slår seg så ille.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningMa.,21,November,2011,21,59
Betaversjon 1.0 av hjulbue laget....
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: yeyeyeMa.,21,November,2011,22,39
Ekte håntverk jo, imponerer stadig her :)
Vi skjønner at detta blir bra, du lager jo deler raskere en du ville fått noe sendt uansett også ;)

AR
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningMa.,21,November,2011,23,08
Det som ikke er å få kjøpt, ja det må lages..

For min del er dette god terapi, det å gruble på hvordan jeg skal løse slikt. Er også heldig som har en kompis som er karosserimaker og som har endel fint verktøy. Et og annet tips snapper en selvsagt opp også..hehe
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandTi.,22,November,2011,20,43
Nå er du i ferd med å passere gutta i Toledo, dette ser jo i overkant flott ut!  Du må passe deg så du ikke får for høy finish, det er ikke originalt! ;D
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTi.,22,November,2011,23,21
Et dårlig mobilbilde kan skjule diverse skavanker, tror ikke dette blir bedre enn gutta i Toledo fikk til..
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningSø., 4,Desember,2011,23,50
Runde hjulbuer er tydeligvis mangelvare, har fått bestilling på 8 stk så langt. 6 av de skal på langtur over dammen...
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandMa., 5,Desember,2011,10,53
Se det!  Da har kanskje Toledo flyttet til Jessheim da  ;D
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Golden EagleMa., 5,Desember,2011,13,02
Hey hey, snakker vi nisjemarked!
Med det samme du er i gang, så lager du interiør til de også. Da bestiller jeg et!

Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningMa., 5,Desember,2011,13,55
Interiør??

I disse bilene er det vel ikke så mye sånt, kun noen huntonitplater.....
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandMa., 5,Desember,2011,15,49
Au den var lei!  Det står da både imitert skinn og elfenben i originalspec'en på min bil, huntoniten har også fått et fint navn, så det så!

Ellers så må det vel innrømmes at dagens campingstoler (type klappstol) fra Obs Stormarked må ses på som en oppgradering om innmontert for originalstoler.

Kan du ikke lage noen pick-up kasser om du kjeder deg en dag?
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Golden EagleTi., 6,Desember,2011,13,52
"Aldringsmalt!" ;D
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTi., 6,Desember,2011,14,42
Pickupkasser??  Hele plan mener du? De er da å få kjøpt i amerika!
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: WEIKLETi., 6,Desember,2011,18,14
hvor får du kjøpt pikup kasser mvh weikle
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Golden EagleTi., 6,Desember,2011,19,22
hvor får du kjøpt pikup kasser mvh weikle

www.willysamerica.com (http://www.willysamerica.com)
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandOn., 7,Desember,2011,09,25
PU kasser selges i Amerika ja, men de er så vonde å få med som håndbagasje, ja til og med som innsjekket bagasje blir det vanskelig for SAS.  Haugen Mek på gjøvik laget fine kasser en stund, men de har sluttet, så da synes jeg det var på tide at noen tok opp arven  :D

Men det var en spøk JH, jeg tror du har nok å drive med en stund framover.  Det er litt av et løp du har gitt deg ut på.  Frivillig endret på alle mål slik at ingenting passer og alt må tilpasses.  Tøfft gjort, dette er ekstrem-mekking, altså garasjeversjonen av ekstremsport!
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningOn., 7,Desember,2011,13,21
Den dagen jeg får råd til å bygge stort verksted kan det komme på tale å lage masse fint..hehe
Pr idag har jeg hverken plass eller tid til for store jobber, har flere store tidstyver og den største av den heter "lønnet arbeide".

Innser også etterhvert at jeg ikke har gjort det alt for lett for meg selv med prosjektet mitt, en originalrenovering etter dette vil være som en gåtur i parken..
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningMa.,23,Januar,2012,17,25
I mangel på nyheter å poste slenger jeg ut noen gamle bilder fra da jeg bygde varebilen på 80 tallet.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningMa.,23,Januar,2012,17,27
Flere bilder...
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningMa.,23,Januar,2012,17,28
Og fler...
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningMa.,23,Januar,2012,17,30
Og....
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningMa.,23,Januar,2012,17,32
O.....
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTo., 2,Februar,2012,23,03
Kompis Knut ble med som hjelpemann i kveld, og vi spikka et par hjulbuer til varebil. Jeg har bestilling på 4 par buer så langt så det blir noen timer i garasjen..hehe
Fordelen er at jeg får treninga før jeg skal lage til min egen bil..hehe
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTo., 2,Februar,2012,23,05
Og noen flere bilder...
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandFr., 3,Februar,2012,09,19
Skikkelig håndverk!! :)
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningFr., 3,Februar,2012,14,10
Det ferdige produkt, klar for å sendes til det store utland.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningSø., 5,Februar,2012,22,07
Og 4 til, nesten ferdige...
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningSø.,12,Februar,2012,22,39
Sola skinner, det drypper litt av taket, og jeg leker med sveis og vinkelsliper i garasjen..

Igår laget jeg ferdig de to siste hjulbuene som skal over dammen, snart på tide å lage et par til deg selv før mdf-forma smuldrer helt opp...

Idag har jeg laget fester for stabstag bak på varevogna. Det er ikke plass foran bakakselen og heller ikke under ramma bak, så staget monteres derfor oppå ramma bak akselen.
Staget er fra G-wagen og ser ganske stivt ut, med stag foran også vil vi nok ikke krenge så alt for mye på svingete vei....
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningFr.,17,Februar,2012,11,32

I går kveld fikk jeg endelig løfta karosseriet på ramma igjen.
Nå kan jeg lage karosserifester, og gjøre ferdig motor- og gearkassefester. Får også sett hvor mye plass jeg har til rørkrysset som skal i ramma. Værmeldinga var lovende så jag spytta i fingra og gikk igang, 2 blå og stjerneklart var ypperlig vær for slikt. Tørt og fint også så alt det blanke stålet ikke skulle begynne å ruste.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningFr.,17,Februar,2012,11,34
Fikk rygga ekvipasjen inn i garasjen, jaggu liten garasje jeg har, gitt...
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandFr.,17,Februar,2012,14,20
Kanskje garasjen er liten, men prosjektet er stort!  Utrolig mye artig utstyr.  Mobil rammejigg, karosseri-løfte-av-hengeren-dings.......
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningFr.,17,Februar,2012,15,39
De høye bukkene er noe jeg fant borti et hjørne på jobben, og som jeg lånte med hjem for denne jobben. De var ypperlige til formålet ihvertfall.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTi.,28,Februar,2012,10,53
Da står jiggen på de justerbare beina sine, og den står i vater. Lettere å kontrollere at alt er rett og fint da.
Karosseriet er klossa opp så det står der det skal på ramma, og jeg skal begynne med karosserifestene på ramma.
Hekta på fronten og satte radiatoren løslig i så jeg så hvor mye plass jeg har til vifte.

Motoren står så lavt i forhold til radiatoren så jeg må bruke el vifte, skal prøve å løfte den litt med får ikke løfta den nok til at vifta ville havnet riktig.
Karosseriet la seg på gear- og transferkassa så det må kuttes endel i tunellen. Må også massere torpedoveggen litt for mere plass til fordeleren også.

En kjapp sjekk med krysslaseren viste at bakakselen har havnet rett i hjulbuen, godt å slippe å flytte akselen en gang til.
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTi.,28,Februar,2012,10,56
Litt flere bilder....
Tittel: Re: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Geir G KTi.,28,Februar,2012,17,02
Må si dere er flinke,  blir imponert!  ;D
Tittel: Sv: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTo., 9,August,2012,15,47
Toledo, avd Øvre Romerike er igang...

Hjulbue nr 17 og 18 produsert og klar for å sendes til hamburgerens hjemland..

Det er tydelig at det var en etterlengtet del for mange, er spent på hvor mange en kan selge før markedet er mettet. Det er ikke så mange varebiler der borte heller..
Tittel: Sv: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: CJ-7Fr.,10,August,2012,08,37
Toledo, avd Øvre Romerike er igang...

Hjulbue nr 17 og 18 produsert og klar for å sendes til hamburgerens hjemland..

he he  Toledo, Øvre Romerike. Nice one!   :)
Tittel: Sv: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTi.,28,August,2012,14,00
Jubileum i garasjen, i kveld lages hjulbue nr 19 og 20 for eksport til verdens største land, Utlandet.
Får kjøpe ei faske med Mozell light og feire når de er laget...
Tittel: Sv: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningMa.,28,Oktober,2013,14,45
Her har det vært stille lenge gitt!
Kan vel ikke skylde på andre enn meg sjøl for det..

Litt har imidlertid skjedd siden siste oppdatering. Har nå laget tilsammen 36 hjulbuer som er sendt til utlandet, og markedet er fortsatt ikke mettet..

I august fikk vognparken en forøkelse, måtte ha egen bil til Barfrosttreffet og da en 56 willys varebil med sekser dukket opp ble sparegrisen knust.
Bilen viste seg å være ganske bra mekanisk men karosseriet trenger en kjærlig hånd og endel nytt stål.
Kun tre dager etter hjemkomsten ble den startet men gikk ikke særlig pent. En kompresjonstest avslørte null trykk i treersylinderen og en åpen innsugsventil var synderen. Fikk etter litt knoting løsnet denne og plutselig var jeg ute på prøvekjøring. Var ikke helt fornøyd med ytelsen på 226'n og konstaterte at det satt en bitteliten opelforgasser på den.
Takk til Rune som donerte en original toportgasser ( sannsynligvis gasseren som i sin tid satt i den andre delivery'n jeg har)

Med toporteren gikk bilen litt bedre men hadde fortsatt noen hostekuler. På vei til HMK treff på Trandum hostet den skikkelig og døde helt.
Jeg døde litt inni meg så gode gamle Doffen forbarmet seg over bilen.
En sprukket eksosventil ble konstatert, og etter litt mer feilsøking fant vi ut at kamkjeden sto en tann feil. Kjeden var så slakk at den hadde hoppet over en tann.
På dette tidspunkt var Barfrosttreffet nært forestående så deleleveranse fra USA var utelukket. Takket være hjelpsomme og greie entusiaster i miljøet ble ventil og en brukt kamkjede med drev fremskaffet.
Vi sleit litt med tenninga også, det viste seg at oljepumpa satt feil på kammen, så vi ikke traff på tenninga. Litt løsningsorientert tilpasning ble gjort og motoren startet.
Nå gikk den mye bedre men fortsatt ikke helt bra.
Dr Doffen gjorde dypdykk i gasseren uten å finne noen tydelig feil, men fant ut at den gikk for magert på mellomregisteret. Vi justerte og justerte uten hell, og til slutt tok vi ut dysenålene.  Nå gikk den litt for fett men var ihvertfall kjørbar uten fare for å brenne opp innvendig.
Hele runden på Barfrosttreffet ble gjennomført uten dysenåler, litt svarte plugger og hosting på full gass var å leve med.

Pådro meg forøvrig nok noen "venner" da morgenreveljen lørdag morgen ble gjort med bilens sirene....
Tittel: Sv: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandOn.,30,Oktober,2013,14,59
Artig å se en gammel sliter (snakker om bilen ;D) på veien igjen!  Den har fått et godt hjem der.
Tittel: Sv: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTi.,10,Juni,2014,15,01
Litt skjer jo sånn innimellom.

Har i vår pusla litt mer varebilprosjektet.

Rammetuppene foran er boksa og har laget fester for styresnekka. Monterte pitmanarm fra scout så jeg fikk full sving, det er laaange styrearmer på knoklene på scout akslene.

Neste post på programmet var panhardstag foran. Har testet ut diverse stag, nevnter G-wagen, Landcruiser 70 serie og bakre stag til Grand Cherokee.
Plassen til stag var heller minimal, for det er ganske trangt mellom akselhylsa og paralellstaget.

Lagde derfor et teststag i vanlige 1" stålrør ( 33,7 utv) og et midlertidig feste i ramma. Dette for å kunne teste klaringer ved full inn- og utfjæring samt ved full fleks.
Panhardstaget er laget nøyaktig like lang og med samme vinkel som styrestaget slik at bumpsteer bør unngås.

Testen viste at det funker med aksptable klaringer til omkrinliggende komponenter. Neste da er å bøye en eksakt kopi av staget i 32x8 mm sømløse emnesrør, og lage permanente fester i ramma og på akselen.
Neste da er å finne ut hva slags stabstag som kan funke, og lage fester til det.

Deretter står montering av luftfjærer, støtdempere og bumpstops på timeplanen...
Tittel: Sv: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: Jon HenningTi.,10,Juni,2014,15,04
Et bilde til..
Tittel: Sv: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: overlandTi.,10,Juni,2014,23,29
99,9% hadde gitt opp for lengst, dette er avanserte greier!  Beundrer tålmodighet og stå-på vilje!  Sitter klar med cola og chipspåsa og vil se mer!
Tittel: Sv: Jon Hennings Garasje
Skrevet av: WEIKLESø., 9,November,2014,18,46
Bli de mere bilder av bilen snart  Jon h