www.jeepclubnorway.no

Modeller => CJ => Emne startet av: Bjørn B på To., 4,Januar,2007,16,19

Tittel: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BTo., 4,Januar,2007,16,19
Hei,

Eg ser det er flere som har fått godkjent bilene deres med 35" hjul, og 360 motor hvordan har dere klart å skaffe dokumentasjon på det?

Eg var i kontakt med Amcar i dag og skulle ordne meg med anbefaling fra dem på heving, motorbytte og 35" hjul.

Motor en AMC 360 og OME heve sett med TÜV papirer det var nok ikke noe problem, men 35" det ble det verre med, dem kunne anbefale 33" med original bremser, men måtte oppgradere bremser bak hvis dem skulle anbefale 35".

Har dere noen gode råd til en fortvilt cj7 eier??
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Stein-KTo., 4,Januar,2007,16,49
Har godkjent 36" på min TJ og da var det to ting BT lurte på. Det ene var bremser, disse oppgraderte jeg til skiver bak og det holdt. Det andre var selve bakakselen ( Dana 35C ) og styrken på den. Den hadde jeg allerede byttet til en vass Teraflex CRD 50R som er en godt forsterket Dana 44.

La frem anefalingsbrev fra Amcar og bremsetester fra verksted og da var saken i boks. Dog var dette rett før innskjerpelsen med SFOOR i 2005....

Den gang var også det litt snakk om boltsirkelen ( 5 x 4,5" ) og at de helst ønsket at denne var noe større. Du har jo 5 x 5,5", så det er også en fordel!
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BTo., 4,Januar,2007,17,14
Ja eg får vell gå for å oppgradere bremsene bak, er det noen som selger ombygningssett til cj7-dana 44 med 5-5,5 i Norge eller må eg bestille fra USA å slite med dokumentasjon på disse tro?
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: sten_mortenTo., 4,Januar,2007,19,11
Hei Bjørn

Gratulerer med ny CJ-7 :)

Dette er en flott Jeep!!


Generelt er det ikke lurt å kjøpe en ombygget bil uten godkjenning...


Motor:

Motoren din tror jeg ikke byr på noe problem, CJ-7 er levert med V8 orginalt.


Heving og hjul:

Det finnes flere CJ-7 i Norge som går på større hjul enn det du ønsker. De fleste ble godkjent for mange år siden. Men vet at iallefall en CJ-7 har blitt godkjent i 2006 med 35". Din Jeep er om jeg husker riktig, hevet på en litt uvanlig måte ved at fjærlenkene er snudd. Men om dette har noe å si for godkjenning vet jeg ikke.

Min CJ-7 har orginale bremser og er godkjent. Den gangen var det viktig at jeepen min hadde de største orginalbremsene. En sein modell som din CJ-7 har også 11" bremser. Jeg låser fint alle fire hjul med 36" dekk. Det var det som skulle til for at min ble godkjent når det gjalt bremsekrav. Men det er mange år siden.....

Både bremsene og akselen din er gode nok, om det er orginalt da, og ikke kjell har byttet? En CJ-7 har AMC 20/ Dana 44 bak og Dana 30 fremme dette er sterke og gode aksler.

TUV går god for 35" dekk på 10" felg på seine modeller av CJ-7 (1982-1986). Man får kjøpt felger med papirer på 35" til CJ-7. Disse er dyre. Du må da ha dokumentasjon på hevesettet i tillegg.

Link til firma som selger felger med TUV:

http://www.aspeberle.com/ (http://www.aspeberle.com/)


Sånn jeg ser det har du to valg. Enten å bygge om bremsene dine og etterfølge Amcar sin anbefaling, eller å skaffe deg felger med dokumentasjon. Helst begge deler.


Du bør kontakte trafikkstasjonen skriftelig om ønsket ombygning.


Du bør i tillegg til dokumentasjon (TUV eller anbefaling fra AMcar)på heveingen, få en attest fra et verksted på at settet er riktig montert, sørge for at skjermbredderene dekker HELE hjulet, utskrift fra forstillingskontroll, dokumentasjon på speedometer kalibrering. Har du da i tillegg dokummentasjon på 35" hjul fra TUV og anbefaling fra Amcar om godkjenning med skiver bak er du langt på vei.


Dette blir dyrt for deg og det tar tid. Det innebærer også en vis risiko for at du ikke får den godkjent. Men får du det til blir du medlem i en eksklusiv klubb!



Lykke til

Ingen lykke er større en å kjøre stor CJ-7 uten bekymringer :)


Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BFr., 5,Januar,2007,04,03
Da får eg vente på papirene fra Amcar og reise på BT å få det forhånds godkjent tenker eg.

Kan ikke koste mere på denne bilen og risikere å ikke få det godkjent. innser det nå at eg kanskje har betalt litt for mye for denne bilen når eg må koste på den både bremser og tüv godkjente felger.

Hvor har du kjøpt setene i bilen din, Sten Morten?

De rare med min bil er at den er registrert for 5, kanskje eg skal ta en spøk på BT å høre om dem vil kasbytte den 5 sitteplassen med 35" he he.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: sten_mortenFr., 5,Januar,2007,04,44
Vet ikke hva du betalte for denne jeepen. Men jeg vet hva den lå ute til salg for. Får du denne jeepen godkjent har du ikke tapt noen penger eller gjort noen dårlig handel. Den var rimligere fordi den ikke var godkjent. Det er helt sikkert.

Setene mine er fra et firma som het Steal Horse. Dette var en av de største etter-marked firmaene til Jeep på 80 tallet. Stearl Horse markedsførte 3 seter til CJ på 80 tallet: God, Better og Best! Mine er Best. Hele min Jeep et bygget på deler som var populære på 80 tallet. Dette firmaet finnes desverre ikke lenger ikke lenger. Når jeg hørte de gikk konkurs var det mye jobb å finne et par. Fant til slutt mine hos en forhandler i USA. Min Jeep har ligget i deler i tre år. Setene ble derfor noe av det første jeg måtte sikre meg.

Etter at jeg kjøpte setene ble konkursboet til Steal Horse kjøpt opp av Best top. Setene fra Best top er det nærmeste man kan komme i dag.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: CJ-7Fr., 5,Januar,2007,09,41
Hei og velkommen, Gratulerer som 7`er eier.
Godt og se at Redbull er kommet i gode hender, kanskje får vi nå også se den & deg på treff. Lenge siden den 7ern har vært utenfor asfaltvei.

Ja i disse tider kan det være problemer med noe større en 33" på CJ, YJ og TJ.
Vet det sitter OME fjærer på Jeepen, har du fått anbefaling fra amcar på det til CJ? Det er gull verdt!
Hva er ellers planene på Redbull, endre navn ;) kanskje bygge den litt ned?? Personlig så synes jeg at den var noe i det høyeste laget, men meg om det. En kjempe strøken og bra bygget CJ har du fått deg.
Lykke til.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BFr., 5,Januar,2007,10,45
Jo takk.

Nei Redbull får ha navnet sitt til den blir lakket, tror nok det kan bli en "Blackbull" når alle papirene er i orden.

Amcar skulle skrive ned noe så vi får se. har tüv papirer på settet.

Får vell ta en tur uten om asfalten, skall ikke se bort i fra at en stikker innom på no treff eller lignende.

Har senket den ca 2" allerede, det sitter 1" Karosseriløft på den nå men vurderer å ta det bort også.

Snakket med teknisk på Chrysler Norge i dag, men dem kunne ikke gi meg annen anbefaling/dokumentasjon en på en 304.
så vi får se hva som skjer under panseret utover.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BFr., 5,Januar,2007,11,37


TUV går god for 35" dekk på 10" felg på seine modeller av CJ-7 (1982-1986). Man får kjøpt felger med papirer på 35" til CJ-7. Disse er dyre. Du må da ha dokumentasjon på hevesettet i tillegg.

Link til firma som selger felger med TUV:

http://www.aspeberle.com/ (http://www.aspeberle.com/)




Er dissse TÛV papirene spesifisert til Cj7? eller er det generelt.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: sten_mortenFr., 5,Januar,2007,12,52
Jeg er temlig sikker på at det er spesifisert til CJ-7, men send en mail til firmaet i stedenfor så slipper jeg å si noe galt.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BFr., 5,Januar,2007,12,59
Jeg er temlig sikker på at det er spesifisert til CJ-7, men send en mail til firmaet i stedenfor så slipper jeg å si noe galt.

Det skal eg gjøre, TAKK FOR HJELPEN sålangt;)
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: sten_mortenFr., 5,Januar,2007,15,51
Dokumentasjonen er spesefikk for CJ-7

Har sendt deg en melding
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BTo.,11,Januar,2007,00,26
Hva vil det koste å kjøpe nye teraflex akslinger (T50R) på en cj7.

Var å såg på en cj7 i dag som hadde teraflex aksler,med 4.88 utveksling, vurderer sterkt å kjøpe den bilen å flytte akslinger over på min bil, litt dyr delebil men får ha det som et prosjekt senere,

Det vil jo løse problemet med bremser.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Stein-KTo.,11,Januar,2007,08,59
Teraflex CDR 50 R bakaksel koster ca 40.000,- og foran 55.000,- !!!

Men det er nok å bytte bak, Den foran er grei nok hvis du har litt ro i topplokket og stor motor med mye pudder!
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BTo.,11,Januar,2007,09,09
Det er såpass pris på di akslingene,da er vel ikke 150 000.- for den cj7, så ille.

Hevet ca 4" og 2" karosseriløft, 37" hjul. Noe rust. 304 motor
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: sten_mortenTo.,11,Januar,2007,09,22
Vanskelig å svare på når en ikke har sett bilen. Har sett priser på CJ-7 fra Kr 60 000,-  til 250 000,- 

Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BTo.,11,Januar,2007,09,31
Eg var å såg på bilen i går kveld, understellet var bygget opp av Erik Bjørn, har sett han har fått god omtale rundt om kring på div forum.

http://offroad.no/snitz/topic.asp?TOPIC_ID=71261
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: CJ-7To.,11,Januar,2007,13,11
Ehh, men hvorfor kjøpe en Jeep til? Og da ut med nye 150. Men klart er "money no object" så...
Var jeg deg hadde jeg gjort 1 av 3:
Husker ikke om du har Dana 44 eller AMC-20 aksel?
1: Preppe en AMC-20 aksling; Warn fulfloat stikkakslinger m ombygningsett til skiver.
2: Bygge om Dana 44 aksling til skivebrems.
2: Kjøpe  Teraflex T50R aksling.

Billigst er nok og bygge om en 44 aksel fra trommel til skiver.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BFr.,12,Januar,2007,01,47
Det sitter D44 på bilen, har bestilt ombygningsett  fra 4WD, så eg kommer til å gjennomføre å få godkjent bilen.

Men tror eg kommer til å selge den, får liksom ikke satt noe personlig preg på bilen når den er såpas gjennomført av tidligere eier.

Har hatt en helvetes tur fra Hurdal og opp til Vinstra i kveld/natt. snø og såpeglatte veier. en tilhenger som har vinglett så for en nærmet seg 70, men nå er bilen kommet til frem.
Får vel ta et par dager tenke pause  å se hva som blir gjort med bilene.
En ting er vertfall sikkert at det blir mye skruing fremover.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: sten_mortenFr.,12,Januar,2007,02,26
Kjøpte du en Jeep til??

Var den nye godkjent da??

Hvilket sett har du bestilt?  4wd.com har bare skivebremsesett til Dana 44 fra 70 til 75 og fra 97 til 05? Kunne noen av disse settene brukes på en 86 modell?

Link:
http://www.4wd.com/search.aspx?q=rear%20disc%20brake
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BFr.,12,Januar,2007,02,51
Godkjent! Tja, Eu godkjent var den. men ikke noe i vognkortet her heller.

Sendte en forespørsel til Stainlesssteelbrakes og fikk til svar at  det kite skulle passe.som er beskrevet til d44 70-75. Part #: A136, så eg håper det passe da.

Såg  også på det sette til Amc 20:
This kit will not fit CJ-7, 1986 with Model 44 Rear Axle. Extra modifications may be required


Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: sten_mortenFr.,12,Januar,2007,07,10
Jøss!! Du satser friskt!!  :o :o :D

Hva er målet da? Å få begge godkjent med 35 "?


NB!!

SSBC M44 Rear Disc Brake Conversion Kit, CJ, 1970-75:

Ifølge denne linken passer settet ikke på 1986 modellen, som er den eneste årsmodellen CJ-7 som er levert med Dana 44:

http://www.4wd.com/Jeep-Parts-Tops-and-Accessories/PARTA136.aspx

Blir spennende å høre når du får settet. Er sikkert flere som lurer på det!!
 
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: CJ-7Fr.,12,Januar,2007,08,53
Men tror eg kommer til å selge den, får liksom ikke satt noe personlig preg på bilen når den er såpas gjennomført av tidligere eier.
Er vel derfor vi sier: Jeep`s are built not bought.
Blir fort slik at der kommer "Kjellas" Jeep og ikke din, når så mye er gjort på den.
Sitat
Har hatt en helvetes tur fra Hurdal og opp til Vinstra i kveld/natt. snø og såpeglatte veier. en tilhenger som har vinglett så for en nærmet seg 70, men nå er bilen kommet til frem.
Får vel ta et par dager tenke pause  å se hva som blir gjort med bilene.
Så du kjøpte den også. Ja da her du fått deg fete aksler. Jøss forige eier hadde ikke den lenge.
Vet ikke om noen andre CJ`r her i Norge som har Teraflex aksler.
Grattis.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Stein-KFr.,12,Januar,2007,10,11
Sitat
Vet ikke om noen andre CJ`r her i Norge som har Teraflex aksler.

Du har delvis rett i det, jeg har jo "bare" en Teraflex aksel bak.....

Den bilen ble vel akkurat ferdig bygget i sommer... Så den har ikke litt mye brukt nei!
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: CJ-7Fr.,12,Januar,2007,10,17
Sitat
Vet ikke om noen andre CJ`r her i Norge som har Teraflex aksler.

Du har delvis rett i det, jeg har jo "bare" en Teraflex aksel bak.....

Helveis rett! Jeg sa CJ  ;)
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BFr.,12,Januar,2007,15,04
Hvordan får man ut "sitat" felt på tidligere innlegg.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: sten_mortenFr.,12,Januar,2007,15,39
Hvordan får man ut "sitat" felt på tidligere innlegg.


                                                                                                      Trykk på sitat knappen rett over her


Det som blir sitert, står mellom "quote" klammene. Klipp og lim litt på de og du kan hente ut flere sitater.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BFr.,12,Januar,2007,20,23


Hva er målet da? Å få begge godkjent med 35 "?


NB!!

SSBC M44 Rear Disc Brake Conversion Kit, CJ, 1970-75:

Ifølge denne linken passer settet ikke på 1986 modellen, som er den eneste årsmodellen CJ-7 som er levert med Dana 44:

http://www.4wd.com/Jeep-Parts-Tops-and-Accessories/PARTA136.aspx

Blir spennende å høre når du får settet. Er sikkert flere som lurer på det!!
 



Målet med å kjøre en cj til var vel  litt impuls, og på grunn av akslingene som vil gjøre det letter a godkjenne bilen med større hjul.

Skal først prøve å få godkjent gamlebilen til Kjell E, med TÜV papirer og anbefaling fra Amcar, med org bremser bak, 360, OME heving og 35" hjul. ( venter på felger med tüv papirer) eg vil ha bremseskivene i bakhånd i tilfele dem er litt vrange og har en dårlig dag.
Blir det godkjent med org.bremser, så kan jo skivene brukes senere ved å prøve å få større hjul eller ved ombygging til injection

Blir det godkjent vil eg kjøpe et sett med OME til den andre bilen også, men vil prøve å få godkjent den med større hjul, kanskje 37/38".
Det sitter sterkere akslinger på bilen, skivebremser foran og bak. og har en bil som er godkjent noen uker tidligere med samme oppsett men med mindre hjul
Men det er bare på tankestadiet enda, så vi får se.

Når begge er godkjente, begynner restaureringen av jeep nr 2, sandblåsing av ramme og karosseri, får se hvor mye av rusta som kommer frem og om det kanskje vil lønne seg å kjøpe ny balje eller bruke en fra YJ. når dette er gjort er vel sommeren forlengst over.


Ja i følge SSBC skulle sett #136 passe d44 aksler, men vi får se når monteringen skal begynne.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BFr.,12,Januar,2007,20,30
Så du kjøpte den også. Ja da her du fått deg fete aksler. Jøss forige eier hadde ikke den lenge.
Vet ikke om noen andre CJ`r her i Norge som har Teraflex aksler.
Grattis.

Ja det ble en bil til gitt, han sa at det var en 3-4 jepper som hadde tera aksler, men hvem vet?
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Stein-KFr.,12,Januar,2007,22,47
Din nyeste, min og en burgunder YJ er de eneste jeg vet om i Norge med Tera akslinger.... YJ`en og din har i begge ender, mens jeg har "kun" bak :-\
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BFr.,26,Januar,2007,19,19
I dag fikk eg TÜV papirene på felgene eg bestilte fra ASP-EBERLE.
Dette tÿv dokumentet såg jo ut til å være et 10 siders dokument som er klippet og limt sammen til to A4 sider, der noe av teksten mangler og ikke akkurat så let å tyde det son er skrevet.

Tror dere BT vil godta dette dokumentet?
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Stein-KFr.,26,Januar,2007,19,26
Var vanskelig å se det vedlegget ditt. Men ingenting er umulig. Det eneste som slår meg er at da jeg solgte de forrige hevesettet mitt, så måtte jeg få tak i nye TÜV papirer på det for at kjøperen skulle få godkjent settet på sin bil. De aksepterte ikke kopien fordi det ikke var "friskt" stemplet og underskrevet av forhandler eller TÜV.

Men det spørs jo litt hvem du møter på. Men en orginal sendt i posten hadde vært det beste vil jeg tro.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BFr.,26,Januar,2007,19,33
Ja det hadde vært kjekt med kopi av org A4 utgave.

Det fulgte ikke med Tüv dok, med forsendelse med felgene, så dette kom per post.

Dette dokumentet er stemplet fra tüv i 2001, eg får kontakte dem og få kopi i A4 format med deres stempel.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: sten_mortenSø.,28,Januar,2007,10,06
Om jeg ikke hedde fått med skikkelig TUV på disse felgene hadde jeg følt meg lurt! Det er jo det som er hele poenget. Det er jo dette de markedsfører også. Hør med hoggy Bear han fikk sin jeep god kjent med dokumentasjon fra disse felgene. Om han fikk samme papiret er det ikke sikkert det trengs noen annen dokumentasjon?
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BSø.,28,Januar,2007,13,47
Om jeg ikke hedde fått med skikkelig TUV på disse felgene hadde jeg følt meg lurt!

JA det skal eg si deg at jeg gjør. det TÜV dokumentet skulle eg ikke godtatt om eg hadde jobbet på BT.

Har sendt  Hoggy Bear en e-post så eg venter spendt på svar.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BSø.,28,Januar,2007,13,59
Men eg har nå flyttet over akslingen fra den jeepen eg kjøpte på ny årett, har fått dokumentasjon fra Bgnor/Teraflex at disse akslingene er dimensjonert for 37". driver å sender over disse papirene til AMCAR, så vi får se hva dem kommer frem til.

Lurer på en ting dere som har noe større hjul på cj7. har dere skjært ut noe av hjulbuene bak eller hvordan har dere gjort det?
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: wranglerSø.,28,Januar,2007,19,06
Hei Bjørn,

hadde jeg vært deg ville jeg skaffet frem bedre papirer, som i tillegg er oversatt på norsk.
Kan hende at du blir avvist hos BT med de papirene du har postet, og alt som har med tur/retur
hos BT burde ungås.

Hilsen Kathrine
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BSø.,28,Januar,2007,20,00
Hei Bjørn,

hadde jeg vært deg ville jeg skaffet frem bedre papirer, som i tillegg er oversatt på norsk.
Kan hende at du blir avvist hos BT med de papirene du har postet, og alt som har med tur/retur
hos BT burde ungås.

Hilsen Kathrine

Har sendt meil til forhandleren i tyskland, og bedt om org. Eller kopi av org. TÜV Dokument (A4) med demmes stempel og signatur på, så eg håper at det vil ordne seg.

Når eg mottar disse skal eg få disse og papirene på Teraflex akslingene oversett til norsk.

Har vært på BT en del ganger og snakket med dem etter vert som eg har forandret/ombestemt meg når det gjelder Motor, hjuldimensjon, bremser og en haug med ”dumme spørsmål” når det gjelder hva dem forlanger av dokumentasjon og om det er gjennomførbart.

Til mein store forundring så virker dem mer og mer positive for hver gang eg snakker med dem.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: CJ-7Ma.,29,Januar,2007,09,06
Lurer på en ting dere som har noe større hjul på cj7. har dere skjært ut noe av hjulbuene bak eller hvordan har dere gjort det?
Kommer an på om du har bl og evt. hvor mange tommer det er på.
Men generelt med 35" og større må/bør noe trimming utføres fremkant bakre hjulbue. Ikke mye å ta av der pga. "avstiver" til veltebøyle. Også litt i bakkant av hjulbue. Uansett ikke rare kutting/sliping som skal til.
Har du 2" eller mer på bl så mulig du slipper. Selv har jeg ca 1,5" bl så da måtte noe kutting til...
Lykke til!
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Hoggy BearMa.,29,Januar,2007,13,56
Nå Har du fått svar på e-post... Men jeg gikk på BT med de papirene som du har fått (det ene røde) Gikk fint da jeg viste det til kontrolløren... Men det skal også sies at han har fått MANGE papirer, og TÜV papirene til procomp settet var på norsk, og kun en side per ark osv... Så det er godt mulig han ikke turde å spørre/klage mer på tingene, etter 4. gangen jeg måtte inn hehehe....
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BMa.,29,Januar,2007,14,14
Lurer på en ting dere som har noe større hjul på cj7. har dere skjært ut noe av hjulbuene bak eller hvordan har dere gjort det?
Kommer an på om du har bl og evt. hvor mange tommer det er på.
Men generelt med 35" og større må/bør noe trimming utføres fremkant bakre hjulbue. Ikke mye å ta av der pga. "avstiver" til veltebøyle. Også litt i bakkant av hjulbue. Uansett ikke rare kutting/sliping som skal til.
Har du 2" eller mer på bl så mulig du slipper. Selv har jeg ca 1,5" bl så da måtte noe kutting til...
Lykke til!

Har 1,5” bl, og fjærene løfter ca 3-3,5”. Eg har vurdert å flytte bak akslingen ca 2.5-3cm lenger bak, tenkte først å vise bilen for å se om dem godtar 37” og heller modifisere aksling/skjermbuer.
Fremme er det masse av plass der er akslingen allerede flyttet frem ca 10cm.


Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BMa.,29,Januar,2007,14,16
Nå Har du fått svar på e-post... Men jeg gikk på BT med de papirene som du har fått (det ene røde) Gikk fint da jeg viste det til kontrolløren... Men det skal også sies at han har fått MANGE papirer, og TÜV papirene til procomp settet var på norsk, og kun en side per ark osv... Så det er godt mulig han ikke turde å spørre/klage mer på tingene, etter 4. gangen jeg måtte inn hehehe....


Takk for svar Hoggy B, Har fått svar fra ASP-EBERLE  Dem skulle sende meg kopi av TÜV Dokument med demmes stempel og sign…… på hver side i A4 format, så da ordener det seg heldigvis
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BOn.,21,Mars,2007,20,57
ONSDAG 18 APRIL, skal bilen inn til BT for godkjenning.

Det blir en spennende tid frem til da, men tror nå at det går greit, den blir vist med 35" hjul, ome sett 2" bodylift,teraflex akslinger og V8.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: sten_mortenTo.,22,Mars,2007,00,10
Det blir spennende :) Krysser fingrene, du har virkelig satset, det skal du ha for!!!
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BTi.,27,Mars,2007,23,11
Nå er bilen "ferdig" og klar for første runde med godkjenning!
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: HolmisTi.,27,Mars,2007,23,23
Dette blir spennende , er alltid litt skummel når man skal på tilsynet med god-doningen   :o
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BTi.,10,April,2007,00,55
Har hat bilen på forstilings-kontroll, Tror dere at BT godtar disse avvikene?
(http://i163.photobucket.com/albums/t295/cj7stow/hjul-2.jpg)
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: renegadeTi.,10,April,2007,08,52
Har hat bilen på forstilings-kontroll, Tror dere at BT godtar disse avvikene?
(http://i163.photobucket.com/albums/t295/cj7stow/hjul-2.jpg)

Camber er det ikke stort du kan få gjort noe med, den en bygd inn i akslen.
Caster derimot, legg imellom ei 2 graders skive på hver hjul (det kan hende camber faktisk sniker seg på innsiden da...)

Caster vil de garantert henge seg oppi, det er denne som bl.a. sørger for selvopprettingen etter en sving.
Er ikke store jobben å legge imellom noen kiler, så gjør det.

Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BOn.,18,April,2007,11,37
Neida, ble ikke godkjent i dag nei.

Med over 50 sider med overbevisende matreil ble konklusjonen! Du må sende en søknad til region kontoret, denne bile er jo totalt ombygget.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: WrangsterOn.,18,April,2007,14,53
Huff, kondolerer...!  :( Jeg tror jeg vet omtrent hvordan det føles, og den følelsen unner jeg ingen. Det er et frustrerende system det med godkjenning, spesielt hvis man har valgt litt spesielle løsninger. Min ombygningssak ble også sendt til SFOR, og da sitter det altså en mann i stavanger som aldri har sett bilen og tar avgjørelsen.

 Jeg vil råde deg til å be om navnet til den SFOR-representanten saken din blir sendt til, får så å be om å få vise bilen til han samtidig som du fremlegger saken med de argumenter som du mener må være med i avgjørelsen. Den eneste informasjonen han kommer til å sitte med er jo et skriv fra en halv-skeptisk kontrollør, og det er jo et ganske dårlig utgangspunkt.

En annen ting som er lurt, er å kommunisere med de skriftlig enten på mail eller pr brev. Da har du alt de har sagt skriftlig, og det har en tendens til å hjelpe siden man som oftest må innom flere kontrollører før bilen blir godkjent. Et evt avslag skriftlig vil sansynligvis også måtte være mer saklig utformet enn et muntlig, og derfor muligens lettere å jobbe seg rundt.

Ellers så finnes det mennesker som har fått bilen godkjent f.eks hos Tüv i tyskland og til og med svenska bilprovningen og da etterpå fått godkjent i norge. Det hele dreier seg mest om ansvarsfraskrivelse....hvis de slipper å stå ansvarlig, så godkjenner de omtrent hva som helst.

Så stå på i "kampen" din, og lykke til videre!  :)
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BOn.,18,April,2007,18,24
Huff, kondolerer...!  :( Jeg tror jeg vet omtrent hvordan det føles, og den følelsen unner jeg ingen. Det er et frustrerende system det med godkjenning, spesielt hvis man har valgt litt spesielle løsninger. Min ombygningssak ble også sendt til SFOR, og da sitter det altså en mann i stavanger som aldri har sett bilen og tar avgjørelsen.


Takk for omtanken, Og gratulerer med godkjent Jeep

Dette jeep prosjektet begynner å bli ganske betent, vet ikke helt hva jeg gjør videre.

kan ikke fremskaffe flere dokumentasjoner heller, fremla disse papirene i dag:

TÜV Dokument på OLD MAN EMU hevesett
TÜV Dokument på Pro Comp Sitt hevesett/karosseriløft, styredemper.
TÜV Dokument fra ASP på felger
Dokumentasjon fra Teraflex/BGNOR på akslinger
Dokumentasjon fra Chrysler Norge på Motor bytte til V8
Anbefaling fra AMCAR på Motorbytte opp til 145 KW
Anbefaling fra AMCAR På heving og akslinger

Da får eg sette meg ned og skrive en søknad om godkjenning av min bil.
Skjønner ikke helt dette med SØKNAD!!.

(http://i163.photobucket.com/albums/t295/cj7stow/18042007283.jpg)
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: simonOn.,18,April,2007,20,01
En annen Biltilsynsstasjon må til !
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BOn.,18,April,2007,20,20
En annen Biltilsynsstasjon må til !

Har vurdert det ja, men får sette opp en forespørsel på visning og godkjenning av jeepen, nekter å kalle det en søknad.
De positive var at de to som såg på bilen synes at den var robust og kraftig bygget, men hva er da problemet?

Dem tok vel en 15-20 bilder under vurderingen.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: overlandTo.,19,April,2007,09,51
Bjørn B du må se på degselv som et offer i et vanvittig system som småkongene hos BTS holder i hevd.  Det er trist og leit at de får holde på, men samtidig er det slik verden er i dag.

Mitt forslag til deg er å sende inn en laaaang og godt dokumentert skriftlig søknad.  Dokumenter med papirer og med reg.nr. på andre biler som har fått godkjent det du har på din.  Dette kan ta litt tid å få til, men du vil antakelig ha mye igjen for strevet.  Hvorfor?  Fordi det er slik "systemet" er tenkt å fungere.  Har du ikke fått svar på din skriftlige søknad innen en måned skal du purre (skriftlig igjen).  Får du avslag kan du anke saken videre i systemet til bl.a. Vegdirektoratet.  Her har de noen åndshøvdinger som ser litt større på saken og som ofte hjelper til.  Du kan også få hjelp av en NAF advokat (om du er medlem) i denne prosessen.  Fordelen med en skriftlig prosess er at du kan dokumentere alle skritt du har tatt og BTS må spesifikt avslå hva de ikke liker (de kan ikke bare si at de ikke liker bilen som sådan).  Eller litt brevveksling så kan det jo være at de aksepterer det meste, men at det står en eller to ting igjen.  Da blir omfanget du skal jobbe videre med straks mindre.  Da kan man sette inn "støtet" her med å grave enda dypere i dokumentasjon og argumentasjon.  Ofte holder det da med å vise til at andre har fått godkjent det samme, for eks. 35" hjul (vi har likhet for lover og regler i Norge.  Har en 35" hjul godkjent på en CJ7, så HAR ALLE med samme bil og utrustning rett til det samme)

Et alternativ er selvsagt å bytte BTS stasjon, praksisen er jo helt forskjellig fra stasjon til stasjon.  Det kan være lurt å få med en kompis med samme type bil godkjent med diverse attributter som store hjul, vroom-vroom motor osv.  "Ja-ha" tenker åndspygmeene hos BTS, "der er det jaggu en som har samme bil med alt det skumle på og den har min kollega godkjent.  Da må vel jeg.....  (Tenke-tenke-tenke)  Da må vel jeg bare godkjenne, jeg da.  Jeg kan jo ikke gå mot min gode kollegas dømmekraft"

Ikke gi opp!  Det er alltids håp.  Det kan fort gå godt, vet du!
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Stein-KTo.,19,April,2007,10,36
Sitat
Ofte holder det da med å vise til at andre har fått godkjent det samme, for eks. 35" hjul (vi har likhet for lover og regler i Norge.  Har en 35" hjul godkjent på en CJ7, så HAR ALLE med samme bil og utrustning rett til det samme)

Ikke helt riktig det!

Ja likhet for alle er lovene, men..... Dette er et tenkt scenario som så mange har havnet i fella på!!

Hvis en har godkjent et seriøst bygg med skikkelige deler ( Feks. Procomp 4" Hevesett med TÜV ) og 2" bodylift ( Performance assesories med TÜV ) og en DANA 44 bakaksel med skiver og 35". Så er det ikke automatikk i at en med 4" ukjent hevesett med 2" båtruller fra Biltema med standard Dana 35 skal få godkjent bilen sin fordi høyder, bredder osv er de samme. Men er det brukt det.

35" er også akkurat på vippepunktet av hva de aksepterer med tanke på størrelse på hjul. Skal du over i størrelse, må man gjøre noe med bakakslingen. Dana 44, Ford 8.8, Teraflex CRD 50R eller lignende.

Det er fryktelig synd at det er så rigid, men sånn er det .....

Det er her mange har blitt "lurt" ved å ha samme oppsett, men med deler som "ikke er godkjent". Men har du samme utstyr med samme papirer så skal de godkjenne det!
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: sten_mortenTo.,19,April,2007,13,25
Dette er fortvilenes Bjørn........


Spesielt sånn som du har satset. Du virker veldig seriøs og ser ut som du har gått frem på en ryddig måte.

Håper du får det til!
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Stein-KFr.,20,April,2007,07,55
Splittet emne slik at godkjenningen av Bjørn B sin bil fortsetter her og diskusjonen rundt BT kan fortsette under Generelt.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: FrodeFr.,20,April,2007,21,59
Forstår egentlig ikke helt fortvilelsen her..
Slik jeg tolker det, og det er jo ikke helt uriktig av BT folkene, så er bilen vist på et lokalt BT. De føler at de ikke har kompetanse eller mandat til å avgjøre et slikt ombygg. Bilen er jo mye ombygd når man skifter aksler til fremmed type og setter på hjul som langt overskrider  normal størrelse. De overlater avgjørelsen til regionkontoret, der mannen som har ansvaret for slike saker sitter..

Jeg har ikke engang tankt tanken på ta mitt bygg til vår lokale BT. Jeg har en god dialog med Trondheim, som er 6 timer unna. Nettop pga at jeg føler kompetansen er der og at jeg ikke vil sløse bort tid på en som helt sikkert sender meg videre..

Sitter akkurat nå og skriver på en forhåndssøknad der jeg beskriver hva som skal skje, hvordan det skal skje og hva slags papirer jeg kan skaffe..Føler det er spes viktig å ha dialog på forhånd på de tingene jeg ikke får papirer på. Foreks endring til spiralfjærer.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BLø.,21,April,2007,01,57
Forstår egentlig ikke helt fortvilelsen her..
Slik jeg tolker det, og det er jo ikke helt uriktig av BT folkene, så er bilen vist på et lokalt BT. De føler at de ikke har kompetanse eller mandat til å avgjøre et slikt ombygg. Bilen er jo mye ombygd når man skifter aksler til fremmed type og setter på hjul som langt overskrider  normal størrelse. De overlater avgjørelsen til regionkontoret, der mannen som har ansvaret for slike saker sitter..

Jeg har ikke engang tankt tanken på ta mitt bygg til vår lokale BT. Jeg har en god dialog med Trondheim, som er 6 timer unna. Nettop pga at jeg føler kompetansen er der og at jeg ikke vil sløse bort tid på en som helt sikkert sender meg videre..

Sitter akkurat nå og skriver på en forhåndssøknad der jeg beskriver hva som skal skje, hvordan det skal skje og hva slags papirer jeg kan skaffe..Føler det er spes viktig å ha dialog på forhånd på de tingene jeg ikke får papirer på. Foreks endring til spiralfjærer.

Fortvilelsen er at dette kunne dem fortalt meg i slutten av Januar, når eg var og snakket med dem på BT, angående hva som var gjort med bilen.

Dialogen den gang var at eg skulle skaffe alt av dokumentasjon og godkjennings papirer på komponenter som var brukt og da sulle dem se på bilen.

Problemet mitt er at eg kjøpte en bil som var hevet og byttet motor på, det satt 36" hjul på bilen og eg snakket med BT i miten av Desember 2006, angående hva som var mulig å få godkjent.

Svaret eg fikk var at hevesetet måtte være TÜV godkjent, motor måtte eg skaffe dokumentasjon  fra Produsent/importør, og hjulene måtte ha dokumentasjon fra produsent/importør elle et uavhengig organ som kunne gå god for at akslinger, bremser var dimensjoner for dette.

Var da i kontakt med Amcar, som ikke såg noe problemer med heving og motorbytte men hjulene kunne dem ikke anbefale mer en 33" på org akslinger og bremser.
Men byttet eg om til skivebremser bak på bilen kunne dem anbefale 35" hjul.

Etter mye fram og tilbake bestilte eg felger fra Tyskland med TÜV godkjenning, samt bremse kit til bakakslingen for å være på den sikre siden.

Eg kjøpte bilen i miten av November og begynt å bli utålmodig for eg hadde kun kjørt noen kilometer med bilen så lengselen etter å få den godkjent var meget stor!!
Da kom eg over en bil på Offroad,no som var til salgs den satt det Teraflex akslinger på som ville gjøre bilen dimensjonert opp til 37" hjul dette er noe TERAFLEX går god for og eg har dokumentasjon på dette, så eg kjøpte bilen i midten av Januar.

Tok da kontakt med BT og la frem endringene som ville bli gjort med å skifte akslinger samt felger med Tüv dokumentasjon, dette såg han på som meget fornuftig og bra.

Vi ble da enige om at eg skulle vise bilen om en måned etter siste samtale vi hadde.

Eg har hele vegen opptrad både høflig og forståelsesfull over demmes usikkerhet når det gjelder at dem ikke er kompetente til å utføre jobbe dem er satt til å utføre.
Hadde dette vær i privat sektor ville ikke en person bli ansatt i en stilling dem ikke har kompetanse til eller ikke kan utføre etter dem tittel som står på kontorpulten og på døra inn til kontoret.
Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: Bjørn BLø.,21,April,2007,02,06
Dette er fortvilenes Bjørn........


Spesielt sånn som du har satset. Du virker veldig seriøs og ser ut som du har gått frem på en ryddig måte.

Håper du får det til!


Takk for det, det er godt at noen har trua på det eg gjør,

Det går nok bra til slutt,

For å legge all tvil til side når det gjelder byggingen Så ta en titt i http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=625.msg5172#msg5172

Tittel: Sv: Godkjenning av 35"
Skrevet av: FrodeLø.,21,April,2007,08,46
Sorry for ordvalget "kompetanse" ang BT-mannen.. Forstår at du er frustrert over  behandlingen. De har jo kompetanse til å utføre jobben sin, men etter som jeg har forstått i min dialog med vårt regionkontor, er opplegget at tyngre ombygginger er deres ansvar, og i enkelte tilfeller det fryktede "SFOOR".. Synd du ikke ble sendt til regionkontoret med en gang.

Poenget mitt er egentlig at bygget ditt og komponentvalg er utmerket. Med dette oppsettet og dokumentasjonen ser jeg absolutt ingen grunn til at regionkontor skal si nei. Ser ingen grunn til fortvilelse bortsett fra den bortkastede tiden. Lykke til.