www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: BTG på On., 5,Mai,2010,05,19

Tittel: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: BTGOn., 5,Mai,2010,05,19
Tenkte jeg fikk lage en liten garasje her jeg også. Ikke veldig god på sånt men vi får se...

Litt om meg selv:
Har alltid hatt interesse for biler og andre ting som durer, liker først og fremst å kjøre og missliker sterkt å måtte skru. Har hatt diverse fine og mindre fine biler oppgjennom, men første Offroader var denne 63 modell CJ6en godkjent med 35" og V8 mener og huske at jeg hadde denne i perioden 2000 til 2002:
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/jpskrforfra.jpg)

Denne ble solgt til en voksen kar som jeg tror kom fra Trøndelagen ett eller annet sted.
Noen som vet noe om denne bilen i dag?

Så var det lenge stille med sånne type biler, helt til det begynte å klø i begynnelsen av 2009...
V8 var noe jeg hadde skikkelig lyst på for det er ingen ting som kan måle seg med den lyden. Etter mye leiting og om og men fant jeg av alle ting en 1987 Hilux som var godkjent med automat og V8 og som i følge eier skulle være utrolig velbygd. Turen gikk til Verdal for å hente denne våren 2009:
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/Hilux.jpg)

Denne viste seg å ikke være så veldig velbygd, noe av poenget var også å ha en bil som kjerringa kunne bruke når jeg trenger den andre bilen. Av en eller annen grunn nektet hun å kjøre denne. Faktisk ville hun ikke engang sitte på hvis jeg skulle kjøre gjennom byen (noen ganger er damer barnslige). Bilen ble solgt før sommerferien og jakten startet igjen...

Jeg hadde nå bestemt meg for Jeep Wrangler, men jeg ville ha TJ og jeg ville jo ha V8, noe jeg jo visste var helt umulig (bortsett fra ett unntak). Andre valget var da 4L men disse er som kjent dyre og vanskelig å få tak i, så kom jeg over denne en dag i Juli 2009:
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/TJselges.jpg)

Dette var selvfølgelig en 2,5L, men den hadde 4,88 utveksling og ARB sperre bak og body lift så jeg anså det som et godt utgangspunkt for å se om dette var noe for meg.

Rett etter kjøpet ble det gjort USA bestilling på snorkel, sperre foran, 35/12,5-15 på bead lock felger, vinsj++++ samt at et 2" heisesett ble kjøpt på BG-Nor. Heisesett og hjul ble satt på men der stoppet det. Jeg likte TJ og ville ha 4 liter og automat og plutselig dukket denne opp i desember 2009:
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/4Lhentes.jpg)
Bilen ble kjøpt og her er bilde fra da vi hentet den i Oslo. Med fare for å støte enkelte på forumet må jeg si at mørkegrønn med bærsjebrunt interiør og hardtop ikke akkurat er innertier, men skal man ha en sånn bil får man ta det som er tilgjengelig.

Etter min mening ser også bilen helt tragisk ut med original-hjul så før vi kjørte en meter satt jeg på noe 33/12,5 All-Terreain jeg hadde:
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/4L33tom.jpg)

Det ser med en gang ut som en helt annen bil spør du meg.

Dette medførte igjen ny bestilling fra USA... Skulle "bare" ha på 35" og sperre i akslene og det har medført ny D44 bakaksel fra vår venn Larry (utveksling blir 4,56) samt 30 Spline stikkaksler til fremaksel++++

Det har tatt tid, men mesteparten av delene har nå kommet og helgen 1. Mai 2010 gikk med til skruing (noe jeg ikke liker, men må mann så må mann). Jeg fikk en kraftig forkjølelse på lørdag og da stod bilen uten bakaksel og den måtte ut, dermed ble akslingen hektet på så snørra skvatt på søndag:
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/nybakaksel.jpg)

Det ble samtidig satt på 4" fjørløft fra BG-NOR (bare bak så langt) og jeg venter fortsatt på 2" body lift.

Det er status pr. dags dato, venter fortsatt på noen deler, snørra renner fortsatt 2,5l er tilsalgs.
Tittel: Re: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: xjrebelOn., 5,Mai,2010,05,48
Hei, er en god start på en Jeep garasje dette,blir nok en å følge med på :)
Tittel: Re: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: Jan-ErikOn., 5,Mai,2010,07,57
Ja, veldig bra. Fantastisk kul den CJ6'en!
Tittel: Re: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: CJ-7On., 5,Mai,2010,08,44
Ja tøff til CJ-6 å være... Ikke så mange av dem her til lands.
I følge bilrreg. Så bor den i Stjørdal. Reg som Willys. Trønder folket kjenner sikkert til en sånn sjeldenhet.

edit: Blir ok denne TJ også. Synes da Sahara utgv er fin i farve kombinasjonen.
Tittel: Re: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: FrodeTo., 6,Mai,2010,12,24
Fine biler, ja.
Så det var du som kjøpte bilen til Vidar (Verdal)..

Må man ha 4" +2" løft for å ha 35" på en TJ?
Jeg har 4" + 1" på på CJ7'en og kommer til å ta av BL.
Tittel: Re: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: BTGTo., 6,Mai,2010,14,11
Det er et godt spørsmål Frode, jeg har 2" procomp + 2" BL på 2,5 litern og det holder ikke når jeg hadde 35" hjul. Planen var å få godkjent med 4" +2" og så kanskje gå ned til 1" BL hvis det holder for å unngå subbing.

Jeg er bekymret for at bilen skal få for høyt tyngdepunkt med så mye løft, så jeg vil egentlig ha minst mulig.

Det er jo moro at bilen fungerer i skogen også, ikke bare ser sånn ut 8)
Tittel: Re: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: Jan-ErikTo., 6,Mai,2010,15,17
Det er et godt spørsmål Frode, jeg har 2" procomp + 2" BL på 2,5 litern og det holder ikke når jeg hadde 35" hjul. Planen var å få godkjent med 4" +2" og så kanskje gå ned til 1" BL hvis det holder for å unngå subbing.

Jeg er bekymret for at bilen skal få for høyt tyngdepunkt med så mye løft, så jeg vil egentlig ha minst mulig.

Det er jo moro at bilen fungerer i skogen også, ikke bare ser sånn ut 8)

4" + 2" funker i skogen! ;D
Tittel: Re: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: Stein-KTo., 6,Mai,2010,22,38
Jeg subbet med Emu 2" og 2" BL med 33" på min TJ. Subbet fortsatt med 4"+" og 36". Og enda litt til når jeg puttet nedi de siste 4 sylinderne ;-)

Men har nå justert bumpstops og svingbegrenseren i takt med de anabole steroidene bilen har fått.. Man kan kjøre 33" på orginalt, men det subber mye, selv bare i fartsdumper...

Fin CJ og fint TJ prosjekt. Er vel litt enig i fargene, men man tar det man kan få!!
Tittel: Re: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: 77 golden eagleTo., 6,Mai,2010,23,01
Sahara, moss green/spice, for spesielt intereserte, hehe...

Mitt neste valg er Rød Rubi JK..
Tittel: Re: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: BTGFr.,14,Mai,2010,22,14
Jeg skrur og skrur og det går sakte men sikkert fremover....

Byttet radiator rett etter jeg kjøpte bilen og han som satt den inn for meg kappet rørene på slangene fra girkassa til oljekjøleren og tredde en slange på utsiden av røra og smalt på noen slangeklemmer... Det lakk jo selvfølgelig når bilen ble god og varm. Har fått tak i nye slanger på Tess i dag, ikke så lett å få tak i tomme ting her i distrikte så det ble en ny miks. Håper bare ikke det lekker lenger. Den ene slange/rør saken var faktisk ikke mulig å dele og måtte eventuelt hatt ny helt fra girkassa og frem. Plundrete syns jeg...

Status nå:
Skjermbreddere er demontert og rustflekker er flekket over to strøk samt at jeg har malt opp fremre del av ramma.
Hull for snorkel er laget og kanter er flekket to strøk
Nye motorfester samt girkasse feste er montert
Bakaksel med alle stag samt nye skivebremsene bak er koblet til (ikke fylt med bremseveske enda så vi får se om det er tett)
SYE kit og ny mellomaksel er montert
Monterte nye justerbare øvre kontrollarmer og justerte disse 11mm lenger enn origanalstagene for å få vinkel på bakerste ledd ~0 (har fortsatt en liten vinkel når bilen står på fjærene, har lest et sted at det skal være det siden akselen vrir seg litt ved pådrag)
Nye håndbrekks wire er montert men ikke justert

Saharaen var også utstyrt med noen slags "kanalbeskyttere" i plast (se bilde over). Disse måtte jeg ta av i forbindelse med montering av snorkel... Fikk da en del kjekke hull bortetter sia på bilen (under døra) noen som har forslag til hva jeg gjør med disse?
Tenkte kanskje å rett og slett bare sett i pop-nagler men er da redd bilen skal se ut som en Land Rover og det vil vi jo ikke hehe.

Nå er det konfirmasjoner, bursdager og nasjonaldager resten av helga så vi får se hvor mye mer jeg får gjort i løpet av helga...
Tittel: Re: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: Jan-ErikLø.,15,Mai,2010,21,26
Saharaen var også utstyrt med noen slags "kanalbeskyttere" i plast (se bilde over). Disse måtte jeg ta av i forbindelse med montering av snorkel... Fikk da en del kjekke hull bortetter sia på bilen (under døra) noen som har forslag til hva jeg gjør med disse?
Tenkte kanskje å rett og slett bare sett i pop-nagler men er da redd bilen skal se ut som en Land Rover og det vil vi jo ikke hehe.

Rocksliders?

Hvordan gikk det med de u-boltene (eller hva de heter igjen) til mellomaksling - yoke? Fikk du ordna det?
Tittel: Re: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: BTGLø.,15,Mai,2010,22,22
Ja kanskje "Rock sliders" hadde vært noe... får se hva som finnes og hvor langt opp på sia hullene er (har ikke målt enda).
Noen forslag til noen bra noen forresten?

U-boltene var ikke å finne så jeg ringte Powertrain i Oslo, han puttet ett sett i en konvolutt samme dag og jeg hadde dem dagen etter. Veldig bra service hos dem syns jeg.
Tittel: Re: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: Jan-ErikSø.,16,Mai,2010,00,09
De fleste går vel oppunder døra, sånn som mine fra Warn:

(http://www.ryste.no/images/jcnupload/2c008d0e-d91a-479e-a468-f7c8659186ed.jpg)
Tittel: Re: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: NicoSø.,16,Mai,2010,21,29
Fine biler, ja.
Så det var du som kjøpte bilen til Vidar (Verdal)..

Må man ha 4" +2" løft for å ha 35" på en TJ?
Jeg har 4" + 1" på på CJ7'en og kommer til å ta av BL.
Prøvde ut fleksen på bilen min i dag med 4" Trailmaster uten BL. Det subber med 35" framme da litegranne.
Tittel: Re: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: BTGSø.,16,Mai,2010,23,46
Takk for bildet Jan-Erik, jeg må se på dem når vi kommer til Rena (bryllup kan du gå i ei annen helg ::)) hehe. Har også tenkt på at det hadde gått an å fått vannskjært og bokka noen dørkplater i aluminium og hatt der (sånne med stjernemønster vettu). Får kikke å tenke litt på det, prøve å begrense handlinga littegranne de nærmeste månedene...

Dagens innsats på skrufronten:
Montert nytt eksosanlegg fra grenrør og bak.
Justert håndbrekk
Lufta bremsene bak
Satt på nye 7" Ruged Ridge skjermbreddere bak (det var en som lurte på åssen disse var tidligere, og jeg må si at passformen var ikke perfekt og man må ha større skiver enn de som følger med, ellers så var de helt greie selv om jeg tipper Warn hadde vært mye bedre)
Det betyr at bilen er klar bak, da er det fremaksel som står for tur...

I morgen er det 17.Mai og da blir det kort skrudag før vi skal ut på restaurant å spise død ku...
Tittel: Re: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: BTGMa.,17,Mai,2010,21,55
Vi får vel ta med insatsen på nasjonaldagen også. Skulle ut å spise middag og greier så det ble ikke så mye, men første bildet viser bilens utseende ved dagens start:
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/Medframaksel.jpg)
Så har vi utseende ved dagens slutt:
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/Utenframaksel.jpg)

Kanskje ikke noen forbedring, men akselen er hvertfall av og klar for ny nedgiring, sperre, 30 spline stikkaksler og nye hjullager...
Tittel: Re: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: BTGTi.,25,Mai,2010,11,22
Får ta en liten oppdatering på helgens innsats på skrufronten vel... Som dere ser over så ble akselen tatt av og siden verkstedet er i daglig bruk på andre ting står et sørgelig vesen nå bak veggen:
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/Venterpframaksel.jpg)

I uken som gikk har jeg malt framakselen to strøk med svart, det ble ikke så pent men det er tross alt penere å ha den svart enn rustrød. Jeg har også akkurat prøvd å skifte foringer på de øvre kontrollarmene... noen her som har gjort det før? Hadde jeg visst hvor inni h#%&/ de sitter hadde jeg ikke gjort det, to av dem sitter jo igjen på akselen også så de er jo ikke så lett å få i noen presse... Jeg har brukt skjærebrenner på de to som satt i staga og nesten ferdig med å hærje ut det ene i akselen så nå er det bare en igjen stort sett, men har noen tips her så hadde det vært fint. Nok om det planen for helgen var å få inn 4.56 utveksling samt ARB i fremaksel. på dette rotebordet ligger noen av delene som skulle inn:
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/Delerklarforbruk.jpg)

Mye deler skulle inn og jeg er ikke god på å skru... har innsett mine begrensninger og fikk lurt en habil mekaniker med navn Bård Nerdalen til å "hjelpe" meg, det betyr at han gjør jobben og jeg er håndtlanger... Bård har selv en YJ med åpne differ men deler for nedgring og sperrer ligger på hylla så jeg fikk overbevist om at det var veldig lurt at han ble med å prøvde på min aksel først ::). mer kommer...
Tittel: Re: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: BTGTi.,25,Mai,2010,11,46
og her kommer mer...

Vi hadde kun lørdag til rådighet for jobben og som mange vet sitter diffen på press. Vi gjorde et lite forsøk med tvinger, men siden Bård har to differ til som skal tas var det bare å sette igang å lage spesialverktøy:
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/Hjemmelagetspesialverkty.jpg)
med litt ball fikk vi dette til å funke bra og her ser dere Bård i godt driv med fastnøkkel for hånden:
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/Bardskrur.jpg)
Neste utfordring var å finne ut hvor mye pinjongen skulle shimmes... det skulle stått på pinnjongen men der stod tallet 3,257 (eller noe) og dette hang ikke på greip så det endte med at vi shimmet like mye som stod på pinjongen i settet som Bård skulle ha på sin bil, som antatt var dette feil, men ett sted må man begynne og her er Bård i gang med tannpasta for å se om den er overbitt eller underbitt...
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/Bardsjekkerinngrep.jpg)
Etter fire runder med diffen ute ble det til slutt perfekt (Bård gir seg ikke med det første) Kl 0230 natt til søndag kunne vi endelig ta dette bildet:
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/Ferdigaksel.jpg)
Jippi  ;D diffen var ferdig og to trøtte typer kunne reise hjem å legge seg.

Søndag ble det rydding og mandag reiste jeg til Kina og sitter nå på hotellrommet og skriver litt, må holde meg våken for å få sove til natta. Er hjemme på fredag så da får vi se hva helgen bringer.... Har ei kjerring som også kunne tenke seg å se meg innimellom så vi får se...
Tittel: Re: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: Bård NerdalenOn.,26,Mai,2010,21,43
Det blei seint men var jo morro;-)
Tittel: Oppdatering nå er akselen på
Skrevet av: BTGTi., 8,Juni,2010,23,17
På tide med en liten oppdatering vel...
natt til torsdag sist uke var framakselen på bilen igjen var vel hjemme sånn 01:30 eller noe:
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/kjoring08062010/DSCF1892.jpg)
Så fulgte skruing fredag, lørdag og søndag var kompressoren på plass (etter å ha snudd solonoidene riktig vei var den til og med tett :):
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/kjoring08062010/DSCF1896.jpg)
Så har jeg kjøpt nye hvite blinklys til bilen som jeg fikk sammen med resten fra USA, men de er borte vekk (må ha fått kasta dem eller noe). Fikk låne noen gule på mandag så klokken 2300 i går kveld var dette resultatet:
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/kjoring08062010/DSCF1898.jpg)
Så i dag var det tirsdagskjøring med Kongsberg-Offroad klubb:
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/kjoring08062010/DSCF1906.jpg)
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/kjoring08062010/DSCF1905.jpg)
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/kjoring08062010/DSCF1917.jpg)
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/kjoring08062010/DSCF1921.jpg)
(http://i1044.photobucket.com/albums/b450/btgrini/Garage/kjoring08062010/DSCF1924.jpg)
Bilen har nå 35" hjul og ProComp stage 2 4" løft. Venter på 2" body lift også, men det frister å la det være som det er. Det subber bittelitt foran når jeg svinger og har full pendling og jeg har ikke vinsj enda (den jeg hadde var for stor til å passe i fanger'n) så det er klart at når jeg får på mer vekt og fjørene får satt seg så trenger jeg sikkert 2" til. En ting er jeg missfornøyd med på bilen og det er at den blir lett i nesa når det blir bratt, og dette vil helt sikkert ikke bli bedre med 2" løft til.

En annen ting, bilen er lavere på venstre side enn høyre, jeg tenkte kanskje det var Track baren forran som gjør det, men når jeg kjører med bilen så krenger den mere i sving til venstre enn høyre. Er det noen som har anelse om hvorfor det er sånn?

Ellers skal jeg nå få ordna nærlysa mine og så er jeg i prinsippet klar for treff på Rena 8) Gleder meg veldig kjenner jeg ;D
Tittel: Sv: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: BTGTo.,23,Mai,2013,22,02
Huff, da er TJen solgt, det er trist men jeg er sikker på at den har fått et godt hjem. Bilen ble solgt og hentet 20.05.2013. Jeg skulle ikke ha noen ny Jeep på en stund fordi jeg fikk ikke brukt den etter at vi fikk barn, med en ny gutt på vei så jeg ikke lyst på å få mere tid til Jeep på en stund.... Problemet var at abstinensene kom allerede dagen etter at bilen var borte.... I går 22.05, ble en 1997 Jeep Cherokee limited 4.0 Automat hentet.... Bilen er skikkelig sliten og jeg sitter nå å lurer på når jeg skal få tid til å fikse denne. Men jeg er fornøyd ;D

Planen er moderat modifikasjon, som 33" og kanskje ei sperre bak, men først må oljelekkasjer tettes og rust stoppes (eller hvertfall bremses). Planen er at den skal kunne frakte barn og at til og med kjerringa kan kjøre den hvis det kniper (hu er så jævlig jålete og kresen...).

Vi får se om det blir noen bilder etterhvert, men det betyr hvertfall at jeg fortsatt kan slenge med på treff hvis muligheten byr seg... kjente jeg virkelig angret på at jeg ikke kom meg til Gol når jeg så bildene....
Tittel: Sv: Bjørn Terje's Garage
Skrevet av: Bård NerdalenSø., 6,Oktober,2013,01,15
Her må det litt aktivitet til :o ;)