www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: BrorHund på Ti.,13,Mai,2008,13,35

Tittel: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundTi.,13,Mai,2008,13,35
Jeg har alltid ønsket meg Jeep Wrangler. Alltid siklet på disse bilene, men aldri klart å skaffe meg en. Prisnivået på bilene holder seg greit, så jeg ble nødt til å selge begge bilene jeg hadde for å få tak i min første Jeep! Superstoked som jeg var kjøpte jeg en sliten YJ fra en fyr på vestlandet for under halvparten av prisen av hva bilene ligger på. Annonsen lå ute ca tre timer før bilen var solgt. Og gjett om jeg var glad!!! Min egen wrangler.
Bilen så slik ut i annonsen:

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/Jeep1.jpg)

1990 4.2liter YJ. (viste seg å være feil.., Bjørn Bergskaug fant ut at dette var en 88 modell som hadde stått på et lager fra 88 til 90, derav førstegangsregistrert i 1990)
Derfor:
1988 4.2 liter YJ
Peugeot AB10/5 kasse (ikke egnet for offroad i følge novac..)
Transferen vet jeg ikke nummeret på enda..

Da jeg hentet den i Haugesund hadde fyren allerede fått på 2,5 OME og noe chromespeil. Stappa tre stykk 33" BFG inn i bilen sammen med en sliten softtop, et par halvdører uten upperdoors, og et elendig stereoanlegg uten spiller. Dette lukter potensiale!!
De to siste 33" måtte strappes på taket, og slik kjørte jeg lykkelig over fjellet tilbake til tigerstaden:

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/Jeep2.jpg)

Men i annonsen sto det noe krøll med forgasseren. Og det stemte. 26 grader feiljustert tenning, hull i frontrøret på eksosen, tom katalysator, og plugger uten tenning gjorde sitt på bensinforbruket over fjellet. Men jeg var alikevel lykkelig YJ eier!
Bilen ble kastet inn på verksted for å få nytt eksosanlegg, samt storservice og div justeringer. Nå var den endelig brukbar! Tror det var mangel på kunnskap som putta bilen på verkstedet den gangen, for mens den stod der og ventet på ny eksos fra statene leste jeg vel ca alle trådene her på forumet, samt pløya verkstedboka. Så kunnskapen kommer sigende. Er allikevel betryggende at flere av "de erfarene" menneskene her inne også i sin tid har postet uvitende tråder de selv svarer selvsikkert på nå..

Tilbake til bilen. Jeg hadde en stor to do liste. Første punkt på lista var: Denne MÅ bli svart.
Og siden pengene ikke er de sterkeste for en arkitektstudent ble jeg nødt til å gjøre dette selv.. Startet med hardtoppen, og da var det i gang:

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/Jeep3.jpg)

Inni måtte det også gjøres sitt. Endte med å lakke hele dashbordet, rive ut setene, rive ut teppet (som fikk sin død på gårdsplassen da jeg fant ut hvor elendig stand de var i. Legg merke til all muselorten under..), lakket hele balja, fikk inn nytt anlegg, nytt ratt og lagde nytt teppe foran. Setene måtte desverre settes inn igjen, da nye seter fortsatt står på ønskelisten. Resultatene ble allikevel gode:

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/Jeep4.jpg)

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/Jeep5.jpg)

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/Jeep6.jpg)

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/Jeep7.jpg)

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/Jeep8.jpg)

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/Jeep9.jpg)

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/Jeep10.jpg)

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/Jeep11.jpg)

Utenpå ble bilen svart matt. Synes matt var en kul versjon av farge på denne bilen. Dekkene som stod på var 31" BGF, og må gjøre jobben inntil jeg får meg felger og skjermbreddere til 33". De ble allikevel ok med litt tireshine og ny hvit dekkmaling. Per dags dato ser bilen slik ut, og jeg er enda mer fornøyd enn da jeg hentet den!!!:

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/Jeep12.jpg)


To do lista er lang men fin:
33" på bil krever felger, Bushwackers og 2" BL.
Nye seter black denim.
Midtkonsoll i black denim.
Ny klutch, ihvertfall utløserlager (faens lager).
Nye lykter (den ene har fått sprekk).
Mere servicedeler, som kryss og slikt.

Dette er vel årets plan..

Videre er det også ønske om:
Nye fangere, med noe shackels og greier.
Winch.
Ny soft top.
Halvdører med upper windows.
Dreve om så det passer seg bedre med 33".
++++++

Benytter også anledningen til å takke for alle svar jeg har fått på spørsmålene jeg har kommet med. Blir vel sikkert flere av de også...
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: KristianTi.,13,Mai,2008,15,20
Detta blir bra, alltid fint å se noen som legger govilja til å ordner noe bra til det bedre   ;D

Minner om kjøring på Svindal  ;D ;D

Stå på  ;)
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundTi.,13,Mai,2008,15,41
Takk takk. Kommer også flere bilder etter hvert.

Driver nå å prøver å rydde opp i softtoppen som fulgte med bilen. Men det ser ut til å mangle litt hardware. Måtte sy litt også.. Fikk tatt av hardtoppen for første gang i går, men må også hoste opp et sted å lagre den. Dessuten er det litt tynt å ikke ha på hardtopp eller softtopp når bilen står utendørs. Det løser seg alltid, sakte men sikkert.
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: CJ-7Ti.,13,Mai,2008,23,26
Takk takk. Kommer også flere bilder etter hvert.
Driver nå å prøver å rydde opp i softtoppen som fulgte med bilen. Men det ser ut til å mangle litt hardware. Måtte sy litt også..
Dette blir bra! Så YJ`n din for en stund siden utenfor verkstedet til Sverre Cars, samt møtte deg i byen her i forige uke.
Tøft med mat sort Jeep a  8) Bare lurer på hvorden det blir seende ute etter en runde i Matsen myra...
Bare ring, så blir vi enige om kalesjen..
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: wranglerTi.,13,Mai,2008,23,36
Hei Brorhund

Velkommen i klubben!!
Tøff jeep du har fått deg. Gratulerer!!

Hadde en laaang diskusjon i helga om matt svart lakk på Jeep.
Århundrets farge etter mitt syn, men heeelt borte i natta
å ha om du ønsker å ha den med deg i gjørma  ::). Men jeg gir meg ikke
helt enda, skal sjekke ut i øst og vest før jeg legger ideen på hylla.


Beundringsverdig at du har satt deg så inn i Jeep  mens den har stått
på verksted. Du har blitt bitt av basillen, og den basillen gjør vi minst
mulig for å bli kvitt.

Fett å høre at nok en arkitekt har tatt veien inn i JCN.
Går vel på AHO du da siden du bor i Oslo?
Jeg gikk ut i 2003.

Kathrine
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: wranglerTi.,13,Mai,2008,23,44
Ser du skriver at du bør dreve om for at 33" skal passe bedre.
Speedodrev mener du eller utveksling i aksler?
Er du på leit etter lavere utveksling, bygget jeg om mine
akslinger i fjor fra 307 til 373.
De er til salgs til høsten ettersom jeg har kjøpt meg ny for og bakaksel med 410 giring til
mitt åtter prosjekt.

Pakka med utveksling og jobben som gjøres koster uansett 10.000.-
Akslingene er derfor med på kjøpet dersom du er interessert.

Kathrine
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundOn.,14,Mai,2008,00,17
[/quote]Tøft med mat sort Jeep a  8) Bare lurer på hvorden det blir seende ute etter en runde i Matsen myra...
[/quote]
Hadde en laaang diskusjon i helga om matt svart lakk på Jeep.
Århundrets farge etter mitt syn, men heeelt borte i natta
å ha om du ønsker å ha den med deg i gjørma  ::)

Fett å høre at nok en arkitekt har tatt veien inn i JCN.
Går vel på AHO du da siden du bor i Oslo?
Jeg gikk ut i 2003.
[/quote]


Hehe. Matt blir fort skitten ja! Det kan jeg skrive under på. Men da blir den fort ren også. Når man bruker så mye tid på bilen sin som Jeep eiere ser ut til å gjøre, er det ikke mye av tiden som trengs for å gå med på bilvask. Jeg vasker den ca en gang i uka, og det holder møkka unna. Har ikke dyppet den ordentlig i gjørme enda, så er litt spent selv. Lekte meg i en småskitten bekk i helgen, men det gikk vekk uten problemer under vaskekosten. Kjør på Wrangler, velg matt! Et annet synspunkt er jo om en Jeep skal se shiny ut eller ikke. Jeg mener bilen ser rimelig rå ut hvis den ruller på 33" eller større og har gjørme over hele siden!

Jeg går på AHO ja. Tror jeg så bilen din (Kathrine) utenfor der for en stund siden. Må ha vært før den ble demontert. Har fulgt med på prosjektet ditt, det blir rimelig rått etter hvert! Er vel ikke så mange wranglere med YJ dash og CJ front innom arkitekthøgskolen heller, de andre i bransjen kjører jo på elektrisitet..

Mente selvfølgelig utveksling, og brukttilbudet er ikke helt borte. Men det er nok av ting å ta av på listen, og som student er det pengene som råder. Er stygt redd jeg må plombere 5 giret frem til neste år. Vi får se..
I første omgang er det softtop som må fikses, ihvertfall dersom været holder. Tror jeg får ringe Petter og kjøpe han sin brukte. I dag fant jeg ut at det mangler noe hardware bak i hjørnene, samt foran ved frontruta. Når den i tillegg er i dårlig fatning og feil farge er ikke avgjørelsene så vanskelig. Men må ha råd til is på 17 også...


Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: renegadeOn.,14,Mai,2008,07,55
Tror jeg får ringe Petter og kjøpe han sin brukte. I dag fant jeg ut at det mangler noe hardware bak i hjørnene, samt foran ved frontruta. Når den i tillegg er i dårlig fatning og feil farge er ikke avgjørelsene så vanskelig. Men må ha råd til is på 17 også...

Hvis det er en Bestop du har, så er jeg rimelig sikker på at du kan få kjøpt de skinnene løse.  Hvis selve duken er dårlig, da hjelper det jo forsåvidt ingenting...
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: wranglerOn.,14,Mai,2008,19,30
Arkitektgreia "sort høyhalsa og Citroen" har aldri vært min greie, så
sånn sett er jeg glad for å fremstå som avviker som i bransjen  ;)

Når det gjelder gadgets så ta en ting av gangen, selvsagt!
Alt handler om prioritering....


- Skal sensurere 6. semester den 17. og 18 juni. Du får komme bort å
hilse om du ser meg.


Kathrine
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: 85cjOn.,14,Mai,2008,22,22
Når jeg så på bildene kom jeg til å tenke på at jeg ville ha skrudd av veltebøylen og undersøkt om det er noe rust under (snakker av egen erfaring...).
Vet ikke hvordan din YJ er på dette området, men skader aldri å være føre var.

Ellers, som alltid med en 4,2l: Weber is your friend.

Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: 85cjOn.,14,Mai,2008,22,30
Tenkte også på seter:
Om de er møkkete gjorde brorsan vei i vellinga med å høytrykkspyle sine "recaro lookalikes"  som han hadde kjøpt veldig billig. De måtte riktignok tørke i noen dager etterpå, men...

Ellers er Bestop setetrekk ikke så dårlige, de blir rimelig stramme og kan være et budsjettalternativ til nye seter.
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: renegadeOn.,14,Mai,2008,23,44
Tenkte også på seter:
Om de er møkkete gjorde brorsan vei i vellinga med å høytrykkspyle sine "recaro lookalikes"  som han hadde kjøpt veldig billig. De måtte riktignok tørke i noen dager etterpå, men...

Ellers er Bestop setetrekk ikke så dårlige, de blir rimelig stramme og kan være et budsjettalternativ til nye seter.

Som brorsan sier:
Tok ut setene, gikk løs på de med zalo og stiv børste.  Børstet til jeg ikke orket mer.  Så frem med høytrykken & spylte til det bare kom rent vann ut av setene.  Så brukte jeg en slik våt & tørr støvsuger til å suge ut så mye vann som mulig.
Setene måtte stå til tørk en 3-4 dager synes jeg å huske, men rene *det* ble de.

Tror dog ikke jeg ville ha gjort dette på seter som har noe elektrisk i seg...
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: FrodeOn.,14,Mai,2008,23,49
Vi gjør dette fra tid til annen på jobb..

Fyller de med bilsåpe fra trykk-kanne og spyler de med steam til det slutter å boble.
Deretter står de noen dager i ventilasjonsrommet til de er tørre. Aldri hatt problem med at varmeseter ol ikke virker etterpå..

På Nivaen hadde jeg recaro med diverse motorer og noe luftgreie, de overlevde samme behandlingen..
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundTo.,15,Mai,2008,09,25
Sitat
Ellers er Bestop setetrekk ikke så dårlige, de blir rimelig stramme og kan være et budsjettalternativ til nye seter.

Har allerede lagt setediskusjonen død da jeg bestillte dette på tirsdag. 160$ for "nye seter" og ny midtkonsoll synes jeg var ok. Får se hvor fornøyd jeg blir, hadde egentlig tenkt på disse setene med nakkestøtte (selger dem bl.a. på BG nor), men de koster litt. Ca 5000,- for begge setene. Uansett, penger spart er mer penger på annet!! Får se til neste år..

Sitat
- Skal sensurere 6. semester den 17. og 18 juni. Du får komme bort å
hilse om du ser meg.

Blir 8´ern ferdig til da? Tror nemlig ikke jeg kjenner deg igjen uten at du sitter i bilen. Aner ikke hvordan du (eller dere andre) ser ut... Men jeg hilser selvfølgelig på dersom jeg ser deg! Skal forresten på ferie fra 15 når jeg tenker meg om.

Til renegade, Frode og 85cj: Takk for tips allikevel!!!

Ps:
Sitat
Weber is your friend.

I know! Men nyjustert Carter fungerer faktisk helt greit! Så vi gir den en vinter...
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: wranglerTo.,15,Mai,2008,14,07
Wrangleren er ferdig til Renatreff 6-8 juni.


-Vi sees når vi sees.


Kathrine
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundFr.,16,Mai,2008,13,34
Sitat
Base (also referred to as "S" & "SE" at different points in the model run; first few years the back seat and rear bumperettes were optional, some years the 6cyl engine was an option, other years only the 4cyl was available in the "Base" model)
Laredo (Chrome grille, bumpers, and trim, hard top and hard full doors, tinted windows, faux leather interior, body color fender flares and alloy wheels)
Islander (which included "Sunset" Islander graphics and body colored wheel flares)
Sport (which featured "sport" graphics and, beginning in 1991, a 4.0 L 242 CID inline-6 cylinder engine)
Sahara (which came standard with most available options, including body color fender flares and alloy wheels)
Renegade (which ran until 1994, and featured a similar option package as Sahara, but added premium wheels, deluxe interior group as well as oversized "Renegade" wheel flares and body cladding)
Rio Grande (Available in champagne gold, moss green and white, with a Pueblo themed interior trim package, this trim was only available in 1995 and was added to spice up the base model Wrangler 'S' hence this trim was only available with the 4-cylinder models)

Betyr dette at min var "Base". Eneste tegnet jeg har er vel de tre "dekor"stripene som gikk langs siden av balja før jeg fjernet de, og Wrangler sticker på panseret. Noen som vet hva denne modellen het?

Motor: 4.2 L AMC 258 I6.
Er alle 4.2 literene AMC 258, hvordan kan man se dette?
Og transferen er da NP231 eller? Tegn?

Specsa er hentet fra Wikipedia og bragt hit i håp om noen tillegsopplysninger/fakta angående min bil.. Jeg VET faktisk ikke for sikkert at de delene som sto på bilen fra fabrikk fortsatt står på.. (f.eks. Cartergasseren som jeg går rundt å tror er en Cartergasser fordi den ikke ligner på Weberen). Eneste jeg har funnet ut er sikkerhet om at det er Peugeot kassa som står på takket være Novac linken jeg mottok tidligere.


Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: renegadeFr.,16,Mai,2008,15,42
Sitat
Base (also referred to as "S" & "SE" at different points in the model run; first few years the back seat and rear bumperettes were optional, some years the 6cyl engine was an option, other years only the 4cyl was available in the "Base" model)
Laredo (Chrome grille, bumpers, and trim, hard top and hard full doors, tinted windows, faux leather interior, body color fender flares and alloy wheels)
Islander (which included "Sunset" Islander graphics and body colored wheel flares)
Sport (which featured "sport" graphics and, beginning in 1991, a 4.0 L 242 CID inline-6 cylinder engine)
Sahara (which came standard with most available options, including body color fender flares and alloy wheels)
Renegade (which ran until 1994, and featured a similar option package as Sahara, but added premium wheels, deluxe interior group as well as oversized "Renegade" wheel flares and body cladding)
Rio Grande (Available in champagne gold, moss green and white, with a Pueblo themed interior trim package, this trim was only available in 1995 and was added to spice up the base model Wrangler 'S' hence this trim was only available with the 4-cylinder models)

Betyr dette at min var "Base". Eneste tegnet jeg har er vel de tre "dekor"stripene som gikk langs siden av balja før jeg fjernet de, og Wrangler sticker på panseret. Noen som vet hva denne modellen het?

Motor: 4.2 L AMC 258 I6.
Er alle 4.2 literene AMC 258, hvordan kan man se dette?
Og transferen er da NP231 eller? Tegn?

Specsa er hentet fra Wikipedia og bragt hit i håp om noen tillegsopplysninger/fakta angående min bil.. Jeg VET faktisk ikke for sikkert at de delene som sto på bilen fra fabrikk fortsatt står på.. (f.eks. Cartergasseren som jeg går rundt å tror er en Cartergasser fordi den ikke ligner på Weberen). Eneste jeg har funnet ut er sikkerhet om at det er Peugeot kassa som står på takket være Novac linken jeg mottok tidligere.

Ronny, hvor er du ?
Jeg er ikke så stiv i "YJ'sk" ...
Men noe kan jeg vel svare på:

Alle 258'er i CJ/YJ er AMC motorer (vel, de har aner tilbake til før AMC tiden, men det er en annen sak)
Hvordan du ser det ? Nei, har du en jævlig lang høvelbenk med 6 stempler og forgasser under panseret, så er det nok en 258...
Spøk til side:
Det skal stå støpt inn i blokka noen identifikasjonsmerker, bokstaver, tall.  Jeg husker ikke i farta hvor de er plassert, men det finner du ved litt googling.

Transfer'n er en 231 (med mindre tildigere eier har gjort noe heeeeelt mystisk).  Hvis du krabber under med en lommelykt og titter på baksiden av transfer'n, på venstre side.  Der skal du finne en liten rød/blank metalltag.  Der står det du vil vite...

Når det gjelder carter forgasseren, så er det igjen kun snakk om litt googling:
http://www.offroaders.com/tech/jeep/engine-carter.htm

Det er en grunn til at det innført en ny gren i det olympiske programmet:
Hvor langt kan du kaste en Carter...

Det finnes mange løsninger, men Weber byttet er vel blant de mest vanlige.
(Hadde du hatt elektronikk bakgrunn, så finnes det flere injection løsninger en kan bruke...)
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundFr.,16,Mai,2008,16,06
Sitat
Ronny, hvor er du ?
Jeg er ikke så stiv i "YJ'sk" ...

Dette var da svar i massevis! Takk! Greit å vite hva man eier synes jeg..
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundMa.,19,Mai,2008,11,04
(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/Jeep13.jpg)

Jeep vs. Defender i Eyeballing på nasjonaldagen.
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundTo., 5,Juni,2008,00,45
Bjørn Bergskaug er et godt menneske! Var hos han i dag for å fikse litt småtterier, og er helt overveldet over hans kunnskap og info. Helt villt hva han sitter på av info. Fikk komme inn og bla litt i fotoalbuemene hans der han har samlet bilder av så godt som alle Jeeper som ruller på norske veier. Også hadde han ikke bilde av min, men da var kona allerede ute og tok bilde av bilen. Snakker om engasjement!
Fikk kjøpt litt smått. Bensinfilteret som et verksted jeg spurte for et par måneder siden skulle ha to uker på å levere ble funnet og montert på snaue 15 min totalt. Og jeg var treig på monteringen. Dynamoreima ble byttet i håp om å utsette innkjøp av ny dynamo for å få has på litt ladetrøbbel, men tror nok jeg må spare litt før vinteren setter inn. Må nok føye til Optima og en poweralternator av noe slag på ønskelisten..
Dørlåssylindere byttet.
Og så det forbanna hazzelet med lydhorn, fjernlys-stag og staget til startreléet. Plukket det delvis av ute hos Bjørn, og fikk byttet Cam canselling cam som var knukket, men det viste seg at greia manglet jord på baksiden også, så enda ikke noe tuting på meg. Også får jeg ikke skrudd av bilen for tiden uten litt ekstra mas, da den elendige spaken ved tenningslåsen ikke gjør jobben sin skikkelig. Og den lille svarte plastdingsen som skal dytte fjernlysstaget som ikke er lang nok.. Jaja, litt på vei ihvertfall, med å lokalisere feilene. Tenkte å plukke fra hverandre mer i morgen, men må se hvor tiden blir av.
Store dekk drømmen lar seg vente på. Dere får si fra dersom noen trenger arkitekttegninger i bytte mot noe felger eller peng! Student pluss Jeep er jo litt ekstra morsomt, for da kan man drømme mens man sparer.
Å ja, også har jeg fått inn setetrekk fra Bestop og midtkonsoll, alt i Black Denim, så nå begynner jeg å bli fornøyd med interiøret.

Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundFr.,11,Juli,2008,13,33
På tide å oppdatere her litt.
I dag fikk jeg EU godkjent bilen!!! Glad, for nå kan jeg endelig begynne å bygge. Var hele tiden planen å få EU i boks, for da har jeg to år på meg med godkjenningsmølla. Men får se om det går, kom nemlig over noen billige felger jeg ville ha, og kjøpte de, men uten TUV papirer. Når alt er ferdig har jeg da kun TUV på BL, og da virker det vanskelig/umulig med godkjenning. Får se hva det blir til.
Felgene er i hus, dekkene ligger et annet sted, men i min eie, BL har fortsatt BG Nor, og eneste vi venter på er Bushwacker-pengene som snart tikker inn på konto. Gleder meg!

Hjalp Kjart her på forumet med Lockplate-compressor tool, så mao hvis noen andre trenger, så har jeg det her i Oslo.
Bergskaug ga meg også en to timers lektyre om Cartergasser og vakumsystem. Nå beggynner kunnskapen å falle på plass. Deilig.

Og, ja. Også må jeg jo fortelle om tidenes billigste "verkstedsregning". Tre stykk toer feil på EU kontrollen kostet meg kr 100,- å rette opp i. 45,- ganger to til nye blinklyspærer i orange utførelse, og kr 10,- til et klips! Sånnt kan man leve med! Digger Jeep!

Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: Jan-ErikSø.,27,Juli,2008,19,10
Hvordan lakk brukte du på hardtop'en?
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundSø.,27,Juli,2008,21,34
Hardtoppen ble lakket med grunning og matt svart spraylakk for plast, kjøpt på biltema. Tok hele med sprayboks. Blir nok bedre dersom man har tilgang på eller kjøper seg billakksprøyte. Kjøpte en dyse som sprayer bredere enn den som sitter på, og resultatet ble "helt ok", men ikke topp. Skal dessuten gå over med et lag til når tiden kommer til det. Resultatet synes jeg også blir best dersom man stiller hardtoppen på høykant. Jeg lakket den liggende, og lærte av det..
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundMa.,25,August,2008,16,48
Endelig! Nå driver´n og vokser!!!
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundMa.,25,August,2008,19,06
33" montert:

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/IMG_1324Large.jpg)

Så mye stikker en 15x8" felg med ET -19 utenfor en original skjermbredder:

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/IMG_1328Large.jpg)

Et eller annet sted over dammen ligger skjermbredderene. Kommer forhåpentligvis i løpet av uka. Gleder meg, men er glad allerede. BL neste!
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundOn.,27,August,2008,17,34
Vært ute i dag og begynnt på body festene før bodylift-delen av prosjektet går ordentlig i gang. Skal si man skjønner frustrasjonen til folk med knekte bolter, og bolter som er urikkelige etc. Fikk løsnet tre stykker, mens resten satt bom fast. Dynket alle i wd-40, og får håpe det går seg til. Blir vel til at jeg dynker de ca hver dag frem til jeg får kommet meg opp og kjøpt Bodyliften. Kommer til å gå for 2".
Fikk også mail fra fraktselskapet, som bekreftet skjermbredderene på vei. Deilig.

Eller så hadde jeg plutselig mistet den ene mutteren til stabstag-festet på ene siden foran, og fikk kjøpt meg ny og montert den. Men det var litt av en jobb! Måtte ut med "hælvettes kon skrue faen" (ref. en eller annen her på forumet) for å finne riktig muttersize, og måtte bruke avdrager motsatt vei for å presse den inn igjen. Er ikke tvil om at quick-dissconnects må kjøpes inn. Noen som har tips om hvilke som er best?
Og dere som ikke har quickdiss, hva gjør dere egentlig ute i skogen? Jeg brukte gode 30 min på å få presset alt på plass igjen, og det var kun på en side.
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: HeepeejeepOn.,27,August,2008,23,29
Artig tråd du har startet her, venter spent på bilder og referat etter BL montering...Kikket litt på bilen din forrige søndag da jeg gikk forbi den inne i Oslo, blir tøff..  8)
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundFr.,29,August,2008,01,13
Takk takk. Ordet blir er riktig valgt, er ikke helt fornøyd enda. Ting tar tid, og deler lar vente på seg. Fikk telefon fra min USA kompis, som jeg har hatt som pitstop mellom ebay og Norge. Etter en uke på tur (han sendte skjermene fra seg på lørdag), ringte det i dag på døra hans, og der sto en UPS-aktig fyr, med en pakke under armen. Pakken var for stor for postsystemet!?! Er det mulig? Så kompis måtte pakke om bredderene, og sende de på nytt. Derfor snakker vi minst en ny uke ventetid før dekkene er dekket av plast. Kjipt det, men sånnt skjer tydeligvis. Håper nå ting går i orden, og det ringer på riktig dør neste gang. Er i mellomtiden skeptisk til i det hele tatt å bruke bilen, siden dekkene stikker så mye utenfor skjermene. Her har vel kanskje Birkelandjeep erfaring...? Har ikke lyst å bli stoppet unødvendig av de blåkledde onklene.

Skal selvfølgelig legge ut bilder av fortsettelsen!

Ingen tips på quick-disconnects?
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundOn., 3,September,2008,22,56
Sloss fortsatt med boltene til bodyfestene. Nå har jeg fått løsnet et par til, men det er fortsatt en liten gjeng som sitter bom fast. Jeg tror jeg også må kjøpe meg pipe som passer nøyaktig på boltene. Hittil har jeg kun brukt 16mm nøkkel, som er litt for stor.

Noen som vet hvilken størrelse som er nøyaktig riktig, som jeg trenger på pipa? Regner med det er tommer, noe jeg ikke eier enda... Mellom 15 og 16mm, men i inches?

Har ellers løsnet klart alle boltene som fester stigtrinn og skjermbreddere, så nå er jeg rimelig klar til pakken i posten for å si det mildt..
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: Jan-ErikTo., 4,September,2008,09,10
Du må bare dynke boltene i rystløser av et eller annet slag (CRC f.eks). La det stå over natta, dynk mer, la stå, osv... Hadde noe av samme problemet på min bil, men de løsner etterhvert med litt tålmodighet. Du får kjøpt tomme piper på Biltema. Har ikke testet dem selv ennå, men tenkte å kjøpe der. Ellers blir det Würth.
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: CJ-7Fr., 5,September,2008,11,50
Blir tøff  8) denna YJ`n din nå. Røft & tøft med matt svart.
Men du, litt nyskjerig her... dette merket du har på siden av Jeep`n ??
Så en matt svart campingvogn her om dagen med samme motiv. Meening what??

Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: Jan-ErikFr., 5,September,2008,12,31
Blir tøff  8) denna YJ`n din nå. Røft & tøft med matt svart.
Men du, litt nyskjerig her... dette merket du har på siden av Jeep`n ??
Så en matt svart campingvogn her om dagen med samme motiv. Meening what??



Er ikke det Volcom da? http://www.volcom.com/
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundSø., 7,September,2008,00,06
Stemmer det. Er bare en sticker. Noen stapper hele bilen full av Warn eller Procomp stickers eller et eller annet. Jeg satte på et Volcomklistremerke..

Uansett, nå er endelig skjermbredderene på plass! Herlig å ha fått fikset det. Tok usannsynlig mye lenger tid enn forventet, brukte NI timer totalt. Selv om jeg hadde løsnet mange av skruene på forhånd sitter noen av de så dumt til at det ble mye styr. Også kommer den spygule originalfargen til å følge meg hele bilens liv, da den kommer til syne og må behandles hver gang jeg fjerner en del. Men nå er det i orden, og ble rimelig mye fetere.
Tips til de som skal bytte skjermbreddere som ikke har gjort det før, og som også skal sette på bodylift: sett på bodyliftet først!
Skal prøve å få lagt ut bilder i morgen.

Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundSø., 7,September,2008,11,41
Har noen spørsmål jeg tar her:  Hva gjør folk med gummibellegget som sitter oppi hjulbuen bak, og de to plastikkdekslene som sitter horisontalt på hver side av tanken? Flere enn meg som har fjernet dette? Jeg måtte fjerne det for å sette på bredderene, og det i hjulbuen måtte kuttes litt i for å fjernes, dvs at det heller ikke kom tilbake. De plastdekslene som beskytter ledningene til baklysene for søle og slikt festes jo egentlig i bellegget opp i hjulbuen. Derfor er de og vekk. Det finnes jo mange deksel i front også, men de fikk bli. Føler dette er søleoppsamlere i den værste myra. Har jeg rett? Er eneste ulempen ekstra støy?

En annen ting er hullene som blir igjen inn til kupeen når man fjerner stigtrinnene. Hva dekkes disse best med?

Ellers så skjønner jeg VIRKELIG nå hva 2" syken er...

Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundSø., 7,September,2008,16,09
Bilder av bredderene.
Lite skilt bak står på ønskelisten sammen reservehjulholder for store hjul...

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1395Large.jpg)

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1391Large.jpg)

Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: jegerSø., 7,September,2008,19,47
Ser veldig bra ut med cut out breddere! Måtte du skjære mye i karoseriet? Har 7" breddere av typen som er mere flat (husker ikke merket, men kjøpt hos Tor), men med tid og stunder vil jeg vurdere cut out style. Spr da er om det jeg allerede har skjært bort vil være nok tilpassende for å få på en annen type skjermbreddere.

Jeg har foreløbig tettet hullene med SIKA, bare for å få det tett. Ellers så kan du jo sparkle igjen hullene. Med matt svart er det jo enkelt å få lakket over  :)
Planen min er å kjøpe/få skjært til rocker guards som dekker dørpannelet fra skjerm til skjerm og opp til dørkanten.
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundMa., 8,September,2008,08,08
Som man så vidt ser (kanten inne i hjulbuen) har jeg enda ikke kuttet vekk noe som helst da jeg ikke eier vinkelsliper... Har bare borret nye hull, for å feste de. Disse bredderene er 6", og dekker dessverre ikke dekkene "tilstrekkelig" for vatertesten. Dersom noen ønsker seg Bushwackers er de jeg kjøpte å anbefale. De er laget av Smittybilt, og ikke av Bushwackers, og koster derfor en brøkdel av prisen. Men som mange før har påpekt er de av ganske så sprø plast, og tipper jeg rett har de en slags null-toleranse for berøring av stein, myr og trær før de får skade dessverre. Men til 1200,- på ebay må jeg si meg meget fornøyd foreløbig! Til sammenligning skulle BGnor ha 9000,- for BW, litt stivt.
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundMa., 8,September,2008,20,35
Da er BodyLift montering i gang! Var å kjøpte det i dag på BG nor. Rakk bare å bli halvveis ferdig før mørket senket seg på, og det dukket opp et par spørsmål. Håper noen kan svare:
-Må man gjøre noe med eksospotta? Senke den eller noe? Følger med 6 braketter til den og jeg ser ikke helt hvor de skal?
-Hva skal gjøres med rattstammen egentlig? Dette kommer rimelig uklart frem fra bruksanvisningen.

Ellers håper jeg å bli ferdig i morgen, fikk løsnet alle skruene, og fikk jekket opp bilen på en side før jeg måtte gi meg, bare for å sjekke. Klødde i fingerene, men jekket den ned igjen på samme gamle klossene...

Tenkte jeg skulle prøve å lage en write-up til fellees bruk på forumet senere.
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: FagelundMa., 8,September,2008,21,49
Dette blir veldig bra dette!!!!!

Angående eksospotta  blir det litt større avstand til karosseri, jeg brukte ikke brakettene som fulgte med (skjønte ikke så mye av de) tok bare og forlenget de eksisterende festene med universaloppheng.
Rattstammen skal dras litt fra hverandre til det kommer frem et klips, dette klipset fjernes og stammen trykkes litt sammen igjen. Hvorfor?? Aner ikke, kan være for at ikke klipset skal dette ut under kjørimg og forårsake noe i motorrommet.

Lykke til!!! ;D
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundMa., 8,September,2008,23,18

Angående eksospotta  blir det litt større avstand til karosseri, jeg brukte ikke brakettene som fulgte med (skjønte ikke så mye av de) tok bare og forlenget de eksisterende festene med universaloppheng.
Rattstammen skal dras litt fra hverandre til det kommer frem et klips, dette klipset fjernes og stammen trykkes litt sammen igjen. Hvorfor?? Aner ikke, kan være for at ikke klipset skal dette ut under kjørimg og forårsake noe i motorrommet.



Hmm.. Ble ikke så veldig mye klokere dessverre, virker nesten som man kan droppe begge deler. Hvordan dro du fra hverandre rattstammen da? Har også hørt om noen som må justere noe der rattstammen kommer ut av torpedoveggen. Noen flere tips?
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: FagelundTi., 9,September,2008,16,58
Jeg satte fast den ene enden av stammen og slo de fra hverandre, no j knot!!
Gjorde ikke noen andre justeringer med den.

Eksosen kan du nok bare vente med til du er ferdig, og se da om du må justere noe på den.
Det som var med min var at forrige eier hadde mekka sammen no ræl til eksos, så jeg tok av alt og laget nytt etterpå.
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundOn.,10,September,2008,16,00
Ok. Da var BodyLiften i boks, uten altfor store problemer. Hadde undersøkt en stund i forveien hva som skulle gjøres, og sånn ca i hvilken rekkefølge. Leste bruksanvisningen, og satte i gang. Som skrevet tidligere hadde jeg sprayet med crc i god til i forveien, og løsnet alle skruene. Det var allikevel ikke nok, spesiellt på de forrerste skruene på hver side av bilen, på siden. Her kommer bilder og fremgangsmåte:
Dette er festene på siden av bilen som skal byttes:
(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1399Large.jpg)
Festet foran:
(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1398Large.jpg)
Festet bak (likt på andre siden):
(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1400Large.jpg)
Festet under bilen, på høyre side av tanken:
(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1402Large.jpg)
Festet under bilen, på venstre side av tanken:
(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1403Large.jpg)
Her ser man bensinpåfyllingsrøret, som kan være lurt å forlenge. Med 2" BL går det akkurat uten, men sjekk etter morkenhet etc. Mitt står nå i bittelitt strekk, da jeg ikke har byttet det eller forlenget det. Får se hvordan det går.:
(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1404Large.jpg)
De forrerste festene trengte litt ekstra omsorg av Mr.Biceps og tolmodigheten, da festene røk tvert av. Med sveisetang og pågangsmot måtte de gi tapt til slutt. Brukte firkantfestene på nytt etterpå.:
(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1412Large.jpg)
Før jekkingen startet løsnet jeg alle seks boltene som fester radiatoren. Lot en bolt stå halveis inne, slik at ikke radiatoren hang og slang under prosessen.
Jekket opp bilen, startet med passasjersiden, da det er færrest ledninger og drit der. Er egentlig ikke noe spes man må ta hensyn til, men sjekk overalt at det går greit. Fjernet alle bodyfeste-boltene untatt de tre på sjåførsiden, som jeg bare løsnet, før jeg begynnte å jekke. Dette for at ikke balja skulle forflytte seg så mye. Byttet puckene, og festet boltene uten å stramme de til:
(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1414Large.jpg)
Jekket så opp hjørnet bak, og plasserte en puck under der:
(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1415Large.jpg)
Tok så de tre festene på sjåførsiden, og så det bakre festet på venstre side. Når man jekker opp på sjåførsiden er det viktig å sjekke alle ledninger og rør. Måtte løsne to av bremserørene som sitter festet i ramma med clips. Her gjelder det egentlig bare å sjekke hva som følger ramma, og hva som følger balje. Forsiktighet lønner seg, og jekk rolig, sjekk, jekk litt til, sjekk, osv. Og så var det de festene under bilen på siden av tanken som skulle til pers. Viste seg da at jeg måtte løsne opp de bakre festene først, og så jekke opp under. Her er det punktet jeg har hørt om noe "spett-taktikk", men jeg gikk for den sikre løsningen, med jekk og plank.:
(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1416Large.jpg)
Etter at alle festene er montert tok jeg frontfestet. På bildet har jeg også merket hvor spacerene som følger med skal sitte, samt en annen detalj man må demontere før man begynner å jekke. Har enda ikke fått sveiset spacerene, men er usikker på om de trengs. Tips? Er kanskje lurt, men har ikke sveiseapparat. Får finne på noe lurt. Hva har andre gjort?
(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1417Large.jpg)
Når alle puckene var plassert festet jeg boltene fast. Kommer til å gå over disse senere og etterstramme.
Rattakslingen var jeg spent på. Visste ikke helt hva som skulle gjøres. Det som skjer er at vinkelen den står i blir litt slakkere, og derfor kommer helle rattakslingen litt i spenn. Måten jeg løste det på var å skru opp skruen markert på bildet, etter at puckene var montert, og så skled akslingen nøyaktig så langt inn den trengte. Var ca 0,5 cm. Vet ikke om dette var helt riktig, men det funker...
(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1418Large.jpg)
Her ser man festene på siden, med BodyLiften montert:
(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1423Large.jpg)
Ferdig montert sett fra siden:
(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1420Large.jpg)
Ferdig med 2,5" OME, 2" BL fra Performance Accessories, og 33" BFG Mud Terrain:
(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1424Large.jpg)

Etter at alt var montert var det å sjekke giroverføringer. Her kan man enten bøye girspaken, montere på mellomstykket som følger kittet, eller slipe litt i karrosseriet ved 2 gir, 4 gir og revers. Jeg tok siste løsning. Viste seg at jeg måtte slipe vekk en god del, men nå funker det..
Eksosanlegget mitt er helt originalt. Dette trengte jeg ikke gjøre noe med, det har bare hevet seg 2" i bakkant, og tålte vinkelforandringen. Blir ikke så stor forskjell i festet. Droppet derfor de brakkettene som fulgte med som jeg ikke helt skjønte så mye av.
Festet radiatoren med de 6 brakettene som fulgte med. Den blir derfor senket tilsvarende 2". Trengte ikke gjøre noe med viftekappa, da denne sitter fast i radiatoren, og fulgte med ned.
Etter statisk sjekk, fyrte jeg opp droget, og sjekket alt mulig. Kjørte litt frem og tilbake, før det ble prøvetur. Ser ut som om alt fungerer foreløbig.

Kom med innspill om det er noe som er glemt, eller noe som burde vært gjort annerledes.
Ble sånn cirka fornøyd..
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: FagelundOn.,10,September,2008,20,44
Veldig bra beskrivelse på fremgangsmåten! Skulle ønsket jeg hadde noe sånt da jeg gjorde jobben ;)
Fikk det jo til da, med litt knot

De spacerne foran fikk jeg punktsveisa for sikkerhetsskyld, se blir jo klemt ganske godt så det trengs kanskje ikke. Den skinna som ligger foran frontfestet måtte jeg skjære ut en liten halvmåne for å få montert igjen, trang du det?
Rattstammen tok jeg helt ut jeg, og knota med slik det sto i veiledningen. Men måte du gjorde det på virker definitivt enklere og raskere om det funker.
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundOn.,10,September,2008,22,06
Det stemmer, måtte skjære litt i den skinna. Det glemte jeg å skrive. Er kanskje annet småplukk jeg har glemt å skrive også, av ting som dukket opp under veis. Håper folk kan bruke min erfaring som veiledning.
Skal prøve å få satt på de spacerene senere.
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundFr.,12,September,2008,14,07
Etter litt prøvetid har jeg kommet over noe som kan være lurt å sjekke når man monterer bodylift. Gå over radiatorslangene etter montering! Det viste seg at mens jeg senket radiatoren hang radiatoren akkurat så lenge i slangene at det kom en bitteliten sprekk. Etter to dager var den sprekken litt større, og bakken fikk seg litt grønn væske. Så nå er nye radiatorslanger bestillt, og monteres fortløpende. Et tips er da kanskje å kjøpe dette på forhånd, sammen ny kjølevæske, og bytte dette i samme slengen som man senker radiatoren. Så unngår man eventuelle sprekker i gamle slanger.. Koster ikke allverdens, og er en enkel jobb.
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: Herman HilleFr.,12,September,2008,21,45
Vanvittig fin bil du har fått deg nå, imponerende arbeidshyppighet du har, gått fort til det stadige du er nå. Kjempetøft med svart matt, lite som er bøsere enn det ;D

Imponerende!
Herman
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundTo.,25,September,2008,16,07
Takk takk. Begynner å bli fornøyd med utseende.

MEN. Nå begynner jeg å bli litt småfrustrert.. Litt glad, og litt lei. Har jobbet ca 23 timer på bilen de siste dagene. Har byttet clutch med nytt utløserlager, og råfornøyd med resultatet! Ufattelig digg å ha ordentlig clutch igjen. Har byttet olje på transferen, og girkassa, og ny olje på motoren. Så nå går den MYE bedre enn før. Så derfor litt glad.
Og så da. Har jeg byttet pakninger på motoren. Har byttet toppakning under toppdekselet, som gikk greit. Også har jeg byttet Rear Main Seal og pakningen på bunnpanna. TWICE!!! Goddamn as. Blir jo aldri bra heller.
Startet ut med å ha en bitteliten lekasje med et par tre-fem drypp fra nederst på clutchhuset når bilen var varm. Byttet pakningene, og monterte sammen. Hadde visst gjort en litt slett jobb, for det lakk nå mye mer enn med de gamle pakningene. Demonterte igjen, og sjekket over, så greit ut det meste, bortsett fra at jeg var mye mer nøye med RTV, og brukte mye mer RTV. Hadde kun hatt pittelitt på første gangen akkurat der hvor de to halvdelene på RMS møtes. Monterte sammen igjen, og ventet 24 timer før jeg helte på olje så RTVen kunne sette seg. Fyrte opp igjen i dag, og kjørte en god runde. Og hva er resultatet? Pittelittegranne oljedrypp. Så det vil si, litt bedre enn utgangspunktet, men langt fra perfekt.
Hva må gjøres? Jo, kanskje best å kjøpe ny bunnpannepakning i ETT stykke, istedenfor den 4delte varianten jeg kjøpte nå. Og kjøpe ny RMS for å eliminere feil der. Mer RTV, og vente lenger før jeg tighter boltene. Kron og timer rett ut av vinduet. Æsj!
Heldigvis får man dreisen på demontering den tredje gangen man gjør ting, men siden det er så mye oljegris blir jeg skikkelig oppgitt. Kan ikke bare ting være bolt-on fiks ferdig tett!

Også har jeg kjøpt brannslukningsapparat. Det var bolt-on.

Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: Jan-ErikTo., 2,Oktober,2008,22,01
Hallois,

Kult at du stakk innom garasjen i kveld, og det var kult å se bilen din. Den er jævelig fin! (Ble jo nesten helt lik min med mine dekk, og om du hadde hatt runde lykter).

Her kommer et bilde av bilen din med 35". Pass på at du ikke sikler på tastaturet nå  ;D

(http://www.offroadbilder.no/out.php/i1476_IMG0310.JPG)

Og min med dine 33"
(http://www.offroadbilder.no/out.php/i1477_IMG0311.JPG)
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundTo., 2,Oktober,2008,22,14
Hallois,

Kult at du stakk innom garasjen i kveld, og det var kult å se bilen din. Den er jævelig fin! (Ble jo nesten helt lik min med mine dekk, og om du hadde hatt runde lykter).

Her kommer et bilde av bilen din med 35". Pass på at du ikke sikler på tastaturet nå  ;D


Takk takk!
Haha! Litt sikkel hører med til 2" syken. Tror nok YJ blir til TJ og 33 blir til 36 når studietida er over. Hvem vet. Er hvertfall sikkert at 35 så rimelig ok ut på min også. Blir gøy å prøve 35 på alle bein og ikke bare på ett.
Scrambleren og 39 pirrer litt på syken den også må jeg si. Blir fett å følge utviklingen.
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: Jan-ErikFr., 3,Oktober,2008,08,06
Hallois,

Kult at du stakk innom garasjen i kveld, og det var kult å se bilen din. Den er jævelig fin! (Ble jo nesten helt lik min med mine dekk, og om du hadde hatt runde lykter).

Her kommer et bilde av bilen din med 35". Pass på at du ikke sikler på tastaturet nå  ;D


Takk takk!
Haha! Litt sikkel hører med til 2" syken. Tror nok YJ blir til TJ og 33 blir til 36 når studietida er over. Hvem vet. Er hvertfall sikkert at 35 så rimelig ok ut på min også. Blir gøy å prøve 35 på alle bein og ikke bare på ett.
Scrambleren og 39 pirrer litt på syken den også må jeg si. Blir fett å følge utviklingen.

Ehem... 39,5 om jeg må be :P
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundMa.,13,Oktober,2008,08,31
Har skjedd litt med bilen i det siste også. Fått satt på lys bak, så jeg ser hvor jeg rygger i høstmørket. Har også sveiset om bakfangeren min, og laget sjakkelfeste ut i fra det originale hengerfestet. Har også muligheten til å koble på hengerfestet igjen. Har bestilt noen braketter til lys foran, og jobber med sjakkelfestene foran.
Også tror jeg jeg har fått has på oljelekasjen etter tredje gangs bytte av bakre veivakselpakning.
Fått også fiksa vinduet på førersiden som ikke ville lukke seg helt, måtte lage custom braketter her. Ble bra.

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1823Large.jpg)

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1822Large.jpg)

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1920Large.jpg)

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/IMG_1921Large.jpg)

Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: FagelundOn.,15,Oktober,2008,20,40
Hei!
Ser veldig bra ut dette!!  ;D

Ser at du har satt på stort reserve hjul på orginalfestet, åssen funker det a?
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundTo.,16,Oktober,2008,01,50
Hei!
Ser veldig bra ut dette!!  ;D

Ser at du har satt på stort reserve hjul på orginalfestet, åssen funker det a?

Takk takk.
Reservehjulsløsningen funket dårlig. Har tatt det av i dag faktisk. Ser kult ut, men man får ikke åpnet glassluka uten relocation bracket, samt at bakluka ble vanskeligere og vanskeligere å lukke. Derfor demonert, og puttet nytt løsninsforslag i tenkeboksen..


Fikk også satt på sjakler foran i dag.
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundTo., 8,Januar,2009,13,52
Det skjer jo faktisk litt i denne garasjen også. Brukte altfor mye tid og krefter på å gjøre bilen vinterklar, som jeg ikke rakk før jeg knakk armen, og da begynnte tiden å rulle. Innkjøp av ordentlige 33" vinterdekk ble utsatt til neste år, og Beefen må rulle på 31 ut isperioden desverre. HAr ihvertfall fåttt fikset ekstralys foran, og sjakler foran, og er fornøyd med det. Tok noen bilder før snøen kom, og nå begynner det jo nesten å se ut som en ekte Jeep.

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/IMG_0114Large.jpg)

Bak måtte reservedekket se seg tapt, men med midstilt skilt ser den jo stutttjukk ut allikevel. Ihvertfall med hardtop.

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/IMG_0109.jpg)

Klarte å knekke enderøret på eksosen, og da vi heiset bilen med en ordentlig garasjejekk fikk jeg en smak på hvordan den hadde sett ut med 4+ heving. Kan ikke si at jeg slår meg til ro med 33 og 2+2, men her setter finanskrisa og studenttilværelsen en stopper dessverre...

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/IMG_0117Large.jpg)

Eller så har jeg ENDELIG fulgt magefølelsen og bestillt en kliss ny WEBER gasser til han. Så deilig at det er på vei. Så etter et par uker nå kan jeg stille opp i NM i Carterkasting. Leser meg grønn om Nutter Bypass, men tenker å prøve Weberen først uten bypassen. Dessuten er jeg litt usikker på om computeren min i det hele tatt er koblet til, da jeg ikke kan si at jeg finner noe steppermotor bak på min nåværende Carter. Vi får se.
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundTo., 8,Januar,2009,14,02
Og så har jeg endelig klart å surre meg til å melde meg inn i JCN. Flaut å melde at det tok meg et år.. Men med den støtten og mengden med kunnskap jeg har fått på dette forumet kunne jeg ikke utsette det lenger.
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundFr., 9,Januar,2009,18,23
I dag er det varmeregisteret som skulle under kniven, og etter demontering av varmeapparatet fant jeg ut at jeg hadde blitt lurt! På verkstedbesøk hos Cars AS i fjor sa de at varmeregisteret var lekk, og at de kunne fikse det. De skulle ha 5500,-. Jeg sa nei, dette fikser jeg selv. Kjøpte nytt register hos Bergskaug for ca 1000,- og satte i gang. Men da jeg testet det gamle registeret i vasken, var viste det seg at det holdt tett som bare det. Jeg tipper det kanskje har vært en liten lekasje akkurat der slangene er festet i registeret ved torpedoveggen. Hadde kostet 80 spenn å fikse. Dyr lærdom, men gjort er gjort.
Noen som vil ha et brukt register i bytte mot noe gøy? Eller så kaster jeg det gamle.

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/IMG_0185.jpg)

Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: CJ-7Sø.,11,Januar,2009,15,16
Og så har jeg endelig klart å surre meg til å melde meg inn i JCN. Flaut å melde at det tok meg et år.. Men med den støtten og mengden med kunnskap jeg har fått på dette forumet kunne jeg ikke utsette det lenger.
Hygelig å lese at du nå er en JCN`r  :) Velkommen i klubben, er det ikke det man sier da  ;)

Utrolig hvordan du har tillært deg mengder med Jeep kompentanse på "kort" tid.
Har jo kommet lengere i Jeep studiet en arkitektur studiet he he...

Sett vogna di flere ganger ved "haugen" , tar et på sparket besøk en dag.
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: wranglerSø.,11,Januar,2009,16,03

Så kult å følge med på prosjektet ditt! Og bra at du nå har meldt deg inn i JCN  :) :)

Ser du mangler blankt glass i bredere forran. Vi har dersom du trenger.
Har et spørsmål til: Kjører forbi der jeepen din står titt og ofte. Er det også her du
står å mekker bil?

Neste gang kjører jeg innom og hilser på!

Kathrine
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundSø.,11,Januar,2009,18,27
Det stemmer, står stort sett ute på gårdsplassen. Er litt kaldt nå, og litt kort periode med nok lys, men det funker. Bare å stoppe opp og si hei hvis jeg står der! Hvite TJ glass i bredderene står på innkjøpslista ja, hadde trodd jeg måtte få bestillt dette fra statene. Så bra!
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: wranglerSø.,11,Januar,2009,20,54
Vi snakker hardcore Jeepentusiast. Ute man!

Du er hjertlig velkommen i vår garasje når du skal fikse noe i fortsettelsen.
Jeg fryser jo i hjæl bare av tanken.

Du skal få glassene for mindre enn du gir på 4wd. Det viktigste er at du får satt de inn :)

Kommer innom nestegang jeg kjører forbi.


Kath

Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundMa.,12,Januar,2009,08,06
Vi snakker hardcore Jeepentusiast. Ute man!

Du er hjertlig velkommen i vår garasje når du skal fikse noe i fortsettelsen.
Jeg fryser jo i hjæl bare av tanken.

Du skal få glassene for mindre enn du gir på 4wd. Det viktigste er at du får satt de inn :)

Kommer innom nestegang jeg kjører forbi.


Kath



Det kan hende jeg takker ja til det garasjetilbudet når den nye gasseren kommer i hus. Foreløbig har det bare vært småfiks, og funker ok utendørs. Man bruker de mulighetene man har..
Mindere enn på 4wd? http://www.4wd.com/productdetails.aspx?partID=8722 (http://www.4wd.com/productdetails.aspx?partID=8722)
Det var billig. Jeg slår til!
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: wranglerMa.,12,Januar,2009,17,17
Det er Petter sine. Du slipper i hvertfall frakt/mva.

- Så du hadde parkert på Statsbyggplassen i dag. Jeg turte ikke
i frykt for å bli tauet, så jeg sto litt lengre opp i gaten.
Er på AHO man - ons denne uken.

Kath
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundMa.,12,Januar,2009,19,42
Du får oblat i resepsjonen. Da blir det Jeeptreff på AHO i morgen i lunchen da! Ihvertfall får jeg stikke ut å se på bilen din!
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: wranglerTi.,13,Januar,2009,23,32
Kom ikke før 16 i dag, og i morgen (onsdag) er jeg der fra kl 13

C ya
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundTo.,15,Januar,2009,10,32
I dag har jeg fiksa litt på strømmen i bilen. Rare observasjoner. Hadde ca 9-10v på voltmeteret inne i bilen, men målte 11,6 direkte på batteriet. Allikevel fikk jeg ikke start på bilen. Gikk over alle ledninger, og mesteparten så helt ok ut. Justerte ladereima litt strammere. Tenkte kanskje det var mulig, siden dynamoen og reima er ny. Jumpstartet bilen, og vips, 14.5 både inne i bilen, og ved måling direkte på batteriet. Og ut av dynamoen. Hett tips, reima! Så problem foreløpig under kontroll, men jeg synes det var veldig rart at bilen ikke klarte å starte med 11.6v. Ekstralys og anlegg fungerte som bare det da det er koblet direkte på batteriet, men bilen ville høre på sitt eget måleinstrument, og ville ikke starte. Hmm.. Hvor mange volt må bilen ha for å starte igjen? Trodde det holdt med CIRKA 12.

Også har jeg fått medlemsnummer 916.
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundLø., 7,Februar,2009,20,49
ENDELIG er det gjort. Gammel forgasser er i dag blitt byttet ut med en splitter ny Weber 32/36. Deilig å endelig ha gjort det byttet. Har grua meg litt, men det gikk bra. Allikevel noen spørsmål som forble usvarte etter byttet. Hvor skal 4WD egentlig kobles, advance vacuum, eller manifold vacuum? Og legger med et bilde med to "hva er dette" spørsmål, hva er el-dingsen, og hva gjør den vakumklokka, og hva gjør den dingsen som har 4 vakumslanger? Også kan jo noen fortelle meg hva som skjer oppi innsuget under gasseren, der tok jeg bilde av masse små tapper. Dette er bare for å please nyskjerrigheten.
Alt i alt en god dag, med bil som endelig går skikkelig på tomgang (ihvertfall på prøveturen). Håper den går like jevnt i morgen også, når den har fått kjølt seg ned ordentlig så jeg får testet tomgangsegenskapene på kald motor også.

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/IMG_2120Large.jpg)

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/IMG_0214.jpg)

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/IMG_0216.jpg)

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/IMG_0218.jpg)

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/IMG_0221.jpg)

WEBER!!! Neste blir vel Nutter Bypass, men da må jeg lære meg å justere tenningen først.. Om noen vil gjøre det for meg, så værsågod!
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: wranglerTo.,12,Februar,2009,22,29
... grattis med ny gasser!

En kar ut i Ski-traktene som heter Bengt kan hjelpe deg med å justere tenningen.
Rune L i Jeepklubben har sikkert nummeret. Kan sjekke opp for deg
og sende en PM

Kath
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: JeepFr.,13,Februar,2009,07,22
Hvor mange volt må bilen ha for å starte igjen? Trodde det holdt med CIRKA 12.
Det er riktig at spenningen bør være rundt 12V. Men det er strøm (A) alle elektriske duppeditter i bilen bruker. Du har sikkert hørt om Ohms lov?
P = U x I

P = Effekt (Watt)
U = Spenning (Volt)
I = Strøm (Amper)

Hvis du har dårlig kontakt vil du kunne måle 12V, men det kommer ikke nok strøm frem dit det trengs. Starteren drar sikkert noen hundre A (Amper) når den jobber.

T
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundMa.,16,Februar,2009,22,38
I dag ble det måling av bensinforbruk på langkjøring. 1,5 liter per mil! Har faktisk klart å få den ned fra 2,5 til 1,5 på et år! Det må jeg si meg fornøyd med.

... grattis med ny gasser!

En kar ut i Ski-traktene som heter Bengt kan hjelpe deg med å justere tenningen.
Rune L i Jeepklubben har sikkert nummeret. Kan sjekke opp for deg
og sende en PM

Kath

Ja, tror det hadde vært gunstig med litt ekspertise her. Har egentlig også lyst til å få noen til å sjekke blandingsforholdet for meg. Forskjellen på tomgang er fortsatt for stor fra kald til varm motor. Blir ikke helt klok på dette..
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: wranglerTi.,17,Februar,2009,21,38
Har sendt deg PM med nummeret til Bengt!
Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundFr.,20,Februar,2009,16,21
Har sendt deg PM med nummeret til Bengt!

Flott og takk! Skal sjekke det opp etter hvert.



Ellers så fortalte bilen meg akkurat at han savna 33"ene sine..

Tittel: Sv: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundTo., 2,April,2009,19,56
Woho! Nå er'n stor igjen. Herlig!
Tittel: Re: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundFr.,12,Juni,2009,23,22
TRIST!!!


Nå er bilen min dessverre lagt ut for salg...

Men jeg lover, I'LL BE BACK!!!

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17828923 (http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17828923)
Tittel: Re: BrorHund YJ
Skrevet av: HeepeejeepMa.,15,Juni,2009,11,38
TRIST!!!


Nå er bilen min dessverre lagt ut for salg...

Men jeg lover, I'LL BE BACK!!!

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17828923 (http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17828923)

Det har vært artig og informativt å lese i trådene dine her på forumet, jeg håper du kommer tilbake når ny Jeep er på plass..!
Tittel: Re: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundTi.,16,Juni,2009,17,36
TRIST!!!


Nå er bilen min dessverre lagt ut for salg...

Men jeg lover, I'LL BE BACK!!!

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17828923 (http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17828923)

Det har vært artig og informativt å lese i trådene dine her på forumet, jeg håper du kommer tilbake når ny Jeep er på plass..!

Takk!
Og jeg kommer tilbake! Men om hvor lenge gjenstår å se. 2"  syken er en dyr sykdom dessverre, så jeg må nok få økonomien på stell først. Men du skal ikke se bort i fra et fremtidsprosjekt bestående av en CJ, YJ, TJ, eller JK. Av en serie biler som har vært i mitt eie, er YJen en definitiv ener! Tror nok ikke et salg får meg til å slutte å lese forumet heller..
Tittel: Re: BrorHund YJ
Skrevet av: BrorHundTi.,28,Juli,2009,00,50
Da er den solgt.
Ønsker ny eier lykke til, denne blir å rulle i Bergenstraktene fra nå av.
Kommer sterkere tilbake om et par år..